[OT - Kost] Mera allsidig gröt

Snuten

Aktiv medlem
Vi äter ganska mkt gröt i familjen och yngsta barnet som närmar sig tvåårsåldern, är lite väl grötfixerat. Man skall inte jiddra för mycket med barn då det gäller mat, så jag tänker att det delvis bara är att gilla läget och se till så att gröten blir så allsidig som möjligt.

Nu kör vi en mix av havregryn, råggryn, krossadevlinfrön och solrosfrön. Toppar med hemgjort fruktmos en skvätt rapsolja och havre- eller komjölk.

Inser att nötbiten oftast saknas. Kanske kan man lura i henne lite schyssta nötter också. Men vad mera? Funderade på proteinpulver, men det känns inte bra.

Kvalster skrev:
-------------------------------------------------------
> Stackars människor, behöva äta gröt.

Hon gillar inte hanburgare, korv och mos fiskpinnar och annan "barnmat".

Gröt är gott, nyttigt, billigt, och alldeles för underskattat av dagens ungdom! :-)

Själv äter jag oftast havregrynsgröt, och brukar ibland byta ut sylten mot att toppa med lite flytande akaciahonung, krossade cashewnötter och russin istället.

Men nu står ju risgrynsgrötstiderna snart för dörren, så man får väl handla hem några rullar och bunkra upp med.

Jag har ingen egen erfarenhet av att mata barn mer än mina åtta syskonbarn då och då. Men enligt "forskare" så kan man lära barnen att äta saker de inte tycker om genom att se till att ge dem det upprepade gånger, efter 10-14 gånger ska de börja acceptera den nya maten.

Jag började med att utgå ifrån att du menade till frukost, men blir mer och mer övertygad om att du menar alla måltider?

Rågkross gillar jag, men den måste blötläggas en stund för att inte bli för hård. Linfröolja istf rapsolja som motvikt till de omega-6 tunga solrosfröna. Skippa komjölken, den ger bara ohälsa på lång sikt.

Hej, Du har svarat på frågan själv om du frågar mig. Jag har en dotter som var precis lika dan vad det gäller gröt. Gröt, gröt och åter gröt och det i mängder.

Men som sagt det löser sig av sig självt och det finns sämre saker än gröt att gå Bananas på.

Och mitt svar till dig blir.

Man skall inte jiddra för mycket med barn då det gäller mat, så jag tänker att det delvis bara är att gilla läget. Sen kanske man ska se till så att gröten blir så allsidig som möjligt. Men nej, varför lägga energi på det. Hon äter gröt och det är bra.

Snuten skrev:
> Vi äter ganska mkt gröt i familjen och yngsta
> barnet som närmar sig tvåårsåldern, är lite
> väl grötfixerat. Man skall inte jiddra för
> mycket med barn då det gäller mat, så jag
> tänker att det delvis bara är att gilla läget
> och se till så att gröten blir så allsidig som
> möjligt.
>
> Nu kör vi en mix av havregryn, råggryn,
> krossadevlinfrön och solrosfrön. Toppar med
> hemgjort fruktmos en skvätt rapsolja och havre-
> eller komjölk.
>
> Inser att nötbiten oftast saknas. Kanske kan man
> lura i henne lite schyssta nötter också. Men vad
> mera? Funderade på proteinpulver, men det känns
> inte bra.

Luthman Photography skrev:
> Jag har ingen egen erfarenhet av att mata barn mer
> än mina åtta syskonbarn då och då. Men enligt
> "forskare" så kan man lära barnen att äta saker
> de inte tycker om genom att se till att ge dem det
> upprepade gånger, efter 10-14 gånger ska de
> börja acceptera den nya maten.
>
>
>
> Jag började med att utgå ifrån att du menade
> till frukost, men blir mer och mer övertygad om
> att du menar alla måltider?

Som det är nu brukar hon bunkra upp hyfsat till frukost. Känns ju ok att det blir gröt då. Sen äter hon ju på förskolan på dagarna och där kan jag inte ha så bra koll på kvantitet och kvalitet.
Middagen på kvällen känns som huvud-"problemet". Skulle helst se att hon åt av den allsidiga hemlagade maten vi serverar, men det bli lite si och så med det. Detta brukar hon sedan kompensera med ett kvällsmål bestående av, ja just det - gröt.

Vi har haft som metod att alltid servera allt möjligt till ungarna. Grabben, som fyller fyra om ett tag, gillar tex sushi. Just därför blir det lite irriterande med denna grötfixering.

Detta är ju delvis ett I-landsproblem och delvis ett reellt problem då grötungen (som nästan är två år) kanske är lite spinkigare än snittet och fick en lite jobbig start med ett par hyfsat allvarliga sjukdomar.

Ni får ursäkta Familjelivsvarningen på denna tråd, men jag vet att det finns flera här som verkar ha ganska bra koll då det gäller frågor om kost.

Snuten skrev:
> Ni får ursäkta Familjelivsvarningen på denna
> tråd

Äh, vadå.
Jag tycker det är betydligt trevligare att diskutera OT här jämfört med på Familjeliv. Här är ju folk vettiga åtminstone.

Snuten skrev:
>
>
> Hon gillar inte hanburgare, korv och mos
> fiskpinnar och annan "barnmat".

Heter det inte henburgare numera?

Annars tycker jag det låter smart att kolla med dagispersonalen. Äter hon gröt där med kanske man kan försöka få dem att ta de där 15 övertalningsmatningarna med andra saker, som annars låter lite jobbiga.

Enligt någon barnforskare jag såg intervjuas häromdagen(har för mig att det var i "Landet Brunsås" på svtplay.se) så ska man inte ge med sig när ens barn inte vill äta det man serverar. Äter inte barnen det som bjuds för stunden så kommer de att bli hungriga och slutligen äta något av det man ger dem. jag betvivlar att de kommer att svälta ihjäl.

Sen finns det så klart undantag om de är sjuka eller har olika problem med kosten (mer än att de inte äter vissa saker för att de inte tycker att det är gott).

Tänker att gröt är lite väl kolhydratsinriktat. Mjölken (den ifrågasatta) ger väl knappast så stort proteintillskott?

Det slår mog nu att man kanske borde tillsätta quinoa i gröten?! Har aldrig testat det.
Kött? Köttgröt? Nej fy f-n...

Snuten skrev:
> Tänker att gröt är lite väl
> kolhydratsinriktat. Mjölken (den ifrågasatta)
> ger väl knappast så stort proteintillskott?
>
> Det slår mog nu att man kanske borde tillsätta
> quinoa i gröten?! Har aldrig testat det.
> Kött? Köttgröt? Nej fy f-n...

Köttgröt, riktigt sönderkokt kalops.

Jag tycker också att du bör komplettera med lite nötter, varför inte helt byta ut de krossade linfröna mot krossade nötter?
Kanske kompletterat med lite mandelmjöl rent av.

jonja skrev:
> Linfröolja
> istf rapsolja som motvikt till de omega-6 tunga
> solrosfröna.

Nja, det finns större anledning till att helt skippa de krossade linfröna, särskilt till barn <2 år.
Läs här: "för säkerhets skull avråder vi från att använda krossade frön"
Modern forskning visar också att Omega-6 intag i praktiken inte är ngn hälsorisk för den som i övrigt äter en normal kost, snarare tvärtom
"A high n-6 PUFA intake does not cause any signs of inflammation or oxidative stress".

> Skippa komjölken, den ger bara
> ohälsa på lång sikt.

Inte för små barn <2 år.
Men visst smakar havregrynsgröt extra gott med havremjölk.

/Håkan

Senast ändrad:
Snuten skrev:
>
> Det slår mog nu att man kanske borde tillsätta
> quinoa i gröten?! Har aldrig testat det.
> Kött? Köttgröt? Nej fy f-n...

Havregryn + mjölk ger bra med protein. De flesta kolhydratkällor har ca 10% protein per 100g i torkat tillstånd.

Snuten skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har ingen egen erfarenhet av att mata barn
> mer
> > än mina åtta syskonbarn då och då. Men
> enligt
> > "forskare" så kan man lära barnen att äta
> saker
> > de inte tycker om genom att se till att ge dem
> det
> > upprepade gånger, efter 10-14 gånger ska de
> > börja acceptera den nya maten.
> >
> >
> >
> > Jag började med att utgå ifrån att du menade
> > till frukost, men blir mer och mer övertygad
> om
> > att du menar alla måltider?
>
>
> Som det är nu brukar hon bunkra upp hyfsat till
> frukost. Känns ju ok att det blir gröt då. Sen
> äter hon ju på förskolan på dagarna och där
> kan jag inte ha så bra koll på kvantitet och
> kvalitet.
> Middagen på kvällen känns som
> huvud-"problemet". Skulle helst se att hon åt av
> den allsidiga hemlagade maten vi serverar, men det
> bli lite si och så med det. Detta brukar hon
> sedan kompensera med ett kvällsmål bestående
> av, ja just det - gröt.
>
> Vi har haft som metod att alltid servera allt
> möjligt till ungarna. Grabben, som fyller fyra om
> ett tag, gillar tex sushi. Just därför blir det
> lite irriterande med denna grötfixering.
>
> Detta är ju delvis ett I-landsproblem och delvis
> ett reellt problem då grötungen (som nästan är
> två år) kanske är lite spinkigare än snittet
> och fick en lite jobbig start med ett par hyfsat
> allvarliga sjukdomar.

Kvällsmat och kvällsmål? Hur hinner ni med det. Instinktivt känns det som hon inte hinner bli hungrig till middagen och därför äter lite dåligt med middag, vilket ni sedan kompenserar med att ge henne gröt. Kan det stämma?

Arsozath skrev:

> Kvällsmat och kvällsmål? Hur hinner ni med det.
> Instinktivt känns det som hon inte hinner bli
> hungrig till middagen och därför äter lite
> dåligt med middag, vilket ni sedan kompenserar
> med att ge henne gröt. Kan det stämma?

Du kan ha en poäng där. Vi har snackat om detta. Vill fasa ut kvällsmål helt och var väl på väg att lyckas för ett tag sedan. Försöker vänta med kvällsmaten just för att de skall bli ordentligt hungriga, men det funkar inte klockrent än. Kan bli j-vligt gnälligt och sluta i kaozz.

Men som sagt, man får ta det lugnt och så länge ingen behöver sondmatas och de kan stå på benen är det OK. Det blir ju aldrig perfekt, den visdomen har jag åtminstone hunnit göra då det gäller småkottar.

thisismycat skrev:
> Kanske mandelgröt?
> http://lesscarbs.se/lchf-frukost/recept-mandelgrot
> /
>
> Eller kokosgröt?
> http://lesscarbs.se/lchf-frukost/kokosgrot/
>
> Havregrynsgröt, detta tapetklister till frukost.
> Tvingar i mig det ibland, för husfridens skull.
> Då med hälften kokosmjölk, hälften vatten som
> vätska. Chiafrön, rostade mandlar, cacaonibs och
> lite agavesirap på så går det ner. Men blir
> alltid risig i magen av det.

Mandelgröt och kokosgröt låter ju lite intressant! Har inte provat det ännu. Tror faktiskt vi har både kokos- och mandelmjöl hemma.

Havregrynsgröt varje morgon t äldsta dottern. Börjat slänga i ca 2 msk chiafrön vilket var en succé - ev skall jag blötlägga dem först. Även börjat steka lite aubergine o zucchini m bitar av lamm el nötkött t kvällsmål - blev också populärt. Som alt t gröt på morgon har det även funkat m spenatomelett. Bara att testa o låta barnen vara med och krydda/provsmaka. Tror starkt på att dra ner på kopiösa mängder ris och pasta

Snuten skrev:
>
Ja, det blir ganska kolhydrattungt så fett och protein är väl det man skulle vilja addera, precis som du är inne på. Om du steker ett ägg, kan du lura i henne det? Äggvitan brukar kunna accepteras (så får pappsen ta äggulan).

Inte för att verka för nedlåtande men det låter lite som ett i-landsproblem att en tvååring äter för mycket gröt - eller föredrar det framför annan mat.

Kan det vara en fråga om konsistens? Om hon inte är van att äta mat med tuggmotstånd kanske det inte är så mycket fråga om smak utan om konsistens - gröt är ju ganska lättuggat :)

Prova att servera gurkstavar, morotsstavar eller paprika(gärna en söt variant) etc innan maten(gröten) så kanske hon lär sig att all mat inte måste vara i grötform - det har hjälpt oss att få barnen att äta mer grönsaker/vitaminer när de var små.

Hoppas det löser sig!

aquaman skrev:
> Inte för att verka för nedlåtande men det
> låter lite som ett i-landsproblem att en
> tvååring äter för mycket gröt - eller
> föredrar det framför annan mat.

Jo jag var ju själva inne på det, det är ju ett I-landsproblem. Hon är visserligen spinkigare än jag skulle önska, men det är nog inte något att oroa sig alltför mycket över. Å andra sidan så är väl detta den ultimata platsen för I-landsproblem?

Vill ha in allsidighet i maten och de trix och knep som kan hjälpa mig att "lura" ungarna (och mig själv!) är ju alltid värdefulla. Ägg och vissa grönsaker har hittills gått ganska bra, men det har dalat lite på sistone.

chia frön är bra, finns i hälsokostbutiker.
Innehåller proteiner o omega 3 mm. Googla chiafrön så får du upp massor med recept

Annars har alla varianter av overnight oats som jag har testat varit väldigt mumsiga. Då kan man ex använda en fetare yogurt om man vill höja energinivån. Dock så är dock kall mat. Men väldigt mumsigt som sagt.

ahlbin skrev:
> chia frön är bra, finns i hälsokostbutiker.
> Innehåller proteiner o omega 3 mm. Googla
> chiafrön så får du upp massor med recept

Chiafrön skall ju vara bra.! Tack för påminnelsen. Körde med det ett tag. Vet inte varför vi slutade. Skall handla på vägen hem om jag hittar. Ganska dyrt vill jag minnas. Tror frun köpte via butik på nätet senast i våras.

Det där med att krossade linfrön skulle vara giftiga: Har läst att om man kokar dem skall giftet försvinna. Hittar doch ingen säker info om att koktemp räcker. Blir lite fundersam. Äter en del trots allt.

Köper en del sånt där alternativt tjafs på bodystore.com - där finns cacaonibs, hampaprotein, chiafrön, kokosvatten - you name it. Bor man på landet finns det inte så mycket val. Chiafrön har de dock på det lokala Willys.

HåkanC skrev:

> > Skippa komjölken, den ger bara
> > ohälsa på lång sikt.
>
> Inte för små barn <2 år.

Hårklyverier som vanligt från dig. På lång sikt är inte barnet '<2 år'.
Om det verkligen måste vara animalisk mjölk, satsa hellre på vanlig bröstmjölk. Den är väl utprovad under långa testserier och med oöverträffat stora kontroll- och försöksgrupper.

Snuten skrev:
> Det där med att krossade linfrön skulle vara
> giftiga: Har läst att om man kokar dem skall
> giftet försvinna. Hittar doch ingen säker info
> om att koktemp räcker. Blir lite fundersam. Äter
> en del trots allt.

Så borde det funka. Om inte så borde man bli cyanidförgiftad av kokt cassava också, men det ser man sällan.

- Nyttiga alternativet: Koka med blåbär och/eller hallon sista minuten. Kan slängas i direkt från frysen.
-Kanske mindre nyttiga: Fräs äpplen i smör, kanel och socker (eller russin) och blanda i.

Jag brukar skicka ner lite chiafrön och ibland mandelmjöl. Gröten serveras självklart med en klick smör i.

Krossat linfrö bör man väl överlag vara försiktig med (http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/)

jonja skrev:
-----------------------------------------------------
> Om det verkligen måste vara animalisk mjölk,
> satsa hellre på vanlig bröstmjölk.

F-n! Den var slut senast jag provsnuttade.

Snuten skrev:

> F-n! Den var slut senast jag provsnuttade.

Du har för dålig pli på din fru. Ute i den väglösa afrikanska bushen ammar kvinnorna sina barn ibland upp till 3-4 år (funkar även som billigt preventivmedel, för den som lessnat på p-piller och andra moderna djävulens påfund).

Snuten skrev:
--------------------
>
> Inser att nötbiten oftast saknas. Kanske kan man
> lura i henne lite schyssta nötter också. Men vad
> mera? Funderade på proteinpulver, men det känns
> inte bra.

Nöt blir godast på grillen!

jonja skrev:
> Snuten skrev:
>
> > F-n! Den var slut senast jag provsnuttade.
>
> Du har för dålig pli på din fru. Ute i den
> väglösa afrikanska bushen ammar kvinnorna sina
> barn ibland upp till 3-4 år (funkar även som
> billigt preventivmedel, för den som lessnat på
> p-piller och andra moderna djävulens påfund).

Humorn i detta är att min fru faktiskt snuttade ända upp i 4-5-årsåldern! Väldigt konstigt i vår kultur. Kanske därför hon sällan är sjuk?

Tillbaka
Topp