[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Jaha, när damerna gjort sitt vad det gäller skidbytesskidåkning, vad ska man tro om herrarna? Oddsen på norskt och ryskt i toppen är väl låga. Norrmännen mönstrar Kläbo, Röthe, Holund och Golberg. Den röda armén består av Bolshunov, Chervotkin, Maltsev och Spitsov.

Misstänker att inte ens finska superskidor räcker för att Iivo ska klara att blanda sig i pallstriden. Med tanke på att han inte har ngn supersportbil, har sin styrka i klassiskt och att drivsnön inte gynnar offensiv i klassiska delen så får han nog se det som en genomkörare inför det som jag misstänker är hans huvudmål - 15 km.

Tyska herrarna har väl visst några livstecken i år. Lite nyfiken på Moch.

Fransmännen tror jag uppskattar om klassiska delen blir en sällskapsresa. Undrar dock om så kommer att ske. Bolshunov brukar inte gilla sånt.

Svenskarna: tja, en Burman vars rygg är ett frågetecken, Calle och Leo som missade höghöjdslägret och Poromaa som jag inte riktigt vet vad jag ska tro om. Dessutom skidor som idag inte var några raketer. Blir någon topp-10 blir jag väldigt glatt överraskad. Skulle t.o.m. säga att en svensk runt plats 15 skulle vara ngt över min förväntan.

Drar till med ett fegtips i form av Kläbo som vinnare före Bolshunov och slänger in en lite mer med-hjärtat-tippning på Holund som bronsmedaljör. Bäste svensk kommer på plats 18.

Jag tror att bäste svensk kommer på plats 12.
Dristar mig också till att tala om vem det i så fall blir; W. Poromaa

Edit: stavning

Senast ändrad:
Övertid för vallarna ikväll...
Det blir nog en norsk/rysk uppgörelse där Kläbo går segrande ur striden. Poromaa bör ju vara Sveriges bästa chans men räcker nog inte högre än till en topp 10 placering max.

Jag tror att bäste svensk kommer på plats 12.
Dristar mig och så till att tala om vem det i så fall blir; W. Poromaa
Jag får väl slänga in något tips på namn också. Tror du kan ha rätt men tråkigt att säga samma så jag drar till med att Burmans rygg håller ihop och att tungföret passar honom så bra att han blir bästa svensk.

Som sagt, dräkterna var mycket snyggare förr

gundes_1988.jpg

Om man ska vara lite allvarlig så tycker jag det är rätt dumt att överge den vita färgen. Det är inarbetat i folks (=skidtittandf folks) medvetande så hjärnan letar instinktivt efter vitklädda åkare. Vidare är det i stort sett noll konkurrens kring vita dräkter så det står ut vilket i dagens skidåkning med många lopp med gemensam start och stort fokus på ”säljbarhet” bör vara bra. Sen gillar jag historien bakom och tycker om traditioner, givet att de inte är kontraproduktiva.

Vi får hålla tummarna att det fortsätter vara svinkallt och blåsigt så de behåller de gula buffarna på sig. Det var lättare att skilja ut svenskorna genom buffarna än på dräkterna.

Vi får hålla tummarna att det fortsätter vara svinkallt och blåsigt så de behåller de gula buffarna på sig. Det var lättare att skilja ut svenskorna genom buffarna än på dräkterna.

Härligt att höra speakern elda igång publikmassorna! De låter verkligen entusiasmen flöda.

Sitta och ange tidsavstånd i en samlad klunga är lite orutinerat. Bättre att ange placering i så fall.

Niskanens diagonalåkning alltså.. det där är skidåkning! Synd att sklutresultatet redan är klart. Kläbo kommer hänga med till slutet och så är det klart. Det är sen gammalt med Northug, nytt namn nu bara. Har svårt att bestämma mig vad som är sämst. En helt överlägsen dam som sticker direkt och defilerar eller en stor grupp herrar där spurtaren vinner. Det är väl bara så att formatet inte tilltalar mig. Jag vill ha individuell start på långa banor genom skogen.

Niskanens diagonalåkning alltså.. det där är skidåkning! Synd att sklutresultatet redan är klart. Kläbo kommer hänga med till slutet och så är det klart. Det är sen gammalt med Northug, nytt namn nu bara. Har svårt att bestämma mig vad som är sämst. En helt överlägsen dam som sticker direkt och defilerar eller en stor grupp herrar där spurtaren vinner. Det är väl bara så att formatet inte tilltalar mig. Jag vill ha individuell start på långa banor genom skogen.
Kläbo har fina resultat även från individuella starter och din resonemang haltar en hel del.

Jag är inget fan av masstarter men stor grupp som spurtar om det har minskat i vanlighet är min uppfattning.

Ingen direkt teamkörning från ryssarna med Spitsov som går upp och håller uppe tempot i gruppen bakom tätduon.

Har norge misslyckats med skidorna fast de hade bra igår? Kan verkligen underlaget skilja så mycket, är det varmare idag?

Det är varmare (och helt annorlunda) idag, enligt kommentatorerna.

Oavsett var han slutar är det en fröjd att se Holund skejta.

Blir lite intressant att se hur Bolshunov gör efter skidbytet. Han behöver ju inte frukta Niskanen i en spurt så om de inte tappar på bakomvarande kan det kanske vara bra att inte försöka göra sig av med finnen direkt utan få någon att dela dragjobbet med en bit i alla fall och sedan försöka gå solo om de börjar plocka bakifrån.

Sundby frågande till ryssarnas taktik:
1644133161279.png

Från vg.no:s rapportering.

Tillbaka
Topp