[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
På herrsidan en född 2003, en född 2004 och två födda 2005. Blir intressant att se hur Myhlback jr. presterar.

På damsidan två 2003:or och två 2004:or.

Juniorlandslagen till kommande säsong:

Damer
Tove Ericson, Hudiksvalls IF
Lisa Eriksson, Strömnäs GIF
Erica Lavén, Täby IS Sk
Elin Näslund, Vårby IF

Herrar
Ludvig Berg, Rehns BK
Erik Bergström, Rehns BK
Elias Danielsson, Högbo GIF
Hugo Nilsson, Hudiksvalls IF

Bra återväxt i Hälsingland. Fyra av åtta kommer från hälsingeklubbar.

Edit: Hahaha, pucktvåa som vanligt ?

Det här med att män och kvinnor ska åka lika långa distanser var visst inte så poppis bland de som faktiskt ska göra det. 88% av damerna med erfarenhet fr världscupen senaste 6 åren är emot förslaget. Så, ska FIS köra över dem och tvinga dem åka lika långt som männen, eller ska de lyssna på vad damerna faktiskt vill? Vad är mest jämställt?

Wengs argumentation är i mitt tycke lite mystisk.

"– Jeg er ikke for forslaget. Vi bruker lenger tid på samme distanse og er da ute lenger enn det gutta er. Så jeg håper ikke dette kommer til å skje. For å få opp spenninga, inn med 7,5/5 kilometer. Flere som kommer til å kjempe om pallplassene, mener Weng."

Om det är samma åktid som eftersträvas kommer lika sträckor att minska skillnaderna jämfört med dagens sträckor. Vill man göra åktiderna lika så ska man kapa ca 10% på sträckorna för damerna, inte som idag 40 eller 50%.

Sen tror jag spännande lopp mer hänger på jämnstarka utövare än sträcka. Hur man än vrider på det är resultaten jämnare på herrsidan, trots att de åker längre sträckor.

Som enda kandidat hade det ju varit en skaplig flopp om de inte fått det.

Gubbarna i FIS körde över majoritetens vilja bland damåkarna...
Lite intressant skulle det vara att veta är vilka enkäten gått ut till och vad svarsfrekvensen var.

Om den gick ut till alla VC-åkare är det en ganska dålig svarsfrekvens om 114 svarade. Har inte koll på hur många som åkt VC-lopp den gångna säsongen men 286 åkare tog poäng under säsongen och det finns ju ett skapligt antal som aldrig når poängsplats.

Om man grovt spekulerar i att hälften som svarade var män och hälften kvinnor skulle det vara 57 kvinnor som svarade och av dessa var alltså 88% negativt inställda. Det innebär att sju kvinnor skulle vara positiva och femtio negativa.

Av de svenska damerna som uttalat sig kan jag inte påminna mig att jag hört någon vara negativ. Då 16 svenska damer tog poäng den gångna säsongen så finns det väl tre möjligheter a) en betydande del av de svenska damerna är emot lika sträckor, b) en betydande andel har inte svarat på enkäten trots att de haft möjlighet, c) en betydande del har inte fått enkäten (eller någon kombination av de tre varianterna).

En annan sak som vore intressant vore att veta varför de tycker det vore en dålig idé. Är det att de inte vill åka längre sträckor? Är det ett, i mitt tycke, konstigt "Weng-argument" kring att åktiderna blir ca 10% längre än herrarnas? Är det att de inte gillar att spridningen mkt sannolikt i absoluta termer skulle bli större än den är idag? Är det den ökade risken att plockas av i samband med masstartslopp?

Lite intressant skulle det vara att veta är vilka enkäten gått ut till och vad svarsfrekvensen var.

Om den gick ut till alla VC-åkare är det en ganska dålig svarsfrekvens om 114 svarade. Har inte koll på hur många som åkt VC-lopp den gångna säsongen men 286 åkare tog poäng under säsongen och det finns ju ett skapligt antal som aldrig når poängsplats.

Om man grovt spekulerar i att hälften som svarade var män och hälften kvinnor skulle det vara 57 kvinnor som svarade och av dessa var alltså 88% negativt inställda. Det innebär att sju kvinnor skulle vara positiva och femtio negativa.

Av de svenska damerna som uttalat sig kan jag inte påminna mig att jag hört någon vara negativ. Då 16 svenska damer tog poäng den gångna säsongen så finns det väl tre möjligheter a) en betydande del av de svenska damerna är emot lika sträckor, b) en betydande andel har inte svarat på enkäten trots att de haft möjlighet, c) en betydande del har inte fått enkäten (eller någon kombination av de tre varianterna).

En annan sak som vore intressant vore att veta varför de tycker det vore en dålig idé. Är det att de inte vill åka längre sträckor? Är det ett, i mitt tycke, konstigt "Weng-argument" kring att åktiderna blir ca 10% längre än herrarnas? Är det att de inte gillar att spridningen mkt sannolikt i absoluta termer skulle bli större än den är idag? Är det den ökade risken att plockas av i samband med masstartslopp?
Jag tror att det kan vara så enkelt att många inte tycker det är nåt problem, och varför ska det då ändras? Vi i Sverige är nog ganska marinerade i sånt här jämfört med många andra länder, så att andra har en annan syn förvånar inte mig. En annan aspekt är ju att loppen nu kommer att gå över 2 timmar, och då börjar det hända saker i kroppen som gör att de kanske behöver träna annorlunda.

Varför skulle enkäten gå ut till män? Ändringen rör ju bara kvinnor.

Jag kan tänka mig att dagens distanser har selekterat fram åkare med mer explosivitet och relativt sett sämre uthållighet, jämfört med vad som är optimalt för de kommande, längre distanserna. De som är emot har säkert bra koll på vad de själva kan och har för svagheter och kan extrapolera till längre distanser. Kanske blir det skillnaden mellan att kunna ligga i en klunga och sen klara en spurtstrid och att ligga i en klunga och sen inte orka en spurt.

Varför skulle enkäten gå ut till män? Ändringen rör ju bara kvinnor.
Fråga den som konstruerade enkäten. Detta tolkar jag dock som att så var fallet: "Dette til tross for at 73 prosent av de aktive – og hele 88 prosent av de aktive kvinnene – ikke vil ha det slik."

Sen är det ju inte sant att det bara berör kvinnorna. Skiathlonen kommer t.ex. att bli 20 km för både damer och herrar från att ha varit 15 km för damer och 30 km för herrar. Så det påverkar männen också.

Jag kan tänka mig att dagens distanser har selekterat fram åkare med mer explosivitet och relativt sett sämre uthållighet, jämfört med vad som är optimalt för de kommande, längre distanserna. De som är emot har säkert bra koll på vad de själva kan och har för svagheter och kan extrapolera till längre distanser. Kanske blir det skillnaden mellan att kunna ligga i en klunga och sen klara en spurtstrid och att ligga i en klunga och sen inte orka en spurt.
Det finns säkert de som inser att längre sträckor skulle vara negativt för dem, men det bör även finnas de som tror att det är positivt för dem. Spontant känns det som att "egoistiska skäl" borde ta ut varandra om de har perfekt kunskap om hur längre sträckor skulle påverka den egna förmågan att konkurrera om bra placeringar. Möjligen kan man ju tänka sig någon sorts självbaissning, d.v.s. att man överskattar konkurrenternas förmåga relativt sin egen.

Där jag tror att det kanske kommer att ge störst utslag är i TdS där de får tre jaktstarter varav en på 15 km och en på 20 km, förutom en på 10 km (f.ö. i mitt tycke dåligt då jag ogillar jaktstarterna där). Där kommer sprintinsatserna sannolikt att bli mindre betydelsefulla än de varit.

Vissa verkar tro att det bara blir 3 mil för herrarna nu också.. en tanke att lika distanser innebär kortare för herrarna istället för längre för damerna. Vet inte om jag tror det dock

Sen är det ju inte sant att det bara berör kvinnorna. Skiathlonen kommer t.ex. att bli 20 km för både damer och herrar från att ha varit 15 km för damer och 30 km för herrar. Så det påverkar männen också.
Ok, det visste jag inte. Jag trodde det enbart handlade om att justera damernas åklängder.

Vissa verkar tro att det bara blir 3 mil för herrarna nu också.. en tanke att lika distanser innebär kortare för herrarna istället för längre för damerna. Vet inte om jag tror det dock
Var snackas det om att korta herrarnas 5-mil till 3 mil? Jag har inte sett några sådana antydningar.

En sak man skulle kunna tänka sig är att det finns ett skapligt antal åkare som tror sig kunna hänga med de renodlade kapacitetsåkarna och faktiskt slåss om segern nu när TJ lagt av men att de är oroliga för att kapacitetsåkarna med en längre sträcka och då ffa 20 km istället för 10 km kommer att kunna köra ifrån dem.

Är det någon som vinner på att Damernas tar längre tid?
För publik o funktionärer blir det sämre.
TV-sändningen lär vara vinnaren, hur många extra reklamavbrott kan Discovery få in?

Är det någon som vinner på att Damernas tar längre tid?
För publik o funktionärer blir det sämre.
TV-sändningen lär vara vinnaren, hur många extra reklamavbrott kan Discovery få in?
Menar du längre tid än idag, längre tid än herrarnas lopp eller bara att lopp i allmänhet blir sämre ju längre tid de tar?

Om herrarna har kvar sina distanser & kvinnornas blir längre så blir hela tävlingsdagen längre (funktionärer behöver rast).
Om det är bra eller dåligt? Discovery sänder redan i dag 6h reklaminslag med avbrott för lite cykel.

Generellt så blir längre sämre på TV. Jonna smiskar norskor i sprint = bra TV.
Ski classic långtråkig reklamfokuserings TV.

Elefanten i rummet för damskidåkning är anorexia.
Enkla sättet att få bot på det stora problemet är att ta bort långa klättringar men få till långa tekniska utförsåkningar.
Ska damerna åka samma sprint som herrarna så dödar man sporten.
Att Stina & nu Lampic bytte till skidskytte berodde inte på att de inte fick åka lika som killarna

Om herrarna har kvar sina distanser & kvinnornas blir längre så blir hela tävlingsdagen längre (funktionärer behöver rast).
Om det är bra eller dåligt? Discovery sänder redan i dag 6h reklaminslag med avbrott för lite cykel.

Generellt så blir längre sämre på TV. Jonna smiskar norskor i sprint = bra TV.
Ski classic långtråkig reklamfokuserings TV.
Ändringarna består inte i att herrarna ska ha kvar sina distanser och damerna ska åka samma distanser som herrarna; se inlägg längre upp i tråden.

Du får naturligtvis tycka att längre är sämre. Det är dock ingen objektiv sanning. Femmil med individuell start är mitt favoritevenemang inom den traditionella längdskidåkningen.

Dessutom är sprinttävlingar inte speciellt korta. Först är det två kval, vilka körs under en timme, sedan ett par timmars paus och sedan alla heaten vilka väl brukar ta runt en och tre kvart.

Att du tycker det är roligt att se Jonna krossa startfältet tror jag beror på att du är svensk. Som jag ser det vinner idrott på jämna fajter, inte brutala utklassningar. Dessutom är det rätt många som piskat de norska sprintdamerna i de flesta lopp gångna säsongen.

Reklamfrågan tycker jag i grunden är något helt annat. Det handlar om hur man betalar för att titta där reklam är ett sätt och avgift är ett annat.

Elefanten i rummet för damskidåkning är anorexia.
Enkla sättet att få bot på det stora problemet är att ta bort långa klättringar men få till långa tekniska utförsåkningar.
Ska damerna åka samma sprint som herrarna så dödar man sporten.
Att Stina & nu Lampic bytte till skidskytte berodde inte på att de inte fick åka lika som killarna
Redan nu åker damerna inte sällan samma sprintbanor som herrarna så därmed är enligt dig sporten alltså redan död.

Längdskidåkningen är av tradition en konditions- och uthållighetssport. Att lösa anorexiproblemet inom längdåkningen genom att ta bort de tuffa uppförsbackarna känns ungefär som att plocka bort störtlopp och super-G från det alpina programmet för att eliminera högfartskrascher som kan ha riktigt allvarliga konsekvenser. Dessutom, borde man inte med ditt synsätt inom cykelsporten också begränsa damerna till att tävla på banor med bara korta och inte så tuffa uppförsbackar?

Att ta upp Stinas och Lampics byte till skidskytte känns i sammanhanget totalt irrelevant.

Reklamfrågan tycker jag i grunden är något helt annat. Det handlar om hur man betalar för att titta där reklam är ett sätt och avgift är ett annat. =
Att ta upp Stinas och Lampics byte till skidskytte känns i sammanhanget totalt irrelevant.

Möjligen kan all sport övergå till någon sorts simulatorsport och då kommer förstås "utomhusstörtlopp" att försvinna. Så länge alpin skidåkning bedrivs i skidbackar kan jag inte se att störtlopp försvinner från tävlingsprogrammet.

OT, men det borde man faktiskt göra. Det är helt vansinnigt i dag.
Man kan (borde) göra störtloppen mindre spektakulära/farliga. Utvecklingen går åt fel håll. Kul att se fartgrenar, men det ska inte försämra åkarnas säkerhet.

Man kan (borde) göra störtloppen mindre spektakulära/farliga. Utvecklingen går åt fel håll. Kul att se fartgrenar, men det ska inte försämra åkarnas säkerhet.
Det är väl det man gör. Banor som i Wengen och Kitzbühel får inte anläggas idag. Men som de klassiska tävlingar de är körs de vidare så klart, och åkarna älskar ju dem. Liksom publiken!

Det är väl det man gör. Banor som i Wengen och Kitzbühel får inte anläggas idag. Men som de klassiska tävlingar de är körs de vidare så klart, och åkarna älskar ju dem. Liksom publiken!
Jag har läst om flera åkare som inte alls älskat de allt snabbare störtloppen. Hastigheten är högre och hoppen längre. Spektakulärt ja, säkrare nej.

Jag har läst om flera åkare som inte alls älskat de allt snabbare störtloppen. Hastigheten är högre och hoppen längre. Spektakulärt ja, säkrare nej.
De blir ju inte snabbare. Wengen och Kitzbühel är de snabbaste, och de är också de äldsta. Så man vet mycket väl vad man ger sig in på när man satsar på en karriär som störtloppsåkare. Men det är inte för alla.

Tillbaka
Topp