[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Knepigt. Om Frida och Ebba behåller formen (förhoppningsvis är inte Ebbas form på nedåtgående) så känns det som att någon av dom bör gå 3e-sträckan, lämpligtvis Frida tror jag. Och jag tror på Jonna på sista, då återstår 2a-sträckan klassiskt. Där tror jag Ribom gör bättre ifrån sig än Maja.

Sen pratar dom ju med åkarna efter loppen, t.ex. idag om Jonna kände sig sliten. Jag har inga källor i landslaget så jag får chansa vilt på hur det blir:
1. Ebba
2. Ribom
3. Frida
4. Jonna

Tror varken Ribom eller Jonna (eller Maja) skulle kunna hålla avståndet om Ebba och Frida skapat lucka, därför Frida på 3e.

Eller kanske Ribom på 1a, så kan Ebba rädda upp det på 2a om det inte går så bra.

Ebba sade i intervjun idag att hon vill gå nån av mittensträckorna och trodde samma om Frida. Det är f.ö. sällan starkaste kortet/korten sätta på första, det handlar oftast bara om att hänga med där. Jag tror på Ribom eller Maja där. Och Maja eller Jonna på sista beroende på valet på första.

Byström sade precis i Sportradion att han tror att stafetten avgörs i en spurt.

Vet inte om jag ska vara glad åt att nån (såklart en annan norrman) var i Kruegers klass?!

Vilka har vi då? Häggas, Calle o Porris? Är det Burman som tar sista platsen nu när Anger både kört o snackat ur sig ur laget?

Vilka har vi då? Häggas, Calle o Porris? Är det Burman som tar sista platsen nu när Anger både kört o snackat ur sig ur laget?

Ja de fyra är det väl. Klart man önskar bättre form på Burman framför allt men det låter ungefär som att Sverige ska komma 17e i stafetten. Jag vet inte ens hur många lag det är med iofs.

Vi får se, tycker ändå att Frida skulle gå 2:a för att ge Ebba en liten lucka som hon kan utöka, är lite orolig för Majas sträcka också får se vilka hon möter där.

Ingen Jonna? Är hon inte sliten/sjuk känns det lite märkligt (iofs är det ju inga dåliga reserver).

Gårdagens insatser vägde tungt i beslutet, enl landslagsledningen.
Jag är också orolig för Maja på sista, går hon ut tillsammans med Kalvå finns risk att Kalvå hänger av henne innan en spurt. Frågan är hur stor lucka som behövs och om Ebba och Frida kan skapa den mot Slind resp Flugan.

Jag tycker iofs det är bra att väga in det senaste loppet tungt. Något ska man ju gå på och det går ju att vrida på det hit och dit och något ska man ju gå på. Igår var Maja klart bättre så känns ju rätt på så sätt. Men jag hade nog trott på Jonna ändå.

Ingen Jonna? Är hon inte sliten/sjuk känns det lite märkligt (iofs är det ju inga dåliga reserver).

Håller med. Nu vet man inte, Jonna kanske själv sagt att hon känner sig sliten, eller att hon normalt matchar Maja på milen (eller längre), men det intressanta isf är väl hur dom låg till efter 5 km (har inte googlat efter det).

Vinner man 3 mästerskap i rad så har man något alldeles extra att plocka fram när det gäller. Och hon verkar ha den där egenskapen att känna exakt hur hårt hon kan gå, och taktiskt sinne.

Som sagt vet man inte hur snacket gått, men om det är någon slags kompensation, medvetet eller undermedvetet, för att Maja inte fick åka teamsprinten så är det inte bra. Jonna gjorde ju inte direkt bort sig på sistasträckan i OS.

Om nu nödvändigtvis Maja ska åka sista så varför Ribom istf Jonna på första? Har Ribom bättre records på lite längre sträckor? Jo, Jonna kom ju bara 4a på 30 km i OS :rolleyes:

Nja, om inte Jonna själv sagt något eller visar tydliga tecken på att hon är sliten så tycker jag det är felbeslut. Hon har ju haft en väldig urladdning, 2 guld liksom, och kanske hämtar sig vartefter. Men men, det kanske går bra ändå.

Och om det nu stått och vägt mellan Jonna och Maja så tycker jag nog att Jonnas chans på 3 guld skulle väga tungt, Sverige har väl inte jättemånga som plockat 3 guld i ett mästerskap?

Håller med. Nu vet man inte, Jonna kanske själv sagt att hon känner sig sliten, eller att hon normalt matchar Maja på milen (eller längre), men det intressanta isf är väl hur dom låg till efter 5 km (har inte googlat efter det).

Vinner man 3 mästerskap i rad så har man något alldeles extra att plocka fram när det gäller. Och hon verkar ha den där egenskapen att känna exakt hur hårt hon kan gå, och taktiskt sinne.

Som sagt vet man inte hur snacket gått, men om det är någon slags kompensation, medvetet eller undermedvetet, för att Maja inte fick åka teamsprinten så är det inte bra. Jonna gjorde ju inte direkt bort sig på sistasträckan i OS.

Om nu nödvändigtvis Maja ska åka sista så varför Ribom istf Jonna på första? Har Ribom bättre records på lite längre sträckor? Jo, Jonna kom ju bara 4a på 30 km i OS :rolleyes:

Nja, om inte Jonna själv sagt något eller visar tydliga tecken på att hon är sliten så tycker jag det är felbeslut. Hon har ju haft en väldig urladdning, 2 guld liksom, och kanske hämtar sig vartefter. Men men, det kanske går bra ändå.

Och om det nu stått och vägt mellan Jonna och Maja så tycker jag nog att Jonnas chans på 3 guld skulle väga tungt, Sverige har väl inte jättemånga som plockat 3 guld i ett mästerskap?
Jag har också undrat över hir Jonna gick de 5 första kilometrarna. Men, jag tror även åkare och landslaget har en viss insikt i hur det ligger till. Inte allt kan vi gissa rätt här på Happy!

Jag har också undrat över hir Jonna gick de 5 första kilometrarna. Men, jag tror även åkare och landslaget har en viss insikt i hur det ligger till. Inte allt kan vi gissa rätt här på Happy!

Samma koll som gubbarna på Happy? Nej nej.

Jo något är det ju som fått dom att ta beslutet. Men om det verkligen stått och vägt och att det ligger en del kompensation bakom beslutet så är det inte bra.

På något sätt så tror jag inte Jonna får den kredd hon förtjänar efter sina bedrifter, att hon liksom har en väldigt mjuk attityd i intervjuer, och vad det verkar allmänt förutom i spåret tror jag får en del att tro lite att hon liksom "hoppsan jag vann". Men hon har stenkoll. Landslagsledningen har säkert koll på det där, men hur det än är så påverkas man ändå av vilken attityd personer har.

Samma koll som gubbarna på Happy? Nej nej.

Jo något är det ju som fått dom att ta beslutet. Men om det verkligen stått och vägt och att det ligger en del kompensation bakom beslutet så är det inte bra.

På något sätt så tror jag inte Jonna får den kredd hon förtjänar efter sina bedrifter, att hon liksom har en väldigt mjuk attityd i intervjuer, och vad det verkar allmänt förutom i spåret tror jag får en del att tro lite att hon liksom "hoppsan jag vann". Men hon har stenkoll. Landslagsledningen har säkert koll på det där, men hur det än är så påverkas man ändå av vilken attityd personer har.
Det är ingen slump att Jonna har många medaljer. Hon borde få mer kredd för det arbete som hon gjort för att bli bäst. För det är varken lite eller slumpartat (om vi inte blandar in det genetiska).

Och bra med varning på norskan. Det där såg inte bra ut.

kollar på norska tv. De är säkra på att svenskarna har vallat bort sig…

Frida får jaga ikapp. Men, inte alltför många sekunder.

Allt kommer att hänga på om Maja orkar bita sig fast i arslet på Kalvå

Tillbaka
Topp