[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
IMG_0603.webp

Här har ni resutatlistan, så slipper ni titta:

1. Karlsson
2. Diggins +12
3. Andersson +18
4. Weng +28
5. Ilar +32
6. Slind +34
7. Stadtlober +51
8. Kaelin +1.01
12. Ribom +1.44

Var ju rätt hyfsat tips ändå för placeringarna.
Lite pinsam miss på Ribom dock
ditt tips: 12. +1.44
facit: 13. +1.38
Knappt en siffra rätt ju :)

Var ju rätt hyfsat tips ändå för placeringarna.
Lite pinsam miss på Ribom dock
ditt tips: 12. +1.44
facit: 13. +1.38
Knappt en siffra rätt ju :)
Ja, jag skäms nå så innihelvete. Stadtlober prickade jag in på plats 7 men missade med typ 20 sekunder. Pinsamt!

Jag tycker jag fick in det mesta skapligt bra. Byt plats på 2 och 3 samt plocka bort Mia från min lista så är den väldigt nära sen!
Retades lite.

Sen är damskidåkning relativt lättippad. Körde under ganska många år tippningstävlingar under mästerskap med några kollegor där vi tippade topp-6 i loppen (+ lite andra saker) och ett problem var att om man gissade fel i några tajta fajter kunde det påverka rätt mkt.

Bra kört! Eurosport inledde med en intervju med Devon Kershaw på flytande svorsk. Fin nostalgi.

Summerar man ihop de fyra svenskornas och de fyra norskornas tider skiljer det 26 sekunder till svenskornas fördel. Inte någon gigantisk marginal på fyra mils skidåkning.

1770909560384.webp

Norge lär knapra in en del imorgon. Frågan är om kanske ffa fransmännen kan förhindra en helnorsk pall.

Man får hoppas det. Den här sporten behöver utomnordiska framgångar om den ska överleva, De finns några få åkare just nu som utmanar ibland: Lapalus, desloges, Vermeulen, kanske nån mer. Det duger inte om sporten ska ha en framtid.

Man får hoppas det. Den här sporten behöver utomnordiska framgångar om den ska överleva, De finns några få åkare just nu som utmanar ibland: Lapalus, desloges, Vermeulen, kanske nån mer. Det duger inte om sporten ska ha en framtid.
USA har fått stå med på pallen ett par gånger nu.

Börjar fundera på om Sverige borde mönstra Ebba på andrasträckan och Frida på tredje i stafetten med tanke på hur bra Frida åker fristil nu. Finns ju dessutom ofta en poäng med starkare åkare på senare sträckor.

Börjar fundera på om Sverige borde mönstra Ebba på andrasträckan och Frida på tredje i stafetten med tanke på hur bra Frida åker fristil nu. Finns ju dessutom ofta en poäng med starkare åkare på senare sträckor.
Håller med! Linn, Ebba, Frida och Jonna i den ordningen

Vi har ju ett antal reserver men Ribom och Ilar stärkte väl inte sina chanser idag.

Gjorde en sammanställning för de 20 första i resultatlistan vad gäller hur många sekunder de tappade på Frida från start till 4,9 km och från 4,9 km till mål.

Vad gäller stora skillnader i tapp toppar Ilar bland de som tappar mer på andra "halvan" med 20 sekunder större tapp, följt av Eiduka med 18 sekunders större tapp.

Omvänt är Ryytty den som tappade mest på första "halvan" relativt tappet på andra "halvan" med en skillnad på 28 sekunder följt av Stadlober och Di Centa med 23 sekunder.

0-4,94,9-10
Andersson2620
Diggins2326
Slind2429
Weng3027
Simpson-Larsen3731
Stadlober4724
Mackie4632
Fosnaes4042
Perry4438
Ilar3454
Janatova5039
Ribom4751
N. Kaelin5745
Eiduka4361
Fähndrich4958
Gagnon5454
Ryytty6941
Fink6451
Di Centa6946

Tror ni Kläbo öppnar hårt för att psyka dom som kommer efter eller tvärtom?
Han brukar ju öppna relativt sett försiktigt och sen komma väldigt starkt på slutet.

Jag tror hur som helst inte på ett upplägg i stil med det Northug hade på 15 km i VM i Val di Fiemme 2013.

1770925509881.webp

Senast ändrad:
Frida alltså... Lika roligt att se henne vid sidan av spåret som i.

Brasklapp, följande kan vara påverkat av dåligt minne.
Hon hoppade ju av TdS, har för mig att det var p.g.a. den onda foten. Och att hon inte tävlat något fram till OS var mest (endast?) för att hon ville få ordning på det.

Har ett svagt minne av att hon hade problem med det förra säsongen, framförallt under VM. Hon är ju inte den som gnäller, så svårt att veta hur mycket det påverkat henne tidigare. Men hon har sagt något om att hon hade svårt med framförallt skejt p.g.a. av det, kan inte ta ut skären riktigt.
Kanske en del av hennes överlägsenhet att hon inte har problem med det nu, annars är det formtoppning de lux, à la Frida utan att mäta laktos eller annat.

När Linn vann och det rann tårar lite här och var så tänkte jag på när Frida vann 5-milen i VM, i intervjun efteråt var hon väldigt rörd när hon sa att hon åkt på Linns bästa skidor.
Efter sprinten tänkte jag att nu storgråter väl Frida, och mycket riktigt:
1770934361143.webp

Och till sist, Johaug tar åt sig lite av äran 😕
Detta trots att Therese Johaug inför mästerskapet menade att svenskan inte har utvecklats överhuvudtaget de senaste fyra åren.

Och Johaug tror att hennes uttalande kan ha gett Karlsson den pushen som hon behövde för att ta nästa steg.

– Det kan hända att det blev en sådan liten pik att: ”Fy fan, nu ska jag visa henne vad jag går för”, säger Johaug i Aktuellt.

Jag tänker exakt likadant. Ebba, Frida, Jonna på sträcka 2,3,4 och laget skulle klara nästan vilket scenario som helst, till och med en ihopklappning på första sträckan skulle vara hanterbar. Mitt lag är Svahn, Andersson, Karlsson, Sundling.

Frida alltså... Lika roligt att se henne vid sidan av spåret som i.

Brasklapp, följande kan vara påverkat av dåligt minne.
Hon hoppade ju av TdS, har för mig att det var p.g.a. den onda foten. Och att hon inte tävlat något fram till OS var mest (endast?) för att hon ville få ordning på det.

Har ett svagt minne av att hon hade problem med det förra säsongen, framförallt under VM. Hon är ju inte den som gnäller, så svårt att veta hur mycket det påverkat henne tidigare. Men hon har sagt något om att hon hade svårt med framförallt skejt p.g.a. av det, kan inte ta ut skären riktigt.
Kanske en del av hennes överlägsenhet att hon inte har problem med det nu, annars är det formtoppning de lux, à la Frida utan att mäta laktos eller annat.

När Linn vann och det rann tårar lite här och var så tänkte jag på när Frida vann 5-milen i VM, i intervjun efteråt var hon väldigt rörd när hon sa att hon åkt på Linns bästa skidor.
Efter sprinten tänkte jag att nu storgråter väl Frida, och mycket riktigt:
Visa bilaga 815596

Och till sist, Johaug tar åt sig lite av äran 😕
Det torde väl vara ganska klart att hon dels har bra förutsättningar rent genetiskt och dels har förmågan att plåga sig. Hon var ju tidigt bra, vann junior-VM-guld och slog igenom på seniornivå redan som 19-åring med tre medaljer på VM i Seefeld, 2019.

Min gubbe-i-TV-soffan-analys är att sen lite grann gick över gränsen, kanske både fysiskt och mentalt. Hon hade en period då hon var stoppad från att tävla av hälsoskäl. Fotproblematiken kanske är en kombination av inte helt optimal fysiologi och en lite för stor förmåga att "härda ut".

Inför TdS sas det att hon tränat väldigt hårt och inte var toppad. Om hon har "känsliga fötter", har mkt hårde träning och toppar det med tävlande ett antal dagar i rad kanske det pushade henne över gränsen.

Nu tog hon en paus från tävlandet, var iväg och tränade och såg till att få "läka ihop". Dessutom har det av kommentarer verkat som hon mentalt varit i bra skick under denna säsong. Kan vara kopplat till att hon kört mer på glädje och känsla snarare än stenhård styrning med en massa mätningar.

Det är säkerligen olika hur olika individer funkar vad gäller känsla kontra mätrning. En anledning till att det funkat skulle kunna vara att hon varit över gränsen och av det lärt sig och relativt väl på ren känsla kan avgöra skicket på kroppen utan att behöva mäta. Sas väl f.ö. att Kläbo och Iversen på för-OS-lägret hon var med dem på var överraskade över att hon inte mätte något medan de hade totalkoll på puls och laktat.

Senast ändrad:
Jag tänker exakt likadant. Ebba, Frida, Jonna på sträcka 2,3,4 och laget skulle klara nästan vilket scenario som helst, till och med en ihopklappning på första sträckan skulle vara hanterbar. Mitt lag är Svahn, Andersson, Karlsson, Sundling.
Och är Svahn i skick för att åka tror jag snarare det är risk att konkurrenterna klappar ihop på förstasträckan. 😉

Sen finn ju alltid risker i form av smörebomar. Nu ser det dock (enligt yr.no) ut som det blir regn och +4 grader när stafetten ska gå. Borde väl därmed vara stabilt klisterföre och inte allför besvärligt för vallarna att hitta hyggligt rätt.

Känns inte alltför vågat att utnämna Norge till farligaste konkurrenten. Skulle kunna tänka mig att de kör samma kvartett som åkte igår, d.v.s. Slind, Weng, Simpson-Larsen och Fosnaes. Mitt tips är att Fosnaes som på VM i fjol tar sista sträckan. Har fått för mig att Simpson-Larsen är lite bättre i skejt. Något säger mig att Slind hellre tar andra än första. Så min gissning får bli att Norge kör (i ordning) Weng, Slind, Simpson-Larsen och Fosnaes.

Skulle i så fall kunna bli att Sverige och Norge är tillsammans fram till efter andra sträckan och att grundscenariot sen är att Karlsson den kör ifrån med backup på att Sundling kan spurtbesegra Fosnaes om det skulle behövas. Ett annat scenario är att Svahn smyger med och med några km kvar går upp och kör så hårt att hon får lucka, Slind jagar hårt för att gå ikapp Andersson men inte riktigt lyckas utan istället tappar och att Karlsson totalt mördar stafetten på sin sträcka.

Skräckscenario: Temperaturprognoserna är fel och det blir precis runt nollan. Nederbörden blir snö. Norge kör rugg. Sverige kör klister. Svahn står på nosen p.g.a. underfrysning och tappar en minut. Ebba tokjagar, tar in på Slind men totalkroknar och växlar två minuter efter Norge. Karlsson och Sundling gör sitt bästa men Norge vinner med 45 sekunder.

Senast ändrad:
Så Norge som tidigare haft ett väldigt progressivt tänk kring mekaniska hjälpmedel i skidåkning, släpar med sig en valla-maskin som dom visste var otillåten, och Fis godkänner det. Utan att informera dom andra lagen. USA använder en flytande valla, också otillåten.

Och är Svahn i skick för att åka tror jag snarare det är risk att konkurrenterna klappar ihop på förstasträckan. 😉

Sen finn ju alltid risker i form av smörebomar. Nu ser det dock (enligt yr.no) ut som det blir regn och +4 grader när stafetten ska gå. Borde väl därmed vara stabilt klisterföre och inte allför besvärligt för vallarna att hitta hyggligt rätt.

Känns inte alltför vågat att utnämna Norge till farligaste konkurrenten. Skulle kunna tänka mig att de kör samma kvartett som åkte igår, d.v.s. Slind, Weng, Simpson-Larsen och Fosnaes. Mitt tips är att Fosnaes som på VM i fjol tar sista sträckan. Har fått för mig att Simpson-Larsen är lite bättre i skejt. Något säger mig att Slind hellre tar andra än första. Så min gissning får bli att Norge kör (i ordning) Weng, Slind, Simpson-Larsen och Fosnaes.

Skulle i så fall kunna bli att Sverige och Norge är tillsammans fram till efter andra sträckan och att grundscenariot sen är att Karlsson den kör ifrån med backup på att Sundling kan spurtbesegra Fosnaes om det skulle behövas. Ett annat scenario är att Svahn smyger med och med några km kvar går upp och kör så hårt att hon får lucka, Slind jagar hårt för att gå ikapp Andersson men inte riktigt lyckas utan istället tappar och att Karlsson totalt mördar stafetten på sin sträcka.

Skräckscenario: Temperaturprognoserna är fel och det blir precis runt nollan. Nederbörden blir snö. Norge kör rugg. Sverige kör klister. Svahn står på nosen p.g.a. underfrysning och tappar en minut. Ebba tokjagar, tar in på Slind men totalkroknar och växlar två minuter efter Norge. Karlsson och Sundling gör sitt bästa men Norge vinner med 45 sekunder.
Eller har Norge redan gett upp kampen om guldet?

Från nrk.no:

Hegdahl opplyser at Norge spesifikt spurte en kontrollør fra FIS om det var tillat å bruke klisterrulle, og at svaret var ja.

Dette bekreftes av renndirektør Lamplot. Han sier til NRK at den aktuelle kontrolløren kontaktet ham, og at de etter samtalen ga klarsignal til Norge.

Lamplot erkjenner samtidig at ikke samme informasjon ble gitt til de andre lagene da Norge spurte.

– Dette er min feil. Jeg skal sørge for at vi unngår dette fremover, sier Lamplot.

Inte direkt så att det stärker mitt förtroende för Lamplot.

Det torde väl vara ganska klart att hon dels har bra förutsättningar rent genetiskt och dels har förmågan att plåga sig. Hon var ju tidigt bra, vann junior-VM-guld och slog igenom på seniornivå redan som 19-åring med tre medaljer på VM i Seefeld, 2019.

Min gubbe-i-TV-soffan-analys är att sen lite grann gick över gränsen, kanske både fysiskt och mentalt. Hon hade en period då hon var stoppad från att tävla av hälsoskäl. Fotproblematiken kanske är en kombination av inte helt optimal fysiologi och en lite för stor förmåga att "härda ut".

Inför TdS sas det att hon tränat väldigt hårt och inte var toppad. Om hon har "känsliga fötter", har mkt hårde träning och toppar det med tävlande ett antal dagar i rad kanske det pushade henne över gränsen.

Nu tog hon en paus från tävlandet, var iväg och tränade och såg till att få "läka ihop". Dessutom har det av kommentarer verkat som hon mentalt varit i bra skick under denna säsong. Kan vara kopplat till att hon kört mer på glädje och känsla snarare än stenhård styrning med en massa mätningar.

Det är säkerligen olika hur olika individer funkar vad gäller känsla kontra mätrning. En anledning till att det funkat skulle kunna vara att hon varit över gränsen och av det lärt sig och relativt väl på ren känsla kan avgöra skicket på kroppen utan att behöva mäta. Sas väl f.ö. att Kläbo och Iversen på för-OS-lägret hon var med dem på var överraskade över att hon inte mätte något medan de hade totalkoll på puls och laktat.

Förra sommaren:
Efter TdS:

Förra sommaren:
Efter TdS:
Kan ju vara att hon lärt sig och vid TdS insåg att hon behövde dra i handbromsen s.a. hon inte som vid VM i fjol skulle tvingas balansera på en knivsegg för om det skulle funka att köra. Dessutom låter det ju i SR-länken som att hon bättre vet hur hon ska hantera problemet. Som jag minns det var det inte så långt från att hon fick slänga in handduken till femmilen p.g.a. fotproblemen.

Inte helt oväntat - hon orkade ju inte i finalen på sprinten så då lär teamsprint knappast funka.

Tillbaka
Topp