[OT] Längdskidåkning.

flöjt

Ny medlem
[OT] Längdskidåkning.
Jag är totalt grön på det här med att åka längdskidor men tänkte i vinter göra ett försök.
Vet inte varför, men jag känner ett sjukt sug efter att svepa fram i soluppgång en frostig januarimorgon med nysnö på trädkvistarna...dessutom har jag hört att det är sjukt bra träning.

Eftersom jag inte kan nåt alls om sporten förutom att den innefattar ett par skidor och stavar så har jag några funderingar.
Hur långa skidor/stavar bör man ha?
Om man inte vet vad man kommer åka mest, klassiskt eller fristil.. finns det något kit som är lite "all mountain" om vi ska blanda in cykeltermer i det hela?
Jag vill helst slippa åka i kroppsstrumpa, vad rekommenderar ni för kläder?

Och det här med vallning. Var behöver en hobbyåkare för utrustning för underhåll av skidorna?

[OT] Längdskidåkning.
Du ska ha ett par skidor med rätt spann, vilket du får hjälp i butik att prova ut. Det är superviktigt!

Klassiska skidor är ju överlägset vanligast. Det är mycket lättare att hitta lämpliga spår och kräver mindre att "komma igång med" (som jag upplever, har bara testat skejt nån enstaka gång men är iofs rätt sugen själv). All mountain skulle väl vara fjällskidor med stålkanter, men det vill du inte ha i spåren hemmavid. Cykelkläder funkar utmärkt att åka i (men kanske helst utan blöja=)

[OT] Längdskidåkning.
Mjaaa...jag svarar på valda delar av din fråga.

Jag bor sedan ett par år i Oslo och här är skidkulturen så utbredd att jag kännde mig av nöd tvungen att börja skida, nästan, jag gillar formen av motion också. Min hustru köpte mig ett par lagg för klassisk åkning och de har förgyllt min vinter, även om de är en smula för långa för att skejta med. Som regel behöver du två par skidor för de två stilarna.....

Hur långa och vilket "spann" du ska ha får du exemplarisk hjälp med om du besöker en seriös butik. Spannet har med hårdheten i skidan att göra och är direkt kopplad till din vikt, längden kommer per automatik.....vet ej hur lång du är men är 180 cm så matchas du mot en bra längd med rätt spann på butiken, mycket enkelt.

Kläder.....Köp kroppsstrumpan direkt! Det gjorde inte jag, köpte lösare kläder som jag bittert ångrar att jag la pengar på. Dels är de som regel för tjocka och varma, fladdriga och inte en jävel här i Oslo har sånna byxor. Tights is the shit och iår blir det tights.....att alla har dem beror på att de är bäst för ändamålet.

Vallning....detta är en djungel. Jag köpte ett vallningsbord, vallajärn och hela skiten. Står med parafiner och dyl. hela tiden halva året......Men det blir bra och det är kul att kunna grotta ner sig i en annan sport, men troligen behövs det inte.....precis som motsvarande inom cykelsporten :)

Lycka till, det är kul och faktiskt bra träning för cykelbenen!

[OT] Längdskidåkning.
VA?! Åker norrmännen i tajts? Jag var helt övertygad om att det var rosiga kinder, toppluva, äppelknyckarbyxor (plusfyror) och annorak som gällde. Det är det jag skulle åka i om jag skulle ut i ett spår igen någonsin.

[OT] Längdskidåkning.
Skidåkning är grumt!

Se till att gå till en affär som kan skidåkning (Jfr att inte köpa cykel på cykelringen). Spannet är det absolut viktigaste, du kan köpe butikens dyraste skidor men är spannet fel kommer du inte kunna åka med nån som helst behållning. Som tur är är det inte så svårt att prova ut, så det ska inte var nåt problem att hitta rätt. Detta gäller mest klassiskt, men om du inte är riktigt vältränad eller åtminstone har stor skidvana tror jag det är det bästa att börja med.

Jag skulle också råda att undvika vallningsfria skidor, de suger! Vallning är inte rocketscience precis, mest att läsa vad det står på de olika burkarna. Skaffa tre-fyra burkar och ett universalklister och du klarar 90% av alla fören. De andra 10% brukar jag stanna hemma ändå;) Har inte testat spray eller tejp själv men det ska vara OK också. Kolla skidforum.se.

