[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Konstig produktion att visa damtäten när herrarna bara har några km kvar och det är en utbrytning med liten lucka.

Nygaard var inte glad..

Hur stämmer det där de sa om att landslagsåkare är tvungna att åka i landslagsdräkt? Heidi Weng kör ju t.ex. gul dräkt och TJ kör i Ragde-dräkt.
Ja, reagerade också på det. Gäller det bara herrarna, eller görs det en tolkning att nu är VC/landslagssäsongen slut?

Hemsk teknik utför på Fleten, dålig balans speciellt när hon åker mellan spåren med armarna fladdrande..? träna mer på det?

Tyckte det såg ut som hon började med att gå ut mellan spåren när TJ och Slind stod kvar i spåret s.a. hon tappade lite vindsug. Och sen är hon ju mkt osäkrare och står säkert mer upprätt och då går det åt pepparn.

Blev faktiskt nästan jämnare på upploppet än vad det såg ut som när Slind låg bakom in på stadion. Och då var det ju inte speciellt tajt.

Nu blev jag besviken på Ferry, han hade inte koll på historien bakom ryggsäcken.

Som väntat så hade Britta ingen chans att återansluta och ffa ingen chans att matcha täten fartmässigt i andra backen. Ändå starkt, och för mig lite oväntat, att hon lyckades hänga med Björgen som kom ikapp bakifrån och verkade gå rätt starkt i en passage där.

VC-säsongens slut kanske inverkar på det?
Å andra sidan, VC är ju lika mkt slut för Löwström Nyenget (som körde i landslagsdräkt) som Weng och Johaug. Löwström Nyenget står i alla fall listad för Eksjöhus så jag fattar inte riktigt vad det är som gör att han inte kunde köra i den dräkten. Visst, det skulle ju kunna vara att regeln gäller herrar men inte damer, men det känns väldigt udda.

Hehe, kommer att tänka på när Jonas Karlsson körde på rullband parallellt med Anders Södergren. Karlsson kämpade för livet tills han hängde i selen, Södergren stakade lugnt knappt andfådd.
Det där är ett av de bästa (mest talande) skidklippen någonsin. :) Och Karlsson är ju inte nybörjare på skidor!

Sannolikt ett klokt beslut. Med tanke utvecklingen de senaste säsongerna hade det funnits risk att hon hamnat i ett ännu tråkigare läge nästa säsong med jakt på att över huvud taget få åka VC.

Ja, det var över helt enkelt! otroligt ändå att viljan finns kvar efter så lång karriär,
"Det jag kommer att sakna mest är kicken av att vara i form”
det kan man ju iof hålla med om att det var en härlig känsla! ?

Även om hon inte avslutade som Johaug så måste man ändå säga att hon haft en bra karriär. Hon har glatt många och många har gått i hennes fotspår.

Ja, det var över helt enkelt! otroligt ändå att viljan finns kvar efter så lång karriär,
"Det jag kommer att sakna mest är kicken av att vara i form”
det kan man ju iof hålla med om att det var en härlig känsla! ?
Fundering: Exakt vad betyder det att vara i form? Såsom hon uttrycker det känns det som att det är ett absolut begrepp snarare än ett relativt. I alla fall låter citatet i mina öron som att hon, baserat på att hon förstås aldrig kommer att vara på lika hög absolut nivå som hon varit under sin skidkarriär, kommer till slutsatsen att hon aldrig kommer att vara i form igen.

Om man har denna absoluta tolkning, följer det väl att en motionär aldrig kan vara i form? Eller ska man individrelatera det så att form är ett begrepp relativt någon slags personlig högsta möjliga nivå (vad det nu ens är). Det går lite emot min maggropskänsla. Jag skulle nog snarare säga att man är i form om man under en tämligen begränsad tid förmår prestera bättre än under tiden runt denna begränsade tid.

Personligen tränar jag egentligen inte utan motionerar. Ibland blir det dock mer motionerande och efter en sådan period + att ta det lugnare några dagar har jag ibland upplevt att kroppen svarar "oförskämt bra", d.v.s. jag återhämtar mig fortare än vanligt efter en förning eller en backe och kan hålla på längre än vanligt på högre intensitet. I sådana lägen skulle jag nog säga att jag är i form, trots att jag naturligtvis inte är någonstans i närheten av den kapacitet som Kalla har när hon känner att hon är i form.

Att hon under de närmsta åren kommer att känna att hon är i form är väl inte troligt då känslan av att vara på den nivå hon t.ex. var i OS 2018 fortfarande är relativt färsk i minnet. Men säg att hon får barn, prioriterar ner träningen/motionerandet under en period men sen när barnen börjar bli större hittar något mål att träna mot, inte seriöst som en elitaktiv utan som en motionär. Då bör hon ju kunna höja sin nivå från det att hon återupptog träningen. Och med de absoluta höjdpunkterna längre ner i minnesbanken, borde hon inte då kunna få en form-kick, låt vara inte lika extrem som i de tävlingar där hon presterat som allra bäst?

Fundering: Exakt vad betyder det att vara i form? Såsom hon uttrycker det känns det som att det är ett absolut begrepp snarare än ett relativt. I alla fall låter citatet i mina öron som att hon, baserat på att hon förstås aldrig kommer att vara på lika hög absolut nivå som hon varit under sin skidkarriär, kommer till slutsatsen att hon aldrig kommer att vara i form igen.

Om man har denna absoluta tolkning, följer det väl att en motionär aldrig kan vara i form? Eller ska man individrelatera det så att form är ett begrepp relativt någon slags personlig högsta möjliga nivå (vad det nu ens är). Det går lite emot min maggropskänsla. Jag skulle nog snarare säga att man är i form om man under en tämligen begränsad tid förmår prestera bättre än under tiden runt denna begränsade tid.

Personligen tränar jag egentligen inte utan motionerar. Ibland blir det dock mer motionerande och efter en sådan period + att ta det lugnare några dagar har jag ibland upplevt att kroppen svarar "oförskämt bra", d.v.s. jag återhämtar mig fortare än vanligt efter en förning eller en backe och kan hålla på längre än vanligt på högre intensitet. I sådana lägen skulle jag nog säga att jag är i form, trots att jag naturligtvis inte är någonstans i närheten av den kapacitet som Kalla har när hon känner att hon är i form.

Att hon under de närmsta åren kommer att känna att hon är i form är väl inte troligt då känslan av att vara på den nivå hon t.ex. var i OS 2018 fortfarande är relativt färsk i minnet. Men säg att hon får barn, prioriterar ner träningen/motionerandet under en period men sen när barnen börjar bli större hittar något mål att träna mot, inte seriöst som en elitaktiv utan som en motionär. Då bör hon ju kunna höja sin nivå från det att hon återupptog träningen. Och med de absoluta höjdpunkterna längre ner i minnesbanken, borde hon inte då kunna få en form-kick, låt vara inte lika extrem som i de tävlingar där hon presterat som allra bäst?
Ja, jag reagerade lite när jag läste det också, och tänkte att hon kanske känt att hon inte varit i form på 2-3 år...

Lite intressant är det att jämföra Kalla mot Björgen och Johaug. I sina bästa stunder kunde hon ju slå dem och har ju också en extrem syreupptagningsförmåga (är väl iaf topp3 som nånsin uppmätts bland damer i Sverige) vilket ju rimligen de också borde ha, samtidigt som hennes form/prestationer i längdspåren varierat så mycket mer. Deras kapacitet har ju ofta varit jämnare över säsongerna, medan Kalla tills för ett par år sedan lyckats toppa sig till mästerskapen och där t.o.m. kunnat slå dem rejält. Kort och gott, variansen på hennes form verkar ha varit mycket större. När nu den förmågan verkar vara borta, kanske saknaden av ”form” blir större än vad de som varit mer ”jämnbra” på en extremt hög nivå skulle känna.

Schysst ledning vid målgång i ett lopp på 10 km.
1648044334297.png

Höll tillräckligt för Frida men hade nog inte hållit så många km till.

Överraskande bra lopp av Hagström. Känns inte som en bana som var skräddarsydd för henne.

”Stafett är stafett”, hon sa det, och inte med nån form av ironi! Det var roligt.

Ja inte Kalla alltså, utan Ebba.

Missade det. Åkte Ebba alltså stafett idag? Hon borde ju varit lite förvånad dels över att hon inte hade någon att växla till efter 5 km och dels att det var målgång redan efter andra femkilometern.

Ribom verkar, som väntat, inte hittat formen med coviden. Kul för Rosenberg med en sjundeplats i ett ganska tungt lopp. Sen är det ju förvisso långt upp till Frida men blir spännande att se hur Duvedsåkaren kommer att utvecklas de närmsta åren.

Rönnlund elva efter en strulig säsong och en än värre fjolårssäsong. Hennes senaste tävlingar i FIS databas. Inte så att hon tävlat sönder sig i alla fall.
1648047611890.png

Kändes som hon var lite på gång för ett antal säsonger sedan. Får se om hon kan komma tillbaka dit.

Härligt att det går bra för Calle Halvdan... Är ändå den coolaste skidåkaren, och kul att han fortsätter !!

Vid första mellantiden var det inte mkt som tydde på guld tycker jag. Såg lite Calle-loj ut och fästet verkade rätt kasst.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp