OT: Kvarnar nära Stockholm?

Ganska snart kommer tröskningen igång. Närmsta spannmålsbonde kan nog sälja några ton t o m.

Senast ändrad:
Jag blir ju mest nyfiken på vad du ska med säckvis av vete till. Är det för att tynga ner skuffen på gamm-Mercan så den tar sig upp för isiga backar i vinter? :-)

Trodde att marknaden för vitt pulver i närheten av Stockholm var Plattan. Men om man skall ha mycket, då kanske det är bra att ta kontakt med generalagenten. Tror ändå att man får slanta upp en hel del.

Kvarnar har man för att mala, behöver TS mjöl så är t.ex Saltå ett alternativt, annars så är det bättre och billigare att knacka på hos valfritt jordbruk och be att få köpa önskad mängd.

Hur många kilo handlar det om? Kanske kan fixa.

EDIT: det dröjer förstås några veckor.

Senast ändrad:
Jag har köpt en handkvarn som jag ska mala vete i och få ut mjöl att ha för bakning inte snortning.

Helst vill jag gå till en kvarn/jordbruk för att känna och lära mig mera så internet-beställning går bort.

Några som finns i Mälardalen och säljer i mån av tillgång antar jag....

Mälardalen

Ylwa och Kjell Sjelin, Hånsta, Vattholma 0703404613

Stora Hälsta Kvarn
Ingvar Petterson, Stora Hällsta, Sala 022415166

Kullens Kvarn, Örebro
www.rabergaeko.se Säljer på plats och skickar iväg. Gunnar Persson, 0708-29 12 25

Henrik Larsén, Springsta Säteri, Västerås 02125308

Orga Kvarn
www.orgakvarn.se
Säljer hela korn, både ekologiska och oekologiska. Beställningsvara.
Tel: 011571 51
Info@orgkvarn.se

weldion sa:
Trodde att marknaden för vitt pulver i närheten av Stockholm var Plattan. Men om man skall ha mycket, då kanske det är bra att ta kontakt med generalagenten. Tror ändå att man får slanta upp en hel del.
Inte Stureplan då? För vi snackar väl premiumprodukter trots allt!!?

Senast ändrad:
Jag tror att en kvarn är att föredra, eftersom du troligen vill ha rensat vete. Det är svårt att få tag på direkt hos jordbrukaren eftersom det spannmål denne behåller på gården är avsett som foder och därmed inte rensat. Ska i så fall vara om du får tag på nån som driver egen gårdsbutik eller bageriverksamhet och därigenom har eget renseri/kvarn.

det är ett stort nöje att läsa happy. tänk om vi hade haft (urkk) kategorier, då hade man missat denna pärla till tråd:)

Pajas sa:
Några som finns i Mälardalen och säljer i mån av tillgång antar jag....

Mälardalen

Ylwa och Kjell Sjelin, Hånsta, Vattholma 0703404613

Stora Hälsta Kvarn
Ingvar Petterson, Stora Hällsta, Sala 022415166

Kullens Kvarn, Örebro
www.rabergaeko.se Säljer på plats och skickar iväg. Gunnar Persson, 0708-29 12 25

Henrik Larsén, Springsta Säteri, Västerås 02125308

Orga Kvarn
www.orgakvarn.se
Säljer hela korn, både ekologiska och oekologiska. Beställningsvara.
Tel: 011571 51
Info@orgkvarn.se

Grymt! Stort tack. Du fattade galoppen i tråden när det inte var alla som gjorde det.

Tomcaten sa:
sanfar sa:
Tomcaten sa:
Behöver köpa säckvis med vete. Är det någon som vet ett och där man kan handla?

Du kan ju alltid beställa hem istället: https://www.kolonialvaror.se/category/allt-spannmal

Haha jag skrev ju för fan att jag inte vill beställa hem det.

Jag vill åka dit på plats, ställa frågor och få tips på hur man maler säden själv.

Hoppla, missade det tillägget i snacket om koks, vetekuddar och antroposoferna.

Men egenmalt mjöl gör brödet gott. (:

Tomcaten sa:
sanfar sa:
Tomcaten sa:
Behöver köpa säckvis med vete. Är det någon som vet ett och där man kan handla?

Du kan ju alltid beställa hem istället: https://www.kolonialvaror.se/category/allt-spannmal

Haha jag skrev ju för fan att jag inte vill beställa hem det.

Jag vill åka dit på plats, ställa frågor och få tips på hur man maler säden själv.

Då är inte Saltå ett alternativ....dom är lite svåra...ska man köpa helsäck måste man åka till något lager på andra sidan E4 och dom brukar inte vara serviceminded. Men du var ju dessutom inne på omalet så då går dom bort...

Tillbaka
Topp