Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bra återväxt i Hälsingland. Fyra av åtta kommer från hälsingeklubbar.Juniorlandslagen till kommande säsong:
Damer
Tove Ericson, Hudiksvalls IF
Lisa Eriksson, Strömnäs GIF
Erica Lavén, Täby IS Sk
Elin Näslund, Vårby IF
Herrar
Ludvig Berg, Rehns BK
Erik Bergström, Rehns BK
Elias Danielsson, Högbo GIF
Hugo Nilsson, Hudiksvalls IF
![]()
Åtta åkare uttagna i juniorlandslaget - Langd.se
Tidigare i veckan presenterades längdlandslagen på seniorsidan. I dag presenteras uttagningen till juniorlandslaget: - Junior-VM i Whistler är en av höjdpunkterna, säger landslagstränare Andreas Domeij i ett pressmeddelande.www.langd.se
Ungefär vad jag tänkte.Som enda kandidat hade det ju varit en skaplig flopp om de inte fått det.
Calle satsar i 5 år till... ?![]()
Vintersport: Klart: Skid-VM 2027 till Falun
Skid-VM 2027 kommer att arrangeras i Falun. Det har nu internationella skidförbundet (Fis) beslutat. – Jag var med här 2015 och jag vet hur det var då, det var en väldigt häftig tillställning med bra mycket folk och ett himla tryck, säger Calle Halfvarsson till SVT Sport.www.svt.se
Jag tror att sannolikheten att han faktiskt fortfarande är aktiv säsongen 2026/27 är låg.Calle satsar i 5 år till... ?
5 år är ett långt tidsperspektiv.Calle satsar i 5 år till... ?
Lite intressant skulle det vara att veta är vilka enkäten gått ut till och vad svarsfrekvensen var.Gubbarna i FIS körde över majoritetens vilja bland damåkarna...
![]()
Vintersport: Klart: Kvinnor och män ska åka samma distanser
Precis som väntat har nu det internationella skidförbundet, Fis, beslutat att män och kvinnor ska åka lika långa distanser i världscupen från och med säsongen 2022/2023.www.svt.se
Jag tror att det kan vara så enkelt att många inte tycker det är nåt problem, och varför ska det då ändras? Vi i Sverige är nog ganska marinerade i sånt här jämfört med många andra länder, så att andra har en annan syn förvånar inte mig. En annan aspekt är ju att loppen nu kommer att gå över 2 timmar, och då börjar det hända saker i kroppen som gör att de kanske behöver träna annorlunda.Lite intressant skulle det vara att veta är vilka enkäten gått ut till och vad svarsfrekvensen var.
Om den gick ut till alla VC-åkare är det en ganska dålig svarsfrekvens om 114 svarade. Har inte koll på hur många som åkt VC-lopp den gångna säsongen men 286 åkare tog poäng under säsongen och det finns ju ett skapligt antal som aldrig når poängsplats.
Om man grovt spekulerar i att hälften som svarade var män och hälften kvinnor skulle det vara 57 kvinnor som svarade och av dessa var alltså 88% negativt inställda. Det innebär att sju kvinnor skulle vara positiva och femtio negativa.
Av de svenska damerna som uttalat sig kan jag inte påminna mig att jag hört någon vara negativ. Då 16 svenska damer tog poäng den gångna säsongen så finns det väl tre möjligheter a) en betydande del av de svenska damerna är emot lika sträckor, b) en betydande andel har inte svarat på enkäten trots att de haft möjlighet, c) en betydande del har inte fått enkäten (eller någon kombination av de tre varianterna).
En annan sak som vore intressant vore att veta varför de tycker det vore en dålig idé. Är det att de inte vill åka längre sträckor? Är det ett, i mitt tycke, konstigt "Weng-argument" kring att åktiderna blir ca 10% längre än herrarnas? Är det att de inte gillar att spridningen mkt sannolikt i absoluta termer skulle bli större än den är idag? Är det den ökade risken att plockas av i samband med masstartslopp?
Varför skulle enkäten gå ut till män? Ändringen rör ju bara kvinnor.Om man grovt spekulerar i att hälften som svarade var män och hälften kvinnor skulle det vara 57 kvinnor som svarade och av dessa var alltså 88% negativt inställda. Det innebär att sju kvinnor skulle vara positiva och femtio negativa.
Jag kan tänka mig att dagens distanser har selekterat fram åkare med mer explosivitet och relativt sett sämre uthållighet, jämfört med vad som är optimalt för de kommande, längre distanserna. De som är emot har säkert bra koll på vad de själva kan och har för svagheter och kan extrapolera till längre distanser. Kanske blir det skillnaden mellan att kunna ligga i en klunga och sen klara en spurtstrid och att ligga i en klunga och sen inte orka en spurt.En annan sak som vore intressant vore att veta varför de tycker det vore en dålig idé. Är det att de inte vill åka längre sträckor? Är det ett, i mitt tycke, konstigt "Weng-argument" kring att åktiderna blir ca 10% längre än herrarnas? Är det att de inte gillar att spridningen mkt sannolikt i absoluta termer skulle bli större än den är idag? Är det den ökade risken att plockas av i samband med masstartslopp?
Fråga den som konstruerade enkäten. Detta tolkar jag dock som att så var fallet: "Dette til tross for at 73 prosent av de aktive – og hele 88 prosent av de aktive kvinnene – ikke vil ha det slik."Varför skulle enkäten gå ut till män? Ändringen rör ju bara kvinnor.
Det finns säkert de som inser att längre sträckor skulle vara negativt för dem, men det bör även finnas de som tror att det är positivt för dem. Spontant känns det som att "egoistiska skäl" borde ta ut varandra om de har perfekt kunskap om hur längre sträckor skulle påverka den egna förmågan att konkurrera om bra placeringar. Möjligen kan man ju tänka sig någon sorts självbaissning, d.v.s. att man överskattar konkurrenternas förmåga relativt sin egen.Jag kan tänka mig att dagens distanser har selekterat fram åkare med mer explosivitet och relativt sett sämre uthållighet, jämfört med vad som är optimalt för de kommande, längre distanserna. De som är emot har säkert bra koll på vad de själva kan och har för svagheter och kan extrapolera till längre distanser. Kanske blir det skillnaden mellan att kunna ligga i en klunga och sen klara en spurtstrid och att ligga i en klunga och sen inte orka en spurt.
Ok, det visste jag inte. Jag trodde det enbart handlade om att justera damernas åklängder.Sen är det ju inte sant att det bara berör kvinnorna. Skiathlonen kommer t.ex. att bli 20 km för både damer och herrar från att ha varit 15 km för damer och 30 km för herrar. Så det påverkar männen också.
Vet inte om förslaget till VC-program för kommande säsong också är spikat, men har de antagit förslaget om lika distanser antar jag att detta också gått igenom/kommer att gå igenom.Ok, det visste jag inte. Jag trodde det enbart handlade om att justera damernas åklängder.
Var snackas det om att korta herrarnas 5-mil till 3 mil? Jag har inte sett några sådana antydningar.Vissa verkar tro att det bara blir 3 mil för herrarna nu också.. en tanke att lika distanser innebär kortare för herrarna istället för längre för damerna. Vet inte om jag tror det dock
Misstänker att få utanför Ryssland ser det som en negativ nyhet.Välbe fick inte förnyat förtroende. Bra nyhet!!! https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Kzxdw5/ryska-skidbasen-utrostad-fran-forbundet
Menar du längre tid än idag, längre tid än herrarnas lopp eller bara att lopp i allmänhet blir sämre ju längre tid de tar?Är det någon som vinner på att Damernas tar längre tid?
För publik o funktionärer blir det sämre.
