[OT]Längdskidåkare söker pulka för bebis

Sungam

Medlem
Eftersom det verkar finnas många hurtiga småbarnsfäder här så kanske någon kan tipsa mig om en lämplig anordning/pulka för att kunna dra med sig barnet på längdskidåkningspassen???

Jag vet att Chariots vagnar kan göras om med ett skid-set, men jag hoppas hitta en enklare variant...

/Magnus

Nackdelen med Segebaden är att den förstör skidspåren, inte populärt vid preparerade spår. Det är en bra pulka annars. Man kan bygga om pulkan, kanske sätta skidor under. Då kommer barnet högre upp och pulkan blir rankare.

Jag kör med Fjellpulken fra Norge och tycker att den är riktigt bra. Men gå inte på argumentet från frugan om att den är rymlig så att hon slipper ta ryggan när ni drar iväg.
En enkelpulka med barn och packning för hela familjens dagstur väger ca. 50 kg, och en dubbelpulka med två ungar och ännu mer packning väger runt 90 kg. Det är tugnt kan jag lova!

Edit: Barn ska det vara, inte bar!

Senast redigerad av en moderator:
Jag körde med segebaden när barnen var små, här i dalarna finns det speciella spår för pulkaåkning på vissa ställen. Jag såg en bild på en pulka där man monterat på skidor, det borde gå lika bra att montera på en barnvagnsinsats på ett par skidor, dock så behövs alltid skaklar. Troligtvis kan man bygga allt väldigt billigt med beg grejor.

/Mats

Senast redigerad av en moderator:
Om man ska bygga eget så är det bra att ha fjädrande skacklar. Det gör det hela mindre ryckigt för barnet i pulkan.

Hej !

Jag är också ute efter en barnpulka, lutar åt en fjellpulken för mig.

Kolla om nån av dessa är av intresse!

www.lynxdesign.se/

www.norpulken.no/

/Henrik

Alfsomfan skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man ska bygga eget så är det bra att ha
> fjädrande skacklar. Det gör det hela mindre
> ryckigt för barnet i pulkan.

Det är inte bara fjädringen i skackeln som är det viktiga utan också selen.
Den Sele som följer med Fjellpulken har två hängslen och ett avbärande höftbälte. Man knäpper fast skacklarna med karbinhakar i höftbältet vilket blir rätt rackligt. Jag brukar dra fast skacklarna med några buntband per sida och struntar i karbinhaken. Då sitter skackeln tight mot kroppen och fjädringen funkar som det är tänkt.

Tack för bra svar!
Naturkompaniet verkar sälja Fjellpulken...får bli ett besök där.

Ni som åkt med pulka, hur blir det med skidåkningen när man har en pulka efter sig? Är det konstant stakning som gäller?
Jag kan tänka mig att mina skidor med noggrannt umätt spann inte kommer att fungera så bra när jag släpar på 20-30 kg...

Tekniken blir lite lidande, men om Du har skaplig eller bra teknik så funkar det ändå.

Jag körde "riktig" skate-träning med min minsta dotter i pulkan för 5 år sedan och det var inga problem alls. Skate-tekniken funkar bättre än klassikst tycker jag faktiskt, men det kräver god fysik och bra teknik eftersom Du måste köra hårdare för att det ska funka.

Pulkan hämmar både glid (av förklarliga skäl) och fäste så det mest optimala är att staka i lätt utförsbacke. Då kan man stå och njuta länge. Men glöm inte att Du ska tillbaka sen....... ;-)

Tillbaka
Topp