[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Stolpe in för Calle i semin - vidare med 0,01 sekunder för Northug. Hade dock inte orken idag för att greja att göra något i finalen.

Undrar om Sundling och Svahn snackat ihop sig om hur dom skulle knäcka Skistad. Svahn gick om Sundling lite tidigt annars, för att slå Sundling hade Svahn kunnat ligga bakom Sundling lite längre, kändes lite tidigt annars. Så om Sundling accepterat att hon inte kan slå Svahn i spurten så kanske hon släppte förbi Svahn enkelt och då att Skistad skulle få lite längre fram.

Eller så var det bara Svahns vanliga taktiska sinne, för tycker nog att det var lite tidigt hon gick om annars för att "bara" slå Sundling.

Sundling har ju några gånger denna säsong testat andra varianter än den vanliga fullt-ös-medvetslös som ju egentligen varit så hon kört genom hela karriären. Resultaten har ju varit rätt klena. Anledning till det kan man diskutera, men min känsla var att hennes inställning igår var "back to basics". M.a.o. trot jag inte att det inte var någon lagtaktik som låg bakom hur Sundling körde.

För Svahn passade Sundlings taktik perfekt genom att hon då "mörade" Skistad fram till finalen. Jag är rätt säker på att Svahn inte var speciellt rädd för Sundling på upploppet. Svahn har en högre upploppsfart än vad Sundling har. Skistad tror jag däremot Svahn ser som ett mkt reellt hot på ett upplopp.

Jag vet inte hur avsiktligt det var att Svahn passerade Sundling rätt långt upp i backen. Känns som Sundling drev ut lite till vänster i åkritkningen sett och att Svahn höll innern bättre och helt enkelt kom i ett läge där hon nästan skulle ha behövt bromsa för att få Sundling framför sig. Det hade sannolikt inte varit bra så hon tryckte då istället på med några staktag och passerade Sundling.

Får erkänna att jag var lite nervös när Skistad ganska tidigt i utförskörningen kom med hög fart bakifrån, gick ut och såg ut som hon skulle kunna passera svenskorna. Lyckligtvis gled det ju tillräckligt mkt sämre där ute för att hon skulle tvingas in i "spåret" igen. Under en bråkdel av en sekund ser det för mig ut som att det ska bli en tillräckligt stor lucka mellan svenskorna för att Skistad ska kunna kliva in emellan dem, men Sundling får tillräckligt bra sug efter Svahn för att Skistad ska tvingas in sist och får en lucka som gör att hon sen aldrig har någon reell chans att nå Svahn givet att hon fått slita rätt ordentligt.

Sen förstår jag inte varför Sundling går ut i eget spår så tidigt på upploppet. Lång stakspurt sida vid sida med Svahn känns chanslöst. Jag tror inte hon hade haft någon chans att ta Svahn hur hon än gjort, men principellt sett tror jag att det hade varit bättre att gå i Svahns spår längre. Dels lite luftmotståndseffekt och dels sägs det väl att det kan glida lite lättare i ett spår som någon precis åkt i. Min gissning är att om hon följt i Svahns spår hade Skistad inte hunnit ikapp.

Hur som helst skönt att det, tvärtemot farhågorna, inte alls blev lika mkt tjuv-och-rackarspel inför sista utförskörningen som i fristilssprinten. Var väl egentligen bara i herrfinalen det var lite av det.

Jag tror att Sundling har en del att fundera på inför nästa säsong om hon vill försvara sitt VM-guld. Om man ska vara lite elak kan man säga att hon i sprint ganska mycket är en "one-trick pony". När tricket funkar så vinner hon typiskt i utklassningsstil. Nu finns dock Svahn och Skistad och då biter tricket sällan tillräckligt bra.

Frågan är då om hon ska försöka skaffa sig fler tricks eller om hon ska försöka bli ännu bättre på sitt trick. Eller m.a.o. ska hon försöka bli bättre på högfartsspurt i fristil eller bli ännu bättre på att kunna hålla riktigt hög fart under hela heatet, kanske kombinerat med att bli bättre på att stå och glida, något som med tanke på VM-banan blir viktigt.

Genom att Sundling fyller 30 i år så är det nog svårt att få till några dramatiska fysiska förbättringar. Frågan är om det finns andra delar där hon kan tjäna mer. Mitt amatöröga tycker ibland det känns som att Sundling blir lite "sittande" när hon ska spurta, både i fristil och klassisk stil. Kan det finnas något där att hämta?

Glidfarten bör ju påverkas positivt av högre massa. Sundling är ju dock redan rätt muskulös och längre blir hon ju inte så det är nog svårt att göra så mkt där. Däremot funderar jag på om det kan finnas något att tjäna på att titta på kroppsposition, hur hon står på skidorna och dylikt. Känslan är att Diggins som väl knappast väger så mkt mer än Sundling har lite bättre fart på skidorna just utför och inte minst i fristil. Finns det något att lära sig där?

Stakfart och skatefart bygger inte så lite på timing. Att få hela kroppen att leverera i ”tillslaget” för fart framåt. När Skistad träffar rätt i lätt utför skate är hon snabbast. I lätt uppför verkar Svan kunna sätta träffen i stakspurt. I skate finns även t ex Diggins som kan alstra mkt hög skatefart. Jag tror att detta är träningsbart men det är inte för alla att ha talang för tex 100m löpning på toppnivå. Talangen kommer alltid att stå fram.

Upploppet i Trondheim är, liksom väl(?) det i Canmore, lätt uppför. På båda har Skistad varit klart vass så jag skulle säga att hon inte är begränsad till att det är lätt utför för att få upp bra fart relativt konkurrenterna i skate.

Som en sidonot:
Diggins verkar denna säsong i sprint snarare än att maximera seger- eller pallchansen försöka maximera förväntat antal VC-poäng. Jag tror att tanken är att försöka vinna VC totalt igen och som VC-poängsystemet nu ser ut är det mindre viktigt än tidigare att vinna eller hamna på pallen. Snarare lönar det sig att konsekvent nå bra placeringar. Dessutom var TdS-seger ett viktigt mål då det ju ger många VC-poäng.

Ovanstående gör att Diggins typiskt valt en sen kvartsfinal, ofta sista. Då de bästa typiskt går i första eller andra kvartsfinalen kan Diggins då köra taktiken att gasa på och med god sannolikhet på kapacitet ta sig till åtminstone semifinal och ibland även final. Om jag räknar rätt har hon denna säsong
  • Fyra finalplatser, varav en pallplats (trea i Davos)
  • Åkt ut i semi fyra gånger
  • Åkt ut i kvarten en gång

Resultat från 20 km masstart i fristil vid JSM (U20):

1707905402442.png

De fyra främsta gick loss strax före 9 km. Baserat på mellantiderna verkar Lövgren ha börjat få det jobbigt runt 18 km och åkt av en dryg km senare medan Nilsson var med vid 19,6 km men sedan tappat in till mål. Oklart exakt när. Verkar f.ö. som att loppet var någon km längre än nominella 20 km.

Senast ändrad:
Och U18-klassen var resultaten följande:

1707911061321.png

Här ser det på mellantiderna ut som de fyra första bildade en tätgrupp efter drygt 12 km och att Söder släppte den runt 14 km.

I U20-damernas lopp var det redan efter 2 km en lucka på drygt 5 sekunder mellan de tio första och närmsta förföljare.

Vid 6,1 km hade tätgruppen växt till 12 åkare. Luckan ner till 13:e plats var då 40 sekunder.

Vid 6,8 km hade gruppen krympt till sex åkare som hade en tio sekunder stor lucka till närmast följande. Emilia Eriksson verkade vara lite på fallrepet i tätgruppen där Crüsell var i spets.

Vid 7,5 km var det Crüsell före Göransson och Wallenius i tät. Bråmer och Söderberg följde ett par sekunder efter medan Eriksson fått släppa och var tio sekunder från täten.

Vid 8,5 km var luckan mellan de tre första och de två närmast efterföljande igentäppt.

Söderberg hade tre sekunders lucka fram till de fyra andra vid 9 km.

Vid 10,6 km hade Crüsell varvat upp motorn och Göransson var som tvåa distanserad med fem sekunder. De tre andra ur kvintetten var 14-17 sekunder efter Crüsell.

Vid 11,4 km hade luckorna ökat till 13 sekunder resp. 31-36 sekunder.

Vid 12,1 km hade Södergren fått släppa Vallenius och Bråmer med 16 sekunder och var på väg att bli upphunnen av Eriksson och Oskarsson.

Vid 13,8 km var Crüsells ledning uppe i 27 sekunder till Göransson. Den jagande duon var 14 sekunder efter Göransson. Södergren var upphunnen och del i en trio som var knappa halvminuten bakom duon.

Slutställning:

1707913319421.png

F.ö., DNS på JVM-åkarna Lavén och Näslund.

I U18-klassen hade Tänglander skapat lucka efter 2,2 km och vid 3,2 km var den uppe i 15 sekunder. Växte sen och var vid 6,8 km 1.08. Som mest var försprånget vid 9 km uppe i 1.20.

1707915926855.png

Betydligt tajtare i toppen bland U18-herrjuniorerna.

U18
1707992184304.png

U20
1707992918228.png

Damernas kvartsfinaler börjar kl 12.00 resp. 12.30 och herrarnas 14.00 resp. 14.30.

Klar seger för Tänglander i finalen i damernas U18-klass. Mikaelsson som vann kvalet med över fyra sekunder försvann genom att bara bli trea i en långsam seminfinal.
1708000118903.png

I U20-klassen gjorde Lavén rent hus och vann kval, kvart, semi och final. Dubbla JVM-guldmedaljören Crüsell åkte ut i semifinalen.
1708000297506.png

Åtta hundradelars segermarignal i finalen i både U18- och U20-klasserna för herrjuniorerna.

U18
1708008892511.png

U20
1708008628227.png

Rejäl start av Fleten. Lucka efter 20 sekunder. Tror jag inte ens jag sett Johaug lyckas med. Naturligtvis en ytterst tveksam jämförelse, men ...
1708167141794.png

Blev ju rätt ospännande om segern. Drygt 50 sekunders lucka redan vid första spurtpriset efter drygt 8 km.

Sen får man ju säga att det såg riktigt fint ut, väder och spårmässigt.

Herrloppet jämnare. Lite tråkig med ren Ragde-pall. Emil Persson fortsätter vara långt ifrån fjolårets form. Är väl bara Marcialonga som han varit riktigt bra i denna säsong.

Kan inte FIS ha någon pli på producenterna i VC? Jag kan köpa att de följer amerikaner fram till dess att det börjar bli dags för första åkare att gå i mål. När åkare börjar gå i mål i kvalet finns det sen bara ett korrekt sätt att producera ett springkval på och det är att ha en fast kamera som visar åkarnas framfart på upploppet med en rullande klocka. Allt annat är fel.

F.ö. lite suspekta distansvärden i tidsrapporteringen. Blir en våldsam fart mellan 0,9 km och 1,2 km givet mellantiderna.
1708194035504.png

Skistad gick inte på taktiken mörning-med-hårdkörning från Sundling idag.

Ribom orkar inte riktigt. Blir att hon ställer sig och glider något skär tidigare än Diggins under andra halvan av loppet.

Barp är rapp i fristilssprintarna. Räckte inte riktigt, men kommer snabbt.

Fyra amerikanska damer och fyra ameriskanska herrar vidare från kvalet. Bara Diggins vidare till seminfinal.

Skistad lär nog gå vidare på tid om inte Diggins lyckas dra med sig tre andra. Gick rätt fort i semi 1.

Sundling nästan fyra sekunder snabbare i finalen än i kvalet där hon inte hade någon norska att runda.

I dagens 13 km(individuell start) i Orsa, tog första startande Ishida ca 5 minuter sovmorgon.
Får väl se om det berodde på henne själv eller något från arrangörens sida.
Jag tror på det tidigare.
Nyfiken på om någon kan vara i närheten av Fleten idag?
Jag tror att övriga fältet får slåss om platserna bakom henne.
Ska även bli kul att se om Moa Lundgren kan upprepa sin fina sjätteplats från igår.

I dagens 13 km(individuell start) i Orsa, tog första startande Ishida ca 5 minuter sovmorgon.
Får väl se om det berodde på henne själv eller något från arrangörens sida.
Jag tror på det tidigare.
Nyfiken på om någon kan vara i närheten av Fleten idag?
Jag tror att övriga fältet får slåss om platserna bakom henne.
Ska även bli kul att se om Moa Lundgren kan upprepa sin fina sjätteplats från igår.
Och vi cykelfantaster kan lyssna till Vacchi som är speaker i bakgrunden :-)

Och vi cykelfantaster kan lyssna till Vacchi som är speaker i bakgrunden :-)
Stämmer. I år hör man honom bara svagt i bakgrunden.
För något år sedan lät det som han nästan befann sig utanför kommentatorsstudion.
Gillar Vacchi, men just då blev det lite irriterande.....

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp