[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Vallatillverkarna har inte haft det så jäkla muntert heller. Det har varit oklarheter kring exakt vilken fluorvariation som ska förbjudas och när det ska ske. Att ta fram och lansera alternativa produkter är dyrt och krävande. När det sedan plötsligt inte är förbjudet så vill alla ha den gamla vallan. Inte helt lätt att ställa om hela produktionen på en vecka.

Skönt att FIS ser till att de personer som är viktiga för mästerskapet får bo nära tävlingsarenan och att bifigurerna kan bo längre bort under VM.

Skönt att FIS ser till att de personer som är viktiga för mästerskapet får bo nära tävlingsarenan och att bifigurerna kan bo längre bort under VM.

Ett fall framåt om det är lika för alla iaf. Det förväntade fr FIS hade ju varit att Norge reserverats ett hotell på arenan, medan alla andra fått bo två timmar bort.

HaHa, såklart pamparna och VIPs och deras älskarinnor lägger beslag på alla fina hotel bredvid arenorna. Idrottarna och annat löst folk kan bo i nästa stad.

Ja det är ju klart som fan, inte optimalt att ha en timmes bussresa till arenan minsann.

Det kommer många(alla?) länder aldrig att tillåta, skulle bli bojkott på något sätt.
Fattar inte hur ens tanken kan slå FIS just nu?

Senast ändrad:
Oligarkpengar! Idrottspampar (och banker) är som tokiga i oligarkpengar. Det är som kattmynta för dem.

Oligarkpengar! Idrottspampar (och banker) är som tokiga i oligarkpengar. Det är som kattmynta för dem.
Finns det några kvar alls, jag tycker många har ramlat ut genom fönster eller snavat i trappen eller haft otur och råkat skjuta sig själv på sistone..?

Finns det några kvar alls, jag tycker många har ramlat ut genom fönster eller snavat i trappen eller haft otur och råkat skjuta sig själv på sistone..?
Samma mängd pengar, färre oligarker = mer pengar per oligark.

Problemet är väl hur oligarkerna ska komma åt sina pengar. Men det går säkert att lösa via några skrupelfria advokater och bankirer i Panama.

Är inte det där ganska rimligt egentligen, jag menar hur många långpass kan man behöva när tävlingstiden endast undantagsvis är längre än 20-25 minuter. Det som talar lite emot mig är van der poel som cykla 6-7 timmar om dagen för att tävla 12 minuter.

Undrar vad hemligheten är med den här enorma aeroba grunden även för korta tävlingar.

Är inte det där ganska rimligt egentligen, jag menar hur många långpass kan man behöva när tävlingstiden endast undantagsvis är längre än 20-25 minuter. Det som talar lite emot mig är van der poel som cykla 6-7 timmar om dagen för att tävla 12 minuter.

Undrar vad hemligheten är med den här enorma aeroba grunden även för korta tävlingar.
Mycket står i källan, https://www.howtoskate.se/

Intressant om Mattias Reck. Tycker journalisten borde ha frågat om samarbetet med Calle Halfvarsson. Vad som hände, varför det avslutades...

Även IOK-bossen verkar inne på att skamvråplaceringen av ryssar och belaruser ska fortsätta.

Intressant om Mattias Reck. Tycker journalisten borde ha frågat om samarbetet med Calle Halfvarsson. Vad som hände, varför det avslutades...

Hörde en intervju med Reck ang Calle och där kändes det rätt tydligt att Calle inte hade lyssnat och följt planen han fått, möjligen tränat mer och hårdare och inte vilat enligt plan.

Verkar som kinesernas intresse för att satsa på längdskidåkning sjunkit efter hemma-OS.

Det var ganska mycket som skrek "sparken!" om hela grejen dock...

Screenshot_20221028-115616381 (1)~2.jpg

Kinesiska Kommunistpartiet har väl upptäckt att det inte var så enkelt att få fram någon storstjärna som dom trodde. Och nu har dom ju inget OS att sikta mot..

Kinesiska Kommunistpartiet har väl upptäckt att det inte var så enkelt att få fram någon storstjärna som dom trodde. Och nu har dom ju inget OS att sikta mot..
Nu fick de ju faktiskt fram en som tog en pallplats i VC i vintras. Det är väl ungefär den nivå svenska herrarna hållit på senare år, så helt kassa var de ju inte.
Utan det är nog mer att efter hemma-OS så vill man inte satsa lika mycket.

Nä, Kina har väl ingen längdskidåkningstradition att tala om och intresset för sporten var nog rätt hårt begränsat till att ev. kunna få någon framgång vid hemma-OS.

Om Wang har ambitionen att fortsätta vara konkurrenskraftig undrar jag om han inte kommer att bli tvungen att göra som t.ex. britterna och söka sig till norska träningsgrupper. Kineserna hade ju mkt aktivitet i Norge och hjälp av norska tränare och ledare före OS, men som jag fattat det var det mer rena kinesiska grupper som var i Norge än kineser i norska grupper.

Kan inte Kineserna ta in löptränaren(Ma?)från 90-talet, det vore ju kul att se ett rött "tåg" bara segla ifrån..

Ja nu väntar vi bara på att Quatar el Saudi ska anställa Norska tränare med hög lön och sen starta skidlandslag ....

Gå ner tio procent i vikt trots att hon ju knappast hade speciellt mkt överflöd att ta av måste ju verkligen varit att dansa på knivseggen.

Det där tycker jag är en bra nyhet. Grymt imponerad över hennes tålamod. Jag har mycket hellre en hel Linn över många år än att hon ställer sig på startlinjen i tre-fyra lopp i början av säsongen och sen går sönder igen.

Om man vill se VC&VM denna säsong och vill ha play, är det korrekt uppfattat att det är detta som gäller? Eller finns det någon billigare (laglig) variant? Varianter med mer reklam än minsta möjliga är inte så intressanta för mig.
1667415652922.png

Lite irriterande att det inte finns någon möjlighet att välja mer nischat. Är totalt ointresserad av Serier, Film, Barninnehåll, fotboll, UFC, golf, etc.

Jag förstår att de vill tjäna pengar och det finns väl inte direkt någon konkurrens så från deras synvinkel är det ju ingen större förlust att dra upp priset till det som en normalkund vill betala, lite oberoende av hur mkt kunden vill ha i paketet. Hade dock inte känts helt fel om man kunde ha fått t.ex. en hundralapps rabatt om man bara vill ha vintersporten (eller för min del t.o.m. bara längdåkningen). Med ovanstående blir det i runda slängar 1500 kr för säsongen.

Senast ändrad:
Om man vill se VC&VM denna säsong och vill ha play, är det korrekt uppfattat att det är detta som gäller? Eller finns det någon billigare (laglig) variant? Varianter med mer reklam än minsta möjliga är inte så intressanta för mig.
Visa bilaga 591542

Lite irriterande att det inte finns någon möjlighet att välja mer nischat. Är totalt ointresserad av Serier, Film, Barninnehåll, fotboll, UFC, golf, etc. Jag förstår att de vill tjäna pengar och det finns väl inte direkt någon konkurrens så från deras synvinkel är det ju ingen större förlust att dra upp priset till det som en normalkund vill betala, lite oberoende av hur mkt kunden vill ha i paketet. Hade dock inte känts helt fel om man kunde ha fått t.ex. en hundralapps rabatt om man bara vill ha vintersporten (eller för min del t.o.m. bara längdåkningen). Med ovanstående blir det i runda slänga 1500 kr för säsongen.
Har också kommit fram till att det är det som gäller. Lite drygt att betala för allt som sagt.

Antar att NENT/Viasat gjort någon bedömning, men kan tänka mig att en del personer tycker att smärtgränsen är passerad med 1500 kr för VC+VM på längdskidor om de bara är intresserade av det och att Viasat därigenom tappar längdåkningstittare genom att inte erbjuda ett billigare och mer nischat alternativ. Sen får det förstås viktas mot att de får mer betalt av de som trots allt kommer att ta hela paketet men hade tagit ett nischat och billigare alternativ om det funnits (t.ex. jag).

Sen finns ju en mer långsiktig aspekt hur intresset för längdåkningen utvecklas och där är ju mängden tittare intressant. För NENT är det primärt t.o.m. säsongen 2025/26, men det är ju i alla fall tre säsonger framöver de kan riskera tappa en potentiell tittare om denna person skippar denna säsong för att hen tycker det är för dyrt.

Tillbaka
Topp