[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Kniper Alvar 2:a raka segern i Vasaloppet?
Mjukt gynnar nog inte honom. Blir det riktigt långsamt och många med på slutet ökar strulrisken.

Slänger in en högoddsare med superlångsamt lopp där Northug är med på slutet, fulspurtar och är först i mål men blir diskad efter att ha fällt två konkurrenter på upploppet.

Jag har också intrycket att det som me.i.am säger delvis berodde på turbulensen när Grip försvann / tvingades bort och därefter. Hon har inte sagt det rakt ut, men det har funnits antydningar i intervjuer och artiklar.
Min tanke är att hon sannolikt ville åka OS som skidskytt, att vänta till 2026 hade varit för länge och för att OS 2022 skulle vara aktuellt kunde hon inte vänta längre än hon gjorde med att göra bytet.

Har du någon källa på att Stinas övergång till skidskyttet skulle ha orsakats i någon del av något annat än att hon ville göra det för att hon i det läget ville testa skidskytte?

Mitt intryck är att hon gjorde övergången för att hon ville testa skidskyttet där och då snarare än att hon försvann för att Grip försvann.

Ändrade formuleringen "var väl" till "tror jag var", borde vara lite mittemellan formuleringarna, för som ooms skriver så har det varit lite antydningar, möjligt att jag övertolkat dom dock.

Nej, jag har ingen källa på det, en indiciekedja och en känsla. Jag kan utveckla.
Att Stina gick över till skidskytte kan delas upp i 2 delar.
1. Hon lämnade längdskidåkning.
2. Hon gick till skidskytte.

Att hon skulle gått till skidskytte utan att något hade fått henne att tröttna lite på längdåkning ser jag inte som så troligt. Hon var regerande OS-mästare och dominerade VC i sprint innan skadan sista säsongen (var det väl?). Att då gå över till en annan sport, är det någon annan som gjort det, från en sport där man är 1a i världen? (möjligen delad 1a med Falla).

Tror inte att Stina plötsligt vaknade en morgon och "tjohoppsan, varför inte testa skidskytte", det var säkert mycket funderande. Och något som hade fått henne att överhuvudtaget tänka tanken att lämna längdåkning. Bristande motivation? "Suck, inga fler medaljer att erövra"?

Att det blev skidskytte tror jag enbart hade med henne att göra. Men att lämna längdåkning för skidskytte, där tror jag att det att Rikard Grip lämnade var en liten del, eller kanske bättre uttryckt; gjorde beslutet lättare. Att han gick till skidskyttet var nog bara en bonus i det hela.

Ändrade formuleringen "var väl" till "tror jag var", borde vara lite mittemellan formuleringarna, för som ooms skriver så har det varit lite antydningar, möjligt att jag övertolkat dom dock.

Nej, jag har ingen källa på det, en indiciekedja och en känsla. Jag kan utveckla.
Att Stina gick över till skidskytte kan delas upp i 2 delar.
1. Hon lämnade längdskidåkning.
2. Hon gick till skidskytte.

Att hon skulle gått till skidskytte utan att något hade fått henne att tröttna lite på längdåkning ser jag inte som så troligt. Hon var regerande OS-mästare och dominerade VC i sprint innan skadan sista säsongen (var det väl?). Att då gå över till en annan sport, är det någon annan som gjort det, från en sport där man är 1a i världen? (möjligen delad 1a med Falla).

Tror inte att Stina plötsligt vaknade en morgon och "tjohoppsan, varför inte testa skidskytte", det var säkert mycket funderande. Och något som hade fått henne att överhuvudtaget tänka tanken att lämna längdåkning. Bristande motivation? "Suck, inga fler medaljer att erövra"?

Att det blev skidskytte tror jag enbart hade med henne att göra. Men att lämna längdåkning för skidskytte, där tror jag att det att Rikard Grip lämnade var en liten del, eller kanske bättre uttryckt; gjorde beslutet lättare. Att han gick till skidskyttet var nog bara en bonus i det hela.
Har ett minne av att hon sagt något i stil med att hon tyckte skidskyttet såg så roligt ut på OS 2018. Fick intrycket att det var där tanken på skidskytte väcktes (på allvar).

Imponerande att Olle Jonsson ligger så långt fram med tanke på att han anmälde sig till VL efter det att han missat att komma topp 30 i sprintkvalet i Falun.

Nja, med tanke på att det är fyra damer med i täten så ska det nog mkt till om Stina ska komma ikapp alla dessa fyra.

Intressant att se hur länge de bästa damerna kan haka på herrtäten.
För övrigt tycker jag att Ramuddens och Engcons dräkter är lite väl lika varandra.

Nja, hur är det med Myhlback?

Edit: ah, han var med i gruppen bakom.

Riktigt snygg seger! 🥇 😊

Men att Lager 157 är så förkrossande överlägsna (fem första platserna och fjärde vinsten i rad) känns lite sådär…?

Mjukt gynnar nog inte honom. Blir det riktigt långsamt och många med på slutet ökar strulrisken.

Slänger in en högoddsare med superlångsamt lopp där Northug är med på slutet, fulspurtar och är först i mål men blir diskad efter att ha fällt två konkurrenter på upploppet.
Nä, Petter är slut. Kunde inte ens hänga med fram till upploppet.

Kul för Kardin. Hårt jobb lönar sig.

SC börjar allt mer likna cykel. Fler dimensioner. Olika kvaliteter kan spelas ut. Kul!

Riktigt snygg seger! 🥇 😊

Men att Lager 157 är så förkrossande överlägsna (fem första platserna och fjärde vinsten i rad) känns lite sådär…?

Jo lite sådär, och om det bara varit norrmän i laget hade det varit mycket sådär.

Med tanke på Lager 157:s överlägsenhet. Norrmännens förslag på hur man ska få en roligare konkurrens i VC, tävla i lag i stället för landslag. Känns inte som att det skulle lösa något. Dom bästa norrmännen skulle väl hamna i samma lag, och dom som inte platsar i VC idag skulle hamna i näst bästa laget o.s.v., resultat; alla top-10 är norrmän...

BTW, snyggare inspelning av nationalsången än den dom brukar ha i mästerskap o liknande.

Riktigt snygg seger! 🥇 😊

Hade ju varit en sak om de dominerat hela säsongerna. Bortsett från Myhlbacks sprintseger var det dock första segern för teamet i år så då tycker jag inte det är så problematiskt.

Det känns som Alvar är slut nu.
Han hade sin glans förra året när han vann.

VC-pers för Ekberg med 15:e och 17:e för Rosjö är väl utifrån förutsättningarna ok. Lite otur för Berglund med stavbrott, men placeringsraden 15, 17, 27, 29, 33, 38, 39, 43, 49, 56, 62 och 69 (av 71 startande) är väl tyvärr symptomatiskt för denna säsong för svenska herrarna.

Det känns som Alvar är slut nu.
Han hade sin glans förra året när han vann.
Tufft att döma ut en åkare som har mer än en handfull säsonger kvar att kämpa om ungdomströjan. Han vann dessutom H17-klassen med 20 minuter.

Noterar i övrigt en 57:e plats för 52-åringa evighetsmaskinen Rezac.

Northug får väl "glädja" sig åt segern i H40-klassen, 19 sekunder och 10 placeringar före Klas Nilsson.

Givetvis lite skojande om Alvar.
Men jag undrar, blir han nån toppåkare som senior?
Tiden får utvisa..

Givetvis lite skojande om Alvar.
Men jag undrar, blir han nån toppåkare som senior?
Tiden får utvisa..
Jo, jag förstod det.

Beror kanske på vad man menar med "toppåkare som senior". Snackar man Ski Classics säger jag att han har potential bli riktigt framgångsrik. Menar man traditionell åkning (VC/VM/OS) står det nog lite mer skrivet i stjärnorna och det påverkas säkert av hur Alvar väljer att fortsätta sin satsning. Blir det huvudsakligen i Lager 157 men med gästspel i trad-åkningen tror jag han får svårt att bli någon som plockar individuella medaljer på mästerskap. Därmed inte sagt att jag ser det som garanterat att han når medaljer ens om han satsar på traditionell åkning.

När började detta med "lag" i långlopp?
Kommer inte ihåg.
Har väl varit sen Ski Classics började, d.v.s. 2011.

Sen har det väl funnits vissa former av kompiskörning även längre tillbaka i tiden, kanske ffa bland klubbkamrater men inte lika uttalat och i samma utsträckning som med dagens team.

Jag kan nog tycka att det inte ska vara lag i Vasaloppet.
Men den tanken är väl försen/förlegad nu då.

Vasaloppet är en väl integrerad del i Ski Classics och därmed kommer det att vara team.

Det har det väl varit sedan bröderna Blomqvist vann.
Jo, men det var väl inte i närheten av den formen av allmän teamåkning som nu gäller. Jag gissar att det kan ha funnits någon som "offrat sig" för en klubbkamrat långt tidigare än det.

Sen finns det ju olika nivåer från rent offrande av svagare åkare till att samarbeta utan att krångla för att det är en broder/lagkamrat/kompis.

Senast ändrad:
Ska Frida vinna lär hon nog grilla av ett antal konkurrenter andra gången uppför Mördarbacken.

Tillbaka
Topp