[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Om man tycker att det är Hagströms fel att hon blir påkörd, så kan man skriva så.

Om man tycker att det är Hagströms fel att hon blir påkörd, så kan man skriva så.
Ja ser inte att hon blir påkörd då hon faller på väg i på upploppet.
IMG_9685.webp

IMG_9686.webp

IMG_9687.webp

IMG_9688.webp

IMG_9689.webp

Nä, norskans skida och Hagströms stav har ju inget med varandra att göra.

Yes!
Hon visste precis vad hon behövde göra i sista backen. Hon är så grym.

Men bara en medalj till norska herrarna, det var nog inte enligt planen

Vilken total utklassning av både Sundling och Klæbo. Riktigt surt för Hagström, hon hade förtjänat att vara i final.

Men nästan störst att få se Pellegrino köra.

Så Coolt att hon lyckades vinna. Och väldigt trist för Linn S. Nu väntar vi på ett reportage med bilder från Reportern, om hur fulla norrmän festar i tälten bredvid spåren -

Superjonna!

Tänker ändå på Seefeld 2019, jag är övertygad om att hon hade vunnit där om inte hon och Dahlqvist krokat ihop (väljer en diplomatisk beskrivning). Hon låg i vinnarspåret efter Falla. Det hade varit mäktigt. Men guld i 4 VM/OS på raken är ju inte så dåligt 🙂

EDIT: bättre skärpa

20250227_153036~2.webp

Senast ändrad:
Superjonna!

Tänker ändå på Seefeld 2019, jag är övertygad om att hon hade vunnit där om inte hon och Dahlqvist krokat ihop (väljer en diplomatisk beskrivning). Hon låg i vinnarspåret efter Falla. Det hade varit mäktigt. Men guld i 4 VM/OS på raken är ju inte så dåligt 🙂

Visa bilaga 754277
Tänkte just på den bilden. Väldigt talande. :)

Vilken total utklassning av både Sundling och Klæbo. Riktigt surt för Hagström, hon hade förtjänat att vara i final.

Men nästan störst att få se Pellegrino köra.
Skrivs lite i kvällspressen om att det buades lite åt svenskarna när de presenterades. Upplevde du nåt sånt?

Skrivs lite i kvällspressen om att det buades lite åt svenskarna när de presenterades. Upplevde du nåt sånt?
Absolut inte. Riktigt härlig stämning och t ex Sundling och Anger fick extra mycket hurrarop, även Fähndrich och Pellegrino.

Edit: Även amerikanerna står väldigt högt i kurs.

Så, vad tror vi om lagsprinten, Jonna o Maja?
Och för Norge, visst brukar Skistad inte åka lagsprintarna? L U Weng och Myhre, eller Skistad vill ha revansch kanske?

Om Jonna inte behöver hämta in någon lucka på alla sina sträckor så lär det gå ganska smärtfritt, någon sträcka orkar hon hämta in, men inte på alla tror jag. Å andra sidan är det väl inte några riktiga utmanare, t.ex. tyskorna verkar inte vara i slag.

Väldigt tråkigt för Linn. Det hade ju varit mumma med Linn o Jonna i lagsprinten...

Finalen igår gick ju i en rasande fart, men var ändå 7 sek. långsammare än Jonnas kvaltid. Sämre före?

Finalen igår gick ju i en rasande fart, men var ändå 7 sek. långsammare än Jonnas kvaltid. Sämre före?
Sannolikt. 1,5 grader ute när prologen startade, 4 grader efter sprinten var färdig och nordisk kombination drog igång och solen hade ju legat på en del.

Ja, det är riktigt stora skillnader beroende på tid på dagen i sånt här före. Under prologen var det nog fortf kallgrader i snön och det såg hårt och fint ut nästan hela banan, medan det sen blev varmare och lösare. Såg ju ut som decimeterdjup sorbet i kurvor och brantaste uppförspartierna i finalen.

För 30 år sedan (1994) så stakade Staffan Larsson genom hela Vasaloppet, kom 5a, knappt 4 minuter efter vinnaren. Detta p.g.a. skadat knä.
Då, 1994, skrevs det om det som en bragd.

För dagens "stakåkare" förmodar jag att det krävts en period med dedikerad stakträning, men även för "vanliga" eliten så gissar jag att det tränas mer stakåkning nu än innan det slog genom.

Jag tror inte Staffan Larsson hade tränat så strukturerat stakåkning, han la säkert in träning så han inte skulle hamna för långt efter under skadeperioden vad gäller diagonalåkning. Som jag minns det var det mer som en "kul" grej även om han gjorde ett seriöst försök.

-98 kom han 2a och vann -99. Vem vet, -94 hade han kanske inte kommit bättre än 4a även om han kunnat åka som vanligt. Men ingen plockade upp det då, eller? När var första gången någon körde utan fästvalla i VL? (EDIT: Förutom Staffan Larsson -94)
Jo precis. Jag minns inte hur snacket gick 94 men jag har uppfattat det som att det var en kul grej också. Sen tog det ytterligare 20 år innan alla började staka. Och då gick det på 2-3 år typ. Och nu för tiden stakar ju "alla" normala i led 2 och nästan 3 med Vasan och jag tror knappt de är mer tränade för stakning än eliten var 94. Därför menar jag att det också finns mycket mentalt i det hela. Många som tränar säg 6-7 h i veckan med rätt mycket stakning osv klarar ju staka Vasan.

Jo precis. Jag minns inte hur snacket gick 94 men jag har uppfattat det som att det var en kul grej också. Sen tog det ytterligare 20 år innan alla började staka. Och då gick det på 2-3 år typ. Och nu för tiden stakar ju "alla" normala i led 2 och nästan 3 med Vasan och jag tror knappt de är mer tränade för stakning än eliten var 94. Därför menar jag att det också finns mycket mentalt i det hela. Många som tränar säg 6-7 h i veckan med rätt mycket stakning osv klarar ju staka Vasan.
Nja, jag skulle inte säga att de klarar det. Några gör det, men det är VÄLDIGT mycket tjuvskejt bland de ”stakande” motionärerna fr led 2 och bakåt. Om Vasaloppet ställde ut kontrollanter som filmade i de branta småknixarna sista 3 milen skulle juryn få ett styvt arbete. Men det kommer inte ske, tyvärr.

Nja, jag skulle inte säga att de klarar det. Några gör det, men det är VÄLDIGT mycket tjuvskejt bland de ”stakande” motionärerna fr led 2 och bakåt. Om Vasaloppet ställde ut kontrollanter som filmade i de branta småknixarna sista 3 milen skulle juryn få ett styvt arbete. Men det kommer inte ske, tyvärr.
Det är iofs sant. Men det gäller ju eliten med i brantare lopp som Orsa nu senast

Ojoj, Calle ska köra skiathlon imorrn. Då pajar han ju ryggen till på tisdag när 10 km går som han sagt är hans stora mål…

I övrigt Åsarnagänget, dvs Porris, Anger och Burman.

På söndag Ebba, Frida, Ilar, Jonna och Ribom.

Låt han chansa, detta bör vara hans sista säsong,
annars blir jag iaf förvånad

Gissa vem som är världens suraste vmsilver medaljör ?

Kanske, och hon kan vara rätt retlig, men hon var stor i nederlaget. Dels hymlade hon inte om att Jonna var starkare, och kom inte med några bortförklaringar om magoperationen. Det hedrar henne faktiskt.

Jag kan ändå inte låta bli att undra hur mycket operationen påverkade hennes resultat.

Petter var bättre och mer underhållande på trashtalk än vad hon brukar vara.

Jag gissar att det kan bli rätt tungfört för damerna imorgon. Vet inte om saltning kan rädda det. Å andra sidan gissar jag att Norges största hopp inte har något emot riktigt "grisföre".

1740817314776.webp

Jag gissar att det kan bli rätt tungfört för damerna imorgon. Vet inte om saltning kan rädda det. Å andra sidan gissar jag att Norges största hopp inte har något emot riktigt "grisföre".

Visa bilaga 754507
Frida lät pepp i radion. Ska klara alla underlag enligt henne.

Frida lät pepp i radion. Ska klara alla underlag enligt henne.
Hon är nog inte den som missgynnas värst av den typen av före men jag undrar om inte Johaug gynnas mer.

Sen gäller det väl att mentalt ställa in sig på att man klarar av det. Hade hon sagt att hon kände sig slagen på förhand hade det nästan varit konstigare. Skulle vara lite Calle-varning på ett sådant uttalande.

Tillbaka
Topp