[OT] Krakow

lepik

Medlem
[OT] Krakow
Nästa helg tänkte jag och flickvännen göra ett par dagar i Krakow. Här har ni ju koll på både cyklar och öl, så jag tänkte att någon säkert sitter på bra tips. Jag försökte hitta något ställe att hyra en MTB för en dag på. Om man kollar Trailforks verkar det finnas lite stigar i krokarna. Men jag hittade ingen som hyr ut något som verkar anpassat för att ta ut i skogen. På ölfronten verkar det bättre. Bryggeriet nedan verkar ha en egen bar som heter Viva la pinta som säkert kan vara kul. Om någon har tips på antingen temat öl och cyklar eller något helt annat så tas det tacksamt emot!

http://www.browarpinta.pl/

[OT] Krakow
Antidote byggs ju där kolla med salt på Waki? sen har de en affär som säljer den gamla glassen!
Bra drinkar å zapiekanki nere vid torget i judekvarteret. Klart bäst drinkar där å asbilligt?

Senast ändrad:
[OT] Krakow
Krakow är min favorit Polsk storstad. Helt fantastiskt. Kan inte rekommendera ett särskilt ställe men nu i vintern ska det bli mindre turister och alla öl ställen och restauranger kommer att bli mer tillgängliga. Rekommenderar "Kazimierz" Stadsdel. Jag tror inte att du kan cykla där nu. Det finns mycket snö.

Om du vill cykla då finns det flera ställen söder om Krakow men nu är det skidsäsong, trots inte mycket snö i bergen generellt. Jag ska fråga min kompis som jobbar i cykelbranshen. Vilken typ av cykling är du intresserad i?

[OT] Krakow
Troligtvis rätt risigt väder i trakten just nu, men det ligger ett fantastiskt stigområde strax väster om Krakow centrum (behagligt cykelavstånd) i anslutning till djurparken. Har spenderat några vårar där nere och för MTB är södra Polen riktigt trevligt. Gillar man släta, hårdpackade och snabba stigar så är det helt rätt ställe! April är en riktigt bra månad att spendera i sadeln där nere, lagom varmt, lagom med folk och billig öl i varje hörn!

[OT] Krakow
MTB har exploderad i Polen under senaste två åren, där många ställen märkte att det löner sig att bygga stigar i samarbete med lokala cyklister som är dessutom duktiga på att bygga. Det finns flera bikeparks men också mycket AM cykling. Dessutom är det billigt. En cykelsemester vecka nära Krakow kan kosta typ 7000-7500 med boende i hotell, mat, guidning, shuttling, liftkort och hämtning från flygplatsen I Warszawa så flygbiljet blir billigt också. Man får välja lite vad man vill, det finns hur mycket cykling som helst och om det regnar som fan, killar kan skjutsa er till Krakow, Gruvor eller bra öl ställe :) Man kan också vandra i Polska fjällen Tatry. Generellt finns det två ställe. Allt nära Krakow, eller allt söder om Wroclaw där man kan också cykla lite i Tjeckien. Cykel uthyrning finns på många ställen. Nära Krakow i Kasina har de massor med Intense hojjar.

Hojta till om någon är intresserad, om ni har trottnat på de fula Alperna och svin dyr Norge :D I know a guy that knows a guy :D

[OT] Krakow
Krakow är en trevlig men smutsig stad(främst husen, ni vet koleldning) med sämre snöröjning a la östeuropa.
Judekvarteren med sotsvärtade fasader är trevligt.

Jag åker gärna dit igen. Besökte det stora berömda koncentrationslägret och saltgruvorna.

[OT] Krakow
Visst fanns det tips på Happy! Nu har jag lite att gå på. Tack!
EST sa:
Antidote byggs ju där kolla med salt på forat?
Häftigt ställe! Jag får väl passa på att söka exjobb till nästa år när jag ändå är på plats. En termin med billig öl och coolfibercyklar kanske vore något.

Sköneman sa:
Troligtvis rätt risigt väder i trakten just nu, men det ligger ett fantastiskt stigområde strax väster om Krakow centrum (behagligt cykelavstånd) i anslutning till djurparken. Har spenderat några vårar där nere och för MTB är södra Polen riktigt trevligt. Gillar man släta, hårdpackade och snabba stigar så är det helt rätt ställe! April är en riktigt bra månad att spendera i sadeln där nere, lagom varmt, lagom med folk och billig öl i varje hörn!
Det är det området jag tittat på. Las Wolski på Trailforks. Optimalt för mig vore väl att hyra en cykel i stan och hojja bort för en dags stigcykling. Det är ett kul sätt att turista på tycker jag. Man får se lite andra områden och ofta träffar man någon att snacka lite med i skogarna. Vädret är inget större problem för mig, jag gillar att cykla året runt! Bara man inte blir lynchad för att man cyklar på leriga stigar eller liknande...

WAKIdesigns sa:
Jag ska fråga min kompis som jobbar i cykelbranshen. Vilken typ av cykling är du intresserad i?
Jag är intresserad av allt som lutar, inte är för dyrt och går att göra till en dagsutflykt. Vet du någon som hyr ut cyklar vore det kanon!

[OT] Krakow
Regnade tre dagar i sträck när vi var på Kraftwerk konsert i Hala Ocynowni ArcelorMittal fabriksområde, billig öl var det i alla fall Tyskie, =)

[OT] Krakow
Jag ska fråga lite, och kan skapa en tråd, MEN, jag vill inte bli misstänkt av en smygreklam. Jag får ingenting från detta men känner till killarna som organiserar cykelsemester i Polen (och i Italien, Spanien etc.), som bygger stigar, kör en lift i vintern/sommar. Jag har uppvuxit som en MTB cyklist med de, vi har kört på fula, dåliga hojar med V-bromsar och RST gafflar i bergen. Nu flera av de har hunnit göra detta till en sidoaktivitet som tar minst 50% av deras tid och betalar 10% av räkningar.

Generellt går det lätt att ordna en cykelsemester om ni är minst 6 pers, för att min polare har en liten firma som ordnar sånt överallt. Förra året hade de en sån i Polen och det kostade typ 700 Eur och de hämtade flera Engelsmännen från Warszawa. I Juli var det. De cyklade i 2 bikeparks, samtidigt skjutsade lite folk med bussar för AM cykling, åkte till Krakow och till polska fjällen Tatry (ett par ville vandra - och det är suveränt att vandra där, särskilt om man tycker om Via Ferata som är inte riktigt via ferata på alla ställe och man vill ha lite spänning... klättring är bra också). De har stannat i ett jätte bra hotell, ätit gott och allt. Killar är flexibla och har busar, guides, även coaching. Huvud killen är polsk ex DH-mästare och har tävlat i Världskupen, väldig trevlig och kunnig.

Mendel:
Jag har cyklat nära Czarna Gora där det finns en bikepark med en riktig DH bana och sen massor med stigar runt. Jag tog två markerade stigar och båda var fantastiska. Så AM cykling är toppen där. De stigarna i bergen söder om Wroclaw (Kotlina Klodzka, Karkonosze) är jätte bra och det är OK att cykla där, förutom i "Nationella Reservatet" i de högsta bergen i området. Det skulle nog vara bra att ha en guide, men det är inte like nödvändigt som i bergen hemma där jag kommer från. Där en guide är ett måste, för att det är ont om singletracks. De är jätte, jätte bra, men svara att hitta. Det är alldeles för lätt att hamna på en grusväg eller en ränna med stora stenar med hopp att det blir bättre. Tjecker har flera bikeparks nära Polska gränsen men det skulle jag behöva forska på lite.

I Karkonosze är det jätte fint och bra cykling där. Sen finns det flera Tjeckiska bikeparks och trail centers. Rychlebske Stezky kallas för en av bästa flow trails i Europa, många polare åker ditt och stannar för en helg, trots att de har ganska fina stigar hemma.

lepik: Las Wolski är uppsprungligt en extreme hardcore, huck to flat Freeride område som är uppbyggt av polska go big or go home kändisar som Bartek "The Jaws" eller Godziek bros. Men det finns kanske lite vanlig cykling där. Cykel att hyra ut i Krakow område - Jag ska fråga. Annars, OM snön är borta, finns flera bikeparks som Myslenice, Kasina Wielka, Kluszkowce, 1-1,5timme från Krakow. I Kasina har de Intense hojar.

Cannondale jekyl 1000: Jag vagar inte vara så nära Rysska gränsen som Lublin... :D Skojar. Det finns gott om AM cykling där säkert. Kan fråga. När åker du ditt?

Wacek

Senast ändrad:
[OT] Krakow
lepik sa:
Det är det området jag tittat på. Las Wolski på Trailforks. Optimalt för mig vore väl att hyra en cykel i stan och hojja bort för en dags stigcykling. Det är ett kul sätt att turista på tycker jag. Man får se lite andra områden och ofta träffar man någon att snacka lite med i skogarna. Vädret är inget större problem för mig, jag gillar att cykla året runt! Bara man inte blir lynchad för att man cyklar på leriga stigar eller liknande...
Tror faktiskt att det var markerat med små cykelskyltar sist jag var där (är dock ett gäng år sedan...) Men det kryllade hur som helst av cyklister redan då så jag tror inte du ska oroa dig för att störa med lite härjande på cykeln ?

[OT] Krakow
Waki:

Jag och sambon ska tillbringa en vecka i Krakow i sommar. Det blir mestadels landsväg (tar med egna hojar och ska upptäcka landsbygden) men efter att ha läst denna tråden blir man ju lite sugen på att hyra sig en stigcykel nån dag.
Du får gärna fylla på med mer info om hyrställen etc. Töm ur dig allt info du har :-)
Om du har tips på trevliga lvg-turer får du gärna dela med dig av dessa också.

Sanks!

[OT] Krakow
Inte cyklat värst mycket i Polen, men vad ölställen i Krakow gäller så kan jag rekommendera Pracownia Piwa - Tap House (på Sw. Jana, rätt nära stora torget).

[OT] Krakow
Jag bumpar den här tråden. Familjen ska spendera en dryg vecka i Krakow och MTB'arna åker med.

Har försökt läsa mig till info om xc cykling inom ett par timmars bilresa runt Krakow men det är inte helt lätt när polskan är obefintlig. Waki eller någon annan med erfarenheter från trakterna får gärna fylla på med tips. Las Wolski kommer definitivt att få besök men sen ser det mest ut att vara bikeparks som jag tolkar som mer dh/enduro åkning vilket inte är riktigt vad vi är ute efter. De som du nämner Waki, Myslenice, Kasina Wielka, Kluszkowce, finns det xc-aktig stigcykling där eller är det enbart nerförskörning?

Tips på något polskt bra cykelforum tar jag också gärna emot!
MVH
VB

[OT] Krakow
Hej,

bumpar - skall till krakow i oktober, och funderar på att hyra LVG en dag. evt elcykel.
- var hyra?
- var åka?

Vandring vore kul, eller naturaktiviteter. Kanske finns ngt slott man äta middag på i samband med vandring?

Andra tips i krakow?

Stort tack!

[OT] Krakow
Hej! Bumpar tråden.
Ska till Krakow i mitten på augusti, och skulle vilja göra nån utflykt på cykel, helst lvg. Inte så lång. Kanske till Wieliczka/ saltgruvorna?

Är det fina områden att cykla i?

Nåt annat tips? Behöver ej vara lvg.

Var hyra cykel?

Tack!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp