[OT] Köra bil till Spanien i sommar , tips mottages!

Mini_me

Aktiv medlem
Hej hå.

Det verkar bli bil ner till Spanien i år pga orsak.

Vad ska man tänka på? Jag har endast åk bil till Holland och Tjeckien men då med Race hoj och annat skrot i lasten = varken komfort eller sova har varit prioriterat.

Nu är det både sambo och 9 åring på vägen ner och en extra 16 åring på vägen hem.

Mina spontana tankar är:

* Boka boende längs med vägen som man inte blir utan.
* Massa offline listor på spotify/Viaplay mm.
* Inte ha bråttom.
* Välfylld kylväska.

Men vad bör man se / göra / undvika?

Jag fyller på med funderingar när dom dyker upp men tips och allmän diskussion uppskattas :)

Edit: Bil som kommer brukas är en Golf Mk6 , 1,6L Diesel (Fusk motorn)

Senast ändrad:
Ajabaja , inte halka ner till sidan 2.

Grillkols tråden är uppe i 18 svar så nån rackare bör ju ha erfarenhet av det jag undrar om :)

Om man tror min telefon så tar det 1 dag och några timmar att dundra ner.

Jag räknar kallt med 3 dagar.

Och jag misstänker att 90% av körningen kommer göras av mig. (En uppdelning som är tyst men ok med oss båda).

Vet att det är lite olika regler i olika länder dvs brandsläckare är ett måste i vissa länder men inte i andra.

Gps får inte ha varning för kameror (den kan man iof gå runt).

Men ska man dra rakt igenom Frankrike via Paris eller ta via Riviäran.

Bilagor

• image.png
    image.png
    247.5 KB · Besök: 502
Att åka genom Frankrike är lite dyrare om du tänkt rulla motorväg med alla tullstationer. Paris är o andra sida mysigt när man är två (misstänker att du åker med en käresta ;)
Ett förslag är ena rutten ner o andra hem :)

Kolla på de saker ni vill se på vägen ner. På väg tillbaka vill man bara komma fram och är inte direkt benägen att stanna och sightseea

Med 34 timmars körning på 3 dagar lär det nog bli lite knivigt att pussla in några längre stopp på sevärdheter. En bra grej att tänka på är att försöka undvika större städer vid rusningstrafik.
Jag skulle säga att det finns två bra alternativ. Antingen har man gott om tid så man verkligen hinner stanna och se på saker, eller också kör man så mycket man bara pallar och kommer fram så fort som möjligt.

Att köra 12 timmar per dag(t.ex. 07-21 ink lunch och fika/bensträckare) kommer inte ge er värst mycket tid över till sevärdheter om ni inte kör bil på nätterna.

Jag och min fru bilade Karlstad-Lugano(1973km - 24h enligt google) enligt upplägget: Åkte från karlstad på förmiddagen dag 1, framme i trelleborg på eftermiddagen, färja över till sassnitz, framme ca 22. Möljde på autobahn till en lång rad nedladdade sommarprat till ca 04 när jag inte pallade att köra längre. Sov i bilen på parkering i drygt 2 timmar. Spättade vidare och var framme i lugano på eftermiddagen dag 2 efter en mindre omväg över San Bernadinopasset. Min fru som sov en del i bilen under nattkörningen fick köra sista timmarna till Lugano då jag var alldeles för trött för att kunna fokusera. (Hade också kört en 24-timmars multisporttävling 2 dagar tidigare så sömnkontot var väl kanske inte överfyllt direkt :) )

Senast ändrad:
Vi har båda sem veckan innan vi behöver vara i Spanien (Vi har fått låna ett hus).

Så man kanske kan köra till Paris , ta in på hotell och vara där en dag och sen luffa vidare. Så säg mellan 3-5 dagar.

Men är vägen genom Frankrike en bra väg om man bortser från kostnaden? Eller är det smartare att åka nån annan väg (ev längre?) ?

Jag har bilat ned till alperna allt för många gånger genom att sträckköra med start från Göteborg på kvällen så att Tyskland avverkas under natten, iofs vintertid. Nu med barn 4 & 6 år har vi valt att ta tåget genom Tyskland under natten istället för hotell. Vi har kört ned till Hamburg och lastat upp på tåget runt 20:00, jag sover helt OK på britsarna som erbjuds, för att sedan lasta av i Lörrach (typ Basel) på Schweiziska gränsen vid c:a 08:00 nästa morgon. Väljer ni den östliga rutten kan det vara ett alternativ.
I vintras var vi två familjer med var sin bil som bokade tillsammans, då slutade notan på c.a SEK 3500 (t/r) per familj, då var det lågsäsong och vi var med och bokade någon vecka efter att biljetterna släpptes.
https://www.bahn.com/i/view/SWE/se/prices/europe/autozug.shtml

Paris är alltid bra - men att ta sig in i staden kan ta allt mellan 0.5-5 timmar beroende på när du väljer att göra det. Kommer ni em/ tidig kväll tar det ofta två timmar, det går att köra både med- och motsols på ringleden, Boulevard Périphérique. Maraiskvarteren är trevliga, det finns snordyra p-hus eller så står ni på gatan borta i 16:e och 17:e arr. där man kan bo ganska nära Triumfbågen och sällan p-vakter.

1. Precis som ovan behöver ni bestämma om ni skall spendera tid på destinationen eller om själva resan också skall vara en del av semestern.
2. För att komma fram snabbt gäller bara en sak - inte stanna. Det är lättare sagt än gjort men vare minsta tankning tar lätt 30 min om man skall gå på toa eller handla ngt. Måltider äter ni i bilen. Flera som kan köra.
3. vi bokar nästan aldrig ngt i förväg. Det funkar, ibland kanske det bli ett mindre bra hotel men för det mesta blir det bra. Med lite otur så tar det 1 h att hitta ett hotell så räkna in den tiden när ni känner att det börjar räcka med bilkörning för dagen.
4. Tyska autobahn är sjukt högtrafikerat. Men inte så mkt tidigt på morgonen på helgen. Så starta tidigt, kl 6 tex, så får man ett par timmar utan köer. Detta gäller generellt.

Om ni tänker att detta skall vara lite mer njutning (komma ner fort är jobbigt, så är det) så säger jag 4 övernattningar ner. Det är ca 300 mil (väl?) och göra det det snabba sättet är möjligt med en övernattning men 2 blir mer humant. Speciellt om ni bara är en chaufför.

Ladda tablets och telefoner med musik, film och ljudböcker. Se till att ha sladdar så allt kan laddas under färd.

Vet ju inget om intressen men våra ungar gillade starkt att vi la en dag på Europapark på vägen.
Om nu 9 åringen fixar långa dagar i bil skulle jag sikta på 2 långa bildagar med vilodag emellan. Men 150 mil per dag är mastigt.
Vi drog 90 mil per dag med en 4 åring och en 1,5 åring och det krävdes tidig start, mycket kex och att hela min Happy-Meal leksakssamling användes som spontanpresenter. Tog min fru flera timmar att slå in alla dessa små paket!

Fixar ni att köra på natten så är det ett bra tillfälle att käka mil. Inga ungar som vill pinka och mindre trafik. Så har vi kört Gbg-Gardasjön på 18 timmar ett par gånger. Men det kräver en lite jämnare fördelning av körtiden för att orka på ett trafiksäkert sätt.

Håller med Zodah extra mycket på punkt 2. Vill man komma någonstans gäller det att inte stanna mer än nödvändigt.
På hemvägen körde vi Chamonix - sassnitz ca 140mil i ett sträck med stopp för lunch ca 20 minuter och middag 20 minuter. Det krävdes då en hel del förarbyten då vi båda blev trötta. Det är ganska mycket trafik i tyskland och iaf jag upplever att jag blir rätt sliten i huvudet av att köra länge i trefiligt. Kräver ett jäkla fokus att hålla koll framåt och bakåt för alla filbyten när man ska köra om. På så sätt var det smidigt att köra på natten när det inte var någon trafik, bara att blåsa på i 140km/h så länge man orkade.

Även om du inte har bråttom så skulle nog jag börja men att bränna många mil i sträck. Sverige-Danmark på dagen, och så långt som man orkar genom Tyskland på kvällen/natten. Sen kanse ta det lite softare i Frankrike en dag. Om man blandar bilåkande och raster 50-50 känns det ändå i efterhand som man bara åkt bil i 3 dar.

Bra info!

Sambon är helt klart körduglig men är ovan att köra i mörker/trött så den delen kommer jag nog få ansvara för.

Svärfar bor i Kinna så kanske ta en trip dit och sen fortsätta därifrån och trycka Danmark och Tyskland i ett sträck.
Jag inbillar mig att Frankrike är ett trevligt land att köra bil i.

Känns som att ta boende längs vägen känns smartast så slipper man ha massa "måsten".
Men den vägen som går via Rivieran känns mer lockande även om Paris vore intressant att besöka men inte om det tar timmar att ta sig in.

Är det olika kostnader dag / natt eller vardag / helg när det kommer till tullarna?

När under sommaren tänkte ni åka?
I augusti är N7 en enda kö från Paris till Nice, de andra Route Nationale är inte mycket bättre.

Europa har semester från slutet av juni fram tom slutet av augusti och räkna inte med att komma fram under den tiden "enligt plan" så räkna med dubbla restiden mot vad ruttplanerare försöker slå i dig.

Ok. Då väcker vi detta lik igen.

V30 går jag på sem. V31-v32 har vi hus bokat i Spanien (4free).

Att flyga kostar 18000kr ca + hyr bil typ 5kakor.

Köra bil typ under 18000kr och man slipper hyrbilen.

Detta kryddat med en ganska stor olust till att flyga (4v kvar och jag blir nervös bara att tänka på det).

Så. Kommer lobba för bil rätt hårt.

Nån som har några nya tips?

Kör så fort det bara går helst motorvägar och minimala stopp, i de länder ni passerar finns inget att se, gasa på!

