[OT] Korståg mot felanvänd språklig terminologi

Peth

Aktiv medlem
Startar på grund av anledning en tråd innehållandes terminologi/termer som betyder något annat än vad skribenten (troligtvis) egentligen avser.

Överprisad (i betydelsen att en vara har för högt pris) – jag anser i alla fall att det är skillnad på att prisa och att prissätta. Korrekt borde väl ändå vara överprissatt?

Pfaff

Aktiv medlem
Frånsett faktum att svenskan ibland stavas och används lite, ska vi säga udda? här, tror jag det är dags att inhandla en mycket stor chipspåse. Tänka sig att det kan bli fredag redan om en tisdag. 🍿🍻

fedde

Aktiv medlem
Ja, nu när ingen använder CD-skivor längre så stöter man ju inte på problemet lika ofta.
Nej, styggelsen CD-skiva och varianter av denna är tack och lov rätt ovanlig numera.

Men jag stöter på SSD-disk rätt ofta och det är också en språklig bastard, på mer än
ett sätt kanske jag ska tillägga.

/Fedde

Herrcykel

Aktiv medlem
Korståg, ja hrrrrmmm... Studera valfritt inlägg i traditionella medier (tidningar, radio, TV) eller på Internet och försök hitta ett enda sammanhang där man genomgående hanterar orden var och vart på ett korrekt sätt. Min känsla är att Sverige, inklusive hela journalistkåren, har kapitulerat...
Är det bara jag och han som heter Ove som fortfarande bryr sig?
Var är du? Vart ska du ? Var har du varit?
För helvete!

mcoma

Medlem
Varför säger/skriver man ”MTB”, och inte endast ”MB”?

Jmf att ”CD” (ovan) skulle kallas ”CPD”...

izzianity

Medlem
Tempuskapitulationen är sedan länge ett faktum. "Sedan tänkte jag åka där jag var igår" såg jag nyligen användas vilket skulle få min stackars litteraturprofessor att vända sig i sin grav.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer