Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Här har ni resutatlistan, så slipper ni titta:
1. Karlsson
2. Diggins +12
3. Andersson +18
4. Weng +28
5. Ilar +32
6. Slind +34
7. Stadtlober +51
8. Kaelin +1.01
12. Ribom +1.44
Jag tycker jag fick in det mesta skapligt bra. Byt plats på 2 och 3 samt plocka bort Moa från min lista så är den väldigt nära sen!Det började ju bra men ...
Ja, jag skäms nå så innihelvete. Stadtlober prickade jag in på plats 7 men missade med typ 20 sekunder. Pinsamt!Var ju rätt hyfsat tips ändå för placeringarna.
Lite pinsam miss på Ribom dock
ditt tips: 12. +1.44
facit: 13. +1.38
Knappt en siffra rätt ju :)
Retades lite.Jag tycker jag fick in det mesta skapligt bra. Byt plats på 2 och 3 samt plocka bort Mia från min lista så är den väldigt nära sen!
USA har fått stå med på pallen ett par gånger nu.Man får hoppas det. Den här sporten behöver utomnordiska framgångar om den ska överleva, De finns några få åkare just nu som utmanar ibland: Lapalus, desloges, Vermeulen, kanske nån mer. Det duger inte om sporten ska ha en framtid.
Håller med! Linn, Ebba, Frida och Jonna i den ordningenBörjar fundera på om Sverige borde mönstra Ebba på andrasträckan och Frida på tredje i stafetten med tanke på hur bra Frida åker fristil nu. Finns ju dessutom ofta en poäng med starkare åkare på senare sträckor.
Ja, rödskägget sa ju det ner eller mindre i intervjun i SVT idag. Dvs Jonna SKA åka, men han ville inte rakt ut säga att det är på sista.Jonna är väl given på sista. Skulle nog sätta Linn på första
Eller inte.Ree kanske är på väg att få OS-biljett trots allt.
![]()
Bekrefter: Kan få OL-plass på overtid - Langrenn.com
Vraket til fordel for Emil Iversen i det aller siste OL-uttaket, nå kan 25-åringen likevel være på vei til OL.www.langrenn.com
www.langrenn.com
| 0-4,9 | 4,9-10 | |
| Andersson | 26 | 20 |
| Diggins | 23 | 26 |
| Slind | 24 | 29 |
| Weng | 30 | 27 |
| Simpson-Larsen | 37 | 31 |
| Stadlober | 47 | 24 |
| Mackie | 46 | 32 |
| Fosnaes | 40 | 42 |
| Perry | 44 | 38 |
| Ilar | 34 | 54 |
| Janatova | 50 | 39 |
| Ribom | 47 | 51 |
| N. Kaelin | 57 | 45 |
| Eiduka | 43 | 61 |
| Fähndrich | 49 | 58 |
| Gagnon | 54 | 54 |
| Ryytty | 69 | 41 |
| Fink | 64 | 51 |
| Di Centa | 69 | 46 |
Han brukar ju öppna relativt sett försiktigt och sen komma väldigt starkt på slutet.Tror ni Kläbo öppnar hårt för att psyka dom som kommer efter eller tvärtom?
Detta trots att Therese Johaug inför mästerskapet menade att svenskan inte har utvecklats överhuvudtaget de senaste fyra åren.
Och Johaug tror att hennes uttalande kan ha gett Karlsson den pushen som hon behövde för att ta nästa steg.
– Det kan hända att det blev en sådan liten pik att: ”Fy fan, nu ska jag visa henne vad jag går för”, säger Johaug i Aktuellt.
Jag tänker exakt likadant. Ebba, Frida, Jonna på sträcka 2,3,4 och laget skulle klara nästan vilket scenario som helst, till och med en ihopklappning på första sträckan skulle vara hanterbar. Mitt lag är Svahn, Andersson, Karlsson, Sundling.Börjar fundera på om Sverige borde mönstra Ebba på andrasträckan och Frida på tredje i stafetten med tanke på hur bra Frida åker fristil nu. Finns ju dessutom ofta en poäng med starkare åkare på senare sträckor.
Det torde väl vara ganska klart att hon dels har bra förutsättningar rent genetiskt och dels har förmågan att plåga sig. Hon var ju tidigt bra, vann junior-VM-guld och slog igenom på seniornivå redan som 19-åring med tre medaljer på VM i Seefeld, 2019.Frida alltså... Lika roligt att se henne vid sidan av spåret som i.
Brasklapp, följande kan vara påverkat av dåligt minne.
Hon hoppade ju av TdS, har för mig att det var p.g.a. den onda foten. Och att hon inte tävlat något fram till OS var mest (endast?) för att hon ville få ordning på det.
Har ett svagt minne av att hon hade problem med det förra säsongen, framförallt under VM. Hon är ju inte den som gnäller, så svårt att veta hur mycket det påverkat henne tidigare. Men hon har sagt något om att hon hade svårt med framförallt skejt p.g.a. av det, kan inte ta ut skären riktigt.
Kanske en del av hennes överlägsenhet att hon inte har problem med det nu, annars är det formtoppning de lux, à la Frida utan att mäta laktos eller annat.
När Linn vann och det rann tårar lite här och var så tänkte jag på när Frida vann 5-milen i VM, i intervjun efteråt var hon väldigt rörd när hon sa att hon åkt på Linns bästa skidor.
Efter sprinten tänkte jag att nu storgråter väl Frida, och mycket riktigt:
Visa bilaga 815596![]()
Frida i tårar vid tv:n efter succén
Sverige fixade en trippel i OS-sprinten. Framför tv:n satt Frida Karlsson och storgrät. – Det är så fint, säger bronsmedaljören Maja Dahlqvist.www.expressen.se
Och till sist, Johaug tar åt sig lite av äran
![]()
Längdskidor: Johaug svarar efter Frida Karlssons OS-guld: ”Höna av en fjäder”
Therese Johaug menade att Frida Karlsson inte hade utvecklats på fyra år. Men efter svenskans dubbla OS-guld backar nu Johaug från uttalandet. – Det har blivit en höna av en fjäder, säger hon i Aktuellt.www.svt.se
Och är Svahn i skick för att åka tror jag snarare det är risk att konkurrenterna klappar ihop på förstasträckan.Jag tänker exakt likadant. Ebba, Frida, Jonna på sträcka 2,3,4 och laget skulle klara nästan vilket scenario som helst, till och med en ihopklappning på första sträckan skulle vara hanterbar. Mitt lag är Svahn, Andersson, Karlsson, Sundling.
Eller har Norge redan gett upp kampen om guldet?Och är Svahn i skick för att åka tror jag snarare det är risk att konkurrenterna klappar ihop på förstasträckan.
Sen finn ju alltid risker i form av smörebomar. Nu ser det dock (enligt yr.no) ut som det blir regn och +4 grader när stafetten ska gå. Borde väl därmed vara stabilt klisterföre och inte allför besvärligt för vallarna att hitta hyggligt rätt.
Känns inte alltför vågat att utnämna Norge till farligaste konkurrenten. Skulle kunna tänka mig att de kör samma kvartett som åkte igår, d.v.s. Slind, Weng, Simpson-Larsen och Fosnaes. Mitt tips är att Fosnaes som på VM i fjol tar sista sträckan. Har fått för mig att Simpson-Larsen är lite bättre i skejt. Något säger mig att Slind hellre tar andra än första. Så min gissning får bli att Norge kör (i ordning) Weng, Slind, Simpson-Larsen och Fosnaes.
Skulle i så fall kunna bli att Sverige och Norge är tillsammans fram till efter andra sträckan och att grundscenariot sen är att Karlsson den kör ifrån med backup på att Sundling kan spurtbesegra Fosnaes om det skulle behövas. Ett annat scenario är att Svahn smyger med och med några km kvar går upp och kör så hårt att hon får lucka, Slind jagar hårt för att gå ikapp Andersson men inte riktigt lyckas utan istället tappar och att Karlsson totalt mördar stafetten på sin sträcka.
Skräckscenario: Temperaturprognoserna är fel och det blir precis runt nollan. Nederbörden blir snö. Norge kör rugg. Sverige kör klister. Svahn står på nosen p.g.a. underfrysning och tappar en minut. Ebba tokjagar, tar in på Slind men totalkroknar och växlar två minuter efter Norge. Karlsson och Sundling gör sitt bästa men Norge vinner med 45 sekunder.
Från nrk.no:Detta torde vara den berörda regeln:
Visa bilaga 815604
Visa bilaga 815605
Källa: https://assets.fis-ski.com/f/252177/x/8d80ac5c93/icr-crosscountry-2025_clean.pdf
Mardrömsscenario?Mitt drömscenario är att Frida drar ifrån på tredje och sen kör ikapp Jonna ute på sista sträckan och skriker "Du fåår viiiila sen!"
Då kan vi bli diskade… Regeln fanns redan 1988 och ledarna blev ju livrädda när de fick se Gunde ute i spåret.Mitt drömscenario är att Frida drar ifrån på tredje och sen kör ikapp Jonna ute på sista sträckan och skriker "Du fåår viiiila sen!"
Linn borde göra det. Då blir det Svanskt.Mardrömsscenario?
Tror inte sådant svanskt uppförande är acceptabelt längre.
Eller svahnskt i alla fallLinn borde göra det. Då blir det Svanskt.
Det torde väl vara ganska klart att hon dels har bra förutsättningar rent genetiskt och dels har förmågan att plåga sig. Hon var ju tidigt bra, vann junior-VM-guld och slog igenom på seniornivå redan som 19-åring med tre medaljer på VM i Seefeld, 2019.
Min gubbe-i-TV-soffan-analys är att sen lite grann gick över gränsen, kanske både fysiskt och mentalt. Hon hade en period då hon var stoppad från att tävla av hälsoskäl. Fotproblematiken kanske är en kombination av inte helt optimal fysiologi och en lite för stor förmåga att "härda ut".
Inför TdS sas det att hon tränat väldigt hårt och inte var toppad. Om hon har "känsliga fötter", har mkt hårde träning och toppar det med tävlande ett antal dagar i rad kanske det pushade henne över gränsen.
Nu tog hon en paus från tävlandet, var iväg och tränade och såg till att få "läka ihop". Dessutom har det av kommentarer verkat som hon mentalt varit i bra skick under denna säsong. Kan vara kopplat till att hon kört mer på glädje och känsla snarare än stenhård styrning med en massa mätningar.
Det är säkerligen olika hur olika individer funkar vad gäller känsla kontra mätrning. En anledning till att det funkat skulle kunna vara att hon varit över gränsen och av det lärt sig och relativt väl på ren känsla kan avgöra skicket på kroppen utan att behöva mäta. Sas väl f.ö. att Kläbo och Iversen på för-OS-lägret hon var med dem på var överraskade över att hon inte mätte något medan de hade totalkoll på puls och laktat.
Kan ju vara att hon lärt sig och vid TdS insåg att hon behövde dra i handbromsen s.a. hon inte som vid VM i fjol skulle tvingas balansera på en knivsegg för om det skulle funka att köra. Dessutom låter det ju i SR-länken som att hon bättre vet hur hon ska hantera problemet. Som jag minns det var det inte så långt från att hon fick slänga in handduken till femmilen p.g.a. fotproblemen.Förra sommaren:
Efter TdS:![]()
Längdskidor: Frida Karlssons glädjebesked: Tränar för fullt utan smärta
Efter ett års skadeproblem – nu är skidstjärnan Frida Karlsson tillbaka i full träning. – Nu kan hon göra allt. Springa och åka rullskidor. Hon kör enligt plan den här tiden på året, säger tränaren Per Nilsson.www.svt.se
![]()
Efter skadeoron – Frida Karlsson ger lugnande besked inför OS - P4 Västernorrland
Frida Karlsson, som tvingades bryta Tour de Ski efter problem med hälen, meddelar nu att foten mår bra inför OS.Efter intensiv rehab kan hon träna fullt ...www.sverigesradio.se
Håller medInte helt oväntat - hon orkade ju inte i finalen på sprinten så då lär teamsprint knappast funka.