OT: Ladda RC-bil

MatsS

Aktiv medlem
Är det någon som har haft RC som hobby?

Jag har köpt pojken (mig) en Kyosho RC-bil 7,2V och när jag provar att ladda med en kabel från bilbatteri så börjar kabeln ryka. Jag har kollat och det är rätt polvänt. Hjälp gör jag något fel? Hur ska man ladda på bästa sätt?

Glad midsommar önskar Mats från Dalarna.

Kan vara kortslutning i batteriet eller så är strömbegränsningen i laddkabeln trasig.
har du möjlighet att mäta på batteriet?

har lite egen erfarenhet..om sladden ryker e de för att den inte klarar av strömstyrkan (spänning/volt) du försöker skicka igenom den
lösning: byt till tjockare sladd

..fast det verkar ju lite skumt att en bilkabel inte ska fixa det..

Senast redigerad av en moderator:
Vad är det för typ av kabel du använder?

För att kunna ladda med 12 volt så behöver du en särskilld laddkabel (avsedd för laddning av just sådana accar från 12 volts strömkälla) som ger ett visst motstånd. Även en sådan kabel blir varm, men inte så att den ryker... =)

Byt inte till tjockare sladd. Byt till _rätt_ sladd! Annars tror jag du kan sabba accen.

bianchi oskar:
likförbannat så har man accar i en metanol/bensin driven bil.. till rc styrningen.

men varför hålla på o mixtra med motstånd och grejjer? det är inte bra för accet att "schock"-laddas som det görs när du "slangar" från ett 12v batteri.. det kan vara en lösning att få fart på batteriet när polspänningen börjar bli risig på accet, men inget som är bra annars.

köp dig en riktig laddare istället!

det kan vara glapp i någon kontakt/kallödning som orsakar att det ryker.. alt en kortslutning.

körde RC några säsonger för några år sedan.
det är riktiga laddare som gäller. det kan vara väldigt känsliga.

sen lika när du kört klart.
fixa så du kan koppla in batteri-accet till en lampa, så du får ur all ström ur batteriet innan du börjar ladda det på nytt. förlänger livslängden avsevärt!

Jag köper mig en riktig laddare, men pojken var inget glad när han hade fått en bil och det inte går att köra på hela helgen :( ni kan ju tänka er en 8 åring hur besviken han är. Den ladd sladden som följde med var en "original" laddsladd som skulle funka att koppla till 12v.

Är det någon som vet om det går att mäta om batteriet är dåligt? Jag har spänningsmätt det och det ger 7,2v.

Mats

MatsS skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köper mig en riktig laddare, men pojken var
> inget glad när han hade fått en bil och det inte
> går att köra på hela helgen :( ni kan ju tänka er
> en 8 åring hur besviken han är. Den ladd sladden
> som följde med var en "original" laddsladd som
> skulle funka att koppla till 12v.
>
> Är det någon som vet om det går att mäta om
> batteriet är dåligt? Jag har spänningsmätt det och
> det ger 7,2v.
>
> Mats

den där sladden, är det 2 skittunna sladdar o så klämmor i de ändarna som ska kopplas till strömkällan o i andra äre kontakt för rc-batteriet? för sån har ja till mina, kopplar till bilbatteriladdare, funkar, sladdarna blir dock lite varma, men annars funkar det.

men självklart är en riktig laddare gjord för rc batterier bättre.

Skrivet av Bianchi oskar igår 20:02

batteri är ju för amatörer ;) släng skiten o köp en bensindriven! ;D

Och du snackar om sånt du inte kan nåt om? METANOL, ingen jävla bensin!!!
Metanol med en rejäl dos med resinolja (resin?) ...

Köp en riktig laddare, en sån man använder i med eluttag, dels enklare å sen så får man de riktigt laddat:)

D i U skrev:

> Och du snackar om sånt du inte kan nåt om?
> METANOL, ingen jävla bensin!!!
> Metanol med en rejäl dos med resinolja (resin?)

ricin :)

Min tanke är den att du tar ut alldeles för många ampere (jag har hört du kan smälta en skiftnyckel på ett bilbatteri)

D i U skrev:

> Och du snackar om sånt du inte kan nåt om?
> METANOL, ingen jävla bensin!!!
> Metanol med en rejäl dos med resinolja (resin?)
> ...

fan vad du anmärker på ord din lille jävel! dra åt helvete med dig din oreggade idiotjävel! daniel i uddevalla... lool har du problem på nåt jävla sätt din efterblivne lille idiotjävel?!

Haha, B-Oskar, har du problem? Bara för att DiU är mer kunnig på området än du behöver du inte få damp. Vad spelar det för roll om han är reggad eller inte? Jag är reggad, men du vet ju fortfarande inte vem jag är?!

Crossmax äger! skrev:
> Haha, B-Oskar, har du problem? Bara för att DiU är
> mer kunnig på området än du behöver du inte få
> damp. Vad spelar det för roll om han är reggad
> eller inte? Jag är reggad, men du vet ju
> fortfarande inte vem jag är?!

inte det, han bara håller på hela tiden o märker ord o skit!

haha:) Lugna dej lilla oskar:)

När Jag tänker tillbax så vill jag minnas att den där laddkabeln som bestog av några klämmor och typ
två vajrar som gick mellan bilbatteriet och acket hade en taskig isolering och kom dom i närhetev av varandra så började de osa med en gång, typ kortslutning.

Mitt råd är som sagt att du införskaffar en riktig laddare, kan va ganska dyra men de ger acket en bra laddning som inte skadar eller så:) ...

Vad är de för bil ni köpt föresten?

burner:
10 tusentals kronor.. lite skeptisk.

visst 1:5 och 1:6 bilarna kostar ~25 i inköp.. men det är helt klart det billigaste bilarna i underhåll.. motorservice = 100kr i ny packning istället för ny kolv och foder för ~tusenlappen till 3,5cc motorn.

soppan kostar 11kr/litern istället för ~400kr/5liter.

det är helt klart billigare att köra 1:5-1:6.. däremot dubbelt så dyra i inköp.

ja du menar så.. nu syftade jag på specifik bil.. men numera har jag för mig att det är krav på failsafe under tävling.. iaf så vet jag ingen som kör utan.. dessa ställer motorn på tomgång och bromsar när man får radiofel.. vilket gör den typen av problem minimala.

Den här tråden behöver ett par bilder:

amb1.jpg

Metanoldriven (med en skvätt Ricinolja och lite nitrometan)

t46.GIF

Batteridriven

Ang. laddning från bilbatteri. Är laddaren rätt inställd om den har olika lägen?

Edit: Båda båtarna på bilderna är byggda av lösvirke och är alltså INTE byggsatser. T46 (den grå) är byggd efter orginalritningar. Ambrosia (den andra) är byggd på en glasfiberavgjutning av T46-skrovet som sedan klätts med trä. Byggd efter eget huvud utan ritningar men med Rivabåtar och en båt min morfar (som hade Valdemarsviks båtvarv en gång i tiden) bygt.

att ens styra en så liten radiobil med en väl kalibrerad radio kan va nog så svårt i hastigheter som
bortåt 120km/h som dom banbilarna faktiskt toppar.

Jag pratade om metanolbilar i 1:10 samt 1:8 skala, jo jag vet, de finns bensinvarianter men då är vi uppe
i andra klasser än just sticka-ut-på-grusplanen-med-polarna-racing eller för den sakens skull
annan racing. Bensin rc är väll inte så enormt stort?!

Jag hade en inferno tr 15. Gick utav bara helvette i en stor grusgrop. Luftfiltret flög av och ni kan nog gissa hur de slutade.
Hade för övrigt problem med kopplingen som hela tiden slets ut på bara några få tankars körning.

Funtar på att skaffa en liten el-bil, skala 1:18, perfekt att sladda runt med på vardasrumsparketten eller
kanske ta med den till dirten,där har i hopp som passar utmärkt för RC som för cykel:p ...

Bensin-RC (benämns i regel 1:5 då det är den vanligaste klassen det talas om) kommer mer och mer. Vi har i Skövde ett antal bilar som går och i landet börjar det bli ganska stort.
Det är förvisso inte billigt att köra, men det är inga extrema summor om man bara jämför med 1:8-buggy eller för den delen 1:10-track (jag kör båda själv).

