[OT] Köpråd Canon systemkamera, julklapp.

Novisen

Medlem
Hade en gammal canon systemkamera från runt 2005 (eos305?, 8Mpixel? kommer inte ihåg riktigt...) som gett upp och nu behöver bytas ut. Det finns inga ambitioner att ta några konstnärliga kort, mest semester- familjekort även om jag tycker verkar kul och intressant med dagens kameror där man redan innan kortet är taget kan se skärpedjup m.m. beroende på hur man ställt slutare/bländare.
Så jag funderar just nu på följande.
Jag har ett 35-55mm objektiv som följde med gamla kameran (och fixt 55mm och extra blixt). Skall jag då välja köpa bara kamerahus eller finns det anledning köpa kit med nytt 35-55 objektiv? Säljare verkade tycka gamla är just gamla och nya ... just nyare och därmed bättre.
Funderar på en eos800D eller eos 77D, kaaaanske en 80D. skall man bara ta den billigaste eller kanske tom sträcka sig mot en 80D som klarar fukt och kanske lite regn också? Eller blir 77D en bättre med lite större och enklare inställningsmöjligheter i längden? Så svårt att bestämma sig.

Fortsätter du på Canon eos spåret så är det nog ändå värt att köpa med kit-linsen. Iaf om du annars kör med den gamla. Det hände något med deras kit linser för ett antal år sen och en modern är nog faktiskt en hel del trevligare. MEN sen kanske jag inte skulle rekommendera att köra med kit linsen ändå. Kör med det fasta 55 och komplettera med ett fast 20 eller däromkring. Så hade nog jag gjort.
Eller... Jag köpte en beggad 6d och ett likaledes beggat 16-35 så uppenbarligen skulle jag inte alls gjort så :)

eller så byter du till Nikon. Jag hade en Minolta 7000i ifrån 1986. Jag bytte till Nikon D 90 för snart 10 år sedan.
Inget jag ångrar.

andersson.n sa:
Köp en RX100, åtminstone mark III.

Tycker det låter som ett bra val efter vad TS verkar behöva, finns säkert nån Canon klibba att montera
om det är viktigt, har själv Sony RX100 mk6 och det är en liten kompetent rackare.

Nikon eller Canon (eller något annat märke) är rätt ointressant för de allra flesta. Jag tolkar TS inlägg som att en bra kompakt skulle vara ett klart bättre val. Vilken som är bäst just nu får andra som kan den typen av foto bättre svara på. Någon får väl väcka Harri, Makten, Källis eller Luthman. De kan sånt.

Både Sony RX100 och Canon G7X serie är mycket bra kompaktkameror båda två. Jag har egentligen ingen erfarenhet av Sony RX100 då jag har hållit mig till Canon G7X hela tiden redan från första generationen.

Vad som avgjorde när jag skulle välja kompaktkamera var att Canon då hade inbyggt ND filter, mer frihet i att välja självutlösartid + antalbilder, mer greppvänlig och ett lägre pris på G7X serien. Just mer greppvänlig(Canon G7X) gäller fortfarande trots flera generationen senare.
https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/kompaktkameror/canon-powershot-g7-x-mark-iii-svart

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/kompaktkameror/sony-cybershot-dsc-rx100-vii

Greppvänlig(var viktigt för mig) är bra om kameran ska användas i farten...

160720_IMG_1367.jpg

160720_IMG_1368.jpg

170817_IMG_1866.jpg

RocketRacing_sommar2016_img1.jpg

160807_IMG_1467.jpg

160801_IMG_1439.jpg

Men som sagt, båda kamerorna är mycket så oavsett vilken du väljer får du en bra kamera.

Själv har jag numera gått över till att använda min mobilkamera i princip 100% om jag inte lånar mig en Sony A7III :)

//Källis

Källis sa:
..Massa fina bilder..

Själv har jag numera gått över till att använda min mobilkamera i princip 100% om jag inte lånar mig en Sony A7III :)

//Källis

Låter vettigt. De flesta skulle klara sig med en mobilkamera och ett juste skal när man är ute lever friluftsliv.

Miss Lycka 2.0 sa:
eller så byter du till Nikon. Jag hade en Minolta 7000i ifrån 1986. Jag bytte till Nikon D 90 för snart 10 år sedan.
Inget jag ångrar.

En 30 år gammal film-SLR kanske kan funka än idag men en 10 år gammal DSLR känns nog rätt trött om man jämför med något som kommit de senaste två åren.

NLC sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Inget jag ångrar.

En 30 år gammal film-SLR kanske kan funka än idag men en 10 år gammal DSLR känns nog rätt trött om man jämför med något som kommit de senaste två åren.

Tja... Jag har kvar min gamla 40D och den fungerar fortfarande utmärkt som actionkamera med 70-200 f/4 L objektivet. Svårslagen AF även mot bra kameror idag och sensorn duger än idag. Brusreducering vid hög ISO och bildskärmen är inte up to date, men nog tusan presterar den 12 åringen fortfarande för actionfoto.

Jag har också en 40D med 70-200 f/4 och som du säger så funkar den om bara ljuset är bra (så man kan låta ISO vara lågt) men sedan jag skaffade en 6D för 5 år sedan så har den fått vila trots sina 6 fps i seriebildsläge.

NLC sa:
Jag har också en 40D med 70-200 f/4 och som du säger så funkar den om bara ljuset är bra (så man kan låta ISO vara lågt) men sedan jag skaffade en 6D för 5 år sedan så har den fått vila trots sina 6 fps i seriebildsläge.

Jag har en 5D mk2 som "finkamera" men jag använder båda fortfarande faktiskt. Gillar på något sätt att skärmen är usel så använder kameran som gamla analoga husen - med andra tittar bara på bilderna när man är hemma igen. Jag förvånas lite än idag över hur vass AF är på snabbrörliga föremål - inte många oskarpa bilder där inte!

Att rakt av jämföra Nikon vs Canon är meningslöst. Det beror helt på vilken modell man tittar på och vilka funktioner man värdesätter.

Mer relevant är att fundera på om du vill ha optisk eller digital sökare. Med det senare får du mindre och lättare kameror.

Med de behov du beskriver hade jag dock framförallt tittat på någon av de kompetenta kompaktkameror som nämnts tidigare i tråden.

Aron sa:
Att rakt av jämföra Nikon vs Canon är meningslöst. Det beror helt på vilken modell man tittar på och vilka funktioner man värdesätter.

Mer relevant är att fundera på om du vill ha optisk eller digital sökare. Med det senare får du mindre och lättare kameror.

Med de behov du beskriver hade jag dock framförallt tittat på någon av de kompetenta kompaktkameror som nämnts tidigare i tråden.

Väl skrivet :-)

Jag köpte D 90:an för 6 år sedan och gav 5000 då. Klart prisvärd med tanke på hur få exponeringar som den hade gjort..
Kompakten gav jag en tusenlapp för en knapp månad sen. Jag är nöjd.

Följer vad ni skriver med intresse. Fast jag har redan mobilkamera, en kompakt ixus någonting och en hybrid nikon s1(har jag för mig den heter) med 1” sensor. En aps-sensor är en aning större än 1” också, så bättre i mörka förhållanden och ny bildbehandling redan i kameran gör det möjligt att ta kort med höga iso utan att man ser för korniga kort. Så de tillfällen när man behöver bra kort i dåligt ljus eller vill använda ett teleobjektiv eller bara känna sig lite proffesionell... samma som varför jag cyklar kolfiberräser trots 10kg övervikt och bara nöjescyklar. Även om jag inte behöver en system så tycker jag det är kul. Så frågan är om en eos800D blir enkel, eller om man skall gå på nästa steg upp och se sig om efter en 77. Kostar 1000kr till och vet inte om det är värt det. LCDdisplay på ovansidan och 2snurrhjul, ett för bländare och en för slutare samt låsmekanism, vcerkar ge mer inställningsmöjligheter om jag förstått det rätt. Vet inte om jag kommer använda funkttionerna men tycker det är intresssant och vill gärna.

Vill du haxen lite mindre och smidigare kamera så finns ju även 100-150-200D, har själv en 100D och 4 objektiv, fast 35/2.0, 10-18, 15-85 och ett 70-300. Samma sensor som dom större 650-750-800D fast i ett mindre format. Alla inställningsmöjligheter finns , men vissa snabbknappar är bortplockade för att få ett mindre hus så man får ställa vissa saker via lcdskärmen.

250d finns väll också? Har varit lite sugen på nån sån till resekamera pga formatet. Slänga på en 40mm pancake så är det ju en riktigt kompakt setup.

Novisen sa:
Är det något som stör, att behöva gå via menyer och displayen? Önskar man att de där snabb-knapparna hade funnits?

Det beror helt på vad man fotograferar, och hur. I stort sett alla kameror kommer man åt slutartid, bländare och ISO utan att gräva i menyer och det är det enda som behövs för att kunna ta en bild. Sen finns miljarder olika ljusmätningstyper, AF-punkter och tjosan-hejsan som man kan bli nipprig på, men som såklart är bra att ha i vissa fall.

Om du funderar på att behålla ditt gamla objektiv så skulle jag definitivt lägga lite pluringar på att byta det istället för att gå på en dyrare kameramodell. Den första generationen 18-55 suger ganska ordentligt faktiskt, medan de nya dels har bildstabilisering och är mycket, mycket bättre optiskt trots att de är relativt billiga.

På min 100D så om jag väljer att justera skärpedjupet elker t ex slutartiden inne i menyn, så har jag den funktionen kvar på rullhjulet bredvid avtryckarknappen, så att den är helt utan snabbknapp är fel, den finns, men bara på den funktion som du har valt inne i menyn.

Kom nu inte och förstör det hela skogling ?

Jämförelsevis är jag snabbare på räsern än hybriden och dessutom har jag roligare. ?

Novisen sa:
Kom nu inte och förstör det hela skogling ?

Jämförelsevis är jag snabbare på räsern än hybriden och dessutom har jag roligare. ?

Jag har också roligt på racern, men har också en mtb och en hybrid för andra tillfällen. Speciellt snabb är jag nog aldrig..

Eftersom du har andra kameror för tillfällen då du inte vill släpa med systemkameran så tror jag du vill ha en kamera ett eller ett par steg upp i modellprogrammet. Då får du fler knappar för att komma åt funktioner direkt, ett lite större kamerahus (som kan vara bra om man kör med större objektiv), och du kommer inte att sakna några funktioner "om du vill ta mer konstnärliga bilder".

Jag skulle också komplettera med en zoom som ger möjlighet till kort skärpedjup. Jag kan inte Canon, men kanske 90D tillsammans med Tamron eller Sigma 17-50/2.8? Jag som gillar vidvinkel köper också till t ex en Tokina 11-20/2.8.

Edit: har själv en Nikon D7200 med Tamron 17-50/2.8, Tokina 11-16/2.8 och ett gäng andra objektiv jag använder alltför sällan. Såjag tipsar ju i princip om det jag själv äger. Använder systemkameran alltför sällan men älskar att använda den när den väl får följa med.

Senast ändrad:
Om du inte redan handlat!

Köp en schysst systemkamera och två snabba objektiv räcker grymt långt.
Det går hitta Canon L eller Nikons fin glas till bra priser på blocket(många byter till spegellös just nu), 24-70 och 70-200 är att rekommendera de ligger alltid min bag iallafall :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp