[OT] Laga plast

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Laga plast
Någon som vet råd hur jag bäst lagar mina hörlurar (se bild)?
Jag testade först att limma men det höll inte. Sedan fick jag ihop delarna med lödkolv (tillförde ingen ny plast, smälte bara den befintliga). Det höll ett par månader.

Ytan är rejält ful nu efter tidigare limförsök och när jag gick lös med lödkolven. Bryr mig inte om resultatet blir fult, bara det håller.

20190213_100855.jpg

Senast ändrad:
[OT] Laga plast
1. Lödkolv, lim och en skruvad plåt utanpå?
2. Går delen att ta bort? Skicka den för printning via 3d tråden här.
3. Forma och klipp till ett metallnät, måla fast det utanpå med lim som passar plasten.

[OT] Laga plast
Lagat ett par glasögonbågar på det sättet, blir ju inte vackert dock, men som han sa på filmen man kan ju alltid försöka slipa ner lite om det går. Sett videos med personer som fixar gamla leksaksbilar (typ Matchbox) med metoden, bygger upp a-stolpar mm, som brutits bort. =)

[OT] Laga plast
Hasse#7 sa:
3. Forma och klipp till ett metallnät, måla fast det utanpå med lim som passar plasten.

Hur tänker du när du säger "lödkolv, lim"?
Jag funderade på om jag kunde göra ett nytt försök att "plast-svetsa", men använda mig av någon form av ifyllnings-plast för att få det starkare. Och eventuellt även förstärka med ett metallnät. Men en lödkolv känns inte helt optimalt för detta, kan det funka med en lödpenna som drivs med gas, typ denna: https://www.clasohlson.com/se/Lodpenna-Dremel-VersaTip/41-1386 ?
Det går dock en elkabel från bygeln ut till luren som jag är lite rädd att skada. Och jag vill helst inte försöka mig på att montera loss plast-delen som ska lagas.

Senast ändrad:
[OT] Laga plast
Supertramp sa:
Hasse#7 sa:

Hur tänker du när du säger "lödkolv, lim"?
Jag funderade på om jag kunde göra ett nytt försök att "plast-svetsa", men använda mig av någon form av ifyllnings-plast för att få det starkare. Och eventuellt även förstärka med ett metallnät. Men en lödkolv känns inte helt optimalt för detta, kan det funka med en lödpenna som drivs med gas, typ denna: https://www.clasohlson.com/se/Lödpenna-Dremel-VersaTip/41-1386 ?
Det går dock en elkabel från bygeln ut till luren som jag är lite rädd att skada. Och jag vill helst inte försöka mig på att montera loss plast-delen som ska lagas.

Jag tänker bara att du själv skrev lödkolv höll ett par månader men att det såg hemskt ut. Tänkte, återupprepa igen, för att sedan följa upp med mer förstärkning, kanske inte snyggare men minst starkare.

Senast ändrad:
[OT] Laga plast
Är det abs-plast så är ju lego och aceton ett beprövat knep. Lös upp en legobit i samma färg som lurarna mha aceton. Använd en glasburk eller liknande med lock Efter upplösningen får du en gegga som du använder som lim. Är den för lös så låt acetonet dunsta och är den för hård så spä med mer aceton.
Alt 2 är att med din löskolv smälta en legobit ner i skåran som du redan gjort.

Plastlim finns annars på fultema: https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/plastsvetsning-2000019048

[OT] Laga plast
salle sa:
Är det abs-plast så är ju lego och aceton ett beprövat knep. Lös upp en legobit i samma färg som lurarna mha aceton. Använd en glasburk eller liknande med lock Efter upplösningen får du en gegga som du använder som lim. Är den för lös så låt acetonet dunsta och är den för hård så spä med mer aceton.
Alt 2 är att med din löskolv smälta en legobit ner i skåran som du redan gjort.

Plastlim finns annars på fultema: https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/plastsvetsning-2000019048
Legobitarna bör vara 70 tal. Vet ej varför men har lagat lite plast kåpor på mc och moped fick tips av polare de nyare Legobitarna är inte lika bra

Tillbaka
Topp