[OT] Kul byggprojekt för högstadieklass

waikato

Aktiv medlem
Lång historia kort.
Jag har ansvar för ca 20 timmar med en högstadieklass. Vi kommer att arbeta med att teckna och läsa skisser, prata om materialval och konstruktioner, samt alternativ på tekniska lösningar. Dessa moment tänker jag kan innefatta många olika projekt. Frågan är vad man kan välja för att det ska kännas kul och relevant för eleverna. Klassen kommer att delas upp i grupper.

Några förslag som jag har funderat på är:
- Bygga en bro över skolans bäck. Se hur stabil dom kan göra bron utifrån det materialet som dom får.
- Bygga en mindre trebuchet-katapult och se hur långt man kan slunga föremål.
- Montera ihop en cykel från beståndsdelar, ställa in växlar, etc.

Någon som har gjort liknande projekt med ungdomar och har andra förslag?
Tar tacksamt emot förslag som skulle kunna vara intressanta!

Senast ändrad:
Eller bro-iden. Varje grupp får 100 sugrör och lite tejp, och skall bygga en bro A->B på skrivbordet, samma längd. Belasta sen bron med tyngre och tyngre vikter tills den pajar. Den som klarar mest vinner !

Eller bro-iden. Varje grupp får 100 sugrör och lite tejp, och skall bygga en bro A->B på skrivbordet, samma längd. Belasta sen bron med tyngre och tyngre vikter tills den pajar. Den som klarar mest vinner !
Anti-plast-kommunisterna har tyvärr förbjudit sugrör. Man kan ju köra papprör, men blir de blöta är det kört.

Anti-plast-kommunisterna har tyvärr förbjudit sugrör. Man kan ju köra papprör, men blir de blöta är det kört.
Det är för litet projekt båda. Jag tänkte att man fixar läkt och bygger en riktig bro.

Lång historia kort.
Jag har ansvar för ca 20 timmar med en högstadieklass. Vi kommer att arbeta med att teckna och läsa skisser, prata om materialval och konstruktioner, samt alternativ på tekniska lösningar. Dessa moment tänker jag kan innefatta många olika projekt. Frågan är vad man kan välja för att det ska kännas kul och relevant för eleverna. Klassen kommer att delas upp i grupper.

- Bygga en bro över skolans bäck. Se hur stabil dom kan göra bron utifrån det materialet som dom får.

Cykeln i det här sammanhanget låter väl tråkigt, tänk att få lära sig att bygga den där bron , katapulten är nog för mycket vapen ?
Jag röstar på bron.?

Jag hade utgått ifrån vad de har nytta av att kunna och grundläggande cykelkunskap är sådana kunskaper. Rymmer alltifrån teori om som varför man kan hålla balansen när man är i rörelse till praktiska som att laga punkteringar och serva sin cykel.

Ska du göra ett herrejösses-projekt på 20 timmar (låter som en hel vårtermin à 1h/vecka?)? Eller är tanken att göra många småprojekt under terminens gång?

Brobygge är ju kul! Ska det vara just byggnation/konstruktion eller är det teknik i största allmänhet?

Ska du göra ett herrejösses-projekt på 20 timmar (låter som en hel vårtermin à 1h/vecka?)? Eller är tanken att göra många småprojekt under terminens gång?

Brobygge är ju kul! Ska det vara just byggnation/konstruktion eller är det teknik i största allmänhet?
Det är två timmar om dagen i två veckor.
Teknik i största allmänhet funkar. Detta är deras start på teknikämnet så mycket passar in eftersom alla kursmål är relevanta. Men bygga bro är ett bra exempel då kan kommer in på skisser, byggnation, tekniska lösningar, hållbarhet, materialval etc.

Jag tänker att eleverna nog har mest egen nytta av att lära sig grundläggande cykelreparationer. Jag har jobbat med det i mindre grupper på Grundsärskolan (Anpassad skola). När min son var 12 byggde de en isjakt i slöjden i anpassad skala så eleverna kunde testa den på Hjälmarens is när den var klar. Det var häftigt!

Lång historia kort.

Konstruktionsteknik är roligt!

Jag läste en introduktionskurs till konstruktionsteknik med hållfasthetslära på universitetet. Ett av examinationsmomenten var en brobyggnadstävling, men där ingick också att vi skulle göra ritningar och beräkningar. Beräkningarna kräver viss tillämpad matematik på högskolenivå, så det är ju inte görbart på högstadiet.

Men - konstruktionsteknik kan förstås intuitivt, utan hållfasthetsberäkningar. På arkitektutbildningen undervisar man i intuitiv konstruktionsteknik (fast där kallas det av obegripliga skäl "tektonik", ett begrepp som i resten av akademin handlar om jordskorpans rörelser). Stolp- och bjälkkonstruktion (som är den näst enklaste byggnadstekniken efter klykstångskåtan, dvs. att bara luta pinnar mot ett stöd för att skapa en tält- eller vindskyddsliknande konstruktion) förstår förskolebarn utan problem, sedan bygger det på med fackverk, valv och liknande tekniker som alla handlar om att maximera spännvidden och minimera åtgången av byggnadsmaterial.

En kurs i konstruktionsteknik för högstadiet skulle kunna bygga på en genomgång av olika tekniker och sedan ett praktiskt moment där man ska sammanfoga (tejpa? limma? spika?) standardiserade träbitar (blompinnar? glasspinnar? ätpinnar?) till t.ex. broar för att se hur olika tekniker ger olika spännvidder och tål olika stora laster.

Nu sitter jag bara och spånar. Jag hade i alla fall älskat en sån här kurs på högstadiet!

Med sådan kondenserad tid tror jag att upplägget inte bör vara mängder av småknäck utan att tex köra två stycken intensivprojekt, ett per vecka, där grande finale på fredagen är Det Stora Testet.

Tex om man tar brobygge så kan man dela upp det på följande sätt:
Måndag: lättsam teori och övningar (typ jämför styvhet mellan fackverk kontra annan lösning)
Tisdag: koncept och skiss
Onsdag och torsdag: Bygge
Fredag: Test och firande.

Brobygge med smältlim och glasspinnar kan vara lagom, borde vara möjligt att göra på skolbudget. Tävlingen skulle du kunna vara att ha ett fixt avstånd mellan två bord och sedan tävlar broarna i vilken maxlast de tål innan de brister. DVS alla byggen kommer brista, frågan är bara vid vilken last. Det är även visuellt tilltalande och öppnar upp för att eleverna själva kan producera kul innehåll till sociala medier tex. Hur ofta är det annars kul att visa på TikTok vad man pysslat med på högstadiet?

En annan grej jag tänkt på när vi hade "introduce a girl to engineering day" (IGE day) på jobbet var att de fick i uppgift att med hjälp av en trådlös kamera utrustad med både visuell och IR sensor samt allehanda tillbehör (typ smältlim, glasspinnar, snören och tandpetare) försöka bygga om en radiostyrd bil så att den kunde fjärrstyras utan visuell kontakt med bilen genom en hinderbana. Vet inte om det kan vara aktuellt och i mitt fall var det ganska lätt då de dyra IR-kamerorna ligger i högar på jobbet medan radiostyrda bilar kan köpas för ett par hundralappar. I ditt fall blir kameran ett problem gissar jag. Och så är omfattningen också lite fel. Min idé var att de skulle få ca 30-60 minuter på hela uppgiften, inklusive problemformulering och test.

Konstruktionsteknik är roligt!

Jag läste en introduktionskurs till konstruktionsteknik med hållfasthetslära på universitetet. Ett av examinationsmomenten var en brobyggnadstävling, men där ingick också att vi skulle göra ritningar och beräkningar. Beräkningarna kräver viss tillämpad matematik på högskolenivå, så det är ju inte görbart på högstadiet.

Men - konstruktionsteknik kan förstås intuitivt, utan hållfasthetsberäkningar. På arkitektutbildningen undervisar man i intuitiv konstruktionsteknik (fast där kallas det av obegripliga skäl "tektonik", ett begrepp som i resten av akademin handlar om jordskorpans rörelser). Stolp- och bjälkkonstruktion (som är den näst enklaste byggnadstekniken efter klykstångskåtan, dvs. att bara luta pinnar mot ett stöd för att skapa en tält- eller vindskyddsliknande konstruktion) förstår förskolebarn utan problem, sedan bygger det på med fackverk, valv och liknande tekniker som alla handlar om att maximera spännvidden och minimera åtgången av byggnadsmaterial.

En kurs i konstruktionsteknik för högstadiet skulle kunna bygga på en genomgång av olika tekniker och sedan ett praktiskt moment där man ska sammanfoga (tejpa? limma? spika?) standardiserade träbitar (blompinnar? glasspinnar? ätpinnar?) till t.ex. broar för att se hur olika tekniker ger olika spännvidder och tål olika stora laster.

Nu sitter jag bara och spånar. Jag hade i alla fall älskat en sån här kurs på högstadiet!
Typ en sån övning hade vi också. Den skulle hålla för 100 kg, och bland de som höll vann gruppen som gjort sin bro lättast. Jag ser framför mig när bro efter bro läggs över bäcken och TS med skakiga steg går ut och mycket effektfullt konstaterar att den inte höll.

...

Brobygge med smältlim och glasspinnar kan vara lagom, borde vara möjligt att göra på skolbudget. Tävlingen skulle du kunna vara att ha ett fixt avstånd mellan två bord och sedan tävlar broarna i vilken maxlast de tål innan de brister. DVS alla byggen kommer brista, frågan är bara vid vilken last. Det är även visuellt tilltalande och öppnar upp för att eleverna själva kan producera kul innehåll till sociala medier tex. Hur ofta är det annars kul att visa på TikTok vad man pysslat med på högstadiet?
...
Just den grejen gjorde vi på högstadiet med tillägget att vi fick en budget, dvs glasspinnar och snöre hade en kostnad som vägdes in. Kommer inte ihåg om vi fick en maxbudget eller om det var kg per krona som var det som gav högst poäng.

Som nån sa, Vattenraketer! Tävla om vem som kan bygga den som flyger högst :)

Och sen kan man ju låta eleverna fundera på vad det är för fysikens lagar som får den att flyga.

Senast ändrad:
Är lärare på högstadiet. Tips: Små grupper och flera cyklar, annars kommer du få elever som snurrar runt i salen och ställer till med djävulskap när de inte har något att göra. Vissa kommer tycka att det är svintråkigt från början, andra när de upptäcker att det krävs ganska mycket större ansträngning än de trodde när de gick in i projektet. Fixa något som de kan göra när orken tar slut, helst något som inte involverar skärmar (om det inte är cykelskärmar, höhö). Låt dem arbeta med något annat, kanske skrivuppgifter eller läxläsning. Tänk på att dagens överstimulerade ungar har ett uppmärksamhetsspann på under fem minuter. Mer orkar de inte. En eller ett par kommer du att tappa, de kommer inte att dyka upp eller bara lämna lektionerna, det är inte ditt fel. Finns annat som lockar mer.

En omröstning om snyggaste hojen bland andra elever är en idé. Vinnaren får godis. Eller något liknande.

Bara mina spontana tankar. Hoppas att det blir en kul kurs. Det kommer att bli ett minne för livet för en del av dem - sträck på dig och var stolt! ❤️

//”Anti-plast-kommunist”

Senast redigerad av en moderator:
Skurkvarn, ritning Killig ca 1926.jpg
Litet enklare modell, en s k skurkvarn, för att fullfölja min öländska tankegång.

Här kommer lite reflektioner från veckan som har gått.

Dag 1. Eleverna introducerades till cykeln som uppfinning med en mountainbike hängandes framme vid katedern. Vi diskuterade delar och deras namn, utväxling samt materialval. Det blev snack i nästan två timmar. Ett fint pass.

Dag 2. Eleverna delas upp i grupper och blir introducerade till sin ram och låda med delar.
Det sätts igång direkt. Jag rekommenderar att börja montera bak- och framväxel, men även bromsar, styre och styrstam åkte på denna lektionen. Tyvärr stressar kidsen så gärna. Det ska jag ta med mig till nästa grupp, påpeka att en cykel ska byggas med omsorg. Stressen att va snabba fick dom att slarva mycket och jag räddade med näppe GT-ramens vevhylsa från en skål som prompt skulle skruvas in på sniskan. Aj! tänkte jag när det hände.

Dag 3. Reglage åkte på och vevlagermonterades. Vi pratade lite om kullager och jag nämnde SKF som de dagligen åker förbi utan att alls veta vad bokstäverna står för. :)

Dag 4 (Idag). Vajerdragning. Här märkte jag att det blev för svårt. Att hitta var man ska trä in vajrarna genom växelreglage etc. Det fixade dom inte. Jag fick stressa mellan stationerna. Tyvärr.
Till slut sa vi att vi rundar av, dom förstår principen men fick inte till jobbet. Jag jobbade övertid två timmar med en vän och gjorde allt grundligt och dubbelkollade lite saker.

Dag 5 (Imorgon). Då kommer dom till en skola med färdigbygda cyklar. Där dom har gjort allt förutom att sätta på hjulen och dra vajrar. Jag kommer inte pumpa framdäcken, det får dom göra själva. Sedan tar vi fram nålen och gör punktering, så går vi igenom hur man lagar en sådan också. Det tror jag blir lagom. Då kan man nästan sitta i en cirkel och laga tillsammans.

Summa kardemumma så har det funkat bra. Det har inneburit "några" extra förberedelsetimmar för mig, men jag klarar inte teknikboken för högstadiet, den är själadödande. Kontorsstolsergonomi och WC-stolens historia, vilken dj*vla 13 åring vill sitta och läsa sådant?

Det har varit några gånger när cyklarna utsatts för vanvård, men peppar peppar så tror jag dom klarat sig.

Allt gott!
Bilder kommer nog.
Det är andra halvan av klassen nästa vecka.

Summa kardemumma så har det funkat bra. Det har inneburit "några" extra förberedelsetimmar för mig, men jag klarar inte teknikboken för högstadiet, den är själadödande. Kontorsstolsergonomi och WC-stolens historia, vilken dj*vla 13 åring vill sitta och läsa sådant?
Nä, teknikundervisningen på högstadiet var rena döden.

Skall cyklarna demonteras nu för andra halvan av klassen eller har du nya försöksobjekt?

Nä, teknikundervisningen på högstadiet var rena döden.

Skall cyklarna demonteras nu för andra halvan av klassen eller har du nya försöksobjekt?
Dom ska demonteras. Men denna gången så kommer jag lämna vajrarna i växelreglagen och rulla ihop dom istället, sätter man en liten tejp på så ska det nog hålla. Funderar också på att färgkoda höljena så det blir lättare. Nästa grupp får inte klippa egnahöljen, någon måtta får det va.

Tillbaka
Topp