[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Fast Frida presterade ju bättre i början av touren när de var på högre höjd än idag så det verkar lite tveksamt att höjden i sig skulle vara (hela) förklaringen.

Dagens lopp var kortare än 40 minuter för topp 30. De lär inte kört speciellt hårt fram till backen. Har svårt att tänka mig att underskott av energi är enda problemet. OS i Kina gick på hög höjd och där gick det inte heller något vidare jämfört med vad hon brukar kunna prestera. Kanske hennes kropp får problem med syresättning eller liknande i samband med höghöjdsvistelser?
Det är vanligt att vissa individer tappar betydligt mer prestanda än andra på hög höjd.

Jag tycker att Frida åkte betydligt mer taktiskt och moget än tidigare. Förstås väldigt tråkigt för henne att inte kunna stå på pallen och ta emot publiken jubel.
Ja, men måste se det i perspektivet 8 lopp på 9 dagar också. Frida signalerade redan redan tidigare i veckan yrsel efter målgång.

Ang korta insatser där man kör sig till syrebrist har jag testat det under kanottiden. Slog runt en gång när det svartnade för ögonen under ett lopp. Hände en gång till i K2 men då höll jag mig vaken.

Det verkar inte tagit allt för illa…
12D96F29-A3A5-42AA-B6D0-7867E07AC25A.png

Förmodligen var det flera faktorer. En kanske var "anspänning", chans på totalseger och första gången i monsterbacken, fullt medveten om vad som kan hända vid en bonk. Även om man heter Frida Karlsson så måste det ju vara lite nervigt. I intervjun efter jaktstarten sa hon (och visade genom att dra upp axlarna) att hon hade spänt sig i början av loppet av det loppet.

Kan ju även vara början på någon infektion som inte brutit ut riktigt än.

Vackert o se Claudel dansa uppför.

Tyckte också att TV-produktionen på plats visade respekt, inga försök att zooma in när Frida låg kvar och det började bli allvarligt med folk som strömmade till. Fast det gjorde iaf mig egentligen ännu mer orolig, fick lite Christian Eriksen-vibbar, typ är det så illa att dom inte vill visa något, dom kunde ju hållt på med hjärtstartare där.

Läst lite olika analyser som går igenom Fridas självförbrännande pannben. Väl så men ingen som frågar sig varför hon gör en såpass svag sista jippoetapp. Jag tycker det är intressant varför en erkänd stark klättrare får sådana problem jämfört sina konkurrenter. Dålig dag? Nerkörd? Dåliga förberedelser?

Läst lite olika analyser som går igenom Fridas självförbrännande pannben. Väl så men ingen som frågar sig varför hon gör en såpass svag sista jippoetapp. Jag tycker det är intressant varför en erkänd stark klättrare får sådana problem jämfört sina konkurrenter. Dålig dag? Nerkörd? Dåliga förberedelser?
Håller med, jag läste/hörde också flera som uttalade sig igår. All fokus var på själva kollapsen, att hon har en unik förmåga, att det inte borde vara nån fara framåt, etc. Men inte någon ställer frågan varför en åkare som är så pass stark uppför och bevisligen är i bra form går in i väggen i princip direkt den branta delen av backen börjar. Det är egentligen bara Fridas eget uttalande att hon kände sig ”yrslig” och ”svårt med energi” redan efter etappen dagen innan som berör det, men ingen journalist/expert tar upp den bollen och gräver vidare.

Jag vet inte varför man ska gräva vidare i frågan varför hon blir trött i sista backen på den sista etappen av 7 på nio dagar. En möjlig (trolig) orsak är väl att kroppen inte återhämtat sig tillräckligt.
Andra som inte blev lika trötta har återhämtat sig bättre helt enkelt. De kanske inte har belastat kroppen lika hårt på alla tävlingar som Frida.
Många parametrar som styr prestationsförmågan, återhämtning mellan loppen är en viktig sådan.
Eftersom hon ledde touren så har nog hon troligen haft mer mediauppmärksamhet än andra. Hon har dopingtestats flera gånger (6?) under touren = missad vila. Resdagar, dålig sömn mm mm kan spela roll.
Då spelar det ingen roll att man normalt är stark uppför. Är inte kroppen återhämtad finns inte kapaciteten där.

Dags att gå vidare nu gubbar, det har nog Frida redan gjort. ?

Dags att gå vidare nu gubbar, det har nog Frida redan gjort. ?
Jag håller med att vi inte behöver grotta ned oss i varför. Men jag hoppas att Frida och hennes tränare mm gör analysen. Det kan ju finnas förbättringsmöjligheter och lärdomar att ta med sig.

