Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, men måste se det i perspektivet 8 lopp på 9 dagar också. Frida signalerade redan redan tidigare i veckan yrsel efter målgång.Dagens lopp var kortare än 40 minuter för topp 30. De lär inte kört speciellt hårt fram till backen. Har svårt att tänka mig att underskott av energi är enda problemet. OS i Kina gick på hög höjd och där gick det inte heller något vidare jämfört med vad hon brukar kunna prestera. Kanske hennes kropp får problem med syresättning eller liknande i samband med höghöjdsvistelser?
Det är vanligt att vissa individer tappar betydligt mer prestanda än andra på hög höjd.
Jag tycker att Frida åkte betydligt mer taktiskt och moget än tidigare. Förstås väldigt tråkigt för henne att inte kunna stå på pallen och ta emot publiken jubel.
Inte svensk, men en norsk tjej som klår henne med fyra bokstäver är Milla Grosberghaugen Andreassen. Och då har ju föräldrarna ändå gjort ett rätt kasst jobb med förnamnet.Finns det någon svensk skidåkare som har längre namn än Josehanna Lundgren Wikström?
Håller med, jag läste/hörde också flera som uttalade sig igår. All fokus var på själva kollapsen, att hon har en unik förmåga, att det inte borde vara nån fara framåt, etc. Men inte någon ställer frågan varför en åkare som är så pass stark uppför och bevisligen är i bra form går in i väggen i princip direkt den branta delen av backen börjar. Det är egentligen bara Fridas eget uttalande att hon kände sig ”yrslig” och ”svårt med energi” redan efter etappen dagen innan som berör det, men ingen journalist/expert tar upp den bollen och gräver vidare.Läst lite olika analyser som går igenom Fridas självförbrännande pannben. Väl så men ingen som frågar sig varför hon gör en såpass svag sista jippoetapp. Jag tycker det är intressant varför en erkänd stark klättrare får sådana problem jämfört sina konkurrenter. Dålig dag? Nerkörd? Dåliga förberedelser?
Jag håller med att vi inte behöver grotta ned oss i varför. Men jag hoppas att Frida och hennes tränare mm gör analysen. Det kan ju finnas förbättringsmöjligheter och lärdomar att ta med sig.Dags att gå vidare nu gubbar, det har nog Frida redan gjort. ?
Ingen genomklappning
Jag håller med att vi inte behöver grotta ned oss i varför. Men jag hoppas att Frida och hennes tränare mm gör analysen. Det kan ju finnas förbättringsmöjligheter och lärdomar att ta med sig.
” - Jag gick omkull när jag skulle benskejta på näst sista varvet. Jag gick ner fort men var lika fort upp. Jag tappade några sekunder, säger Ebba Andersson.” (Expressen)Klar seger för Ebba i "comebacken". Lite svårt att bedöma hur starkt lopp hon gjorde dock då ju konkurrensen inte var så hård. Tappade 8 sekunder på Haga från 7,7 km in till mål. Känns inte riktigt som Ebbas stil att slå av på slutet och dessutom startade ju Haga ett par minuter efter så om hon inte vurpat gissar jag att hon blev trött på slutet.
Visa bilaga 602699
Frågan är om hon också tappade rytm. Mellan 6,3 och 7,7 km ökade hon avståndet till Haga med nio sekunder på fyra minuters åkning. Från 7,7 till 10 km tappade hon alltså ungefär lika mkt på drygt sju minuters åkning.” - Jag gick omkull när jag skulle benskejta på näst sista varvet. Jag gick ner fort men var lika fort upp. Jag tappade några sekunder, säger Ebba Andersson.” (Expressen)