[OT] Laddare utombordare

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Laddare utombordare
Tjo!

Dagens spänning bestod i att båten inte ville starta när vi skulle åka hem från en ö. För dålig kräm i batteriet. Vi fick som tur var hjälp av en kompis som körde ut ett nytt batteri.

Med gamla batteriet är spänningen över polerna, med motorn igång, 11.9V. Med det fulladdade 12.6V. Det känns som att det är motorn (50hk Mercury fyrtakt, nästan ny) som inte laddar. Om det funkar som i en bil så borde spänningen med motorn igång vara upp mot 14V?

Bonusfråga: Går det att snörstarta motorer nu för tiden? Lyfte på kåpan och såg bara ett stort plastskydd över svänghjulet.. sen tog jag fram mobilen :)

Det är garanti på motorn men jag vill ha lite på fötterna innan jag ringer..

Edit: Varvtalsmätaren funkar, om det vore spänningsregulatorn så borde väl den också ha lagt av?

Senast ändrad:
[OT] Laddare utombordare
Det borde vara högre laddspänning än så ja. Har du testat varva lite för att se om spänningen stiger?

Spänningsregulatorn hindrar spänningen från att gå över ett visst värde, vanligen 14.4v på nya motorer. Om generatorn bara ger 11.9v på tomgång och vid gaspådrag knappt ger mer så är det snarare generatorn i sig som är dålig.

Jag har för mig att en kompis rätt nya tohatsu går att snörstarta. En annan väns Suzuki går inte.

[OT] Laddare utombordare
Körde ju hem båten med det nya batteriet och det gjorde ingen skillnad, spänningen fluktuerade nån tiondel upp eller ner på sin höjd.

[OT] Laddare utombordare
Trist, fick lift med en granne förra sommaren pga seg snurra. Till sjöss går det inte att putta igång... Vår gamla 40 hp går inte att snörstarta.

[OT] Laddare utombordare
Med stor sannolikhet har generatorn börjat kasta in handduken. Om du har lite varv, bör laddspänningen passera 14 volt, ingen skillnad på bilar och båtar.

[OT] Laddare utombordare
Till saken hör att motorn gått 25 timmar och som sagt är i princip ny. Servades efter förra säsongen och har körts i typ tre timmar av mig.

[OT] Laddare utombordare
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Till saken hör att motorn gått 25 timmar och som
> sagt är i princip ny. Servades efter förra
> säsongen och har körts i typ tre timmar av mig.

Även nya saker går sönder.

[OT] Laddare utombordare
matteboy skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Till saken hör att motorn gått 25 timmar och
> som
> > sagt är i princip ny. Servades efter förra
> > säsongen och har körts i typ tre timmar av
> mig.
>
> Även nya saker går sönder.

Det är väl till och med så att nya saker är mer benägna att gå sönder än lagom använda saker där man hunnit komma förbi måndagsexperioden.

[OT] Laddare utombordare
Jag hade en 60 hk - 03 Mercury och den la laddningen av på. Lämnade in på Skanstull Marin och det visade sig vara fabrikationsfel på motorn. Fästet som laddningsregulatorn sitter på blev för varm så lödningarna släppte. Det fanns en repsats till det och motorn lagades kostnadsfritt.

Dom hade tydligen återkallats men jag köpte min beggad så det hade inte kommit fram till mig.

[OT] Laddare utombordare
Hade en Mercury 40 hp tvåknack där jag fick byta kablarna till batteriet. Ärgade i bägge ändar. Gick från "start med tur" till start varje gång...

[OT] Laddare utombordare
Hur någon kan köpa en murkla fattar inte jag, men även på tomgång så ska du se över 13 volt. Lätt. Varvtal över 1400 typ så ska du se 13 höga/14 låga, sen bara gnuttan mer om du varvar högre.

Själv har jag en yamma 115 fyrtakt som någon lirare stal växelhuset/drevet. Så försäkringsärende. Suck.

[OT] Laddare utombordare
När du mätte spänningen, mätte du direkt på generatorn då eller på batteriets poler? Mäter du direkt på generatorn så vet du ju i alla fall om den laddar ordentligt och du ska börja leta trasiga kablar.

[OT] Laddare utombordare
Stervelo skrev:
> Hur någon kan köpa en murkla fattar inte jag,

> försäkringsärende. Suck.

This. Yamaha är det som stjäls, och det i stor omfattning.

Sen är det så att det många märken prisar in sig på akterspegeln på nya båtar, dvs det är rent av korkat att försöka köpa ngt annat. Därav motorvalet på vår båt.

[OT] Laddare utombordare
Tja, murklor har mycket problem. De enda jag skulle hänga på ur kvalitet/funktionshänseende är
Yamma, suzuki, Nya evinrude 2 takt direktinsprutade, honda.

Suzuki går inte att ha på min båt, växelhuset på deras 115 är för långsamma båtar, jag får en 28 tum propp på den, då vrider den hela båten. Yaman är bra, men stöldbegärlig då det finns service och återförsäljare i östeuropa, det har jag fått höra är orsaken. Nya evinruden är fin, hondas 115 är gammal och tung, men "bra" förutom det. Satt Yamma på när jag köpte min, hade jag fått välja idag bidde det nog en 135 HO av evinrude sen är jag nära 60, tja 57-58, knop med min rib.

[OT] Laddare utombordare
4-takts Mercury och Yamaha delar rätt mkt delar.. bland annat den laddningsregulator som jag spekulerar i kan vara felet.

[OT] Laddare utombordare
Mät på två ställen, direkt på regulatorn, jämför spänningen över batteriet. Diffar det mer än någon 10 dels volt har du problem. Antingen kablar/kontakter eller batteriet. Hur gammal är motorn? Eller snarare batteriet? De kan bli dåliga fort om de inte tas om hand om under vintern.

[OT] Laddare utombordare
Visserligen gäller detta min bil, men i det här sammanhanget ingen skillnad. När jag krafsade rent på batterikablarna och polerna så ökade spänningen med en halv volt!

[OT] Laddare utombordare
Får lyfta på locket och kolla om jag ser var regulatorn är, har inte mekat med utombordare sen jag hade en 28hk Yamaha.

Båt och motor är från 2014 och har gått drygt 20h, servad innan vinterförvaring. Batteripoler och klämmorna ser ut som nya, men var däremot inte smorda med polfett.

Har batteriet på laddning med min CTEK nu faktiskt, det blev ju inte urladdat direkt men tillräckligt låg spänning för att inte vilja dra runt startmotorn.

[OT] Laddare utombordare
Det är fan när en båt börjar strula, en bil som börjar gå kass är läskigt, du kan bli stående på knepiga ställen men det är ingen panik, oftast. Med en båt så kan du börja driva, driva upp land, eller inte komma från en ö och bli fast. Så, båtmotor ska vara i bra skick och starta.

Kan starkt rekommendera AGM batterier i båten. Jag antar att du bara har ett batteri i båten.
De håller laddningen bra, behöver inte laddas över vintern, trivs BÄTTRE i kylan över vintern än i värme. Jag laddar mitt på hösten när båten tas upp, sen är batteriet kvar i båten utomhus över vintern. Jag har 13.0 volt kvar på våren. Motorn startar hur lätt som helst.

[OT] Laddare utombordare
Tja på en småbåt fungerar åror men inte större båtar, då behövs tillförlitlighet i batteri och motor. Skrov också självklart men sällan det strular.

[OT] Laddare utombordare
Det är väldigt få båtar i den klassen idag som är byggda för att kunna ros. Ingen mittoft, höga fribord, svårt att montera klykor.

Men egentligen håller jag med dig, vi som alltid har paddlat kajak förut kände oss märkligt handlingsförlamade.. jag har alltid extrapaddel, det finns alltid bogserlinor i sällskapet osv så man tar sig alltid i säkerhet även med rätt stora problem. Nu är det sjöräddningen eller om man är nära hemma vänner som får fixa det istället.

Lyfte på locket på motorn nu och konstaterade att det nog aldrig har laddat. Spänningsregulatorn är nämligen puts väck. Det låg en del snustorra löv under kåpan också. Antingen har det mekats med den vid service och sen glömts bort eller så har den stulits under vinterförvaring på firman jag köpte den av..

[OT] Laddare utombordare
jomper skrev:
> Lyfte på locket på motorn nu och konstaterade
> att det nog aldrig har laddat.
> Spänningsregulatorn är nämligen puts väck. Det
> låg en del snustorra löv under kåpan också.
> Antingen har det mekats med den vid service och
> sen glömts bort eller så har den stulits under
> vinterförvaring på firman jag köpte den av..

Tillbaka
Topp