[OT] Korståg mot felanvänd språklig terminologi

Gemene svensk idag har skrämmande dålig känsla för Ä och E.

Fast att ha problem att kunna stava är inte samma sak som att använda ett ord när man menar något annat.

Att säga bult, men mena skruv.
Att säga blöda bromsar, men mena lufta bromsar.
Att säga prisa, men mena prissätta.
Att säga exponentiell tillväxt, men mena ...
Etc.

"Nu är det bara 4 år kvar till olympiaden i xxx". Är det någon inom svenska journalistkåren som vet vad en olympiad är?

Kanske utanför ämnet:

Blöta och stöta. Används flitigt på kontoret tillsammans med en självgod ton.

Absolut.
T.ex. Hej! Serverar ni espresso här?
Absolut! (Men svara då JA, för i helvete!)?

Inkluderande.

Klimatkompensation.

Någon dag ska jag riva ner allt i en påse från ett bord där det finns en lapp på vilket det står, "Allt på bordet 40kr", gå fram till kassan och lägga fram 40kr.
Hungrig? :giggle:
DSC_0373.JPG

Är det inte konstigt med alla gamla fina svenska industribolag som heter något i stil med Xxxab AB eller Xxxxa AB? Undrar vad 'ab' eller 'a' i företagsnamnet kan vara förkortning för?

Att "lägga grejerna i bakluckan" verkar opraktiskt. Först hålla på och demontera en stor panel, och sen brukar det vara ganska begränsat utrymme inne i en baklucka. Borde VÄLL vara bättre att lägga det i bagageutrymmet. :unsure:??

Är det inte konstigt med alla gamla fina svenska industribolag som heter något i stil med Xxxab AB eller Xxxxa AB? Undrar vad 'ab' eller 'a' i företagsnamnet kan vara förkortning för?
Min förra arbetsgivare hette Xxxxab AB och precis som du är inne på så stod ”ab” för samma sak som de efterföljande ”AB”. Det ryktades om att det berodde på en förvirring vid registreringen av företaget och ett kort tag hette företaget till och med AB Xxxxab AB.

Så här kan det skrivas på happy- Jag får inte av cassette från huben. Ska jag köpa ett nytt wheelset?

Pelotonen ligger just nu 4 minuter efter utbrytargruppen.
??

Att skriva "bike" istället för cykel när man skriver på svenska. Har nog aldrig stött på någon som faktiskt har använt det i tal än, men det kommer nog. Att gnälla på talspråk utan att förstå att talspråket är facit som skriftspråket bara efterapar med viss fördröjning.

Företaget kanske valde sitt namn innan kravet på att det skall innehålla fristående 'AB' eller 'aktiebolag' i namnet. Då var det enklast att lägga till 'AB' istället för att bryta isär själva namnet.

Tillbaka
Topp