[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Riktigt kul och på hemmaplan och alltTamigfan! Norrmännen får spö!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Riktigt kul och på hemmaplan och alltTamigfan! Norrmännen får spö!
Aldrig tidigareÄntligen! Guld till Gus! När tog en amerikansk herre guld i VC senast? Innan jag började följa VC iaf!
Jodå, Bill Koch t.ex. vann ju t.o.m. totalen nån säsongAldrig tidigare
Tar hon en dubbel? Spöar Frida med 15 sek, och då är det inget dåligt lopp Frida gjort!Sundling går ju kanonstarkt!
Jag tror aldrig att jag påstått att Sundling är utan kapacitet att vinna så jag vet inte varför du citerar mig.Men vann Sundling, det har hon väl varken kropp eller kapacitet för??
Ja, de sade i eftersnacket att Gundes svärson hört det, och Linn själv bekräftade sedan i intervjun. Hon sade nåt i stil med att hon ”tappade loppet där” och kunde ha gått betydligt bättre om hon inte vurpat, men inte vunnit.Hon hade väl ramlat också?
Tror det är ungefär 9 av 10 som går bättre i lopp om de inte vurpar =/Ja, de sade i eftersnacket att Gundes svärson hört det, och Linn själv bekräftade sedan i intervjun. Hon sade nåt i stil med att hon ”tappade loppet där” och kunde ha gått betydligt bättre om hon inte vurpat, men inte vunnit.
Sa det något om när eller på vilket varv vurpan skedde?Ja, de sade i eftersnacket att Gundes svärson hört det, och Linn själv bekräftade sedan i intervjun. Hon sade nåt i stil med att hon ”tappade loppet där” och kunde ha gått betydligt bättre om hon inte vurpat, men inte vunnit.
Hon sade dessutom att hon tappade Carls (tror jag) rygg i samband med fallet, försökte komma ikapp men det gick inte, och fick därefter göra mycket av jobbet själv.
Att hon fick göra jobbet själv tycker jag i någon mån var bra. Vad jag kommer ihåg hade Sundling, Karlsson och Diggins inte mycket till hjälp. Kan minnas fel och det var förstås bara stickprov man fick vid mellantiderna, men det där hängandet på åkare som är på andra varv är ju bara ett elände.Hon sade dessutom att hon tappade Carls (tror jag) rygg i samband med fallet, försökte komma ikapp men det gick inte, och fick därefter göra mycket av jobbet själv.
Rätt konstigt att det är tillåtet tycker jag. Iaf på det sätt som det ser ut nu där man slumpmässigt kan ha ganska stora fördelar.Att hon fick göra jobbet själv tycker jag i någon mån var bra. Vad jag kommer ihåg hade Sundling, Karlsson och Diggins inte mycket till hjälp. Kan minnas fel och det var förstås bara stickprov man fick vid mellantiderna, men det där hängandet på åkare som är på andra varv är ju bara ett elände.
Tyvärr skulle det nog bli ganska trassligt att hantera regelöverträdelser om man inför ett förbud mot hängåkning och det är 40-50 personer ute och snurrar på ett 3,3 km långt varv. Rent tekniskt kan man kanske övervaka det, men det kan bli rätt konstiga konsekvenser om man inför ett krav på att en upphunnen åkare ska släppa lucka.Rätt konstigt att det är tillåtet tycker jag. Iaf på det sätt som det ser ut nu där man slumpmässigt kan ha ganska stora fördelar.
Som jag uppfattade det så höjde Carl farten för att spurta in i mål. Då går Svan omkull o kommer inte i kapp Carl igen (eftersom hon har gått i mål)Hon sade dessutom att hon tappade Carls (tror jag) rygg i samband med fallet, försökte komma ikapp men det gick inte, och fick därefter göra mycket av jobbet själv.
I så fall är SVT-uppgiften om att det var första varvet Svahn "trynade" på fel då ju Carl hade startnummer 34 och Svahn 50, d.v.s. det skiljde åtta minuter mellan dem, d.v.s. ett varv.Som jag uppfattade det så höjde Carl farten för att spurta in i mål. Då går Svan omkull o kommer inte i kapp Carl igen (eftersom hon har gått i mål)
Ja, så minns jag också intervjun nu när jag läser den. SVT måste vara fel ute när de skriver att hon vurpade på första varvet.Har kikat på Viaplay igen (ligger under Röster i vinter).
Det hade kunnat bli något bättre än en 4de plats säger reportern,
Linn:
Eehh Jaa men alltså jag tror ju de var ju hee Jag tappade hela loppet där typ.... eller jag klarade att bita ihop ändå. Men jag tror det hade gått bra mycke bättre om jag inte hade ramlat.
Vad var det som hände?
Neeej. Det var en isfläck. TYstnad.
Hur illa var fallet?
Jag var ju i kapp Carl på toppen av den här backen. Så tänkte jag att nu får jag perfekt rygg när hon ska spurta. Eeehh Men då skar jag ju, så jag tappade ju hennes rygg, o jag tappa ganska mycke tid. så jag kom aldrig ikapp henne, eller hon gick i mål o jag på sista varvet,
När jag läser dina tider så förstår jag INTE hur hon hann med att vurpa? Gick hon verkligen omkull?När Svahn passerar 1,9 km ser man Carl passera linjen uppskattningsvis 13 sekunder före Svahn i bild. Stämmer också bra med att Svahn hade vid 1,9 km 4.26 och Carl hade vid 5,2 km (motsvarande passering på varv 2) 12.13, d.v.s. de bör ha startat med nästan precis 8 minuters skillnad.
Nästa passering är 2,5 km resp 5,8 km. Där hade Svahn 5.56 och Carl 13.44. Svahn bör därmed varit 12 sekunder bakom Carl på banan där.
Vid 3,1 km resp. 6,4 km hade de 7.02 resp. 14.52, d.v.s. 10 sekunders skillnad i spåret.
Vid varvning 3,3 km resp. 6,6 km hade de 7.26 resp. 15.17, så 9 sekunder skillnad i spåret.
Vid 5,2 km resp. 8,5 km var det 12.09 resp. 20.07, d.v.s. 2 sekunder bakom, vilket man också ser i TV-sändningen.
Vid 5,8 km resp. 9,1 km hade de 13.43 resp. 21.39, d.v.s. 4 sekunder bakom.
Vid 6,4 km resp. 9,7 km hade de 14.52 resp. 22.47, d.v.s. 5 sekunder bakom. Syns också i TV-sändningen.
Min gissning är att Svahn i så fall gått ikapp i toppen på backen efter mellantiden vid 5,2 km/8,5 km och sedan tappat ryggen och på den dryga km det är kvar på den delen de åker "tillsammans" inte hunnit ikapp. Känns svårare att få ihop tiderna med att Svahn skulle ha vurpat på första varvet som SVT hade uppgift om.
Ja Ski Classic är verkligen något att sträva efter.Med klimatförändringarna och krav på stadsnära banor får nog distanstävlingar i framtiden avgöras på sprintbanor…
Jag gillar att det i Ski Classics ofta går point to point i alpdalar och dalaskogar. Bra att helgens lördagslopp gick två varv kändes onödigt progressivt. ?
När jag läser så verkar det stämma med vad hon själv sade. Däremot kanske hon överskattade betydelsen av vurpan lite, såvida hon inte lade mycket krut på att komma ikapp den sista km på varvet vilket sedan blev kostsamt på sista varvet. Är ju viss skillnad på att kunna ligga i rygg utför resp att gå på stenhårt för att komma ikapp nån. Om jag minns rätt såg hon rätt sliten ut i backen på sista varvet.När jag läser dina tider så förstår jag INTE hur hon hann med att vurpa? Gick hon verkligen omkull?
Låter konstigt, vad jag förstått är man ju livrädd att skidorna ska vara kontaminerade med flour och ge utslag på testapparaten. Men kan ju vara att man under utprovningen blivit tvungna att kalibrera ner känsligheten, och att det nu börjar utnyttjas. Samtidigt är det ju i kontaktytan snö/skida flouret gör mest nytta, så känns som sagt lite konstigt.Max Novak hävdade i en intervju att vissa andra team jobbar med att lägga fluor på sina skidor mellan loppen. Detta skulle få skidorna att gå bättre efter att fluoret tas bort. Alltså han var tydlig men att han inte tror någon kör på fluor men att de dopar sina skidor mellan loppen. Nog för att jag tycker glidvallning är fyllt av konstiga uttalanden men detta är väl ändå en ny nivå...
Jag kan minnas fel, men som jag minns det var det mer formulerat som en spekulation än ett säkert påstående att det finns team som ägnar sig åt det.
Om det är sant får man väl hoppas att tillverkarna av testmaskinerna kan förbättra dem s.a. de säkert kan mäta även sådant. Om det har en verklig påverkan måste det ju, om man nu inte tror på skidhomeopati, finnas något som ändras i skidorna och då måste det i alla fall i teorin vara mätbart. Skulle vara ganska dålig publicitet för ett team som får startförbud på hela gänget p.g.a. preparerade skidor.