[OT] köpråd tv.

Hälsingland

Aktiv medlem
[OT] köpråd tv.
Hej, misstänker att det sitter en och annan här inne som inte enbart gillar cyklar. Då det verkar bli en del tv framöver så tänkte jag passa på att byta upp mig till en 65". Står mellan samsung Q60R och Q70R samma pris då jag kan köpa Q70R via jobbet. (3000:- billigare än elgiganten) den andra kan jag köpa lokalt och supporta en butik på orten.

Förlorar jag mycket upplevelse på att köpa Q60R eller är det knappt något man märker? På recensionerna får ju båda väldigt bra kritik. Jag kan inte titta på Q70R i butiken tyvärr den finns inte hemma.

[OT] köpråd tv.
Hej,

Har en ca 3 år gammal 55” Q70 och en 6 månader gammal 65” Q60. Ingen tekniknörd etc och bildmässigt säkert lika bra med en Q60 men ångrar ändå att jag inte köpte en Q70 även denna gång då finish på fjärr, stativ mm är klart snyggare/bättre. Likaså måste jag på den nya Q60 göra visst ”underhåll” på lagring/minne som inte verkar vara nödvändigt öht på Q70.

Oavsett, både funkar fint men jag hade lagt till för att köpa en Q70 om jag stod inför valet igen.

Lycka till med ditt köp!

[OT] köpråd tv.
Hej,

Har en ca 3 år gammal 55” Q70 och en 6 månader gammal 65” Q60. Ingen tekniknörd etc och bildmässigt säkert lika bra med en Q60 men ångrar ändå att jag inte köpte en Q70 även denna gång då finish på fjärr, stativ mm är klart snyggare/bättre. Likaså måste jag på den nya Q60 göra visst ”underhåll” på lagring/minne som inte verkar vara nödvändigt öht på Q70.

Oavsett, både funkar fint men jag hade lagt till för att köpa en Q70 om jag stod inför valet igen.

Lycka till med ditt köp!

Okej tack, ja beställer jag Q70 så kostar de ju samma peng. Hade ju varit roligt att köpa lokalt men det kanske inte blir så då. Får åka och kolla, det kanske finns någon Q70 i annan serie i butiken så jag kan jämföra lite.

[OT] köpråd tv.
Är det en ”riktig” lokal butik, eller butik i kedja (typ Elgiganten)?
Vet att det fortf finns en del riktiga tv-handlare i Hälsingland, och då kan man ju fundera på att gynna, men om det är typ Elgiganten kvittar det ju.

[OT] köpråd tv.
Vet att det fortf finns en del riktiga tv-handlare i Hälsingland, och då kan man ju fundera på att gynna, men om det är typ Elgiganten kvittar det ju.

Det är en giganten men ändå med en privat ägare, (en kompis). Kollade nu för kul på den "riktigt" lokala. Dom har Q70R för 20 KKR, så lokalpatriotisk kommer jag nog aldrig bli.. Den kostar 9990:- via Benify.

Senast ändrad:
[OT] köpråd tv.
Vill du åt en märkbar förbättring i bild får du nog lägga på en slant och köpa en oled.

Jag vill mest åt en uppgradering mot befintlig tv, blir ju inte yngre så det är ju bra med stor bild

Kommer inte lägga 20-30 KKR på en dumburk det tycker jag är för dyrt, 10 KKR är alldeles lagom. Lägger hellre mellanskillnaden på cykling :)

[OT] köpråd tv.
Varför det?
Vill man stödja det lokala näringslivet, inkl de lokala arbetstillfällena, spelar det väl ingen roll?

[OT] köpråd tv.
Får man flika in med ett annat tips?

LG b9 65", de brukar då och då droppa ner mot 13-14k om jag inte minns fel. Hos t ex webhallen när de kör vissa kampanjer, kanske även nu till påsk?

Du får så oerhört mycket bättre bild i form av svärta (svart är verkligen svart) och djupare färger med Oled. Och då i synnerhet i jämförelse med Samsung Q60R som du har som alternativ. Tipsade en vän om att köpa den istället för Q60R och han är verkligen supernöjd med det valet istället.

I ett annat fall så var det en familjemedlem som inte valde att lyssna utan köpte Q60R för han ville ha en på direkten och det var vad som fanns hos lokala handlaren. Den skärmen är verkligen skittråkig att titta på, får inte till bra skärpa på 1080p och allt under är bara skräp att titta på, ansikten ser ut som dåliga oljemålningar och dåliga färger (panelen är dock inte trasig). Han är dock nöjd, han vet liksom inte skillnaden mellan bra och dålig bild ändå.. Tråkigt för en annan bara när man är på besök.

[OT] köpråd tv.
Får man flika in med ett annat tips?

LG b9 65", de brukar då och då droppa ner mot 13-14k om jag inte minns fel. Hos t ex webhallen när de kör vissa kampanjer, kanske även nu till påsk?

Du får så oerhört mycket bättre bild i form av svärta (svart är verkligen svart) och djupare färger med Oled. Och då i synnerhet i jämförelse med Samsung Q60R som du har som alternativ. Tipsade en vän om att köpa den istället för Q60R och han är verkligen supernöjd med det valet istället.

I ett annat fall så var det en familjemedlem som inte valde att lyssna utan köpte Q60R för han ville ha en på direkten och det var vad som fanns hos lokala handlaren. Den skärmen är verkligen skittråkig att titta på, får inte till bra skärpa på 1080p och allt under är bara skräp att titta på, ansikten ser ut som dåliga oljemålningar och dåliga färger (panelen är dock inte trasig). Han är dock nöjd, han vet liksom inte skillnaden mellan bra och dålig bild ändå.. Tråkigt för en annan bara när man är på besök.

Okej, ja jag får titta när jag åker dit och kollar och kan jämföra. Jag tror dock att jag tillhör den här kategorin som inte märker så stor skillnad så länge inte bilder laggar/släpar det stör jag mig på. Dom lär ju ha några Oleds hemma också, syrran har en 65" samsung i Qserien (tror jag det är iaf) och jag tycker den är bra, sambon förstår inte varför vi ska köpa en ny tv öht vi har ju en redan..?

[OT] köpråd tv.
Är det inte så att Q70 och över är bakgrundsbelyst och Q60 och under kantbelyst? Eller något sådant? Borde kanske göra en del positivt för bilden, kanske även tjockare dock?

[OT] köpråd tv.
Är det inte så att Q70 och över är bakgrundsbelyst och Q60 och under kantbelyst? Eller något sådant? Borde kanske göra en del positivt för bilden, kanske även tjockare dock?

Jo som jag förstår det så är Q70R bakgrundsbelyst och lite avskalad på funktioner för att hålla priset nere. Den är mycket riktigt tjockare såg jag i någon kommentar, det gör nog egentligen inte något då vår tv vi har idag säkert är fetare.

Edit: Det var marginellt ändå på tjockleken

[OT] köpråd tv.
Köp en OLED! Allt annat är ju som att köpa 26” år 2020! ;-)

Skämt åsido. Jag förstår om du har en budget att hålla dig till, men jag skulle hellre gå ner i storlek. Titta annars på fjolårsmodellerna. Köpte själv LGs C8 och är sanslöst nöjd!

[OT] köpråd tv.
Köp en OLED! Allt annat är ju som att köpa 26” år 2020! ;-)

Skämt åsido. Jag förstår om du har en budget att hålla dig till, men jag skulle hellre gå ner i storlek. Titta annars på fjolårsmodellerna. Köpte själv LGs C8 och är sanslöst nöjd!
Eller behålla den befintliga eftersom det fortfarande är en LCD och skillnaden inte blir enorm.

Tillbaka
Topp