TV-sändningen lär vara vinnaren, hur många extra reklamavbrott kan Discovery få in?
Ändringarna består inte i att herrarna ska ha kvar sina distanser och damerna ska åka samma distanser som herrarna; se inlägg längre upp i tråden.Om herrarna har kvar sina distanser & kvinnornas blir längre så blir hela tävlingsdagen längre (funktionärer behöver rast).
Om det är bra eller dåligt? Discovery sänder redan i dag 6h reklaminslag med avbrott för lite cykel.
Generellt så blir längre sämre på TV. Jonna smiskar norskor i sprint = bra TV.
Ski classic långtråkig reklamfokuserings TV.
Redan nu åker damerna inte sällan samma sprintbanor som herrarna så därmed är enligt dig sporten alltså redan död.Elefanten i rummet för damskidåkning är anorexia.
Enkla sättet att få bot på det stora problemet är att ta bort långa klättringar men få till långa tekniska utförsåkningar.
Ska damerna åka samma sprint som herrarna så dödar man sporten.
Att Stina & nu Lampic bytte till skidskytte berodde inte på att de inte fick åka lika som killarna
Fattar inte vad du menar.Reklamfrågan tycker jag i grunden är något helt annat. Det handlar om hur man betalar för att titta där reklam är ett sätt och avgift är ett annat. =
Att ta upp Stinas och Lampics byte till skidskytte känns i sammanhanget totalt irrelevant.
OT, men det borde man faktiskt göra. Det är helt vansinnigt i dag.ungefär som att plocka bort störtlopp och super-G från det alpina programmet för att eliminera högfartskrascher som kan ha riktigt allvarliga konsekvenser.
Det kommer dock inte att inträffa. Störtlopp är den alpina skidåkningens mest prestigefyllda gren.OT, men det borde man faktiskt göra. Det är helt vansinnigt i dag.
Det har jag svårt att tro. Självklart är det slalom!Det kommer dock inte att inträffa. Störtlopp är den alpina skidåkningens mest prestigefyllda gren.
Antingen skämtar du eller så har vi olika bilder av det hela.Det har jag svårt att tro. Självklart är det slalom!
Man kan (borde) göra störtloppen mindre spektakulära/farliga. Utvecklingen går åt fel håll. Kul att se fartgrenar, men det ska inte försämra åkarnas säkerhet.OT, men det borde man faktiskt göra. Det är helt vansinnigt i dag.
FikarumssnackVar snackas det om att korta herrarnas 5-mil till 3 mil? Jag har inte sett några sådana antydningar.
Det är väl det man gör. Banor som i Wengen och Kitzbühel får inte anläggas idag. Men som de klassiska tävlingar de är körs de vidare så klart, och åkarna älskar ju dem. Liksom publiken!Man kan (borde) göra störtloppen mindre spektakulära/farliga. Utvecklingen går åt fel håll. Kul att se fartgrenar, men det ska inte försämra åkarnas säkerhet.
Jag har läst om flera åkare som inte alls älskat de allt snabbare störtloppen. Hastigheten är högre och hoppen längre. Spektakulärt ja, säkrare nej.Det är väl det man gör. Banor som i Wengen och Kitzbühel får inte anläggas idag. Men som de klassiska tävlingar de är körs de vidare så klart, och åkarna älskar ju dem. Liksom publiken!
Om det är fikarumssnack om längdskidåkning på en normalt svensk arbetsplats och det inte är ett väldigt nischat gäng som snackar ska man nog ta det som sägs med en hel skopa salt.Fikarumssnack
De blir ju inte snabbare. Wengen och Kitzbühel är de snabbaste, och de är också de äldsta. Så man vet mycket väl vad man ger sig in på när man satsar på en karriär som störtloppsåkare. Men det är inte för alla.Jag har läst om flera åkare som inte alls älskat de allt snabbare störtloppen. Hastigheten är högre och hoppen längre. Spektakulärt ja, säkrare nej.