[OT] Läckande diskho

[OT] Läckande diskho
Har du återkommande problem med möss?
Om inte så skulle jag låtsas som att det regnar tills du eventuellt får problem
Varje höst när kylan kommer, rören går i krypgrunden, måste leta var de kan tänkas komma in, två sidor av huset har "veranda" längst hela sidan. Delar av huset är drygt 100 år gammalt.

[OT] Läckande diskho
Det du söker finns, det passar till alla vaskar med silkorg:

Enda stället som säljer den online är Byggmax och då kostar den 329 kr + 399 kr i frakt. Verkar inte ens gå att få leverans till butik. Och jag som satt med köpfingret uppvärmt :(

[OT] Läckande diskho
att knyckla ihop fint hönsnät i öppningarna kring rören lär få gnagarna leta andra vägar...
Du känner redan till den ultimata lösningen.

IMG_6755.webp

[OT] Läckande diskho
Numera får man väl inte bygga nytt med vattnet ner genom golvet heller, när vi flyttade köket drog de vattnet bakom och ut genom skåpets bakkant + tätt golv i skåpet.
Nä, försäkringsbolagen ser ju till att nya normer införs kontinuerligt pga ökade vattenskadekostnader. Moderna hus billigt byggda av snabbvuxna granslanor, glasullsmattor och tunna gipsskivor inbakat i plastfilm tål ju inte fukt alls.

[OT] Läckande diskho
Tänk att alla trådar finns på Happy!?!

Jag har en läckande diskho. En skada, kanske knivspets, ett 2-3mm långt snitt några centimeter upp på sidan. Fyller man upp hon över skadan rinner det inte vatten, men det blir rejält fuktigt. Ikea-ho, det kallas väl rostfritt, men vad är det egentligen? Och kan man laga det? (En ho som inte används så ofta, så alternativet är att inte göra något). Jag har tänkt att bara prova med något enkelt, typ superlim, men det har inte blivit av.

[OT] Läckande diskho

Jag har en läckande diskho. En skada, kanske knivspets, ett 2-3mm långt snitt några centimeter upp på sidan. Fyller man upp hon över skadan rinner det inte vatten, men det blir rejält fuktigt. Ikea-ho, det kallas väl rostfritt, men vad är det egentligen? Och kan man laga det? (En ho som inte används så ofta, så alternativet är att inte göra något). Jag har tänkt att bara prova med något enkelt, typ superlim, men det har inte blivit av.
Skulle nog testa med "kemisk" metall, typ epoxi.

[OT] Läckande diskho

IKEA:s hoar är gjorda av något som mest liknar metallfolie - en god vän som är hantverkare tappade sin skruvdragare från bänkskivan ner i botten på en ny IKEA- vask och den sprack. Resultatet blev att de fick byta hela bänkskivan eftersom vasken var fastlimmad i skivan. Tror de använder 0,4mm tjock plåt...

[OT] Läckande diskho
Kemisk metall från baksidan , sickla på framsidan och våtslipa det sista så kommer det nog bli nära osynligt.

Eller bara silvertape på utsidan om det är för säkerhets skull bara. Rekommenderad tillfällig lagningsmetod på en Aquion torrdräkt för dykning som jag hade en gång i tiden (fast på insidan då).

[OT] Läckande diskho
IKEA:s hoar är gjorda av något som mest liknar metallfolie - en god vän som är hantverkare tappade sin skruvdragare från bänkskivan ner i botten på en ny IKEA- vask och den sprack. Resultatet blev att de fick byta hela bänkskivan eftersom vasken var fastlimmad i skivan. Tror de använder 0,4mm tjock plåt...
Ja, plåten är inte tjock…

Kemisk metall kan vara något, kanske. Problemet är att det inte är ett hål, ingen volym på skadan. Mer ett streck. Jag testar och återkommer!

