[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Då är det invigt och hyllat demokratins hemvist Kina! skiathlon imorgon 8.45, blir intressant, tror att Ebba fick en bra genomkörare med touren och har lyft sig lite ytterligare hoppas jag, man hoppas ju att dom kan pressa Johaug som "kanske" kör hårt direkt.

Grundtipset är nog att Johaug inte bromsar alltför mkt i starten. Å andra sidan, på VM i fjol var det ju först efter skidbytet som hon la i överväxeln. Å andra sidan var väl fristilsbanan då tuffare än den klassiska. Nu ser de väldigt likartade ut siffermässigt.
1643996761770.png

Tror Johaug sparar det värsta krutet till fristilen, tror inte hon vågar gå fullt för lucka innan det med tanke på framförallt Frida.
Men visst, får hon enkelt en lucka i början så kan hon ju lika gärna köra på, tror hon testar lite i varje motlut.

Min gissning är att Frida blir bästa svenska imorgon. Man får ju hoppas att ffa Ebba drillat skidbytet lite bättre än i VM i fjol. Att släppa lucka där är bara dåligt. Tillkommer problematiken med kylan och extra mkt på händerna.

Poromaas inställning är i mina ögon ytterst konstig: "– Jag byter skidor varje dag, så jag hoppas att det ska funka. Just VM berodde nog lite på stress bara. Jag får ta det lite lugnare så ska de vara på plats, säger William Poromaa." (min fetstilsmarkering)

Tror Johaug sparar det värsta krutet till fristilen, tror inte hon vågar gå fullt för lucka innan det med tanke på framförallt Frida.
Men visst, får hon enkelt en lucka i början så kan hon ju lika gärna köra på, tror hon testar lite i varje motlut.
Svårt att veta. Hon har ju ofta kört full spätta från start. Bland det värsta var väl det året hon vann tremilen i Holmenkollen med jättemarginal och hängde av de andra innan det gått två minuter av loppet (om jag minns rätt).

Ja, skidbytet är ju viktigt det blir jobbigt att tappa ryggar där, många stressar väl upp sig och därför strular det kan man tänka sig.

Jag förstår ärligt talat inte att vissa tar så lätt på det. Man kan säga mkt om Gunde Svan, men jag är helt övertygad om att om det hade funnits skiathlon när han var aktiv hade han gett sig den på att han skulle vara "världsmästare" i skidbyte och tränat och nött så att det satt i ryggmärgen. Jag fattar att det är träligt att träna, men det måste ju vara ännu tråkigare att missa när medaljtrion sticker ifrån en medan man står och fipplar med att byta skidor och stavar.

Vad ska man tro om konkurrenter om man bortser från Johaug då?

Haga kom ju in på ett bananskal och har ju inte briljerat direkt tidigare under säsongen. Fossesholm få jag erkänn att jag hade väntat mig lite mer av inför säsongen. Hon behöver nog ha fått till en riktigt bra formtoppning om hon ska ha med medaljstriden att göra.

Nepryaeva vann ju Tour de Ski och har väl hittlls varit den bästa ryskan denna säsong. Brukar också kunna "smyga med" i lopp med gemensam start samt har en bra spurt. En åkare som absolut är att räkna med. Sorina har väl gjort en skaplig säsong men jag undrar om det räcker till medalj. Stupak känns som hon underpresterat denna säsong och där är det för mig ett rätt stort frågetecken.

Finland får kanske hoppas främst på Pärmäkoski. Niskanen vann förvisso en etapp i touren, men det var klassiskt och rätt annorlunda förhållanden. Skulle förvåna mig om hon når medalj.

Brennan har ju inte tävlat i VC sedan Davos men gjorde det ju bra fram tills dess. Diggins har gjort några bra lopp denna säsong men har också gjort ett flertal sämre insatser. För henne gäller det först och främst att inte tappa för mkt i klassiska delen. Min maggropskänsla är att Brennan mkt väl kan bli främsta amerikanska i morgon.

Hennig skulle kunna vara ett namn för en bra placering. När hon får till det är hon ju riktigt vass i klassiskt och en inte alls oäven fristilsåkare ffa när hon kan hänga. Jag hade trott att Carl skulle köra för Tyskland men ser henne inte i startlistan.

Det österrikiska enpersonslandslaget på damsidan, även känt under namnet Stadlober, var ju riktigt bra med på skiahlonen på VM i fjol. Tycker dock hon varit rätt blek i många lopp denna säsong så tveksam till om hon kan vara med i främsta leden.

Claudel var ju sjua på VM i fjol. Undrar om hon inte gynnades av den lättare klassiska banan där och att det inte gick tokfort på den delen. Hon är trots allt klart bättre i fristil i mina ögon. Plus kanske för höjden för henne!?

Min gissning är Johaug, Karlsson och Nepryaeva på pallen imorgon med Brennan och Andersson som kanske farligaste utmanare.

Dock är det svårt när de flesta inte tävlat i vettig konkurrens på en månad eller mer.

Var hittar man startlistor?

Hoppas att det inte blir några avgörande incidenter..

Diggins helt öppet i halsen trots kylan som vanligt!

Gäller att inte tappa vid skidbytet nu

Bara Niskanen som (initialt) kunde haka på Johaug i backen.

Gissar att Ebba är grymt besviken just nu

Jaha, Nepreajeva vaknade till? Hoppas hon inte kör ikapp Frida.

Medalj inte så säkert nu?

Egentligen samma sak i både klassiskt och fritt - Karlsson hänger inte med när det går riktigt fort.

Tillbaka
Topp