OT: köpråd varmluftfritös

pennan

Aktiv medlem
någon som har erfarenhet av en varmluftfritös?
Är det bra grejor eller blir det en dammsamlare?
Någon modell som ni kan rekomendera?

Har en från Kjell och co. Kostade väl 500-600kr. Funkar rätt bra. Pommes och annat annars flottigt blir ganska gott, men man får inte ta för mycket i taget så den räcker i stort sett bara till en portion.

Köp en som du tycker är förbannat stor, annars blir den för liten.
Vissa saker blir väldigt bra andra blir som om man gjort det i ugn. För kyckling i alla former tycker jag den är bra.

Potatisbullar, fiskpinnar, klyftpotatis, pommes frites och annat som ungarna gillar, går fort, smidigt och blir klart fräschare än på spisen.

Håller absolut med - köp en stor. Ryktet säger att det går att få kedjan som ny om man kör på full värme, men jag har inte testat än.

En varmluftsfritös är ju exakt samma pryl som en varmluftsugn. Enda anledningen att den finns är väl att amerikaner har en tendens att snåla med vitvaror eller har gasugn eller annat skräp som inte går att laga mat i.

Okej, det snackas om att bänkvarienterna cirkulerar luften "snabbare" vilket jag inte tror på. Köp en bra ugn istället

Vi använder vår airfryer typ fyra ggr i veckan i snitt. Ett av de bättre inköpen i vårt hushåll.
Kör in Mamma Scans frysta köttbullar i typ sju minuter så får de en superfin "stekyta" runt om.
Pommes blir toppen.
Har kört in en hel kyckling och det blev den bästaste helstekta kyckling jag någonsin har gjort.
Potatisbullar, nuggets och korvar blir toppen i den oxå. Det fett som släpper rinner bara ner i botten.

En varmluftsfritös är ju exakt samma pryl som en varmluftsugn. Enda anledningen att den finns är väl att amerikaner har en tendens att snåla med vitvaror eller har gasugn eller annat skräp som inte går att laga mat i.

Okej, det snackas om att bänkvarienterna cirkulerar luften "snabbare" vilket jag inte tror på. Köp en bra ugn istället
Min Husqvarna-ugn med varmluftsfunktion kan jag lova är långsammare att laga tex kycklingbitar i än den lilla varmluftsfritösen....

Min Husqvarna-ugn med varmluftsfunktion kan jag lova är långsammare att laga tex kycklingbitar i än den lilla varmluftsfritösen....
Jag sa bra ugn och mat, Husqvarnan och kycklingbitar kvalar väl knappast in i de kategorierna. Men, skämt åsido. Har man de matvanorna att man äter mycket redan halvfriterat helfabrikat, ja då är nog varmluftsfritösen helt ok men i det läget är väl ribban redan lagd också. M.a.o den på Jula för X99 kr är den man ska ha

Håller med dig helt i detta. Använde min airfryer en del förut när jag gjorde klyftpotatis osv, men sedan jag flyttade till min nuvarande bostad med bra varmluftsugn så har jag knappt använt den.
Fördelen är väl att det är en sorts korg så att luften faktiskt blåser igenom pommesen, men det är så mycket enklare med ugnen att jag aldrig använder airfryern längre.

Jag sa bra ugn och mat, Husqvarnan och kycklingbitar kvalar väl knappast in i de kategorierna. Men, skämt åsido. Har man de matvanorna att man äter mycket redan halvfriterat helfabrikat, ja då är nog varmluftsfritösen helt ok men i det läget är väl ribban redan lagd också. M.a.o den på Jula för X99 kr är den man ska ha
För all del. En riktig expert-varmluftsugn är garanterat bättre än en varmluftfritös för 500kr från Kjell.... Äpplen och päron som man brukar säga.

Jag har en "Actifry original" från OBH.
Köpte den begagnad och är mycket nöjd. Har inte använt något annat märke eller modell så har inget att jämföra med.
Vet inte vad den rymmer enligt instruktionsboken, men brukar mäta upp 1,3-1,4 kg potatisklyftor (vikt innan skalning). Det räcker med nöd och näppe till en familj på fyra.
Jämfört med att använda ugnen gillar jag att man slipper vänta på att den ska bli varm och att man får en jämn yta utan att man behöver vända på potatisen manuellt.
Blir inte lika gott som riktig fritering, men inte lika onyttigt heller.
Vi lagar potatisklyftor ca en gång i veckan. Någon gång ibland gör den köttbullar eller falafel (halvfabrikat, tror inte att hemmarullade skulle överleva).

Bump! Och aningen OT.

Jag läser att folk kan panera med fullgott resultat i airfryers. Då antar jag att detta även skulle funka i en varmluftsugn. I vår familj är vi mycket glada i schnitzel, men tillagningen med ett elefantöra per stekpanna är ett irritationsmoment. Skulle jag lika gärna kunna spraya lite olja på de dubbelpanerade schnitzlarna och tillaga ett helt galler med 3-4 schnizlar samtidigt i min varmluftsugn?

/Schnitzel-SIE

Senast ändrad:
Kul fråga, testa och rapportera här vettja. Jag har ingen erfarenhet av vare sig det ena eller andra. Stekpannor och fritöser är det jag har använt för tillagning av schnitzlar, + varmhållning i varmluftsugn.

Resultat:

Jag var rädd att tiden det skulle ta att få paneringen frasig skulle vara lång och därmed resultera i att köttet skulle bli överkokt. Det var dock inga problem, det frasade sig snabbt.

0BAD2696-3C3A-47B8-A704-1E764F1F04D0.jpeg

Sen öppnade jag ugnen för att sätta en tempsticka i köttet och röken från oljan som droppat ner på plåten i botten av ugnen triggade brandlarmet i hela huset.

När vi vädrat klart gick det bra att steka fram det sista fraset. Bortsett från ugnsmomentet och brandlarmet var det alltså en klar succé.

Bump! Och aningen OT.

Jag läser att folk kan panera med fullgott resultat i airfryers. Då antar jag att detta även skulle funka i en varmluftsugn. I vår familj är vi mycket glada i schnitzel, men tillagningen med ett elefantöra per stekpanna är ett irritationsmoment. Skulle jag lika gärna kunna spraya lite olja på de dubbelpanerade schnitzlarna och tillaga ett helt galler med 3-4 schnizlar samtidigt i min varmluftsugn?

/Schnitzel-SIE
Som du kom fram till så fungerar det. Det som stör mig mest är där jag bor så är det bara lidl och bara ibland när de har spansk vecka. Som säljer olja på spray burk. Någon som har något tips.

Gäller alltså oavsett om man vill ha oljan till airfryers, varmluftsugn, vanlig, eller till salladen. Vet att alternativet att använda pumpflaska själv finns. Eller fransk vecka på lidl, då är det pump som gäller. Dock inga roliga smaker.

Gillar dock lidls chili eller vitlök till vissa saker. Lite omständigt/nästan pinsamt att stå vid dörren vid öppning för att kunna bunkra när de väl får in.

Sen kanske en plåt med bakplåtspapper lite närmare gallert skulle kunna minska risken för rökutveckling men samtidigt kunna ge tillräckligt med utrymme för cirkulationen av luft fungerar.

Tillbaka
Topp