[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
De blir ju inte snabbare. Wengen och Kitzbühel är de snabbaste, och de är också de äldsta. Så man vet mycket väl vad man ger sig in på när man satsar på en karriär som störtloppsåkare. Men det är inte för alla.
När jag var liten och kollade på störtlopp var de inte i närheten av 150 km/h.

När jag var liten och kollade på störtlopp var de inte i närheten av 150 km/h.
Vet inte hur gammal du är, men banrekordet 2:24 på nuvarande bana i Wengen sattes 1997 (för 25 år sedan). 1975 kördes banan på 2:35.
Så, i början på 70-talet ökade hastigheterna, sedan var det små ökningar fram till 1997, och de senaste 25 åren har de inte ökat alls.

Vet inte hur gammal du är, men banrekordet 2:24 på nuvarande bana i Wengen sattes 1997 (för 25 år sedan). 1975 kördes banan på 2:35.
Så, i början på 70-talet ökade hastigheterna, sedan var det små ökningar fram till 1997, och de senaste 25 åren har de inte ökat alls.
Jag är gammal. Och tycker mig minnas att krascherna var färre förr. Nu kan det ju krascha flera åkare på samma lopp.

Hm, undrar om just dem två klarar av att köra en egen satsning...

Undrar vad som ligger bakom, ingen av stjärnorna vill vara med --- Antagligen en massa pampfasoner från cheferna, som vill bestämma allt, och kassa villkor & regler för dom aktiva.
Ser ju inte bra ut, om ledarna inte kan ordna detta.

Undrar vad som ligger bakom, ingen av stjärnorna vill vara med --- Antagligen en massa pampfasoner från cheferna, som vill bestämma allt, och kassa villkor & regler för dom aktiva.
Ser ju inte bra ut, om ledarna inte kan ordna detta.
Vad jag hört så gäller det hur mycket de får exponera sina egna sponsorer vs förbundets sponsorer. Var väl även tal om att kör de Ski
Classics ska de göra det i landslagsdräkt, inte teamdräkt (så som Norge hade det den gångna säsongen).

Samma strid som gjorde att Jenny Rissveds fick sin karriär förstörd för några år sen. Olika pampar och organisationer som vill fixa egna sponsorintäkter på dom aktivas bekostnad.

Rissveds karriär kan ju rimligen inte sägas vara förstörd när hon placerar sig på pallen i VC.

Svårt det där med individualism vs kollektivism. Åkarna vill så klart dra in så mycket pengar som möjligt, samtidigt har ju landslaget bidragit till att de nått dit de nått, och landslaget/förbundet behöver ju också ha in pengar för att kunna driva nån verksamhet nu och i framtiden. Sedan är det ju inte så fett med sponsorer inom längd, så de få sponsorer förbundet har vill såklart att stjärnorna ska synas med deras loggor, etc.

Tråkigt & onödigt med sådana bråk, låter som om det behöver regleras av FIS. Tar säkert en massa energi oxå. 1/3 av sponsorintäkterna till Pamparna, resten till den som åker.

Jag förstår inte riktigt begreppet "landslag". För mig är ett landslag nåt som bara existerar när det är ett internationellt mästerskap där Sverige är deltagande land. Om dessa åkare ändå är med där, som representanter för Sverige, är de inte utanför nåt landslag. Man borde tala om att de ställer sig utanför det gemensamma träningsupplägget.

Visst, terminologin är inte helt klockren.

Sen skulle jag nog säga att landslaget existerar i vidare mening än bara till mästerskap. Är väl egentligen ingen större skillnad på VC och mästerskap - landslagsledningen tar ut de som ska åka och hela serviceapparaten finns tillgänglig för de som åker.

Dessutom finns det väl ekonomiska aspekter med att vara med i landslaget (såsom termen nu används) kontra att inte vara det. Dyvik körde ju eget upplägg den gångna säsongen och fick väl därmed se till att fixa en del egen uppbackning ekonomiskt trots att hon var med i både VC och OS.

Apropå Dyvik så ...

Visst, terminologin är inte helt klockren.

Sen skulle jag nog säga att landslaget existerar i vidare mening än bara till mästerskap. Är väl egentligen ingen större skillnad på VC och mästerskap - landslagsledningen tar ut de som ska åka och hela serviceapparaten finns tillgänglig för de som åker.
Jag räknar världscupen som mästerskap, eftersom nationer tävlar där, inte klubbar.

Jag räknar världscupen som mästerskap, eftersom nationer tävlar där, inte klubbar.
OK. I så fall hade ju tävling funkat som term i stället för internationellt mästerskap. Hade dessutom blivit lite mindre förbryllande för en som tolkar mästerskap på ett mer konventionellt sätt.

Bra artikel i Expressen. https://www.expressen.se/sport/langdskidor/frida-karlsson-och-maja-dahlqvist-lamnar-landslaget/
Själv tycker jag som vanligt att dom aktiva skall få göra som dom vill, skit att dom blir utkickade för att dom inte vill signera slavkontrakt och vara med på allt. Det är väl upp till dom vilka läger och träningar dom vill vara med på ??
Handlar ju också om att ha ekonomiska möjligheter samt orka/vilja att själv ta hand om de aspekter där landslaget erbjuder service. Maja och Frida som ändå är hyggligt etablerade har nog lättare än en åkare som t.ex. Moa Olsson. Och än mer så för de som ingår i juniorlandslag/utvecklingsgrupp.

F.ö. i skenet av detta lite komisk bild som ackompanjemang till inbjudan till pressträffen där de presenterade landslagstrupperna:
1653940414078.png

Jag förstår inte riktigt begreppet "landslag". För mig är ett landslag nåt som bara existerar när det är ett internationellt mästerskap där Sverige är deltagande land. Om dessa åkare ändå är med där, som representanter för Sverige, är de inte utanför nåt landslag. Man borde tala om att de ställer sig utanför det gemensamma träningsupplägget.
Nej det är lite konstigt hur det funkar öht i längdskidor. De är ju fortfarande uttagningsbara precis som du säger. Men man kanske behöver ha ett landslag i skidor på det sättet som är nu för att det ska funka bra. Annars funkar det ju på helt andra sätt i iaf alla lagsporter men det är väl lite olika saker kanske.

Sen fattar jag inte riktigt. Är det ekonomi är det ju en sak. Men de snacka om för mycket läger? "Dagarna på hemmaplan är guld värda" Är de på så mycket läger. Känns som typ Burman när jag kollar hans blogg nästan bara är hemma och tränar och iväg då och då. Är det inte kul om det händer nåt annat än fjällöpning och rullskidor hela sommaren ;)

Sen fattar jag inte riktigt. Är det ekonomi är det ju en sak. Men de snacka om för mycket läger? "Dagarna på hemmaplan är guld värda" Är de på så mycket läger. Känns som typ Burman när jag kollar hans blogg nästan bara är hemma och tränar och iväg då och då. Är det inte kul om det händer nåt annat än fjällöpning och rullskidor hela sommaren ;)
I Majas fall gissar jag att hon tänkt vara en hel del i USA under sommaren och hösten, vilket säkert kolliderar med en del läger.

Den tid när fördelen med att ingå i ett landslag för att det gav bättre träningsmöjligheter och en ekonomisk trygghet jämfört med att köra eget kanske är förbi, iaf för en del. Det är betydligt lättare idag att på egen hand skapa sig en egen plattform där man tillsammans med egna sponsorer kan skapa liknande förutsättningar för träning som förr bara gick att få genom att ingå i längdlandslaget.

Den tid när fördelen med att ingå i ett landslag för att det gav bättre träningsmöjligheter och en ekonomisk trygghet jämfört med att köra eget kanske är förbi, iaf för en del. Det är betydligt lättare idag att på egen hand skapa sig en egen plattform där man tillsammans med egna sponsorer kan skapa liknande förutsättningar för träning som förr bara gick att få genom att ingå i längdlandslaget.
För de som är etablerade och gör riktigt bra resultat kan det kanske stämma vad gäller den ekonomiska biten. Och passar inte upplägget med läger är det väl egentligen inte så konstigt att de kör sitt eget race. Det är förstås till nackdel för de som är inom landslaget. Å andra sidan, att tvinga in någon i en verksamhet skulle garanterat inte bli lyckat. I synnerhet tror jag det skulle kunna bli riktigt dåligt med en tjurskalle som Karlsson. Då är det nog bättre att låta dem köra sina egna upplägg och fortsätta försöka erbjuda en bra verksamhet och stöd för de som är med på landslagets träningsupplägg och hoppas att "utbrytarna" återvänder såsom Dyvik ju nu verkar göra.

För de mindre etablerade är jag tveksam. Tror inte sponsorerna står i kö för att få sponsra åkare som kanske en bra dag kan komma topp-10 på ett VC-lopp. Sen får de ju sköta allt administrativt själv, vilket ju om man läser Fredrikssons uttalanden i länken ovan tar en del energi.

Lite intressant med Dyvik som motiverar sin återkomst just med att ledningen varit flexibel med ett anpassat upplägg för att passa henne, samtidigt som Frida och Maja motiverar sina avhopp med motsatsen…

Landslagen har väl strulat i flera år, sparkat olika Längd / Landslags / Valla - chefer osv. Så det är något allvarligt fel på dom. Speciellt om dom 3 största stjärnorna inte vill vara med längre.

För de som är etablerade och gör riktigt bra resultat kan det kanske stämma vad gäller den ekonomiska biten. Och passar inte upplägget med läger är det väl egentligen inte så konstigt att de kör sitt eget race. Det är förstås till nackdel för de som är inom landslaget. Å andra sidan, att tvinga in någon i en verksamhet skulle garanterat inte bli lyckat. I synnerhet tror jag det skulle kunna bli riktigt dåligt med en tjurskalle som Karlsson. Då är det nog bättre att låta dem köra sina egna upplägg och fortsätta försöka erbjuda en bra verksamhet och stöd för de som är med på landslagets träningsupplägg och hoppas att "utbrytarna" återvänder såsom Dyvik ju nu verkar göra.

För de mindre etablerade är jag tveksam. Tror inte sponsorerna står i kö för att få sponsra åkare som kanske en bra dag kan komma topp-10 på ett VC-lopp. Sen får de ju sköta allt administrativt själv, vilket ju om man läser Fredrikssons uttalanden i länken ovan tar en del energi.
Precis, det var det jag menade. Är man redan en av de bästa i världen inom sin sport är det kanske inte så konstigt att man väljer att köra eget om man tycker att man klarar av det både ekonomiskt, träningsmässigt och administrativt.
Sen är det säkert så att media säkert blåser upp det till något större än vad det egentligen är.

För de mindre etablerade måste ju det här upplägget kännas väldigt bra. Man får viss ekonomisk ersättning utan att behöva jaga egna sponsorer, man får åka på träningsläger och få tillgång till utbildad personal inom träning, nutrition etc.
Den här typen av upplägg måste vara rätt ovanligt inom andra individuella sporter.

Lite intressant med Dyvik som motiverar sin återkomst just med att ledningen varit flexibel med ett anpassat upplägg för att passa henne, samtidigt som Frida och Maja motiverar sina avhopp med motsatsen…
Kan det kanske handla om flexibilitet inom läger kontra flexibilitet kring att över huvud taget delta på läger?

Om man jämför mot Norge, hur vanligt är det att nån kör eget utanför landslaget där? Johaug gjorde det ju under sin avstängning, Östberg ska väl göra det nu, men det hade/har ju sin grund i att de inte fick/får vara del av landslaget. Northug gjorde det väl nån period, men i övrigt har det väl nästan aldrig hänt där bland de som faktiskt erbjudits en plats?

Kläbo har väl haft "bråk" med landslaget angående privata sponsorer men kan inte påminna mig att han aktivt ställt sig utanför träningsverksamheten.

Om man jämför mot Norge, hur vanligt är det att nån kör eget utanför landslaget där? Johaug gjorde det ju under sin avstängning, Östberg ska väl göra det nu, men det hade/har ju sin grund i att de inte fick/får vara del av landslaget. Northug gjorde det väl nån period, men i övrigt har det väl nästan aldrig hänt där bland de som faktiskt erbjudits en plats?
”I Norges Skiforbunds regler heter det at løpere som har takket nei til landslagsplass, ikke skal tas ut til konkurranser uten at det foreligger særlige omstendigheter.”

Från https://www.vg.no/sport/langrenn/i/...ll-rakner-profiler-spaar-ny-aera-for-langrenn

Fortsättningen är ju också lite intressant: "Langrennstoppene Espen Bjervig og Torbjørn Skogstad ønsker å skrinlegge denne regelen, men det må behandles av skistyret sentralt og er foreløpig et stykke unna."

Landslagen har väl strulat i flera år, sparkat olika Längd / Landslags / Valla - chefer osv. Så det är något allvarligt fel på dom. Speciellt om dom 3 största stjärnorna inte vill vara med längre.
Sundling är största stjärnan!?

Tydligen ska poängsystemet i VC göras om också med poäng till de 50 första och inte alls lika stora hopp mellan poängen i toppen.

Hon borde vara det, men media är för kåta på Frida än så länge. När hon kraschar helt pga "energibalansen" inom nåt år, så är hon borta.
En aspekt är väl att Frida gör saker som är medialt ”intressanta” även utanför spåren på ett annat sätt än Jonna som mer låter resultaten tala. Sen misstänker jag att Frida har högre potential än Jonna på distanslopp. Om hon får ihop det eller om hon ”kraschar” får väl framtiden utvisa.

Tillbaka
Topp