[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Känns som svensk medalj i stafetten inte alls är så säker när man ser detta.

Kalla som förväntat, var hamnade Moa?

Japp, nu är det plötsligt 50 % öppet med stafettlaget. Svagt av Olsson och Kalla var lite av en besvikelse.
Får väl hoppas att "sprintåkarna" har bättre distansform och kan komplettera Ebba och Frida. Får säga att Ebba var lite svagare än jag hade hoppats. Däremot är hon förstås självskriven i stafettlaget om hon inte blir sjuk.

En fundering är om Johaug medvetet gått med på-gränsen-fäste. Tyckte det såg ut som hon hade rätt skapligt glid i åtminstone en del sekvenser. Hon kan ju annars tappa lite utför p.g.a. att hon inte har så mkt vikt att "trycka på med".

Ganska trist med solosegrar som denna, om man inte är Norsk kanske?

Sen får jag ju säga att det hela känns oerhört artificiellt - stora "motorvägar" att åka på i ett landskap som väsentligen verkar fritt från all form av naturlig snö. Kanske inte så överraskande dock. Såg ngn uppgift om medelnederbörd i februari på 4 mm. Hur som helst, inget ställe jag skulle planera in en skidsemester på. Man undrar ju lite om det kommer att överges efter OS som en del av arenorna från 2008-olymiaden gjordes: https://www.thesun.co.uk/sport/6949877/haunting-snaps-2008-beijing-olympic-venues/

Stafetten verkar ju bli väldigt intressant. Kan kanske bli överraskningar?

Är det bara jag som tycker det är konstigt val av perspektiv (eller vad man nu ska kalla det)? Jag skulle vilja ha bilder där man kan se hur åkarna i en grupp glider i förhållande till varandra, d.v.s. att kameran sveper över landskapet, men filmandes åkarna ganska stabilt i bilden s.a. man ser gruppen och med en kameravinkel hyggligt vinkelrät mot spåret. Nu var det en hel del sekvenser där de zoomade in för mkt eller låg med för vida bilder s.a. det var svårt att se vem som var vem.

Stafetten verkar ju bli väldigt intressant. Kan kanske bli överraskningar?
Finland känns som de åkte upp en bit på mitt tips i och med dagens lopp. Ryssland skulle kunna bli farliga. Tyskorna har tre åkare före Kalla och för mig lite överraskande Sauerbrey som bästa åkare. Inget land känns dock som de har fyra riktigt stabila åkare. Skulle kunna bli rejäla omsvängningar om inte annat.

Sen får jag ju säga att det hela känns oerhört artificiellt - stora "motorvägar" att åka på i ett landskap som väsentligen verkar fritt från all form av naturlig snö

Ja det va inte direkt några natursköna panoramabilder på vinterlandskap. Det mest spännande bredvid banan va väl bussparkeringen.

Kalla ville skylla mycket på skidorna hörde jag,

Hanna väggar ju nästan..

Ja. Samtidigt verkar banorna + förhållandena vara riktigt riktigt tuffa och man kan krokna ordentligt i 5 km.
Jo. Brennan sprängde sig rätt rejält idag:

Vid 5 km var hon 7 sekunder från täten.
Vid växlingen, 2,5 km senare, var hon 1.12 efter.
Vid 10 km var hon 2.17 efter.

Totalt sett ett tapp på 2.10 på 5 km av en åkare som efter 5 km var 7 sekunder efter.

På sista 5 km tappade hon sen "bara" 34 sekunder.

Det där är ju ingen rolig historia. Har dock inte riktigt fattat i vilken mån de förbjudna produkterna är bättre än de som de får använda. Någonstans stod det att produktutvecklingen gjort att även om det är mer fluor i de gamla produkterna som nu förbjudits så ger de inga fördelar. Å andra sidan står det på andra ställen att de ser en risk att vissa ska använda de gamla produkterna och ha en fördel.

Tider på biten från 7,5 km till mål (d.v.s. fristilsdelen) relativt Johaug för topp-15 + svenskorna:
 2: Nepryaeva   +0.15
 3: Stadlober   +0.11
 4: Niskanen    +0.35
 5: Karlsson    +0.38
 6: Diggins     -0.07
 7: Pärmäkoski  +0.56
 8: Rygalina    +0.05
 9: Claudel     +0.17
10: Andersson   +1.15
11: Sorina      +1.10
12: Matintalo   +1.41
13: Sauerbrey   +1.13
14: Brennan     +1.40
15: Hennig      +2.06
 :
19: Kalla       +1.48
 :
45: Olsson      +3.22

Ganska besviken på banorna, man kunde lika gärna lagt loppet på en snöbelagd formel 1 bana, lika inspirerande och avsaknad av natur, såg att man ställt ut små granar här och var uppstöttade med brädor!

