[OT] Lämna blod!

• Trådstartare Trådstartare Jay
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Lämna blod!
RN skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle vänta. Jag brukar bli andfådd
> lättare och få hög puls snabbare efter
> blodgivning. Jag har iofs inte någon vetenskaplig
> uppfattning om hur länge det håller i sig.
Tack för svaret! Det var det jag misstänkte, då blir det lämning på måndagen efter VR då. Man borde tipsa om att ha en blodbuss i Motala efter loppet...

[OT] Lämna blod!
Det finns ju en del skrivet om träning och tävling i samband med blodgivning som man hittar om man använder sökfunktionen under frågor&svar på http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=33

Jag gissar att många är trötta nog efter cykelturen runt sjön när de kommer tillbaka till Motala, så att ge blod då kanske inte är att rekommendera. :)

/ J

[OT] Lämna blod!
Jay skrev:
> på http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=33
>

Intressant att läsa under din länk appropå debatten i tråden om homosexuellas blodgivning:

"Varför får homosexuella män inte ge blod? Det borde väl vara tillåtet eftersom allt blod testas?

Det finns inget förbud för homosexuella att lämna blod, det vill säga läggningen som sådan utgör inte hinder för blodgivning. Ingenstans i socialstyrelsens regelverk för blodgivning eller i blodcentralernas informationsmaterial står ordet "homosexuell".
Däremot tillåts inte en man som haft sex med en annan man att lämna blod (oavsett om han betraktar sig som homosexuell eller ej).
Viktigaste orsaken till regeln är att risken för HIV-smitta vid sex mellan män i Sverige fortfarande är hög: 130 av 500 nysmittade med HIV under 2007 fick smittan via sex med annan man. Det är en kraftig ökning jämfört med år 1999 då siffran var cirka 50. Enligt svensk statistik är risken för HIV-smitta för män som har sex med andra män, även om den är liten, mångdubbelt större än för personer som har sexuellt umgänge endast heterosexuellt.
Förutom att blodet testas på olika sätt (vilket tyvärr inte medför 100 procents säkerhet) har sedan länge personer som löper stor risk att ådra sig allvarlig infektionssjukdom som kan överföras med blod, inte tillåtits bli blodgivare. Detta gäller inte enbart man som haft sex med annan man, utan även exempelvis den som utanför sjukvården någon gång injicerat sig med droger, anabola steroider eller annat preparat samt den som erbjudit sex i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning.

Bengt Ekermo, överläkare
"

[OT] Lämna blod!
the_TnT skrev:
> Har du dolt mina inlägg mytis? *snyft*

Ja! ;-)

Nej, men jag klickade inte på länken. Det lät på det som du skrev dessutom som om du inte läst vad som stod i den... ;-P

[OT] Lämna blod!
mytomspunnen skrev:
> Intressant att läsa under din länk appropå debatten i tråden om homosexuellas blodgivning

Ja, jag läste det där nyss också. Jag tycker ändå inte att argumenten räcker för att utestänga alla i den aktuella gruppen från att lämna blod. Det bör ju finnas bättre sätt att säkerställa kvaliteten, hålla riskerna nere och samtidigt få den kvantitet som man har behov av.

/ J

[OT] Lämna blod!
Jay skrev:
> Ja, jag läste det där nyss också. Jag tycker
> ändå inte att argumenten räcker för att
> utestänga alla i den aktuella gruppen från att
> lämna blod. Det bör ju finnas bättre sätt att
> säkerställa kvaliteten, hålla riskerna nere och
> samtidigt få den kvantitet som man har behov av.

Ja, jag kan också tycka att argumentationen är vag. Men de har tittat djupt i statistikburken och bestämt sig för att dra en linje pga den ökade statistiska risken. Men man får vara bög och lämna blod, det får man, åtminstone enligt den dära länken.

[OT] Lämna blod!
Jay skrev:
> fastforward skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och hur tusan ska man kunna ge blod när de
> bara
> > har öppet 8.00-15.30 på vardagar? Får inte
> vi
> > med jobb hjälpa till?
>
> Nu vet jag inget om vad du har för jobb eller var
> du bor, men att ge blod har varit ett accepterat
> skäl till kortare frånvaro under arbetstid på
> alla arbetsplatser jag haft. Sen är öppettiderna
> generösare på större orter.
>
> / J
Jo visst kan jag ta en timme ledigt men då kan jag ju inte fakturera för den timmen, vilket drabbar mig, arbetsgivaren och kunden. Det blir nog billigare att muta någon random person på stan att lämna blod istället. Angående öppettiderna ovan så gällde de för sthlm och någon större ort har vi inte i Sverige... :) KI hade iofs öppet till 19 såg jag nu, men det ska de sluta med till hösten.

[OT] Lämna blod!
Det känns som att vi är ganska överens mytis. När lämnar du blod nästa gång? Jag hoppas bli kontaktad snart, anmälan är gjord på hemsidan iaf. Senast jag lämnade så var det på födelseorten och innan de började på att koppla samman databaserna så att man förhoppningsvis kan lämna på fler ställen.

/J

[OT] Lämna blod!
Um... 370 av "nysmittade" fick smittan hur? Varför misstänker jag att dessa har någon gemensam nämnare? Dessa 370 som inte haft sex med en man, torde alltså antingen ha onanerat, haft sex med en kvinna, eller idkat djursex. Eftersom 370 är fler än 130, är det bäst att de som ägnat sig åt någon av ovanstående aktivitet avstår från att donera blod fram tills dess att tillförlitliga tester tagits fram, alternativt att risken utvärderats ordentligt.

Har man varit utomlands bör man självklart förbjudas från att donera blod, gud vet vad man dragit på sig. För att vara på säkra sidan är det bäst vi även förbjuder folk som varit i kontakt med folk som rest, att lämna blod. Sen är kanske inte just HIV en så stor risk i nästa fall, men jag tycker verkligen att vi ska avstå från att lämna blod om vi ätit mat som varit i kontakt med folk som haft sex, eller kommer från utlandet...

Hål i huvudet? Inte mer än de regler som finns i dag.
B!

[OT] Lämna blod!
Var blodgivare tills för ca fem år sedan då jag fick en propp i hjärnan. De hittade aldrig vad som orsakade proppen men en dormant (passiv på svenska?) blodsjukdom, alfa-thalesemi, i samband med blodprov som gick till nåt labb i Uppsala. Sen dess är jag inte välkommen trots jag inte kände av nåt under de flertalet år jag gav både blod och plasma. http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=2033

Liten sidohistoria: sjukdomen är vanligare bland asiater men läkaren som skulle ge mig beskedet var väldigt försynt och vågade inte riktigt säga utan trevade fram.
Doktorn: "Joo...var... var är du ifrån?"
"Karlstad" utan att förstå varför han höll på som han gjorde.
"Öh... n... nä, jag menar..."
Det var då jag förstod och svarade glatt "Jahaa! Kronoparken." (stadsdel i Karlstad) och spände ögonen i honom.
De hade tagit mitt blod OCH dryga femhundra av mina studentpengar, lite roligt tyckte jag att jag skulle få för pengarna :D Stackaren visste inte vad han skulle säga. Kanske lite elakt men men...

[OT] Lämna blod!
Mr B skrev:
> Um... 370 av "nysmittade" fick smittan hur?
> Varför misstänker jag att dessa har någon
> gemensam nämnare? Dessa 370 som inte haft sex med
> en man, torde alltså antingen ha onanerat, haft
> sex med en kvinna, eller idkat djursex. Eftersom
> 370 är fler än 130, är det bäst att de som
> ägnat sig åt någon av ovanstående aktivitet
> avstår från att donera blod fram tills dess att
> tillförlitliga tester tagits fram, alternativt
> att risken utvärderats ordentligt.
Har inte HIV-statistiken alldeles färsk i huvudet, men bland de övriga 370 "nysmittade" hittas en betydande andel intravenösa missbrukare och jag tror att invandrare som diagnostiseras här i Sverige också räknas till de nysmittade i statistiken, även om de kan ha dragit på sig infektionen innan de kom hit.

[OT] Lämna blod!
Men hallå!
En väldigt stor andel av dom HIV-positiva människorna är svarta och fattiga!
Förbjud svarta och fattiga att lämna blod!

Jag ger trombocyter (blodplättar, det som får blodet att koagulera (stelna ;) )) med jämna mellanrum, minst 14 dagar mellan givningarna och max 12 gånger per år!
Men jag tappas även på blod lite nu och då, eller så tar dom o-delat blod i samband med trombocyterna.

Jag är jättedopad med ~160 i HB och kring 300 i trombocyt-värdet som visst brukar ligga på 150 i snitt..

jag får 4 premier per gång och ligger en dryg timme. Senast blev det 4 tränings-tshirts..
Men oftast blir det 160 pix paus-checkar :)

[OT] Lämna blod!
Jag är fattig och ger därför inte blod. Jag vill inte heller ha blod av någon annan, bara tanken på att någon annans blod skulle cirkulera runt mitt system gör mig illamående. Råkar jag så illa ut att jag behöver blod kan jag lika gärna dö (som det var tänkt innan nån kommer och försöker proppa i en någons blod)!

[OT] Lämna blod!
Anders H skrev:
> Efter Vättern ska dom få en skvätt urlakat,
> syrefattigt blod av mig.

Självklart är manblodgivare - min tur att få kommer kanske imorgon.
Åker in efter VR.

[OT] Lämna blod!
Pigmachine skrev:
> Jag är fattig och ger därför inte blod. Jag
> vill inte heller ha blod av någon annan, bara
> tanken på att någon annans blod skulle cirkulera
> runt mitt system gör mig illamående. Råkar jag
> så illa ut att jag behöver blod kan jag lika
> gärna dö (som det var tänkt innan nån kommer
> och försöker proppa i en någons blod)!

Sådär gör jag med pengar. Bara tanken på att ta emot någon annans pengar och ha dem i plånboken är snuskigt. Skulle heller aldrig ge någon mina egna pengar i utbyte mot något. Tänk om de skulle börja cirkulera i något sorts monetärt system.

[OT] Lämna blod!
Har lämnat blod 3 ggr nu, sist fick jag en ryggsäck tänkte jag skulle samla ihop Lasse Åberg glas, mycket trevligt. Så alla som kan lämna blod LÄMNA, tänk den dan man behöver nåt själv

[OT] Lämna blod!
Mr B skrev:
> bäst vi även förbjuder folk som varit i kontakt med folk som rest, att lämna blod.

När min sexpartner varit i Afrika en månad tyckte blodcentralen att jag skulle vänta sex månader med att lämna blod (jag mailade och frågade). Så den regeln finns redan. :)

[OT] Lämna blod!
Tycker man att man har fullt med glas där hemma kan man skänka bort sin gåva till Rädda barnen, röda korset eller cancerfonden (har jag för mig att det är). Iaf i stockholm.

[OT] Lämna blod!
the_TnT skrev:
> Tror inte det alternativet finns i Ludvika
> tyvärr. Det är väldigt olika mellan
> blodcentralerna vad jag förstått. :(

Utmärkt förbättringsförslag alltså. :-) De har säkert inget emot att få lite hjälp till utveckling.

[OT] Lämna blod!
the_TnT skrev:
> När min sexpartner varit i Afrika en månad
> tyckte blodcentralen att jag skulle vänta sex
> månader med att lämna blod (jag mailade och
> frågade). Så den regeln finns redan. :)

Jag menade förstås mer ytliga kontakter. Du vet, den vackra kassörskan på ICA som varit borta i 2 veckor, har hon varit hemma sjuk, eller semestrat, ser hon inte lite solbränd ut? Bäst du inte lämnar blod.

Tur jag är spruträdd långt över gränsen för det löjliga, annars hade jag fått överväga om jag, med närheten till Danmark verkligen skulle kunna känna mig säker nog att våga lämna blod. Jag menar, riskgrupperna var ju narkomaner och folk med tveksam sexuell läggning. Och alla vet ju att det knarkas friskt i Danmark. I alla fall i Köpenhamn, mer exakt Christiania, och det är ju inte så långt härifrån... Nä, bäst man inte lämnar blod.

Med tanke på hur dåliga testerna tydligen är, vete fan om jag vill ha något blod vid en eventuell olycka / operation i heller. Bäst att inte ta risken att råka ut för en olycka, någon som vill köpa cykel billigt? Fast ni får inte komma och hämta den, ni kan ju smitta mig med något, och då kunde jag ju lika gärna fått blod vid en operation... Ska isolera mig totalt från omvärlden, undrar om det är säkert att bo på månen... Måste undersökas, men fram tills dess att jag ordnat med ett säkert boende på månen ska jag bo i den lilla röda stugan på globen. Håll er borta, jag har diskmedel, och är inte rädd för att förvandla hela den övre halvan av globen till en såphal kupol, hit ska ni inte komma och smitta mig med några dumheter.

B!

[OT] Lämna blod!
Jag blev lurad av hemsidan att tro att anmälan behövdes för första besöket här i storstan, men det verkar funka med "drop in". Imorgon blir det nog en sväng till Östra.

/ J

[OT] Lämna blod!
"Socialstyrelsen har bestämt att mitt blod inte är fint nog. Jag blir bortsållad direkt, långt innan några tester är att tänka på. Var för? Bögar får inte lämna blod. Jävla homofober!" (och likande inlägg)

-Jag trodde det var för att Socialstyrelsen hatade fixies... :-)

[OT] Lämna blod!
Jag vill bara ägna ett stort tack till alla grymma blodgivare ute i landet som gav bort sitt BLOD till mig då jag behövde några liter efter en krasch mot ett träd för två år sedan.. ni ska ha en stor eloge och jag ska själv börja lämna blod som andra kan använda ifall olyckan är framme....Gratis fika är gott!!!

:-)

[OT] Lämna blod!
Droppen ringde o bad mig komma nu i veckan.
Tyvärr vart jag magsjuk i helgen som gick - får bli senare.

Uppmanar alla givare att gå o lämna blod NU om ni inte redan gjort det.

Dom behöver fylla depåerna inför semestertiden.

[OT] Lämna blod!
Jag fick en liten chokladask som extrapresent, passa på nu inför jul (när det dessutom är lite brist på blod). Numera får man visst lämna blod om man legat med gubbar också.

[OT] Lämna blod!
Fikasvettot skrev:
> Jag fick en liten chokladask som extrapresent,
> passa på nu inför jul (när det dessutom är
> lite brist på blod). Numera får man visst lämna
> blod om man legat med gubbar också.

Instämmer - passa på där ute, ge en medmänniska en God Jul.

[OT] Lämna blod!
Har lämnat blod i 16 år.. Har varit "avstängd" två gånger, en gång för att en läkare stack mig i fingret med en använd nål, är sjuksöterska, var med och kollade på en operation och skulle "hjälpa" till att hålla i, stoppad i tre månader.
Andra gången var efter en krasch på cykel med hjärnblödning som följd. pratade efter det med "blodläkaren", han sa att vanligtvis är det helt kört efter hjärnblödning orsakad av våld mot huvudet, men han ansåg att jag var välkommen tillbaka efter sex månader.
På 16 år har jag missat kanske fem tappningar. Det blir några liter det. Samt en massa gott fika :) Och en del porslin... Perfekt med en koll på blodet gratis fyra ggr per år.
Stimulerar ju även nybildning av röda blodkroppar=fräscha syretransportörer=bättre ork när jag cyklar. Kanske inte samma dag, men sedan. Har alltid Hb övert 150, "cyklist"Hb sade läkaren sist :)

[OT] Lämna blod!
Fikasvettot skrev:
> Jag fick en liten chokladask som extrapresent,
> passa på nu inför jul (när det dessutom är
> lite brist på blod).

Stämmer detta verkligen eller måste man vänta tills kallelsen kommer? Jag går ju när SMS'et kommer. Jag vet inte ens om man får lämna oftare? Får man det?

[OT] Lämna blod!
Jag fick kallelse förra veckan, men ville inte lämna innan Oetzin. Så det var bra tajming. Men det finns nog många som väntat "för länge", de kan behöva en påminnelse. Det är väl minst 3 månader mellan tappningarna?

Jag hade visst missat datumet. Jag trodde det var genomfört. Hoppas jag inte gjort några "gubbar som gillar att ligga med gubbar" besvikna.

[OT] Lämna blod!
Johan A skrev:
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag fick en liten chokladask som extrapresent,
> > passa på nu inför jul (när det dessutom är
> > lite brist på blod).
>
> Stämmer detta verkligen eller måste man vänta
> tills kallelsen kommer? Jag går ju när SMS'et
> kommer. Jag vet inte ens om man får lämna
> oftare? Får man det?

Som man får du lämna var tolfte vecka. Om du av någon anledning inte kommer kunna lämna på ett tag, kanske p.g.a. lång utlandsresa, förhoppningar om lyckade fem-i-tre-ragg eller dylikt så kan man sneaka till sig att få lämna efter elva veckor om sjuksköterskan är snäll. Har man mycket tur kanske man kan t.o.m. kombinera allt ovanstående, vad vet jag.

[OT] Lämna blod!
När jag lämnade blod förra veckan blev jag alldeles snurrig och sedan skittrött hela dagen/kvällen. Tre dagar höll tröttheten i sig! Har lämnat i tre år och aldrig varit med om detta. Någon annan?

/Mats

[OT] Lämna blod!
MatsS skrev:
> När jag lämnade blod förra veckan blev jag
> alldeles snurrig och sedan skittrött hela
> dagen/kvällen. Tre dagar höll tröttheten i sig!
> Har lämnat i tre år och aldrig varit med om
> detta. Någon annan?

Nästa gång du går dit kommer du få reda på vilket blodvärde du hade den här gången du gav. Om det var lågt kommer de garanterat säga till. Men det låter mer som att du kanske hade ett virus i kroppen eller så.

[OT] Lämna blod!
Sist jag var, för två veckor sedan, var första gången på flera år som mitt blodvärde var över 140, brukar ligga på 136-137 och jag brukar få några kartor med järntabletter att knapra på.

Denna gången var det 145! :-) Sköterskan trodde en orsak kunde vara att jag börjat pendelcykla dagligen till jobbet, tidigare var det lite si och så med det. Blir kul att se vad det ligger på nästa gång.

Lämnar på Blodbussen här i Götet, alltid lika trevligt ;-)

[OT] Lämna blod!
Att cyklister skulle få högre HB värde än övrig befolkning är en myt.
Likaså finns uppgift att mycket träning skulle sänk värdet, även det felaktigt.

Handlar helt enkelt om hur mycket kroppen tar åt sig via kosten, beroende på vad man äter och metabolismen i stort.

Själv ligger jag alltid kring nedre gränsen för att få lämna blod.
Får altid med mig tabletter hem- trots att jag medvetet väljer kost med mycket järn.

[OT] Lämna blod!
lappen skrev:
> Sist jag var, för två veckor sedan, var första
> gången på flera år som mitt blodvärde var
> över 140, brukar ligga på 136-137 och jag brukar
> få några kartor med järntabletter att knapra
> på.
>
> Denna gången var det 145! :-) Sköterskan trodde
> en orsak kunde vara att jag börjat pendelcykla
> dagligen till jobbet, tidigare var det lite si och
> så med det. Blir kul att se vad det ligger på
> nästa gång.
>
> Lämnar på Blodbussen här i Götet, alltid lika
> trevligt ;-)

Kan ju även bero på uttorkning, det är ju trots allt en rätt liten skillnad :)
Inte för att sänka ditt skepp men.. :P

Mig brukar dom fråga varje gång jag är där nästan "Är du lite uttorkad? har du druckit ordentligt?", när dom ser att värdet ligger på 160+ :)

Brukar bli hungrig som fan när jag har gett blod/trombocyter, och sover gärna mer än 6 timmar natten efter..
Men annars så tränar jag som vanligt :P

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Lämna blod!
Jag brukar alltid dyrt och heligt lova att jag ätit och druckit ordentligt och det brukar väl oftast vara sant. Brukar lika dyrt och heligt lova att "ta det lugnt nu" efteråt men mer eller mindre hoppa upp från britsen, sätta i mig varm choklad, några mackor och en bunt kakor för att ge mig iväg på ett tvåtimmars simpass. Jag har aldrig känt av blodgivningen såpass att jag märkt någon skillnad. Fast det kanske bara är jag som tränar för mesigt =) Däremot så har jag varit med om andra som blivit hängiga hela dagen. Det brukar jag vänligt avfärda som psykologisk posttraumatisk stress...

[OT] Lämna blod!
Peadalisten skrev:
> Att cyklister skulle få högre HB värde än övrig befolkning är en myt.
> Likaså finns uppgift att mycket träning skulle sänk värdet, även det felaktigt.

Tja, jag har inga högre medicinska kunskaper, blev bara förvånad att den denna gången var över 140. Men jag har under flera år med samma kost- och tränings-vanor legat på strax under 140. När jag med samma kostvanor med ökad träningsdos får upp järnvärdet så...men hon kanske bara sade detta för att få mig att fortsätta cykla ;-)

lleberg skrev:
>
> Kan ju även bero på uttorkning, det är ju trots allt en rätt liten skillnad :)
> Inte för att sänka ditt skepp men.. :P

Precis, det är en liten skillnad, så det skall bli kul att se vad det ligger på nästa gång, förutsatt att jag fortsätter cykelpendla i samma takt.

[OT] Lämna blod!
lleberg skrev:
> sover gärna mer än 6 timmar natten efter..

Jag behöver alltid sova minst 8 timmar oavsett om jag gett blod eller ej...

[OT] Lämna blod!
Idag var jag och lämnade ett bidrag. Min påse skulle visst få åka bil till Länssjukhuset och bli trombocyter, snajsigt!

HB 145. Varken tränad eller otränad, just nu.

/Fredrik

[OT] Lämna blod!
Peadalisten skrev:
> Att cyklister skulle få högre HB värde än
> övrig befolkning är en myt.

Om man tränar hårt och en lång stund, som vissa cyklister gör, så får man säkert ett högre HB innan man återställt vätskebalansen.

Tillbaka
Topp