Edit: Fick visst med lite skräptext ämnat till annat...

Senast ändrad:
Ingen genomklappning

Jag håller med att vi inte behöver grotta ned oss i varför. Men jag hoppas att Frida och hennes tränare mm gör analysen. Det kan ju finnas förbättringsmöjligheter och lärdomar att ta med sig.

Tveksamt. Tror det är bäst om vi gubbar på Happy skriver ihop ett mail där vi mycket bestämt råder dom att analysera det hela, samt för säkerhets skull delger dom vad vi kommit fram till i denna tråd.

Trupperna till junior-VM

Damer
Tove Ericsson, Hudiksvalls IF
Lisa Eriksson, Strömnäs GIF Skidklubb
Elin Henriksson, Skellefteå SK
Erica Lavén, Täby IS Skidor
Elin Näslund, Vårby IK

Herrar
Erik Bergström, Rehns BK
Elias Danielsson. Högbo GIF
Anton Grahn, IFK Mora SK
Malte Jutterdal, Vreta Skid o MK
Simon Nilsson, Hägglunds Ski Team SK

MDFK pyntar in prispengar till helgens tävlingar i Falun

Som väntat rejäl norskdominans bland herrseniorerna. Vet inte om det stärker Burmans VM-aktier att få stryk av 13 norrmän. Dock bäste svensk.

1673610293649.png

Väldigt måttligt startfält i damjuniorklassen. Kan det verkligen stämma?

Edit: Ja, det gör det nog. Bara 29 fullföljande herrjuniorer.

1673610538566.png

Klar seger för Ebba i "comebacken". Lite svårt att bedöma hur starkt lopp hon gjorde dock då ju konkurrensen inte var så hård. Tappade 8 sekunder på Haga från 7,7 km in till mål. Känns inte riktigt som Ebbas stil att slå av på slutet och dessutom startade ju Haga ett par minuter efter så om hon inte vurpat gissar jag att hon blev trött på slutet.

1673614951452.png

Klar seger för Ebba i "comebacken". Lite svårt att bedöma hur starkt lopp hon gjorde dock då ju konkurrensen inte var så hård. Tappade 8 sekunder på Haga från 7,7 km in till mål. Känns inte riktigt som Ebbas stil att slå av på slutet och dessutom startade ju Haga ett par minuter efter så om hon inte vurpat gissar jag att hon blev trött på slutet.

Visa bilaga 602699
” - Jag gick omkull när jag skulle benskejta på näst sista varvet. Jag gick ner fort men var lika fort upp. Jag tappade några sekunder, säger Ebba Andersson.” (Expressen)

” - Jag gick omkull när jag skulle benskejta på näst sista varvet. Jag gick ner fort men var lika fort upp. Jag tappade några sekunder, säger Ebba Andersson.” (Expressen)
Frågan är om hon också tappade rytm. Mellan 6,3 och 7,7 km ökade hon avståndet till Haga med nio sekunder på fyra minuters åkning. Från 7,7 till 10 km tappade hon alltså ungefär lika mkt på drygt sju minuters åkning.

Väldigt stora avstånd i resultatlistan i damjuniorklassen i Falun:

1673620245765.png

Känns rätt riskfritt att tippa vilka som kommer att vara på pallen i damjuniorernas sprint i Falun idag när man sett kvalresultaten.

1673685698862.png

Misstänker lite att vissa inte gick för fullt i sprintkvalet i Falun. Myhrvold som var på pallen i andra TdS-sprinten först på 13:e plats, 13 sekunder efter, bör väl rimligen inte ha gått max med tanke på att Ebba var fyra, åtta sekunder för Myhrvold. Svahn på placeringen efter Myhrvold kan man ju också tänka sig/hoppas inte maxade.

1673685879827.png

Ja, ser ut att bli kross.
Får se hur det går imorrn, i uppsnacket lät det som att det bara var idag som Slind skulle stå över.

Tuffare i herrklassen i Falun med två åkare som stod ut. Valnes är väl väntat, men jag tycker det var en överraskning att Ahonen var så stark. Bland åkare som missade att gå vidare märks bl.a. Krogh, Ersson, Berglund och Westberg.

1673687245722.png

Northug minuten efter på toppen och 10 s efter Aukland. Kommer han ikapp?

Känns som Ida borde kunna sänka farten en gnutta och spara lite krafter till morgondagen.

Tycker Persson och Riege kunde vara kallare och inte dra så mkt och spela på att Ragde har ett enormt övertag.

Northug 28:a. Han får nog jobba lite om han ska ha med topplaceringar att göra.

Tillbaka
Topp