Ganska besviken på banorna, man kunde lika gärna lagt loppet på en snöbelagd formel 1 bana, lika inspirerande och avsaknad av natur, såg att man ställt ut små granar här och var uppstöttade med brädor!
Men granarna stod i rad med perfekt avstånd! Nog måste man väl ändå uppskatta en så disciplinerad natur!?

Jag tycker att banorna är fina och bra preppade. Men omgivningen är deprimerande och TV regin med alla kameravinklar bara dålig.

Jag tycker att banorna är fina och bra preppade. Men omgivningen är deprimerande och TV regin med alla kameravinklar bara dålig.
Med tanke på att de flesta lopp avgörs med gemensam start är det naturligtvis bra ur ett rättviseperspektiv att det är brett. Att banorna skulle vara bra preparerade utgick jag nästan från. Ett OS handlar om "propaganda" och aldrig att kineserna skulle tillåta det hela att fallera på något sådant.

Sen är det en skidåkning som alltmer fjärmar sig från sina rötter, d.v.s. att ta sig fram i terrängen med dess variation. Här är det mer eller mindre snöbelagda salsgolv. Det är förstås inget nytt i sig. Holmenkollenbanorna har ju t.ex. genomgått en enorm förändring, först när de gick från banan som hade varvet som var 25 km till det som var 16,3 km och än mer när de gick över till nuvarande varv på 8,3 km som dessutom är inne och vänder på stadion en gång under varvets gång. Steget mot ren arenaidrott känns dock bara än mer uppenbart med dessa byggda "motorvägar" utplacerade i ett brunt landskap fritt från snö bortsett från det som de sprutat runtomkring spåren för att det inte ska bli rena snösträngar.

Undrar om inte en vallamiss ändå kan förklara en del. Annars lite konstigt om alla svenskorna skulle varit så ur slag. Känns som att samtliga presterade sämre än man kan förvänta sig.

Förklaringarna för en enskilt dålig placering kan ju vara
- Dålig form
- Dåligt förberedd på hög höjd
Men att alla svenskornas placeringar skulle förklaras med det tycker inte jag är så troligt. Då återstår dåligt material.

Har inte kollat deras placeringar så noga, men internt för svenskorna är det väl ganska förväntat?

Och dräkterna, fula!
Nåt konstigt spiderman-mönster, och knappast något vitt. Dels är det snyggt med mycket inslag av vitt, och dels är det lättare att hitta svenskarna.
Har för mig att det för några år sedan blev en del klagande över dräkterna när det var väldigt snålt med vitt, och diskussionen då var att det är en stark tradition med vitt. Och dräkten efter det så fixade dom till det. Men nu är dom återigen fel på det.

Kanske därför det gick dåligt.

Frida såg ju helt medtagen ut, verkar inte tåla kyla nåt vidare.

Det där är ju ingen rolig historia. Har dock inte riktigt fattat i vilken mån de förbjudna produkterna är bättre än de som de får använda. Någonstans stod det att produktutvecklingen gjort att även om det är mer fluor i de gamla produkterna som nu förbjudits så ger de inga fördelar. Å andra sidan står det på andra ställen att de ser en risk att vissa ska använda de gamla produkterna och ha en fördel.
Som jag förstått är det fortfarande en fördel med flourvalla i vissa förhållanden, medan för andra så har dom utvecklat vallor som är lika bra.

Med tanke på att Kalla inte var helt nöjd med skidorna (oklart om det var båda paren eller bara det ena) så är det inte så långsökt att fler hade det även om ingen säger det till media.

Edit: skrev innan jag läste media. ?
Det var tydligen en riktig vallarmiss på skejtskidorna för samtliga. Tråkigt men ändå bra att det inte är formen som är dålig. Lättare att fixa materialet än formen förhoppningsvis.

Senast ändrad:
Kalla tappar väl knappt 2 min både på klassiskt och skate, svårt att veta såklart, tyckte dock att Ebba tappade utför när hon fick släppa.

Dagens icke-nyhet?! Uttagningen var ju att fyra sprintåkare togs ut bland herrar resp. damer. Nyheten är ju väsentligen detsamma att säga att all är friska och oskadade.

Dessutom har de ju kört hårt med att de som ska åka sprinten inte ska åka skiathlonen.

Senast ändrad:
Kalla får chansen på lördag. Kommer hon topp 10 tycker jag det är godkänt resultat.
Tror dock på placering mellan 12-18.
En gnutta överoptimistism.

Tillbaka
Topp