[OT] Korståg mot felanvänd språklig terminologi
På sett och vis.Är gått en synonym för gott i detta sammanhang? :)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
På sett och vis.Är gått en synonym för gott i detta sammanhang? :)
Ok, då backar jag bakåt.På sett och vis.
Ibland när jag cyklar mellan A till B tänker jag på alltifrån cykeldelar, språkbruk och terminologi och det slutar allt som oftast med att jag också får backa bakåt.Ok, då backar jag bakåt.
Gemene svensk idag har skrämmande dålig känsla för Ä och E.Dags att sätta sträck för den här tråden.
Det finns folk som säger hjulbultar, dom har nog en skruv lös.Svårt för många att skilja på bult och skruv.
Gemene svensk idag har skrämmande dålig känsla för Ä och E.
Det kan jag inte hålla med om. En bult är ett ogängat maskinelement, men en skruv kan ju vara mycket mer än ett gängat maskinelement.En skruv är en gängad bult.
Jag har varit i Sverige aldrig, en gång var jag där två gånger.Ormet kryper.
Ordet diskurs tycker jag är lite jobbigt. Fascinerande nog finns på wiki-sidan för det ordet följande mening:Mitt hatord nummer ett är "kontext", som tycks mer eller mindre fullständigt ersatt ordet "sammanhang".
Bara de som spelar TP vet."Nu är det bara 4 år kvar till olympiaden i xxx". Är det någon inom svenska journalistkåren som vet vad en olympiad är?
Kanske en sula i bak?Folk som skriver "i bak" och "i fram". "Vad ska jag ha för däck i bak?". Helst inget brukar jag tänka.
Nja, min upplevelse är att det mest är folk från den stora staden i öst. De som gillar att skriva:Gemene svensk idag har skrämmande dålig känsla för Ä och E.
Jag fixade det åt dig ?Vars är du? Vars ska du ? Vars har du varit?
Hungrig?Någon dag ska jag riva ner allt i en påse från ett bord där det finns en lapp på vilket det står, "Allt på bordet 40kr", gå fram till kassan och lägga fram 40kr.
Varför säger/skriver man ”MTB”, och inte endast ”MB”?
Jmf att ”CD” (ovan) skulle kallas ”CPD”...
Just "Hämma äller?" känns väldigt västkuststad med lätt efterbliven humor.Nja, min upplevelse är att det mest är folk från den stora staden i öst. De som gillar att skriva:
"Va e de me dig, e de de ända du tänker på, att vara hämma äller?"
Ä du go äller?Just "Hämma äller?" känns väldigt västkuststad med lätt efterbliven humor.
Gängad bult?En skruv är en gängad bult.
Min förra arbetsgivare hette Xxxxab AB och precis som du är inne på så stod ”ab” för samma sak som de efterföljande ”AB”. Det ryktades om att det berodde på en förvirring vid registreringen av företaget och ett kort tag hette företaget till och med AB Xxxxab AB.Är det inte konstigt med alla gamla fina svenska industribolag som heter något i stil med Xxxab AB eller Xxxxa AB? Undrar vad 'ab' eller 'a' i företagsnamnet kan vara förkortning för?
Företaget kanske valde sitt namn innan kravet på att det skall innehålla fristående 'AB' eller 'aktiebolag' i namnet. Då var det enklast att lägga till 'AB' istället för att bryta isär själva namnet.Är det inte konstigt med alla gamla fina svenska industribolag som heter något i stil med Xxxab AB eller Xxxxa AB? Undrar vad 'ab' eller 'a' i företagsnamnet kan vara förkortning för?
Ekonomisnubben på jobbet säger "bajk" och "bajka". Låter som han lever kvar på 70-talet..Att skriva "bike" istället för cykel när man skriver på svenska. Har nog aldrig stött på någon som faktiskt har använt det i tal än, men det kommer nog.