(OT) Köpråd GPS-klocka

AAverdal

Aktiv medlem
(OT) Köpråd GPS-klocka
Är på jakt efter en simpel GPS-klocka till frun.

Några enkla krav:
- Enkel att sköta
- Hon vill bara logga tid och distans.
- Hon vill inte ha pulsband, men jag inser att det vill hon snart.
- Får inte se ut att ha kostat mycket pengar
- Får inte vara stor, hon har fina handleder.

Några tips?
(Sneglar på Forerunner 210, 410/420)

(OT) Köpråd GPS-klocka
Polar M400
Forerunner 35 (kommande)
Forerunner 25 (small)
TomTom Runner 2 (small)
TomTom Runner 3 (kommande, small)

Snegla inte på gamla grejer...

(OT) Köpråd GPS-klocka
Kan avråda från pulsmätning vid handleden då den måste sitta riktigt taight samt att den är inte lika exakt.
Ett lite billigare alternativ än 235 är Forerunner 220 (Har denna modell själv).
Puls ifall hon vill/har pulsband.
Kadensmätare går att använda ifall hon vill/har annars klockrent till löpning.
Eftersom ovanstående person avråder från gamla grejer så kan jag rekommendera denna äldre som en
pålitlig, användbar, funktionstät och "billig" kamrat.
Nytt är inte bättre bara för att det är just nytt. :-)
Edit: Finns till ett riktigt bra pris: https://www.sportamore.se/produkt/6...r-220/282396?gclid=CLKD36n6-s4CFQPjcgodSrEG-g

Senast ändrad:
(OT) Köpråd GPS-klocka
Tycker min Fenix HR fungerar helt ok avseende pulsmätning på handled. Bra klocka fö.. men passar föga in på uttalat önskemål.

(OT) Köpråd GPS-klocka
Thomas.B sa:
Kan avråda från pulsmätning vid handleden då den måste sitta riktigt taight samt att den är inte lika exakt.
Ett lite billigare alternativ än 235 är Forerunner 220 (Har denna modell själv).
Puls ifall hon vill/har pulsband.
Kadensmätare går att använda ifall hon vill/har annars klockrent till löpning.
Eftersom ovanstående person avråder från gamla grejer så kan jag rekommendera denna äldre som en
pålitlig, användbar, funktionstät och "billig" kamrat.
Nytt är inte bättre bara för att det är just nytt. :-)
Edit: Finns till ett riktigt bra pris: https://www.sportamore.se/produkt/6...r-220/282396?gclid=CLKD36n6-s4CFQPjcgodSrEG-g

Dcrainmaker har ju testat och det är minimala skillnader mellan mätning på handleden och pulsband. Så vad har du för källa på att det skulle vara sämre? Jag har en 235 och är nöjd.

(OT) Köpråd GPS-klocka
Akoa sa:
Dcrainmaker har ju testat och det är minimala skillnader mellan mätning på handleden och pulsband. Så vad har du för källa på att det skulle vara sämre? Jag har en 235 och är nöjd.

Då måste vi läst väldigt olika tester för vad jag har läst av Dcrainmaker så har det varit väldigt osammanhängande resultat.

(OT) Köpråd GPS-klocka
"Gamla" klockar tar för lång tid på sig för att hitta GPS signalen, vilket är sjukt irriterande, såpass att frugan inte kommer använda den. Jag talar av erfarenhet..
FR 220 är inte "gammal" (ur hitta GPS synpunkt), utan ett jättebra alternativ om ni hittar den billigt, men den är utgången och något större än de andra.
Fenix är varken billig eller liten (men säkert jättebra)

(OT) Köpråd GPS-klocka
SteffoN sa:
"Gamla" klockar tar för lång tid på sig för att hitta GPS signalen, vilket är sjukt irriterande, såpass att frugan inte kommer använda den. Jag talar av erfarenhet..

Tänkte tipsa om Garmin FR15 men den är ofta sjukt långsam på att hitta signalerna så då är det inget alternativ.

(OT) Köpråd GPS-klocka
Ett alternativ till pulsband runt bröstet är att ha ett optiskt pulsband runt under eller överarmen. Dcrainmaker använder ett som referens när han testar klockor, det verkar rätt bra (Scosche Rhythm+).

(OT) Köpråd GPS-klocka
Garmin vivoactive hr, grymt nöjd med min. Synkar med både strava och runkeeper om man vill det.

Pulsmätningen på handleden funkar faktiskt riktigt bra.

(OT) Köpråd GPS-klocka
wenna sa:
Akoa sa:

Då måste vi läst väldigt olika tester för vad jag har läst av Dcrainmaker så har det varit väldigt osammanhängande resultat.

Har du läst testet av fr 235? Han tyckte ju att det var den bästa allroundklockan och använde den själv till löpning fram till att 735 kom. Vilken recension syftar du på?

Förövrigt får jag skav av alla pulsbälten jag testat. Kanske är fel på min kropp men det känns klart smidigt med mätning i handleden.

(OT) Köpråd GPS-klocka
Akoa sa:
Har själv testat två stycken 235 då den första hade jag problemet att jag var tvungen att dra åt armbandet så det blev mycket obekvämt för att jag skulle få bra kontakt.
Testade med att korsköra med pulsband för att se om det fanns skillnader och tyvärr så visade den bandlösa varianten fyra till fem slag i variation från pulsbandet nästan hela passet, både över och under.
Pulsbandet har jag testat mot diverse andra pulstagare på gymmet där variationerna inte varit sådana.
Nu är det inte mycket men det skiljer.
Tyvärr var det samma med klocka nummer två.
Glad att du är nöjd för det är det viktigaste. :-)
En annan sak som man kanske inte tänker på när man köper denna bandlösa variant är när det börjar bli kallt ute och man har underställ och jacka på sig, bökigt att kolla värden då klockan måste vara under detta.

(OT) Köpråd GPS-klocka
Thomas.B sa:
Akoa sa:
Har själv testat två stycken 235 då den första hade jag problemet att jag var tvungen att dra åt armbandet så det blev mycket obekvämt för att jag skulle få bra kontakt.
Testade med att korsköra med pulsband för att se om det fanns skillnader och tyvärr så visade den bandlösa varianten fyra till fem slag i variation från pulsbandet nästan hela passet, både över och under.
Pulsbandet har jag testat mot diverse andra pulstagare på gymmet där variationerna inte varit sådana.
Nu är det inte mycket men det skiljer.
Tyvärr var det samma med klocka nummer två.
Glad att du är nöjd för det är det viktigaste. :-)
En annan sak som man kanske inte tänker på när man köper denna bandlösa variant är när det börjar bli kallt ute och man har underställ och jacka på sig, bökigt att kolla värden då klockan måste vara under detta.

Hur menar du att 1-3% fel puls påverkar din träning? Pulsband i sig är ju knappast 100% heller. Jag tvivlar starkt på att någons träning skulle lida av någon eller några pulsslag fel. Dessutom mycket smidigt vid pendling

(OT) Köpråd GPS-klocka
Akoa sa:
Akoa sa:
Hur menar du att 1-3% fel puls påverkar din träning? Pulsband i sig är ju knappast 100% heller. Jag tvivlar starkt på att någons träning skulle lida av någon eller några pulsslag fel. Dessutom mycket smidigt vid pendling
Om man zontränar (som jag oftast gör) så är 4-5 slag ganska viktigt.
Dessutom så har du en mjölksyratröskel som inte är kul att gå över när du vet att över ett visst antal slag så kommer detta.
Men vi kan väl göra som så här att du kör på din variant så kör jag på min.
Trådskaparen bestämmer sig för vad han skall gå på och köper något passande till damen.
Alla är nöjda. :-)

(OT) Köpråd GPS-klocka
Det slutade med en beg Garmin FR 410 från Blocket.
I loggen fanns 5 rundor på ett år. inte en repa, helt komplett.
Långt under tusenlappen.
Hon blev nöjd.

Perfekt med ett pulsband till i huset. Vill hon inte ha, så har jag det som reserv.

Tillbaka
Topp