[OT] kullager till hjul på jogging-vagn

pirx

Aktiv medlem
OT, men jag tänkte att jag kanske ändå kan få hjälp här eftersom det trots allt handlar om hjul och kullager:)

På rundan med joggingvagnen idag märkte jag att den började gå trögt. Upptäckte att kulorna i kullagret på högra bakhjulet hade börjat ramla ut. Skruvade isär lite när jag kom hem och kom fram till följande:
Det är ett 20" hjul (behövde såklart inte skruva för att se detta).
Hjulet sitter helt enkelt på en axel, har två kullager på varje sida (på ett hjul), och hjulet sitter fast på axeln med en stor mutter bara.
Försökte mäta lagret så noga jag kunde och kom fram till dimensionerna 13x30x8mm.

Sökte lite på typ biltema/jula och googlade runt och hade svårt att hitta lager med dessa dimensionerna (i sverige iaf).
Vagnen är amerikansk (Super Jogger, av Racing Stroller Inc). Företaget verkar inte finnas mer (på nätet iaf).
Kanske är det egentligen amerikanska dimensioner på lagret? Inch och sånt, isf mm?

Bilder:
Trasiga sidan
IMG_20190809_211117.jpg

Innersidan som är ok (afaik)
IMG_20190809_211146.jpg

Iaf, undrar tex:
Hur får man av ett sånt här lager (som mest bara verkar vara intryckt liksom)?
Är det sen bara att mäta så noga jag kan igen, beställa var jag nu kan hitta ett, och banka in det igen?

mvh / Alex

Storlekarna är standardiserade på maskinlager. Borde stå fyra siffror på lagret nånstans, och ev några bokstäver. Bara köpa likadana. Det kan vara så att du behöver specialverktyg för att dra ur och trycka i. Kan kanske vara värt att ta med hjulet till en cykelmek som gör det på en kvart.

Salabaladala sa:
Storlekarna är standardiserade på maskinlager. Borde stå fyra siffror på lagret nånstans, och ev några bokstäver. Bara köpa likadana. Det kan vara så att du behöver specialverktyg för att dra ur och trycka i. Kan kanske vara värt att ta med hjulet till en cykelmek som gör det på en kvart.

Super!
Kanske testar att banka lite försiktigt från olika håll med en mejsel och hammare!
Tack!

Supervanlig dimension till allt möjligt. Det går bra att knacka ut försiktigt från baksidan med en mejsel eller liknande och sen pressa in med en hylsa från hylsnyckelsats som passar lagom på yttersta ringen, gärna i press/skruvstycke (svårt med ett helt hjul) men annars banka in. Kanske kyla lagret i frysen först för att krympa det litet.

Nu har jag besökt 3 LBSer. Fridhems cykel i Malmö sa bara "nä såna verktyg har vi inte, så sitter inte lagren på cyklar", en annan sa "testa en barnvagnsaffär som har service på barnvagnar". Den tredje sa "testa en skate-shop".
Lite besviken på deras avsaknad av ideer är jag, men iden att testa en skate-shop var inte så dum. Fick tag på ett lager gratis där som låg och skräpade i en låda som såg ut att vara lika stort (till en mountain-board eller nåt). Skate-shopen hade dock heller inga andra ideer än att "banka och bända lite". Antar att det är lättare att få ut lagren ur ett gummihjul dessutom...

Nu har jag förstört 2 skruvmejslar och ett stämjärn i mina försök att få loss lagerhelvetet. Återstår att testa lite med värmepistol och borr också, men jag börjar även överväga möjligheten att behöva köpa nytt hjul.

Är det någon som vet vad ett sådant nav utan axel heter? Har letat en del på "hjul kärra", "hjul vagn", "hjul 20 tum utan axel" osv osv, men hittar inget konkret.

pirx sa:
Nu har jag besökt 3 LBSer. Fridhems cykel i Malmö sa bara "nä såna verktyg har vi inte, så sitter inte lagren på cyklar", en annan sa "testa en barnvagnsaffär som har service på barnvagnar". Den tredje sa "testa en skate-shop".
Lite besviken på deras avsaknad av ideer är jag, men iden att testa en skate-shop var inte så dum. Fick tag på ett lager gratis där som låg och skräpade i en låda som såg ut att vara lika stort (till en mountain-board eller nåt). Skate-shopen hade dock heller inga andra ideer än att "banka och bända lite". Antar att det är lättare att få ut lagren ur ett gummihjul dessutom...

Nu har jag förstört 2 skruvmejslar och ett stämjärn i mina försök att få loss lagerhelvetet. Återstår att testa lite med värmepistol och borr också, men jag börjar även överväga möjligheten att behöva köpa nytt hjul.

Är det någon som vet vad ett sådant nav utan axel heter? Har letat en del på "hjul kärra", "hjul vagn", "hjul 20 tum utan axel" osv osv, men hittar inget konkret.

1. Knackar du från rätt håll?
2. Knackar du runt lagret, alltså så att det åker ut lika mycket hela vägen runt? Gör du inte det kan du hamra dig blå.

Denna video har tips hur man byter lager, DIY-style med egenfixade verktyg!

Borde vara samma princip på ditt hjul! Knacka ur lagren innan du köper nya så är det lättare att mäta i alla fall.

/A

Mycketvillhamer sa:
1. Knackar du från rätt håll?
2. Knackar du runt lagret, alltså så att det åker ut lika mycket hela vägen runt? Gör du inte det kan du hamra dig blå.

Jag tycker som att det verkar ganska givet vad som är rätt håll, hoppas att jag har rätt:)
Yes, jag har "kors-knackat", men det rörde sig inte en millimeter oavsett från vilken vinkel.

katten sa:

Borde vara samma princip på ditt hjul! Knacka ur lagren innan du köper nya så är det lättare att mäta i alla fall.

/A

Yes, ska mäta ordentligt när det är ute. Grejen är dock att jag har ju bara den yttre ringen av lagret kvar i hjulet.
Snubben i videon har ett komplett lager.
Har surfat en hel del på youtube men inte hittat ngt knep som verkar funka för mig.

Nu är det helg så då ska jag hinna med att testa borr och värmepistol.

pirx sa:
katten sa:

/A

Yes, ska mäta ordentligt när det är ute. Grejen är dock att jag har ju bara den yttre ringen av lagret kvar i hjulet.
Har surfat en hel del på youtube men inte hittat ngt knep som verkar funka för mig.

Har du bara den yttre lagerbanan kvar så kan det gå att slipa av den med en dremel. Lyckas du få av den helt på ett ställe så borde det gå enkelt att knacka ut resten. Hoppas du har kirurgtalanger :)

Att borra kan du glömma, lagerringen är stenhård så det biter inte. Slipa av den med en Dremel så släpper den, eller så finns det verktyg för att dra ut lagret med, finns billigt på Wish t ex...

Edit: Urdragarna kräver iofs ett helt lager då dom greppar i innerringen, slipa av ytterringen och spräck den med en huggmejsel...

Senast ändrad:
Sen på bollen, en del är redan sagt …

Salabaladala sa:

Förvisso är maskinlagren standardiserade. Men är det ammrikannska grejer är det troligen tum-mått på dem. ANSI-standard eller något.

Det ser ut som vinkelkontaktlager på första bilden, men jag har troligen fel.

På ytterrringens ena sida står med största sannolikhet tillverkare och en lagerbeteckning. Den är standardiserad om det är metriska lager, och då som Salabaladala säger, fyra siffror och lite bokstäver. Är det ett tumlager så står det något annat, antingen tillverkarens egen standard eller den amerikanska.

Googla unmount, dismount, eller uninstall och "deep groove ball bearing" eller "DGBB", alternativt "angular contact ball bearing" eller "ACBB" så får du nog information så det räcker och blir över. Lagertillverkarna har ofta instruktioner, skf.com/mount t.ex.

Majoriteten av alla lager havererar innan dom nått sin livslängd på grund av felaktig hantering före monteringen och felaktig montering …

pirx sa:
katten sa:

/A

Jag byter diverse lager på jobbet och när jag bara har ytteringen kvar på nåt knepigt ställe som gör att det inte går att knacka ur brukar det sista alternativet vara att svetsa fast tex en mutter eller något som kan sticka fram så att man kan knacka på det.

[Så lbs kan inte fixa det. Vilka amatörer. Dremel såm nån föreslagit är nog billigare än att köpa ett set med utdragare. Om inte lagret sitter som berget. Hade jag först använt nån krypolja så det går ner lite mellan lager. Alternativt aceton blandat med nån olja. sen tagit en en tunn liten skruvmejsel och med flera försiktiga men tydliga slag, runtom o jämnt, som jag visar på bilden, kan eventuellt fungera, bara se till att du bankar så den lyfter sig jämnt om hela lagret, att du inte bara kör på ett ställe, då lagret då kan hamna på tvären o låser sig.attachment 387523 Screenshot_20190818-083553_KeepNotes.jpg]

Bilagor

• Screenshot_20190818-083553_Keep Notes.jpg
    Screenshot_20190818-083553_Keep Notes.jpg
    53 KB · Besök: 98
classic sa:
Så lbs kan inte fixa det. Vilka amatörer. Dremel såm nån föreslagit är nog billigare än att köpa ett set med utdragare. Om inte lagret sitter som berget. Hade jag först använt nån krypolja så det går ner lite mellan lager. Alternativt aceton blandat med nån olja. sen tagit en en tunn liten skruvmejsel och med flera försiktiga men tydliga slag, runtom o jämnt, som jag visar på bilden, kan eventuellt fungera, bara se till att du bankar så den lyfter sig jämnt om hela lagret, att du inte bara kör på ett ställe, då lagret då kan hamna på tvären o låser sig.

WD40 verkar vara en slags krypolja? Jag testar med den idag iaf. Låter den ligga och jäsa ett tag.
Yes, jag korsbankar tydligt, jämnt och försiktigt:)

Så jag lät oljan krypa över natten, bankade sedan hårt och fokuserat från flera håll, men inget, den satt som fastgjuten.

Testade dremeln idag. Lyckades förstöra 2 slip-klubbor (??), och sedan en liten skruvmejsel (jag vet att någon längre upp tyckte att jag skulle köpa en mejselsats för ändamålet, men de som jag har sett är alldeles för trubbiga) när jag försökte banka loss ringen.
Jag lyckades alltså slipa mig igenom det mesta av ringen, men kom liksom inte riktigt åt längst in i hörnet. Jag skulle ha
slipat bort för mycket av själva navet om jag hade fortsatt.
Det är kanske den sista sista lilla biten som är kvar som håller fast skiten så fördjävligt ändå. Ska se om jag lyckas med en spetsigare slip imorrn.

Suck:)

Bilagor

• IMG_20190820_140739.jpg
    IMG_20190820_140739.jpg
    701.6 KB · Besök: 102
  • IMG_20190820_140751.jpg
    IMG_20190820_140751.jpg
    378.3 KB · Besök: 142
Slutligen!
Med en vass dremel-slip så lyckades jag få av hela lagret, även inne i hörnet. Tror jag iaf eftersom allting såg lite ihopsmält ut.
Så hade jag enbart en hammare och ingen mejsel till hands just då. Typiskt. Jag testade lite med hammaren och till min överraskning
fick jag extremt bra grepp med den. Lagret bara lyftes ur hur lätt som helst. Oklart om det var mest pga att lagret var AV, eller hammargreppet.

Iaf, tack vare Bengt-re's länk ovan så är jag nu nästan 100 på att det är ett R8-lager. Och kullagergrossisten i Eslöv (yes, av alla ställen kommer jag få åka DIT:)) verkar ha sådana på lager.

Snart hemma hoppas jag!

Bilagor

• IMG_20190822_153055.jpg
    IMG_20190822_153055.jpg
    419.4 KB · Besök: 117
Salabaladala sa:
Tänkte du köpa en press eller har du hittat nån som kan dra i den nya till dig?

VA?!?! Hjälp!! :)
Jag hade tänkt knacka dit det lite försiktigt med en hammare, eller iaf en sån där plast/gummi-hammare:)
Det är inte som att hjulet kommer upp i 10.000rpm när jag joggar.

Men du säger press alltså.
Aldrig får man vara lycklig:)

Gör rent noga innan montering.
Lägg det nya lagret i frysen och värm navet försiktigt med varmluftpistol, gasolbrännare eller liknande direkt innan montering.

Davey sa:
Gör rent noga innan montering.
Lägg det nya lagret i frysen och värm navet försiktigt med varmluftpistol, gasolbrännare eller liknande direkt innan montering.

Skitbra tips! En frys och ett friluftskök har man ju!

Jag måste som du säger rengöra först. Mycket metallspån efter dremlandet. Kanske lika bra att byta båda lagren i hjulet, jag tycker att det andra knastrar lite.

Det där lagret behöver du ingen press för, knacka i det försiktigt, knacka bara på ytterringen, slå inte på inneringen.

Värme/kyla är ett bra tips, gör mer än man tror.

Byt båda lager när du ändå är igång, det andra bör du kunna slå ut från motsatt sida, där kan du knacka på inneringen, du ska ju ändå dit med ett nytt.

Senast ändrad:
Great success!

Ja, det andra lagret gick förvånansvärt lätt att knacka ut innifrån.
Testade att sätta i ett nytt utan värme först, men det kändes som att man skulle få banka ganska hårt.
Noterade även hur mjukt aluminium är när jag skulle fixa till bank-märkena jag åstadkommit tidigare.
I efterhand (när jag kollade upp smältpunkten) är jag faktiskt lite lättad över att jag inte smälte
något av navet när jag värmde med gasköket.

Med värme (och kylda lager) gick det alltså helt lagom lätt!

Om någon gör samma sak framöver och läser detta så kan jag tipsa om att värma båda sidorna av
navet direkt, för om man bankar i ett lager i taget (som jag gjorde) så är ju sannolikheten stor att
man smälter lite av det första lagrets plast-tätning när man värmer inför det andra lagret... luktade lite...

Tack för alla råd och tips!

Bilagor

• IMG_20190825_121137.jpg
    IMG_20190825_121137.jpg
    244.9 KB · Besök: 125
Snyggt jobbat!

En bra grej med sånthär är den sköna känslan av att ha löst, lärt sig och fått utdelning för sin insats; ”level up” liksom.

Tunn lösande olja (WD40/556) och värmepistol använder jag ofta, med lite tålamod kommer man ofta långt!

Tillbaka
Topp