För att anknyta till första inlägget så rekomenderar jag dig verkligen att skaffa en ordentlig laddare, jag köpte själv en microprocessorstyrd laddare av typ Swallow Advance för en tid sedan (~750:-), det var ett av de bästa köp jag gjort hittils.

En bra laddare ÄR guld värd och om du inte vill ha något extremt så finns det riktigt schyssta laddare för 3-400:-, om det bara rör sig om 7-8-cellers accar som ska laddas...
För att slippa den trista väntan på laddningen bör du skaffa en laddare som kan mata accen med 5A, detta räcker gott och väl till en "amatör" och de flesta accarna ska idag klara av den laddströmmen, är du osäker så är det bara att testa med lägre och öka efterhand...

Du får gärna fråga om du har andra funderingar.

//M

bättre med el bil och plastchassi haha. problemet med metanolbilar är tycker jag att de e så jävla
kladdigt!...köra 10min, meka 2 timmar ...

Du anar inte hur fel du har.
En bra inställd bil med en bra motor och dessutom en bra bränsleblandning är bara att starta och köra.
Jag har förvisso haft lite krångel med min buggy den senaste tiden, men med rätt bränsle och en ny typ av stift löste alla problem. Nu är det bara att sätta på glödaren, och den är igång på 5 sekunder...

Kladdet försvann med syntetoljan, mitt bränsle har en kombination av syntet- och ricinolja, andelen ricin är så låg att kladdet bli obefintligt...

Meka två timmar på varje körda 10 min finns inte. Det är snarare tvärt om nu. Efter varje körning kollar jag givetvis över bilen och drar åt de skruvar ev. lossnat, tar säkert hela 5 minuter....

//M

Det går att använda en vanlig H4 billampa som strömbegränsare 55w/12v=4,5A om kapaciteten på acken är 3300mAh bli laddtiden ca 45minuter. När acken börjar kännas varm (ca45C)avbryter man laddningen direkt.Det är ett gammalt och riskfyllt sätt att ladda så bränn inte fingrar och ack./lasse

MOGGE: Alla är vi nybörjare nångång:) ...jo jag vet, jag överdrev ganska rejält med mekintervallen och dess tid de tar:)

Givetvis ger en metanolbil massa mer action å prestanda än el dito men då gäller de ju att man har ett brinnande intresse att få bilen att gå bra också:)

min bil har nästan aldrig funkat riktig bra. ok. när den väl går så går den men ofta är den svårstartat, startsnöreapparaten är riktigt kass på min motor som är en upphottad lågbudget kyosho orginal motor. så ofta har det varit: köra, riva loss motor och renovera startsnöreapparaten, och sen starta och sen köra. detta för att det läcker olja från motorn ut till envägslagret. så har det varit på alla mina såna motorer och det har kommit efter bara några körtimmar...

Byt motor. Kyosho är bara för idoter! ;) Leo är ett bra märke, har en vattenkyld sådan i ena modellbåten fungerar klockrent. Nej inte Ranta, det är en Happyit som har en Bullit. :)

har lagt rc-bilen på hyllan.. pillar bara med den när jag inte har något för mig (inte ofta). så jag känner inte för att lägga ut x antal kronor på en ny motor.. just nu behöver jag i och för sig bara ett helt glödstift för att starta den men...

Jag har också en bullit :p

Hur bra funkar alla dessa nya readyset och så? E de bara att plocka upp ur kartong som
supernybörjare, koppla in startacket å trycka av så startar bilen?!...Inget justerande?

Hej tack för alla svar, har varit borta över helgen och inte hängt med riktigt. Bilen jag har köpt heter Kyosho Raider, en buggy och den var begagnad. När jag laddade första gången så var dom här supertunna laddtrådarna i hopringlade så det är förstås möjligt att isoleringen kan ha varit skadad och att det har blivit kortis. Det skulle så klart kännas bäst att köpa en "riktig" laddare. Biltema har en som laddar upp till 1A vilket kan ta ett tag, andra förslag välkomna. Som sagt hur vet man att accen är kass? Innan jag ladde var jag ute och åkte med bilen.

/Mats

Tillbaka
Topp