Finns inget (nej, inte ens cykling faktiskt!) som gör så gott för själen som skidor!!

[OT] Längdskidåkning.
Jag läste på Utsidan eller någonstans för ett par år sedan att man dessutom måste köpa en magisk sickel om man ska kunna åka längdskidor. Vad var det för mojäng, och är det fortfarande samma rabalder om den?

[OT] Längdskidåkning.
Det finns nog diskussioner åtminstonde motsvarande HT/FS i vår värld när det gäller sickling/stenslipning på ovan nämda forum. Det måste räcka!!

[OT] Längdskidåkning.
Som vänsterbacken sa köp inte för många vallor. Några stycken räcker och lär dig dem. Tejp vet jag flera som kör med och är nöjda. Sen när du skall köpa skidor så är det viktigt att du är ärlig när de frågar hur bra du är. Det är inte bara vikten som spelar in på spannet.
Här finns mycket längdgrejer att kika på.
http://www.polder.se/1/sv/hem/hem.php

[OT] Längdskidåkning.
När det gäller valla så kan du köra på vallatejp till större delen. Det är väll inte optimalt till nått före men funkar hyffsat till nästan allt. Så slipper du valla om dina skidor ständigt för att matcha föret.

[OT] Längdskidåkning.
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag läste på Utsidan eller någonstans för ett
> par år sedan att man dessutom måste köpa en
> magisk sickel om man ska kunna åka längdskidor.
> Vad var det för mojäng, och är det fortfarande
> samma rabalder om den?

Själv använder jag sånadär isskrapor för bilrutor som man får som reklam nåt tiotal var höst. nivet, en rektangulär plastskiva.

Funkar ypperligt som vallaskrapa.

[OT] Längdskidåkning.
flöjt skrev:
> Jag är totalt grön på det här med att åka
> längdskidor men tänkte i vinter göra ett
> försök.
> Vet inte varför, men jag känner ett sjukt sug
> efter att svepa fram i soluppgång en frostig
> januarimorgon med nysnö på
> trädkvistarna...dessutom har jag hört att det
> är sjukt bra träning.
>
> Eftersom jag inte kan nåt alls om sporten
> förutom att den innefattar ett par skidor och
> stavar så har jag några funderingar.
> Hur långa skidor/stavar bör man ha?
> Om man inte vet vad man kommer åka mest,
> klassiskt eller fristil.. finns det något kit som
> är lite "all mountain" om vi ska blanda in
> cykeltermer i det hela?
> Jag vill helst slippa åka i kroppsstrumpa, vad
> rekommenderar ni för kläder?
>
> Och det här med vallning. Var behöver en
> hobbyåkare för utrustning för underhåll av
> skidorna?

1. Det är sjukt bra träning.
2. Gå till en skidbutik. Fråga, kläm, känn. Obs att de stora sportbutikerna ofta inte har experter, men personalen är av varierande grad kunnig. Bor du i Stockholm rekommenderas Skidsport i Bromma. Bra butik, utbud och service.
3. Kroppsstrumpa...ehhhh. Med ett S på bröstet, som Stålmannen? Kör i vintertights och vindtät jacka.
4. Vallning. Jag har kanske 4-5 olika burkar. Det räcker för mig. Ska kanske prova nåt nytt i vinter.
5. Fristil=inget fäste=klassiska skidor funkar ganska bra.
6. Köp inte vallningsfria skidor. Lär dig valla, vilket inte är så svårt.

[OT] Längdskidåkning.
> Hur långa skidor/stavar bör man ha?
Skidorna provas ut efter din vikt, åkerfarenhet, längd & mål.
Skidorna kommer i olika hårdheter för att tillfredställa alla behov.
Exepel. Du kan ha en kort hård skida eller en mjuk lång skida.

> Om man inte vet vad man kommer åka mest,
> klassiskt eller fristil.. finns det något kit som
> är lite "all mountain" om vi ska blanda in
> cykeltermer i det hela?

Nej.
Däremot kan du köpa kombinationspjäxor "kombipjäxa" för att kunna skatea enklare med klassiska. Du kan även välja en SNS Pilot å spänna flexet så du kan fulsketja bättre.

Att åka fristil kräver längre stavar och kortare skidor, därför går det inte. men lite fulskate går alltid. Sedan vallar man bara med glid när man åker fristil.

> Jag vill helst slippa åka i kroppsstrumpa, vad
> rekommenderar ni för kläder?

Skitställ. Liknar en löpardress fast lite tjockare. Finns i tighs och byxvariant. ligger runt 700 för ett "fulset"
>
> Och det här med vallning. Var behöver en
> hobbyåkare för utrustning för underhåll av
> skidorna?

Vallatejp å glider

Ska du börja valla på allvar kan det sticka iväg när det gäller vallor.
Att valla ÄR TIDSKRÄVANDE!!! Har du inte tid att valla så kör på tejp å glider på flaska.

Att bara köra ett Gunde-pack, ja det funkar men att underlagen passar just gundepacket är sällan i stockholm. Sedan är det ett Helvet att klossa ut vallan i minus 5.

Att lära sig valla är kul och kräver också att du slipar om dina skidor inför varje säsong å mättar belagen infär varje säsongsavslut.

[OT] Längdskidåkning.
Läs på lite hos Tony Pölder, han skriver så man förstår om längdskidåkning.
Tex om skidan Fischer RCS Classic..

"KINGARNAS KINGKINGKING!
Världens mest segerrika klassiska modell på elitnivå som definitivt passar alla typerav skidåkare. 3495:- är billigt för denna skida och vi säljer den givetvis med det bästa belaget (det finns olika belag ute på marknaden, så se upp för det)"

eller en Peltonen-skida..

Ja herregud! 50 par hemköpta "för att få igång Peltonensäljet" och få ut lite "kingar" i spåret och få er att förstå vilken produkt detta är. Nanobelag och superfin spannkurva dvs mycket lätt att få fäste på. Givetvis NIS platta på skidan men det funkar givetvis att åka Salomon med den också.

www.polder.se

[OT] Längdskidåkning.
geologen skrev:
> Sickel? Kan man valla med sickel? Billigt isåf!
> Eller betyder det kanske nåt annat i norra/östra
> Sverige?

Sickel är ett redskap du sicklar bort överflödig valla med. Finns även spårsickel, plastsicklar metallsicklar osv osv Kan också vara en plastskrapa. Sedan kan du räkna ut själv hur bra det går att valla en skida med en plastskrapa :)

Det du menar är att "sickla" skidor med en metall sickel. Man repar upp belaget och resultatet blir att du får bra vattenavstötning och bra glid. När man stenslipar skidor krävs det duktigt med efterarbete för att det ska bli ultimat medans stålsickel ger bra glid direkt för motionären.

Är du elitåkare kan du preppa med fluor ellerg lider för att få bättre vattenavstötning vilket ger bättre glid.

men kan du inte valla bör du heller inte stålsickla ditt glid.

Att valla är skitsvårt, hur många lager bak resp. fram ska du ha när det duggar ute å blött i snön eller hur många lager fäste du ska ha osv osv...kanske pimpa upp med fluor när tillfälle ges.

[OT] Längdskidåkning.
Låt dig luras lagom av försäljare......
Alla är experter när man själv inte vet ngt....

En grej jag vill föreslå aär att inte ägga för mycket stålar på första paret. Har hajat det som att de som åker regelbunder gör som oss cyklister......De har ett par "fulskidor" för försäsongen när snön är tunn samt när våren smälter bort det tjocka lagret. Under fin vintern kör de på sian finskidor som inte behöver gå över rötter och sten......

Ergo, lägg inte för mycket stålar på dina första lagg.....även om spannen ska vara rätt osv. Dina första lagg kan du ha som ful lagg när du är med i matchen och vill ha fin skidor framöver....

[OT] Längdskidåkning.
Bang skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sickel? Kan man valla med sickel? Billigt
> isåf!
> > Eller betyder det kanske nåt annat i
> norra/östra
> > Sverige?
>
>
> Sickel är ett redskap du sicklar bort
> överflödig valla med. Finns även spårsickel,
> plastsicklar metallsicklar osv osv Kan också vara
> en plastskrapa. Sedan kan du räkna ut själv hur
> bra det går att valla en skida med en plastskrapa
> :)
>
> Det du menar är att "sickla" skidor med en metall
> sickel. Man repar upp belaget och resultatet blir
> att du får bra vattenavstötning och bra glid.
> När man stenslipar skidor krävs det duktigt med
> efterarbete för att det ska bli ultimat medans
> stålsickel ger bra glid direkt för motionären.
>
> Är du elitåkare kan du preppa med fluor ellerg
> lider för att få bättre vattenavstötning
> vilket ger bättre glid.
>
> men kan du inte valla bör du heller inte
> stålsickla ditt glid.
>
> Att valla är skitsvårt, hur många lager bak
> resp. fram ska du ha när det duggar ute å blött
> i snön eller hur många lager fäste du ska ha
> osv osv...kanske pimpa upp med fluor när
> tillfälle ges.

Nej, där jag kommer från betyder "sickel" "saliv som rinner från munnen", och "sickla" är verbet som hör till.

[OT] Längdskidåkning.
Kuzminsickling och tejp, rätt spann och bra stavar. Då kan det inte gå fel. Felvallade fulskidor och svajjande stavar kan få vem som helst att bryta ihop...

[OT] Längdskidåkning.
Oj, oförväntat många bra svar, tusen tack! Jag bor i Falun och har nära till snösäkra spår..
Tänkte åka förbi SportEwa i Sundborn och kika på utrustning. Nån här ifrån krokarna som vet om de är bra att ha att göra med?

[OT] Längdskidåkning.
Tänk att få bli barn igen. Åka skidor där största besväret är att klicka i pjäxorna när det är fruset. Cykla där man ibland var tvungen att ta på sig en hjälm när päronen var i närheten.

Nu är det kassettbyten, växeljusteringar, ramstorlekar, elasticitetsmoduler på stavar, spänningar på delar och 3dfall av sidorna på skidorna.

[OT] Längdskidåkning.
Skit i klassiska skidor och köp ett par skateskidor i mellanklass eller bättre. Att åka klassiskt med bra vallade skidor är roligt, att göra det med fel valla är som att ru**a med en osthyvel. Och i Dalarna lär du behöva hålla på och kladda med klister 75% av vintrarna också vilket gör saker och ting ännu värre. Skate däremot är alltid roligt. Det enda problemet kan vara att hitta spår som tillåter skate men om du bor i Falun finns det förmodligen hur mkt bra spår som helst. Pengarna du sparar på att inte köpa valla mm lägger du på en lärare som lär dig grunderna och de olika skateteknikerna.

[OT] Längdskidåkning.
Håller med slors. Har åkt mycket längdskidor men sedan jag började med Skating är det svårt att få ihop tillräckligt många klassiska mil till Vasaloppet/Öppet spår. Det är helt enkelt alldeles för roligt med skating. Har mina föräldrar i Falun och har åkt en del där. Kan inte tänka mig att det skulle vara några som helst problem att hitta flera motionsområden där det funkar bra med skating tekniken.
Skit i alla kombi grejer. Riktiga skatingskidor, pjäxor och som någon sa riktigt bra stavar.

Glidvalla för kall- och töföre sedan är det bara att åka!

[OT] Längdskidåkning.
Jag har vallningsfria lagg och gillar de skarpt. Mest för att de går långsamt och fint nerför backarna och det är en bra sak i min värld. (Ja, det innebär att det är lite tyngre på platten men inte så det stör tycker jag, tralala.)

[OT] Längdskidåkning.
geologen skrev:

> Nej, där jag kommer från betyder "sickel" "saliv
> som rinner från munnen", och "sickla" är verbet
> som hör till.

Uttalas härikring Säckel, Säckla

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Längdskidåkning.
masala skrev:
>>
> Glidvalla för kall- och töföre sedan är det
> bara att åka!

En annan fördel med skate är attt om man inte inte orkar glidvalla så ofta blir inte åkningen lidande i någon större utsträckning.

[OT] Längdskidåkning.
Risken med skate är att det blir för enformigt, nu bor du i Falun och där kan jag tänka mig det finns hyfsat med skatespår men man tröttnar rätt fort på samma spår varv efter varv, Men det kanske du kan stå ut med.
Men absolut största nackdelen är att man missar gudomligt fina turerna där det bara finns ett draget spår för klassiskt mitt ute i vildmarken med träden klädda av snö! Det slår inget skate-spår i världen!!

Så är du osäker på om skidor är din grej rekomenderar jag ett par bra( ej värsting-skidan) klassiska skidor utprovade av kunnig personal. Förhoppningsvis blir du frälst och då köper man två par top-of-the-line-skidor för vardera stil :)

[OT] Längdskidåkning.
Ohlsson skrev:

> Men absolut största nackdelen är att man missar
> gudomligt fina turerna där det bara finns ett
> draget spår för klassiskt mitt ute i vildmarken
> med träden klädda av snö! Det slår inget
> skate-spår i världen!!

+1

[OT] Längdskidåkning.
Kommer åka mycket i Sörskog (bjursås) och där är det väl klassiskt som gäller antar jag.
Dessutom lockar ju givetvis Vasaloppet så det lutar åt det klassiska hållet nu.
Nu fattas bara att sälja snöskotern så att man kan ge sig ut och handla utrustning..pepp som fan på skidor nu! Hade minus en grad och fick skrapa rutorna igår morse...

[OT] Längdskidåkning.
Ska du börja med skidåka så är det klassiskt du ska börja med, sen kan du ta skate sen... Det tycker jag e ganska givet eftersom skatetekninken är hyffsat mkt svårare att få till.

Men annars så:

Har ett skate par över som du eller ngn gärna får "låna-sen-prova-sen-köpa" (eller köpa direkt) omgående om det passar herren eller damen, jag bor i Borlänge.

Har inte fått "fingrarna ur ar***t" så därför jag är så schysst att ni får prova först om ni vill, snällt va.. :-)

Fisher RCS skate+ 182cm, väger själv 70 kg
Fisher skate pjäxa strl ca 42 (känns som en 43..)
Salomon bindning, de nyare med fäste även under foten.

Pris kan väl få vara ett byte mot ett par nya racing ralph eller rocket ron 2.25 plus ngt mer skoj som beg lätt lvg-framväxel, slr sadel

Mvh
Peter
peter_skraddarbacken@hotmail.com

[OT] Längdskidåkning.
Ska du åka vasaloppet och inte råkar tillhöra det fåtal med riktiga vintrar så kan du ju skita i skidorna till en början och köpa rullskidor istället. Det är ändå med dem du kommer tillbringa din mesta tid :D

[OT] Längdskidåkning.
peter_skraddarbacken skrev:
> Ska du börja med skidåka så är det klassiskt
> du ska börja med, sen kan du ta skate sen... Det
> tycker jag e ganska givet eftersom skatetekninken
> är hyffsat mkt svårare att få till.
>
> Men annars så:
>
>
> Har ett skate par över som du eller ngn gärna
> får "låna-sen-prova-sen-köpa" (eller köpa
> direkt) omgående om det passar herren eller
> damen, jag bor i Borlänge.
>
> Har inte fått "fingrarna ur ar***t" så därför
> jag är så schysst att ni får prova först om ni
> vill, snällt va.. :-)
>
> Fisher RCS skate+ 182cm, väger själv 70 kg
> Fisher skate pjäxa strl ca 42 (känns som en
> 43..)
> Salomon bindning, de nyare med fäste även under
> foten.
>
> Pris kan väl få vara ett byte mot ett par nya
> racing ralph eller rocket ron 2.25 plus ngt mer
> skoj som beg lätt lvg-framväxel, slr sadel
>
> Mvh
> Peter
> peter_skraddarbacken@hotmail.com

Har man aldrig åkt varken klassiskt eller skate tror jg tvärtom att det är lättare att lära sig skate. Om man inte räknar att "gå på skidor" som klassiskt förstås.

[OT] Längdskidåkning.
Sörskog är fantastiskt! Falun har ju lite att bjuda på men en normal vinter med lite halvtaskigt med snö även här tröttnar man snabbt på elljusspåret på Lugnet och då är Sörskog ofta tillräckligt snösäkert för att funka!

Otroligt bra skött för att vara ideellt också, jag brukar ta ett inbetalningskort och skänka en slant varje år.

Tillbaka
Topp