Mini_me sa:
Ok. Då väcker vi detta lik igen.

V30 går jag på sem. V31-v32 har vi hus bokat i Spanien (4free).

Att flyga kostar 18000kr ca + hyr bil typ 5kakor.

Köra bil typ under 18000kr och man slipper hyrbilen.

Detta kryddat med en ganska stor olust till att flyga (4v kvar och jag blir nervös bara att tänka på det).

Så. Kommer lobba för bil rätt hårt.

Nån som har några nya tips?

Cykla? Ta lite tidigare semester så hinner ni om ni sticker nu....

Mvh Ulf S.

Haha ja det hade varit nåt (Att cykla) , kan bara föreställa mig stämningen i familjen.

Och håller nog med om att det inte finns så mycket att se.

Man lär ju vara rätt "ner varvad" efter 2-3 dagar i bil. (dvs släppt jobb mm) så bil kanske har sina fördelar.

Enligt min kalkyl så drar detta iväg på ca 17kkr att åka bil. Men då har jag "tagit i" på Övrigt posten (6000kr).

Dryga blir hemvägen...då vill man ju bara hem.

Vad har ni tittat på för flyg då?
Vi flyger till Alicante v 28 och har hyrt lägenhet i 2 veckor i Torrevieja.
Betalar 8000:- för flyget, 2 vuxna + 2 barn (6 och 9 år) från Arlanda.
Hyrbil från Alicante i 2 veckor 3000:-.
Totalt 11000:- plus lägenhetshyra.

Funderade på att ta bilen också men bekvämlighet före tid i bil fick gå före.

JockeS sa:
Vad har ni tittat på för flyg då?
Vi flyger till Alicante v 28 och har hyrt lägenhet i 2 veckor i Torrevieja.
Betalar 8000:- för flyget, 2 vuxna + 2 barn (6 och 9 år) från Arlanda.
Hyrbil från Alicante i 2 veckor 3000:-.
Totalt 11000:- plus lägenhetshyra.

Funderade på att ta bilen också men bekvämlighet före tid i bil fick gå före.

Vi är ute i helt fel tid , vi åker hem veckan innan skolan börjar = priserna är uppe i skyarna. Veckan efter får man typ spaka planet själv om man vill för en 5hunka.

Fast vi kan nog lägga ner detta med bil , blir flyg.

Har suttit i bilen i 1 1/2 timme på väg till landet och är redo att stanna och lämna allt på e4an. ???
Så 350mil enkel väg är bara att lägga ner.

Alltså, att ta bilen kan ju aldrig kosta mer än 10000 kr eller? Jag hade kört genom Tyskland ner mot och sen väster om Stuttgart och sen via Lyon och Barcelona. Så långt som möjligt i Tyskland. ViaMichelin ger det ~280 mil från Landskrona, €166 i tullavgifter plus färjan i Rödby (~1300 kr ToR). Stanna typ i Kassel natt 1 och sen i Frankrike, typ Valence eller Montpellier natt 2.

EDIT: Ja, lång dag. Jag har alltså inte räknat hotell och mat och annat onödigt i de där 10kkr...

Senast ändrad:
Ta tyskland på natten så ni slipper köer. Full mutter och kolla backspegeln om du går ut i vänsterfilen. I tyskland har upphinnande fordon företräde och om det kommer en tysk i 300 blås så blir dom inte glada om det ligger en dieselgolf med svenska plåtar i vänsterfilen.
Efter Freiburg så svänger ni in i frankrike mot mulhouse. Sen är del lagom med en tupplur innan ni klämmer sista stinten ner mot spanien.

Ser att flyg är bokat, men men:

Autotrain/Motorail: lasta på bilen i tåget på kvällen, ät och sov på tåget och kör av på morgonen.

Från Hamburg kan du lasta på familj och bil på kvällen och sedan av på morgonen i Avignon eller Narbonne för att sedan köra vidare till Spanien via Rivieran.

Du kan även köra till Paris och turista och sedan sätta bilen på tåget till Nice, Avignon och Narbonne. (tror då att du får ta ett separat passagerartåg själv)

http://www.europeanrailguide.com/howto/taking-your-car-on-a-train-in-europe

Autozug är i princip nerlagt, kör bara till München nu. Men det var sjukt bekvämt att köra på i Hamburg för att nästa morgon vakna utvilad i närheten av Turin. Tyvärr var det sjukt dyrt.

JLarsson sa:
Autozug är i princip nerlagt, kör bara till München nu. Men det var sjukt bekvämt att köra på i Hamburg för att nästa morgon vakna utvilad i närheten av Turin. Tyvärr var det sjukt dyrt.

Det var inte så bra, ett förenklande alternativ mindre alltså. Priserna var lite bättre när man boka långt i förväg.

30 min utanför Alicante. Kommer inte ihåg namnet. Är en kompis som köpt hus/lägenhet där som vi ska husera i.

Flyget tar väl typ 4 timmar till Alicante, det borde innebära att du kan realisera 15-20 timmars cykling för den tid du inte spenderar i bil.

Tillbaka
Topp