[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Hennes kritiska etapper är väl morgondagens klassiska lopp med individuell start och dessutom förväntat snöfall och temperatur på någon plusgrad samt den klassiska masstarten i Val di Fiemme (etapp 5) där hon ju i fjol tappade en del. Sen skulle Karlsson kanske kunna plocka lite på sista etappen, men Diggins visade ju i fjol att hon kan klara den etappen rätt bra.
Det är ju samtidigt det svenska vallateamets kritiska etapp också.

Hennes kritiska etapper är väl morgondagens klassiska lopp med individuell start och dessutom förväntat snöfall och temperatur på någon plusgrad samt den klassiska masstarten i Val di Fiemme (etapp 5) där hon ju i fjol tappade en del. Sen skulle Karlsson kanske kunna plocka lite på sista etappen, men Diggins visade ju i fjol att hon kan klara den etappen rätt bra.
Jag tror vi kan vara överens om att det åtminstone kommer vara spännande!

Kläbos åkning idag
unnamed.gif

Ja, han är helt enkelt bäst, åker väldigt sportsligt också måste jag säga.

Det är upp till bevis för Frida imorrn. Ligger väl en dryg minut efter Diggins nu, så gäller att plocka in en del av det. Frågan är om man ska dra några slutsatser fr kvalet idag, eller om det bara var ett ”olycksfall i arbetet”.

Helt sant! Jag blir alltid lite sur över den usla taktiken att lägga sig längst bak och tänker varenda gång att det där kommer straffa sig. Sen tar han 2-3 placeringar i en kurva och lägger en extra benspark på femmans växel och sen har han 30 meter till godo. Otroligt imponerande åkning.

Bland svenska damerna var det väl lite stolpe in för Dyvik med avancemang på tid från både kvarts- och semifinal. Lite synd att hon släppte Diggins mellan sig och Lampic ut på andra varvet i finalen. Om hon hade hållit lite tajtare mot slovenskan hade Diggins haft en knöligare väg fram.
1640720298265.png

Sen är det ytterligare en tävling där närkontakt med Diggins leder till fall för en konkurrent. Inget direkt oschysst som jag ser det men min maggropskänsla är att det är högre risk att ligga nära henne än en hel del andra konkurrenter. Dessutom trist för Fähndrich att inte få chansen att vara med och slåss om det på hemmaplan.

Hagström känns inte helt på topp. Vet inte om det sitter i kroppen eller knoppen. Inför Davos-tävlingarna mådde hon ju inte så bra och som jag fattade det var det anspänning som låg bakom.

Lundgren såg ut som hon fick höghöjdsklubban i sin kvart. Hon var väl inte acklimatiserad och jag har fått känslan av att höjd inte är hennes favorit.

Att Kalla och Andersson inte går vidare var ju rätt väntat. Karlsson är ju onekligen en missräkning. Morgondagen får väl visa om man ska dra några växlar på det. Lite raffinerat då Ebba startar halvminuten före Frida som i sin tur startar minuten innan Diggins.

Får revidera, verkar som Lundgren legat på höjd ett tag.

Anses Frida vara bättre i klassiskt, eller hon presterar lika bra oavsett?

Ingen gigantisk skillnad skulle jag säga. Hon har ju t.ex. vunnit i Ruka i klassiskt och i fristil i Lillehammer denna säsong. På VM i fjol var hon tvåa på 10 km fritt och trea på 30 km klassiskt.

Ingen gigantisk skillnad skulle jag säga. Hon har ju t.ex. vunnit i Ruka i klassiskt och i fristil i Lillehammer denna säsong. På VM i fjol var hon tvåa på 10 km fritt och trea på 30 km klassiskt.
Skulle också säga det. Tekniskt åker hon ju bättre i skate, klassiskt kan se riktigt illa ut även om det går fort. Har väl dock förbättrat tekniken där denna säsong, så som det sett ut hittills iaf.

Jag upplever också att hon känns klart mindre stressad/springande i klassiskt denna säsong. Om det går fortare eller inte är ju förstås en annan sak. Ser dock onekligen bättre ut.

Jag skulle nog kalla hennes stil uppför i klassiskt för "hasande" rätt underhållande i sprint speciellt ?

I 3-milen i Holmenkollen när hon knäckte Johaug upplevde jag inte hennes teknik som dålig.

EDIT: 3 eller 5 mil, långt vilket som

Senast ändrad:
Startlista för de 42 första idag. Karlsson startar minuten före Diggins.
1640768819010.png

Calle får väl haka på Lapalus om han kommer ikapp, fö också en speciell åkstil men åker ju rätt bra ofta, sen vet jag inte varför man aldrig slutar hoppas på Calle? han verkar ju ha skärpt till sig med att inte bryta lopp, kämpar ju ändå.

Eller så får han göra ett hyggligt förstavarv och en liten bit ut på andravarvet bli upphunnen av någon som är ute på sitt första varv. I masstarten i fristil för 2 år sen var segertiden 33.19, så om man spekulerar i drygt 11 minuter per varv skulle det i så fall innebära att bita sig fast i Bolshunovs rygg!

Kan bli besvärligt vallaföre idag, kring nollan och snö(blöt)

Extra besvärligt bli det ju om förutsättningarna ändras med gradvis mer och mer snöinslag i nederbörden.

Nä, bara startlistan..

Spännande det här... Kommer Kalla köra < #15, och kommer Frida slå Diggins med 1 min ??

Undrar om Frida satsade lite för hårt från start. Ebba såg bättre ut.

Härligt Ebba, bra tryck..

Gråtfärdig Frida i intervjuerna (om hon inte skippar dem).

EDIT: Jag hade helt fel, lol.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp