[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Tror mer på att hon tog ut sig så mycket på skiathlonen att hon inte hunnit återhämta sig tillräckligt. Hon har ju inga "fettreserver" så att säga.

Gissar bara... Att Frida och Ebba ännu inte lärt sig hur man anpassar till hög höjd för deras del. Och att sen tex Frida alltid kör till hon nästan dör, även om det går väldigt trögt.

Persson och Grate skickas hem tillsammans med Dyvik

Varför? Kan väl alltid vara bra med reserver, tänker på herrarna då. Dyvik vill tydligen hem.

Persson och Grate skickas hem tillsammans med Dyvik

Varför? Kan väl alltid vara bra med reserver, tänker på herrarna då. Dyvik vill tydligen hem.
Verkar ju lite udda med tanke på teamsprinten. I femmilen lär de inte ha med saken att göra.

Håller på nr31. Imorgon får han äntligen kliva upp överst på pallen.
Han brukar hålla sig långt framme så nu tror jag att han har nytta av att medelhöjden i hans hemland är 1996 möh. :-)

Gissningsvis öppnar Niskanen (som vanligt) stenhårt. Bolshunov har fördel av att kunna gå på tiderna.

Bronskandidater(?): Övriga ryssar, Holund, Golberg och ev. Kläbo om det var en dålig dag i skiathlonen.

Håller på nr31. Imorgon får han äntligen kliva upp överst på pallen.
Han brukar hålla sig långt framme så nu tror jag att han har nytta av att medelhöjden i hans hemland är 1996 möh. :-)
Vore en rejäl knall. Är han inte lite vassare i fristil f.ö.?

Om man tänker svenskt herrstafettlag är Poromaa förstås given. Övriga som jag gissar slåss om platser är Halfvarsson, Burman, Häggström och Svensson. Misstänker att Johanssons insats i skiathlonen gör att han inte är aktuell.

Jag hoppas alla svenskar får bättre placeringar än i senaste loppet de åkte!

Haha det gör ju jag med. Skulle väl även säga att jag förväntar mig något bättre än sist av dessa. Kommer Calle typ 5a skulle jag inte bli direkt chockad men kommer han 35 blir jag vä inte heller förvånad..

Om man tänker svenskt herrstafettlag är Poromaa förstås given. Övriga som jag gissar slåss om platser är Halfvarsson, Burman, Häggström och Svensson. Misstänker att Johanssons insats i skiathlonen gör att han inte är aktuell.

Ska väl rätt mycket till för att inte Burman ska köra förutsatt att rygg osv är ok. Sen är ju inte formen på topp som det sett ut.

Grundtipset är att Burman tar en plats. Sen sa väl Häggström efter sprinten att han kände sig i bra form. Om förklaringen till att Calle gjorde en dålig skiathlon jämfört med hur han åkte i touren var att han inte var fullt acklimatiserad och att både han och Häggström är en bit före Burman imorgon blir det dock intressant att se hur de resonerar. Svensson är svårbedömd.

Helt konstigt att skicka killarna hem redan nu. Tänk om Svensson eller Häggas hamnar i karantän precis före teamsprinten.
Om bara en av de två blir det kan man väl tänka sig att slänga in Calle. Å andra sidan, om någon i svensktruppen blir sjuk kommer väl Calle att kort därefter också vara sjuk så ...

Blir f.ö. lite intressant att se hur banan är vad gäller att "gynna" distans- kontra sprintåkare då de ska köra tre gånger på kort tid uppför långa backen.

Om bara en av de två blir det kan man väl tänka sig att slänga in Calle. Å andra sidan, om någon i svensktruppen blir sjuk kommer väl Calle att kort därefter också vara sjuk så ...
?
Blir f.ö. lite intressant att se hur banan är vad gäller att "gynna" distans- kontra sprintåkare då de ska köra tre gånger på kort tid uppför långa backen.
Jo, teamsprinten har lite annan karaktär och det finns flera kapacitetsåkare som har levererat bra resultat (tex. Niskanen). Men ändå känns det lite oseriöst att skicka dem hem? Det år nog möjligt att deras form har dalat ordentligt.

En liten jämförelse av hur åkarna åkte på andra relativt första halvan i relation till Johaug. Man kan absolut kritisera måttet, ffa så är det rent relativt vilket gör att det blir väldigt känsligt för en åkare som är så nära Johaug som Niskanen.

Mer precist har jag räknat ut kvoten k=T2/T1 med
T2= tidstapp på Johaug mellan 5 km och mål
T1 = tidstapp på Johaug mellan start och 5 km.
 2 Niskanen    -0,3
 3 Pärmäkoski   2,1
 4 Nepryaeva    4,1
 5 Hennig       0,9
 6 Andersson    1,3
 7 Stupak       1,0
 8 Diggins      1,3
 9 Stadlober    0,9
10 Sorina       1,6
11 Sauerbrey    1,1
12 Karlsson     1,5
13 Brennan      1,6
14 Matintalo    1,7
15 Vasilieva    0,9
16 Kyllönen     1,4
17 Lampic       0,9
18 Beatty       1,0
19 Ribom        1,5
20 Kalla        1,0
Tolkning
k>1    Tappar mer på andra halvan 
k=1    Tappar lika mkt på första och andra halvan
0<k<1  Tappar mindre på andra halvan än första
k=0    Åker jämnt (med Johaug) på andra halvan
k<0    Åker fortare (än Johuag) på andra halvan

En liten jämförelse av hur åkarna åkte på andra relativt första halvan i relation till Johaug. Man kan absolut kritisera måttet, ffa så är det rent relativt vilket gör att det blir väldigt känsligt för en åkare som är så nära Johaug som Niskanen.
Super! Det precis den här sorten av data vilket vore enkelt att visualisera i TV-produktionen.

Super! Det precis den här sorten av data vilket vore enkelt att visualisera i TV-produktionen.
Tror man måste ha enklare data i så fall så att betydelsen är självklar och inte kräver någon egentlig tankeverksamhet. T.ex. skulle man kunna ha en lista T1 och T2-värdena, lämpligen presenterat grafiskt.

Iversen surar ?
Om det är som Iversen säger att han lovats en start och inte får det så har ju ledningen klantat sig. Med den konkurrensen i laget är det som att be om trubbel att ge sådana löften. Vilken åkare som helst kan missa formen och om åkaren när loppet närmar sig inte bedöms vara i form är ett sådant löfte en riktig rävsax.

Sen är det ju svårt att veta hur snacket gått internt baserat på journalistens beskrivning. Vad Iversen uppfattat som ett löfte kanske ledningen inte sett på likadant.

Kanske hade varit bra att ta en vilodag efter skiathlonen för Frida!? Sen antar/hoppas jag att det inte var något hårt intervallpass hon körde.

Sundbys tolkning av Iversen-situationen enligt vg.no.

Sundby tolker uttaket som at Nossum mener Iversen skulle gått fredagens 15 kilometer, men ikke fått viljen sin i møtene med Monsen og Bjervig.

– Eirik, som sitter med ansvaret for Emil, har blitt fintet ut. Det er ikke første gang heller. Arild Monsen og Espen Bjervig har overkjørt Nossum, og det har skjedd tidligere også. Jeg har aldri vært flue på veggen i et slik uttak, men det er umulig å si hvordan de har kommet frem til dette.

Låter som det skulle varit ett löfte gett redan i fjol:

Niklas Dyrhaug mener landslagsledelsen burde stått på lovnaden, som Iversen hevder å ha fått.

– Har Iversen fått lovnad om å gå 15 km klassisk i OL etter rennene på Beitostølen og i Ruka, må selvfølgelig ledelsen stå for det.

Sen är det ju svårt att veta hur snacket gått internt baserat på journalistens beskrivning. Vad Iversen uppfattat som ett löfte kanske ledningen inte sett på likadant.
Jo, så måste det vara. Även pappa-Iversen måste ha någorlunda koll hur tränarna i herrsidan har kommunicerat detta.

Niklas Dyrhaug mener landslagsledelsen burde stått på lovnaden, som Iversen hevder å ha fått.

– Har Iversen fått lovnad om å gå 15 km klassisk i OL etter rennene på Beitostølen og i Ruka, må selvfølgelig ledelsen stå for det.
Detta låter helt korkat, om det stämmer. De bästa ska åka oavsett var har lovats i november.

Detta låter helt korkat, om det stämmer. De bästa ska åka oavsett var har lovats i november.
Grundproblemet är som jag ser det att man inte ska ställa ut löften man inte är 100% säker att man kommer att hålla. Och ett sådant löfte kan man inte vara säker på att man kan hålla, d.v.s. man skulle aldrig lovat det då.

Börjar man tumma på löften är det ett sluttande plan mot förlorat förtroende från åkarna.

Finsk sportjournalist vädrar guld i damstafetten. (från Hufvudstadsbladet)
1644516028988.png

Minns jag fel att K Niskanen anlitat nån "dopingtränare" för några år sen?

Finsk sportjournalist vädrar guld i damstafetten. (från Hufvudstadsbladet)
Visa bilaga 538706
Finland, Sverige och Ryssland är väl favoritlagen så här ett par dagar innan stafetten.
Vi har två jokrar att slänga in, Sundling var överlägsen i sprinten och lär ta slutsträckan.
Är ju bara 5 km som damerna kör så nog lär Sundling klara den distansen med bravur med tanke på formen.
Även Maja kan vara aktuell för en startsträcka.
Finland har två riktigt starka kort, två dugliga åkare därtill.
Anser dock att vi har större klass på de sista åkarna i laget.
Finland verkar annars ha ett vallateam som lyckats bättre än vad Sveriges gjort.
Norge har Johaug men I Heidi Wengs frånvaro ser det riktigt blekt ut I övrigt.

Tillbaka
Topp