[OT] Läckande diskho
när jag byggde kök för en femton år sedan valde jag att laminera botten av hoarna, med ett extra lager rostfri plåt. limmades fast med polyuretan. det har stått emot bra:)

två hoar, två blandare underlättar vardagen. och ja, köpte till en reservblandare och slitdelar.

sen annan finess är att avloppet ligger i bakre kanten, vilket ger gott om plats i underskåpen.

till vänster skymtar torkstället, ur vägen när det skjuts in i skåpet.
.
IMG_2433.webp

[OT] Läckande diskho
när jag byggde kök för en femton år sedan valde jag att laminera botten av hoarna, med ett extra lager rostfri plåt. limmades fast med polyuretan. det har stått emot bra:)

två hoar, två blandare underlättar vardagen. och ja, köpte till en reservblandare och slitdelar.

sen annan finess är att avloppet ligger i bakre kanten, vilket ger gott om plats i underskåpen.

till vänster skymtar torkstället, ur vägen när det skjuts in i skåpet.
.
Visa bilaga 805414
Härligt med special! Vad är det för kök som har massiva stommar (i ek?!), utanpåliggande luckor osv? Består diskbänken av en rostfri plåt infälld i en träskiva? Berätta mer!😊

[OT] Läckande diskho
(ot) köpte skivmaterial i ek för 40000 och byggde allt själv stommar luckot lådor i ett tillfälligt snickeri på balkongen. det blev ändå betydligt billigare än t ex ett ikeakök.

inköpt var förstås hoarna, och rostfria disbänken 3 mm lät jag en firma laserskära. och handtagen är ikea:)
.
IMG_2459.webp

IMG_2457.webp
IMG_2207.webp
IMG_2202.webp
IMG_2201.webp
IMG_2200.webp
IMG_2192.webp
IMG_2189.webp

[OT] Läckande diskho
(ot) köpte skivmaterial i ek för 40000 och byggde allt själv stommar luckot lådor i ett tillfälligt snickeri på balkongen. det blev ändå betydligt billigare än t ex ett ikeakök.

inköpt var förstås hoarna, och rostfria disbänken 3 mm lät jag en firma laserskära. och handtagen är ikea:)
.
Visa bilaga 805430
Visa bilaga 805431Visa bilaga 805432Visa bilaga 805433Visa bilaga 805434Visa bilaga 805435Visa bilaga 805436Visa bilaga 805437
Snyggt jobbat - hur många timmar la du på det där?

[OT] Läckande diskho

.
Visa bilaga 805430
Visa bilaga 805431Visa bilaga 805432Visa bilaga 805433Visa bilaga 805434Visa bilaga 805435Visa bilaga 805436Visa bilaga 805437
Grymt, bra jobbat! Saknar starkt en dylik ventil för snickerier likt happy är för mitt cykelintresse. För varje byggd cykel har jag ett stort snickeriprojekt också i princip, och det verkar det vara fler som har!😊

Tack för att du delar med dig!

[OT] Läckande diskho
Råttor och möss är inte så förtjusta i plast (exempelvis frigolit eller hopknycklade plastpåsar) och kork, om man vill täta håligheter. Lukten av riktig tvål gillar de inte heller, d v s håll rent under diskbänk och spis på det gamla, goda sättet.

[OT] Läckande diskho
Råttor och möss är inte så förtjusta i plast (exempelvis frigolit eller hopknycklade plastpåsar) och kork, om man vill täta håligheter. Lukten av riktig tvål gillar de inte heller, d v s håll rent under diskbänk och spis på det gamla, goda sättet.
Hmm, frigolit, bra tips, synd många börjat med pappersbaserade stötskydd numera.

[OT] Läckande diskho
Tror inte en sekund på det där. Jag arbetar med markarbeten främst och har gjort en del försäkringsärenden där råttor fullständigt förintat Pordränskivor runt hela hus. De bor praktiskt tagit i cellplastkulor och släpar runt dessa kors och tvärs. Jag har även bytt ut plastavloppsrör till rostfria rör på vissa ställen (stadskärna, makalöst mycket råttor) eftersom råttorna äter upp plaströren både utifrån och inifrån.

Ibland när man gör rörarbeten utomhus sätter man täcklock i rörändar för att skydda dem under arbetets gång. Finns det mycket råttor är dessa ofta söndergnagda, ofta helt utan att råttorna har något att vinna på att ta sig igenom dem.

Lämnar man en sopsäck någonstans gnags dessa ofta sönder. Kompostkärl i plast i tätbebygda områden blir ofta gnagda på.

Var kommer dina uppgifter ifrån?

Jag skulle säga att plåt och betong är bäst för att stoppa råttor, men framförallt behöver man se till att det inte finns något att äta för dem. Det senare är skitsvårt i tätbebyggt område med sopsortering utomhus, eller som i mitt fall där vi behöver ha spannmål och annat djurfoder lagrat under vinterhalvåret. Vi har försökt utrota råttor i hela vår existens, men kommer aldrig lyckas med det..

Sägs att man ska ha åtta katter på gården. Vi har fyra, men det stryker med en förbannad mängd småfåglar, ormar och allt möjligt medan de stora råttorna får vara ifred. Katter är ett otyg, och jag är ytterst skeptisk egentligen (även om barnen tycker det är roligt med kattungar och det "hör lite till"). När de dessutom klöser på soffan vet dom inte hur nära de är döden..😛

Edit: Gick 15 meter och snubblade över det här. Förmodligen har inte denna fågeln spontanfällt sina fjädrar..

IMG_0773.webp

Senast ändrad:
[OT] Läckande diskho
Tror inte en sekund på det där. Jag arbetar med markarbeten främst och har gjort en del försäkringsärenden där råttor fullständigt förintat Pordränskivor runt hela hus. De bor praktiskt tagit i cellplastkulor och släpar runt dessa kors och tvärs. Jag har även bytt ut plastavloppsrör till rostfria rör på vissa ställen (stadskärna, makalöst mycket råttor) eftersom råttorna äter upp plaströren både utifrån och inifrån.

Ibland när man gör rörarbeten utomhus sätter man täcklock i rörändar för att skydda dem under arbetets gång. Finns det mycket råttor är dessa ofta söndergnagda, ofta helt utan att råttorna har något att vinna på att ta sig igenom dem.

Lämnar man en sopsäck någonstans gnags dessa ofta sönder. Kompostkärl i plast i tätbebygda områden blir ofta gnagda på.

Jag skulle säga att plåt och betong är bäst för att stoppa råttor, men framförallt behöver man se till att det inte finns något att äta för dem. Det senare är skitsvårt i tätbebyggt område med sopsortering utomhus, eller som i mitt fall där vi behöver ha spannmål och annat djurfoder lagrat under vinterhalvåret. Vi har försökt utrota råttor i hela vår existens, men kommer aldrig lyckas med det..

Sägs att man ska ha åtta katter på gården. Vi har fyra, men det stryker med en förbannad mängd småfåglar, ormar och allt möjligt medan de stora råttorna får vara ifred. Katter är ett otyg, och jag är ytterst skeptisk egentligen (även om barnen tycker det är roligt med kattungar och det "hör lite till"). När de dessutom klöser på soffan vet dom inte hur nära de är döden..😛

Edit: Gick 15 meter och snubblade över det här. Förmodligen har inte denna fågeln spontanfällt sina fjädrar..

Visa bilaga 805537
Katter är ju rätt olika med. Vi har adopterat en vildkatt (med tidigare ägarens medgivande, skriven på oss etc). Efter 4 månader helt själv i skogen tar den möss som få andra. Han går ibland under smeknamnet ”vår gulliga mördarmaskin”.

Men många katter är ganska lata. De sitter mest av tiden. Vet inte om de hjälper mot möss.

Sedan håller jag med om att de går hårt åt småfåglarna. Jag är bara glad att han än så länge bara tagit koltrast och inget rödlistat. Men det är klurigt etiskt. Vad jag förstår finns det historiskt mycket katt i Sverige idag trots regler etc?

[OT] Läckande diskho
Råttorna kommer att efterträda oss. Vi ska ha en råttjägare å besöka oss idag. Katterna gör väl litet som de vill, men fångar kanske hellre möss.

[OT] Läckande diskho
Råttorna kommer att efterträda oss. Vi ska ha en råttjägare å besöka oss idag. Katterna gör väl litet som de vill, men fångar kanske hellre möss.

Visa bilaga 805537
Kanske dags att gå fullt ut och skaffa en gårds-hund om du har djur och gård? De ska enligt Google ta råttor? (Mest på skoj men undrar om de tar råttor)

IMG_8368.webp

[OT] Läckande diskho
Snyggt jobbat - hur många timmar la du på det där?
(ot) tack! det pågick som ett hobbyprojekt under flera år på lediga veckor. med köket hela tiden fungerande, alltså inget reservkök som brukligt är. säkert sammanlagd egen insats på trefyra månader heltid. ja en tålmodig kvinna finnes. det var väl ett fall av att aptiten växer medan man äter.

metoden gick ut på att först bygga upp stommarna, under tiden innan de sas inreddes ha de gamla stommarna inuti de nya.

lite blandade bilder från byggtiden. sista bilden avklätt i samband med inlämning av luckorna för lackering.
.

IMG_0235.webp
IMG_0236.webp
IMG_0238.webp
IMG_1170.webp
IMG_1172.webp
IMG_1778.webp
IMG_1836.webp

[OT] Läckande diskho
(ot) tack! det pågick som ett hobbyprojekt under flera år på lediga veckor. med köket hela tiden fungerande, alltså inget reservkök som brukligt är. säkert sammanlagd egen insats på trefyra månader heltid. ja en tålmodig kvinna finnes. det var väl ett fall av att aptiten växer medan man äter.

metoden gick ut på att först bygga upp stommarna, under tiden innan de sas inreddes ha de gamla stommarna inuti de nya.

lite blandade bilder från byggtiden. sista bilden avklätt i samband med inlämning av luckorna för lackering.
.

Visa bilaga 805642Visa bilaga 805643Visa bilaga 805644Visa bilaga 805645Visa bilaga 805646Visa bilaga 805648Visa bilaga 805649

Fan vad gött med customkök. Och såklart är det forumets egna kassettrenoverare som bygger egna stommar. 🙌

[OT] Läckande diskho
Ja, jag hade en Norfolkterrier förut. Framavlade för att ta råttor. Sök på Ratting på YT. Fantastiskt att de söta vovvarna är sådana mördarmaskiner.
Påminner mig om kusinens långbenta finspets påminner om lapphund tog 3 kg bisam råttor som dålig närsynt gamling av gammal vana.
Jag tränade hunden som valp när jag var 3-4 år gammal studerade katten hur den gjorde sedan tog jag leksaks rått musen och tog tag i hundens huvud när råttan hoppar mot ditt huvud knyck till åt höger vrid skallen bit till i nacken sen gummi orm men där gick det sämre blev vetrinären direkt sen var den snabb valp på slita skallen av högg orm när den rullade i hop sig farbror brukade skaka på huvudet och säja tok hund.

Senast ändrad:
[OT] Läckande diskho
Mmm, det blir mysigt där 😜

Luktade som ett gammalt utedass typ, och var flera milimeter tjock slemmig film. Och då är det bara några år sen vi installerade diskhon! Häller kokande vatten i från ägg och liknande flera gånger i veckan men det verkar inte hjälpa. Och man måste demontera för att komma åt, knappast något som ingår i vanlig rengöring.

Funderade också på den där skumplastpackningen som man fick med, den ska säkert in mellan silbrickan och hon. Men varför? Det spelar ju ingen roll om det inte är helt tätt där och utan blir det klart tightare och mindre springa att fastna äckelpäckel i.

Tillbaka
Topp