[OT] Köpläge på börsen?

[OT] Köpläge på börsen?
Men sämre än många andra listor ser det ut som.
Jag tycker det ser ut som en uppgång från ett index på knappt 2000 till 3300, d.v.s. 65-70 % upp sen botten i september 2022. Ser ut att vara mer än OMX30, Dow Jones och FTSE-100 i alla fall.

Sen gäller det förstås att det finns köpare om du vill sälja, men jag gissar att en enskild pensionsparare kanske inte har så stora volymer att det är helt omöjligt, men brasklapp för att jag inte alls har koll på handelsvolymerna i Moskvabörsens 50 största bolag.

I verkligheten är det dock förstås ytterst osannolikt att ngn flyttat till Moskva och gått i på börsen där med sina besparingar så det hela är ju på ett ytterst hypotetiskt plan.

[OT] Köpläge på börsen?
Det set ut som att ploppa in en kondensator som förhoppningsvis inte exploderar rakt in i örat. Din pyttelilla öronsnäcka kommer ha toppenbra batteritid om det funkar. Så snabbtolkar jag det
Precis. Telefontillverkare har velat köpa bolaget då telefoner kan få in mindre storlek på batterier alternativt högre kapacitet i telefonerna. Eller hörapparater, iot osv. De vill inte sälja bolaget utan tanken är att sedan sälja licenser att använda tekniken. Har hört rykten om att en licens kan komma att kosta 300 mkt.

[OT] Köpläge på börsen?
Precis. Telefontillverkare har velat köpa bolaget då telefoner kan få in mindre storlek på batterier alternativt högre kapacitet i telefonerna. Eller hörapparater, iot osv. De vill inte sälja bolaget utan tanken är att sedan sälja licenser att använda tekniken. Har hört rykten om att en licens kan komma att kosta 300 mkt.
Låter lite för bra........ I am out

[OT] Köpläge på börsen?
pissigt just nu, ligger back typ 80% på största innehavet, tur att det inte är stålars jag behöver nu/snart… bara indexfonder och stabila investmentbolaget framöver för min del…

Bilagor

• IMG_0753.jpeg
    IMG_0753.jpeg
    155.3 KB · Besök: 92
[OT] Köpläge på börsen?
pissigt just nu, ligger back typ 80% på största innehavet, tur att det inte är stålars jag behöver nu/snart… bara indexfonder och stabila investmentbolaget framöver för min del…
Aj! Hoppas du inte hade alla pengar i samma korg.

Själv har jag i år köpt in mig med 50% av mitt kapital på globala indexfonderna Avanza Global, LF Global+ Avanza zero.
Blev även 25% på AMF Aktiefond Nordamerika vilket kanske är dumt när globalfonderna ändå har 70% i USA.

[OT] Köpläge på börsen?
Som Theranos hade...
Appropå Theranos. Har blivit pushad på LinkedIn från Neko Health ett par gånger. Jag får rejält dåliga vibbar. Och har inte kunnat undvika att tänka Theranos varje gång nån rekryterare hört av sig. Men jag har varit diplomatisk nog att inte säga det som svar till dem... Har ju inget med aktier att göra i mitt fall, men kanske intressant ändå.

[OT] Köpläge på börsen?
[OT] Köpläge på börsen?
Bästa i allt är medias så kallade rapportering, både tv4 och svt pratar om det helt huvudlöst. Inte helt olikt de okunniga reportrar som när det varit cykeltävlingar från kilometer noll säger att nu är det attack, kan Etiopien vinna OS!? -Oj, nu ligger svensken först! Och när det rapporteras är det bara spektakulära krascher, inte att börsen dubblat sitt värde på 2 år.

[OT] Köpläge på börsen?
Bästa i allt är medias så kallade rapportering, både tv4 och svt pratar om det helt huvudlöst. Inte helt olikt de okunniga reportrar som när det varit cykeltävlingar från kilometer noll säger att nu är det attack, kan Etiopien vinna OS!? -Oj, nu ligger svensken först! Och när det rapporteras är det bara spektakulära krascher, inte att börsen dubblat sitt värde på 2 år.
Jag gillar de rena gissningarna från någon journalist om vad som gjort att börsen gått upp eller ned. Vilket presenteras som hård fakta.

[OT] Köpläge på börsen?
Jag gillar de rena gissningarna från någon journalist om vad som gjort att börsen gått upp eller ned. Vilket presenteras som hård fakta.
Min favorit är när de rapporterade på SVT för ett antal år sedan att anledningen till att börsen i Kina backade var att det hade kommit en dålig ekonomisk rapport från Grekland. Troligt...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp