[OT] Krav på eget bankkonto för ekonomisk förening?

scuda

Aktiv medlem
Är på gång att starta en ekonomisk förening tillsammans med några kumpaner. Marginalerna är små till att börja med så jag funderar på om man måste starta ett separat bankengagemang för föreningen? Eller räcker det med att någon av oss startar ett nytt konto (gratis) inom ramen för sitt befintliga bankavtal och använder det kontot för föreningens räkning? Det är inga enorma summor och inget stort antal transaktioner det handlar om.

Jag låter någon annan besvara själva sakfrågan.

SEB (och säkert andra banker också) erbjuder gratis företagskonto det första året (gäller även förening). När året har gått kan ni ju känna efter om det är värt att betala abonnemanget eller om ni ska hitta en annan lösning.

Nu vet jag inte vad föreningen ska syssla med, men det finns ju viss risk att de potentiella medlemmarna inte känner sig helt bekväma med att betala in på någon privatpersons bankkonto. Vad händer om den personen drar till Thailand med pengarna? Eller plötsligt avlider?

Skaffa ett konto och slipp en massa problem i framtiden är mitt råd.

Men det borde gå att ha pengarna hos någon annan om man vill.

Fast tänket är rätt, håll nere de fasta kostnaderna så mycket det går. Själv har jag haft ett plusgirokonto som kostar över 1000 spänn om året i säkert 10 år. Nollränta dessutom. Rätt onödigt.

Skaffa ett eget konto till föreningen i en riktig bank.

Men se först till att ha stadgar och urkunder åå plats så blir bankbesöket enklare.

Snabb och lite förvirrad reflektion: Ekonomisk förening är väl en juridisk person så vitt jag minns? Eller kan åtminstone bli det. Det borde väl vara en poäng med att den juridiska personen skiljs helt från de fysiska personerna i ett sådant arrangemang? Tror åtminstone att det var det jag kom fram till då jag var medlem i en ekonomisk förening.

Ett annat bra tips är att skaffa en redovisningskonsult eller nått som hjälper till med ekonomin, de har koll på sånt här också.

Skippa redovisningskonsulter om ni inte kommer ha några större resurser i början, men be någon som har lite hum om bokföring som kassör... Onödiga pengar för en nystartad förening med få transaktioner...

Bankkonto bör ni kunna öppna i vilken bank som helst om ni inte vill ha massa lull-lull som bankgiro etc. Skulle dock starkt rekommendera att se till att den juridiska personen som föreningen är har sitt eget konto... Blir mindre strul med teckningsrätt etc då.

Som någon sade dock: se till att styrelsen har konstitutionerat sig och beslutat om firmatecknare dock innan ni går till banken - och kom ihåg att ta med protokollen från stämman där styrelsen valdes, samt protokollet från det konstituerande styrelsemötet...

Ja, menade mest nån som har koll. Oftast har man fullt upp med annat än att lära sig just det när man startar företag.

Jag skulle säga att det är lite upp till vad ni skall göra, och hur länge ni tänkt göra det....
Är det bara en insamling till en resa, present eller dylikt skulle jag nog säga att det är enklast att använda en av medlemmarnas privata konto.

Är det däremot en mer varaktig förening är det i tider av högre kontroller kring penningtvätt av verklig huvudman etc svårt att kunna bli ny kund som förening utan att den är registrerad hos bolagsverket.

I de fall krävs hos banken för att få öppna konto:
-organisationsnummer
-stadgar där det framgår vilken närvaro som krävs för att ett årsmöte är beslutsmässig
-årsmötesprotokoll där det framkommer vem som får teckna föreningen.

Man upprättar sedan hos banken en fullmakt över vem som får disponera föreningens konto etc.

Det låter nog egentligen krångligare än vad det är, bolagsverket har numera en himla smidig hemsida att ansöka om organisationsnummer, och stadgar och årsmöte kan fastslås på ett enkelt möte över en öl vid köksbordet hos en polare.

Tack för input. Blir nog mest praktiskt med eget konto förstås. Registrering hos Bolagsverket med stadgar, styrelse +ANNAT är fixat.

Tips på billigaste lösning? Enklast möjliga, typ ett vanligt konto för in och ut. Inget behov av kort. Bokföringen kommer inte att behöva bli mer avancerad än ett par excel-flikar så det behövs inget extra.

Det är nog lite upp till hur det funkar på den bank ni väljer. Där jag jobbar måste företag och organisationer ha ett BG-nummer för att kunna göra betalningar, vilket per automatik gör att man måste ha någon form av företagspaket.

(märkligt att det nog måste vara ett år sedan jag postade nåt på Happy, och så blir det om BG-nummer... Fast jag har varit ute och cyklat ikväll ;)

Stampe skrev:
-------------------------------------------------------
>
> (märkligt att det nog måste vara ett år sedan
> jag postade nåt på Happy, och så blir det om
> BG-nummer... Fast jag har varit ute och cyklat
> ikväll ;)

Uppskattar förstås att du väljer att göra comeback i just den här viktiga tråden!

scuda skrev:
> Tips på billigaste lösning?

Som jag skrev tidigare. SEB erbjuder gratis företagskonto första året. Kort och BG ingår. Och nej, jag jobbar inte där, men jag gillar saker som är gratis.

scuda skrev:
> Tips på billigaste lösning? Enklast möjliga,
> typ ett vanligt konto för in och ut. Inget behov
> av kort. Bokföringen kommer inte att behöva bli
> mer avancerad än ett par excel-flikar så det
> behövs inget extra.

Ta telefonen och ring till din bank och be om råd. Eller så går du in på närmsta bankkontor och frågar där. Det är faktiskt del av deras arbetsuppgifter att svara på de frågorna.

Aron skrev:

> Som jag skrev tidigare. SEB erbjuder gratis
> företagskonto första året. Kort och BG ingår.
> Och nej, jag jobbar inte där, men jag gillar
> saker som är gratis.

Är det Enkla Firman-paketet du tänker på så har jag för mig att det bara är för enskild firma.

jomper skrev:
> Aron skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Som jag skrev tidigare. SEB erbjuder gratis
> > företagskonto första året. Kort och BG
> ingår.
> > Och nej, jag jobbar inte där, men jag gillar
> > saker som är gratis.
>
> Är det Enkla Firman-paketet du tänker på så
> har jag för mig att det bara är för enskild
> firma.

Företagspaketet:
http://seb.se/foretag/paketerbjudanden/foretagspaketet
"Med företagspaketet får du de viktigaste banktjänsterna till ditt aktie-, handels- eller kommanditbolag. Det passar även dig med stiftelse, ideell förening eller vanlig förening."

Enkla firman:
http://seb.se/foretag/paketerbjudanden/enkla-firman
"Enkla firman innehåller de viktigaste banktjänsterna för dig som har enskild firma. Med Enkla firman får du de viktigaste banktjänsterna för din enskilda firma. "

scuda skrev:
> Bokföringen kommer inte att behöva bli
> mer avancerad än ett par excel-flikar så det
> behövs inget extra.

Tyvärr blir det nog lite mer avancerat. Det är inte OK att bokföra i Excel. Bokföringen ska ske på ett beständigt sätt, bokföringsprogram eller manuellt i en inbunden bok.

Se vidare i Bokföringsnämndens vägledning om löpande bokföring. Tänk på att det är straffbart enligt brottsbalken att inte bokföra korrekt.

Senast ändrad:
Sampan skrev:
>
> Tyvärr blir det nog lite mer avancerat. Det är
> inte OK att bokföra i Excel. Bokföringen ska ske
> på ett beständigt sätt, bokföringsprogram
> eller manuellt i en inbunden bok.
>
> Se vidare i Bokföringsnämndens vägledning om
> löpande bokföring. Tänk på att det är
> straffbart enligt brottsbalken att inte bokföra
> korrekt.

Ja givetvis. Menade bara att illustrera att det inte är något stort antal transaktioner det kommer att handla om.

Tillbaka
Topp