Jag ska fråga lite, och kan skapa en tråd, MEN, jag vill inte bli misstänkt av en smygreklam. Jag får ingenting från detta men känner till killarna som organiserar cykelsemester i Polen (och i Italien, Spanien etc.), som bygger stigar, kör en lift i vintern/sommar. Jag har uppvuxit som en MTB cyklist med de, vi har kört på fula, dåliga hojar med V-bromsar och RST gafflar i bergen. Nu flera av de har hunnit göra detta till en sidoaktivitet som tar minst 50% av deras tid och betalar 10% av räkningar.
Generellt går det lätt att ordna en cykelsemester om ni är minst 6 pers, för att min polare har en liten firma som ordnar sånt överallt. Förra året hade de en sån i Polen och det kostade typ 700 Eur och de hämtade flera Engelsmännen från Warszawa. I Juli var det. De cyklade i 2 bikeparks, samtidigt skjutsade lite folk med bussar för AM cykling, åkte till Krakow och till polska fjällen Tatry (ett par ville vandra - och det är suveränt att vandra där, särskilt om man tycker om Via Ferata som är inte riktigt via ferata på alla ställe och man vill ha lite spänning... klättring är bra också). De har stannat i ett jätte bra hotell, ätit gott och allt. Killar är flexibla och har busar, guides, även coaching. Huvud killen är polsk ex DH-mästare och har tävlat i Världskupen, väldig trevlig och kunnig.
Mendel:
Jag har cyklat nära Czarna Gora där det finns en bikepark med en riktig DH bana och sen massor med stigar runt. Jag tog två markerade stigar och båda var fantastiska. Så AM cykling är toppen där. De stigarna i bergen söder om Wroclaw (Kotlina Klodzka, Karkonosze) är jätte bra och det är OK att cykla där, förutom i "Nationella Reservatet" i de högsta bergen i området. Det skulle nog vara bra att ha en guide, men det är inte like nödvändigt som i bergen hemma där jag kommer från. Där en guide är ett måste, för att det är ont om singletracks. De är jätte, jätte bra, men svara att hitta. Det är alldeles för lätt att hamna på en grusväg eller en ränna med stora stenar med hopp att det blir bättre. Tjecker har flera bikeparks nära Polska gränsen men det skulle jag behöva forska på lite.
I Karkonosze är det jätte fint och bra cykling där. Sen finns det flera Tjeckiska bikeparks och trail centers. Rychlebske Stezky kallas för en av bästa flow trails i Europa, många polare åker ditt och stannar för en helg, trots att de har ganska fina stigar hemma.
lepik: Las Wolski är uppsprungligt en extreme hardcore, huck to flat Freeride område som är uppbyggt av polska go big or go home kändisar som Bartek "The Jaws" eller Godziek bros. Men det finns kanske lite vanlig cykling där. Cykel att hyra ut i Krakow område - Jag ska fråga. Annars, OM snön är borta, finns flera bikeparks som Myslenice, Kasina Wielka, Kluszkowce, 1-1,5timme från Krakow. I Kasina har de Intense hojar.
Cannondale jekyl 1000: Jag vagar inte vara så nära Rysska gränsen som Lublin... :D Skojar. Det finns gott om AM cykling där säkert. Kan fråga. När åker du ditt?
Wacek