[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Den här helgen har nog varit riktigt bra för längdåkningen som sport! Nåt helt annat än de ofta nästan tomma arenorna i Europa.

Äntligen! Guld till Gus! När tog en amerikansk herre guld i VC senast? Innan jag började följa VC iaf!

Har sagt det förr.. Räkna aldrig bort Sundling!
(även om hon är liten o klen utan kapacitet)?

Men vann Sundling, det har hon väl varken kropp eller kapacitet för??
Jag tror aldrig att jag påstått att Sundling är utan kapacitet att vinna så jag vet inte varför du citerar mig.

Jag vet att jag skrev att jag inte trodde hon skulle prestera så bra i slutbacken i TdS och jag vet att jag skrivit att hon i högfartsspurter ser ut att ha ett underläge mot Skistad och Svahn. Inget av detta tycker jag motsägs av gårdagens insats där hon var körde konkurrenterna sönder och samman på en bana som jag tror passade henne rätt bra. Dels själva banprofilen och dels att det till skillnad från i Kanada var lågland.

Jag tror att det hade kunnat bli en svensk trippel på damsidan idag om Svahn hade öppnat lite försiktigare. Kändes som att hon lite grann fick betala för den ganska hårda öppningen.

Noterbart:
Lapalus på 11:e plats i herrloppet var närmare Schumacher än Karlsson var Sundling.
I herrloppet var det 33 åkare inom en minut och på damsidan 8.
Poromaa tappar från 2:a till 5:e på sista varvet.

Måste vara lite jobbigt för konkurrenterna som legat utslagna vid målgången att se Fleten gå i mål och krossa motståndet, böja sig ner och ta av sig skidorna och knalla iväg ungefär som hon hade avslutat ett distanspass.

Ja, de sade i eftersnacket att Gundes svärson hört det, och Linn själv bekräftade sedan i intervjun. Hon sade nåt i stil med att hon ”tappade loppet där” och kunde ha gått betydligt bättre om hon inte vurpat, men inte vunnit.
Tror det är ungefär 9 av 10 som går bättre i lopp om de inte vurpar =/

Ja, de sade i eftersnacket att Gundes svärson hört det, och Linn själv bekräftade sedan i intervjun. Hon sade nåt i stil med att hon ”tappade loppet där” och kunde ha gått betydligt bättre om hon inte vurpat, men inte vunnit.
Sa det något om när eller på vilket varv vurpan skedde?

Edit: Enligt svt tydligen på första varvet.

Senast ändrad:
Sa det något om när eller på vilket varv vurpan skedde?

Edit: Enligt svt tydligen på första varvet.
Hon sade dessutom att hon tappade Carls (tror jag) rygg i samband med fallet, försökte komma ikapp men det gick inte, och fick därefter göra mycket av jobbet själv.

Hon sade dessutom att hon tappade Carls (tror jag) rygg i samband med fallet, försökte komma ikapp men det gick inte, och fick därefter göra mycket av jobbet själv.
Att hon fick göra jobbet själv tycker jag i någon mån var bra. Vad jag kommer ihåg hade Sundling, Karlsson och Diggins inte mycket till hjälp. Kan minnas fel och det var förstås bara stickprov man fick vid mellantiderna, men det där hängandet på åkare som är på andra varv är ju bara ett elände.

Att hon fick göra jobbet själv tycker jag i någon mån var bra. Vad jag kommer ihåg hade Sundling, Karlsson och Diggins inte mycket till hjälp. Kan minnas fel och det var förstås bara stickprov man fick vid mellantiderna, men det där hängandet på åkare som är på andra varv är ju bara ett elände.
Rätt konstigt att det är tillåtet tycker jag. Iaf på det sätt som det ser ut nu där man slumpmässigt kan ha ganska stora fördelar.

Otroligt imponerande lopp av Jonna igår. Bra marginal på en väldigt snabb bana. Noterade att hon var 4 sek snabbare än Oskar Svensson också...

Rätt konstigt att det är tillåtet tycker jag. Iaf på det sätt som det ser ut nu där man slumpmässigt kan ha ganska stora fördelar.
Tyvärr skulle det nog bli ganska trassligt att hantera regelöverträdelser om man inför ett förbud mot hängåkning och det är 40-50 personer ute och snurrar på ett 3,3 km långt varv. Rent tekniskt kan man kanske övervaka det, men det kan bli rätt konstiga konsekvenser om man inför ett krav på att en upphunnen åkare ska släppa lucka.

Jag tycker att det i alla fall är bättre med lottning av de seedade än, som det var tidigare, att de kunde välja startnummer och därmed, ffa de bästa, med smarta val kunde öka sannolikheten att få bra åkare att hänga på. I ensklida lopp kan det slå, men över tid bör det jämna ut sig. Sen är det förstås ett problem med mästerskap som kommer såpass sällan att det kan finnas åkare som väsentligen aldrig kommer att ha tur under karriären.

Det sportsligt bästa vore väl att loppen var ett varv på en bana. Det lär dock vara en ren utopi med tanke på FIS, och snöförhållanden.

Min gissning är att den typen av lite knixig och kurvig bana och där stigningen tas i flera lite kortare backar med korta utförskörningar, snarare än någon enstaka längre stigning per varv passar sprintåkare relativt bra.

Om man t.ex. tittar på Pellgrino som var 7:a igår har han tidigare i lopp i VC på 10 km fristil med individuell start placeringsraden: 80, 40, 58, 25, 21, 16, 44. Motsvarande på är: 69, 37, 39, 66, 35, 38, 68, 74, 36.

Som jag uppfattade det så höjde Carl farten för att spurta in i mål. Då går Svan omkull o kommer inte i kapp Carl igen (eftersom hon har gått i mål)

Liten genomgång av loppen på de klassiska loppen med individuell start vid junior-SM.

U18 herrar
Halvvägs var det bara sex sekunder från Ravald till Pettersson och Lövgren, men på andra halvan växte avståndet ordentligt.

1708346761139.png

U20 herrar
Klar seger för Lindberg. Ledde med 16 sekunder halvvägs och drog ifrån mer på andra halvan.
1708346997541.png

U18 damer
Svängigt lopp. Grahn ledde inledningsvis och var vid 1,5 km två sekunder före Hägg och Norgren. Vid 2 km hade hon dock tappat och var 12 sekunder efter. Nästan så att man funderar på om hon ramlat då det anges till 40 sekunders åkning för täten däremellan.

Vid 2,2 km hade Hägg en sekunds ledning före Norgren och 12 sekunder för Säfström-Niemi.

En km senare hade luckan till Norgren växt med en sekund medan Säfström-Niemi tagit in och var bara fem sekunder efter.

Till 3,7 km (troligen en del uppför) hade Norgreb vänt på steken och ledde med 8 sekunder före Hägg och 14 före Säfström-Niemi.

Vid 4,7 km hade avstånden krympt och Hägg var bara två sekunder efter Norgren och Säfström-Niemi var åtta sekunder efter.

En stark avslutning av Hägg bärjade guldet och Norgren höll med knappt två sekunder undan för Säfström-Niemi.
1708347634205.png

U20 damer
Väntad seger för JVM-segraren Crüsell. Lavén var bra med t.o.m. 2 km där hon var två sekunder efter, men sen rann det iväg ganska ordentligt. Noterbart är att vid 2 km var trean och fyran först på 12:e resp. 15:e plats, 27 resp. 29 sekunder efter Crüsell. Många som gick ut för hårt och fick sota för det alltså.

1708347755853.png

Som jag uppfattade det så höjde Carl farten för att spurta in i mål. Då går Svan omkull o kommer inte i kapp Carl igen (eftersom hon har gått i mål)
I så fall är SVT-uppgiften om att det var första varvet Svahn "trynade" på fel då ju Carl hade startnummer 34 och Svahn 50, d.v.s. det skiljde åtta minuter mellan dem, d.v.s. ett varv.

Har kikat på Viaplay igen (ligger under Röster i vinter).

Det hade kunnat bli något bättre än en 4de plats säger reportern,
Linn:
Eehh Jaa men alltså jag tror ju de var ju hee Jag tappade hela loppet där typ.... eller jag klarade att bita ihop ändå. Men jag tror det hade gått bra mycke bättre om jag inte hade ramlat.
Vad var det som hände?
Neeej. Det var en isfläck. TYstnad.
Hur illa var fallet?
Jag var ju i kapp Carl på toppen av den här backen. Så tänkte jag att nu får jag perfekt rygg när hon ska spurta. Eeehh Men då skar jag ju, så jag tappade ju hennes rygg, o jag tappa ganska mycke tid. så jag kom aldrig ikapp henne, eller hon gick i mål o jag på sista varvet,

När Svahn passerar 1,9 km ser man Carl passera linjen uppskattningsvis 13 sekunder före Svahn i bild. Stämmer också bra med att Svahn hade vid 1,9 km 4.26 och Carl hade vid 5,2 km (motsvarande passering på varv 2) 12.13, d.v.s. de bör ha startat med nästan precis 8 minuters skillnad.

Nästa passering är 2,5 km resp 5,8 km. Där hade Svahn 5.56 och Carl 13.44. Svahn bör därmed varit 12 sekunder bakom Carl på banan där.

Vid 3,1 km resp. 6,4 km hade de 7.02 resp. 14.52, d.v.s. 10 sekunders skillnad i spåret.

Vid varvning 3,3 km resp. 6,6 km hade de 7.26 resp. 15.17, så 9 sekunder skillnad i spåret.

Vid 5,2 km resp. 8,5 km var det 12.09 resp. 20.07, d.v.s. 2 sekunder bakom, vilket man också ser i TV-sändningen.

Vid 5,8 km resp. 9,1 km hade de 13.43 resp. 21.39, d.v.s. 4 sekunder bakom.

Vid 6,4 km resp. 9,7 km hade de 14.52 resp. 22.47, d.v.s. 5 sekunder bakom. Syns också i TV-sändningen.

Min gissning är att Svahn i så fall gått ikapp i toppen på backen efter mellantiden vid 5,2 km/8,5 km och sedan tappat ryggen och på den dryga km det är kvar på den delen de åker "tillsammans" inte hunnit ikapp. Känns svårare att få ihop tiderna med att Svahn skulle ha vurpat på första varvet som SVT hade uppgift om.

Har kikat på Viaplay igen (ligger under Röster i vinter).

Det hade kunnat bli något bättre än en 4de plats säger reportern,
Linn:
Eehh Jaa men alltså jag tror ju de var ju hee Jag tappade hela loppet där typ.... eller jag klarade att bita ihop ändå. Men jag tror det hade gått bra mycke bättre om jag inte hade ramlat.
Vad var det som hände?
Neeej. Det var en isfläck. TYstnad.
Hur illa var fallet?
Jag var ju i kapp Carl på toppen av den här backen. Så tänkte jag att nu får jag perfekt rygg när hon ska spurta. Eeehh Men då skar jag ju, så jag tappade ju hennes rygg, o jag tappa ganska mycke tid. så jag kom aldrig ikapp henne, eller hon gick i mål o jag på sista varvet,
Ja, så minns jag också intervjun nu när jag läser den. SVT måste vara fel ute när de skriver att hon vurpade på första varvet.

Med klimatförändringarna och krav på stadsnära banor får nog distanstävlingar i framtiden avgöras på sprintbanor…

Jag gillar att det i Ski Classics ofta går point to point i alpdalar och dalaskogar. Bra att helgens lördagslopp gick två varv kändes onödigt progressivt. ?

När Svahn passerar 1,9 km ser man Carl passera linjen uppskattningsvis 13 sekunder före Svahn i bild. Stämmer också bra med att Svahn hade vid 1,9 km 4.26 och Carl hade vid 5,2 km (motsvarande passering på varv 2) 12.13, d.v.s. de bör ha startat med nästan precis 8 minuters skillnad.

Nästa passering är 2,5 km resp 5,8 km. Där hade Svahn 5.56 och Carl 13.44. Svahn bör därmed varit 12 sekunder bakom Carl på banan där.

Vid 3,1 km resp. 6,4 km hade de 7.02 resp. 14.52, d.v.s. 10 sekunders skillnad i spåret.

Vid varvning 3,3 km resp. 6,6 km hade de 7.26 resp. 15.17, så 9 sekunder skillnad i spåret.

Vid 5,2 km resp. 8,5 km var det 12.09 resp. 20.07, d.v.s. 2 sekunder bakom, vilket man också ser i TV-sändningen.

Vid 5,8 km resp. 9,1 km hade de 13.43 resp. 21.39, d.v.s. 4 sekunder bakom.

Vid 6,4 km resp. 9,7 km hade de 14.52 resp. 22.47, d.v.s. 5 sekunder bakom. Syns också i TV-sändningen.

Min gissning är att Svahn i så fall gått ikapp i toppen på backen efter mellantiden vid 5,2 km/8,5 km och sedan tappat ryggen och på den dryga km det är kvar på den delen de åker "tillsammans" inte hunnit ikapp. Känns svårare att få ihop tiderna med att Svahn skulle ha vurpat på första varvet som SVT hade uppgift om.
När jag läser dina tider så förstår jag INTE hur hon hann med att vurpa? Gick hon verkligen omkull?

Med klimatförändringarna och krav på stadsnära banor får nog distanstävlingar i framtiden avgöras på sprintbanor…

Jag gillar att det i Ski Classics ofta går point to point i alpdalar och dalaskogar. Bra att helgens lördagslopp gick två varv kändes onödigt progressivt. ?
Ja Ski Classic är verkligen något att sträva efter.
Ingen public o skoter som drar fram ledaren..

När jag läser dina tider så förstår jag INTE hur hon hann med att vurpa? Gick hon verkligen omkull?
När jag läser så verkar det stämma med vad hon själv sade. Däremot kanske hon överskattade betydelsen av vurpan lite, såvida hon inte lade mycket krut på att komma ikapp den sista km på varvet vilket sedan blev kostsamt på sista varvet. Är ju viss skillnad på att kunna ligga i rygg utför resp att gå på stenhårt för att komma ikapp nån. Om jag minns rätt såg hon rätt sliten ut i backen på sista varvet.

Om Svahn kommer ikapp på krönet och precis då får ett felskär och går ner så tappar hon förstås ryggen. Om hon inte gör någon värre vurpa tar det dock inte så många sekunder att ta sig upp och är det uppe vid toppen tappar hon inte så mkt fart så att hon skulle kunna vara fyra sekunder efter vid nästa mellantid känns inte helt orimligt.

Sen spurtar Carl och att Svahn då tappar en sekund till sista "gemensamma" mellantiden är ganska rimligt.

Jag antar att det blir ett visst adrenalinpåslag i en sådan situation och att det är lätt att gå lite för hårt direkt efter. Kanske är det den räkningen man ser Svahn betala vid 8,5 km.

Max Novak hävdade i en intervju att vissa andra team jobbar med att lägga fluor på sina skidor mellan loppen. Detta skulle få skidorna att gå bättre efter att fluoret tas bort. Alltså han var tydlig men att han inte tror någon kör på fluor men att de dopar sina skidor mellan loppen. Nog för att jag tycker glidvallning är fyllt av konstiga uttalanden men detta är väl ändå en ny nivå...

Max Novak hävdade i en intervju att vissa andra team jobbar med att lägga fluor på sina skidor mellan loppen. Detta skulle få skidorna att gå bättre efter att fluoret tas bort. Alltså han var tydlig men att han inte tror någon kör på fluor men att de dopar sina skidor mellan loppen. Nog för att jag tycker glidvallning är fyllt av konstiga uttalanden men detta är väl ändå en ny nivå...
Låter konstigt, vad jag förstått är man ju livrädd att skidorna ska vara kontaminerade med flour och ge utslag på testapparaten. Men kan ju vara att man under utprovningen blivit tvungna att kalibrera ner känsligheten, och att det nu börjar utnyttjas. Samtidigt är det ju i kontaktytan snö/skida flouret gör mest nytta, så känns som sagt lite konstigt.

Jag kan minnas fel, men som jag minns det var det mer formulerat som en spekulation än ett säkert påstående att det finns team som ägnar sig åt det.

Om det är sant får man väl hoppas att tillverkarna av testmaskinerna kan förbättra dem s.a. de säkert kan mäta även sådant. Om det har en verklig påverkan måste det ju, om man nu inte tror på skidhomeopati, finnas något som ändras i skidorna och då måste det i alla fall i teorin vara mätbart. Skulle vara ganska dålig publicitet för ett team som får startförbud på hela gänget p.g.a. preparerade skidor.

Blir f.ö. intressant att se vad som händer under vasaloppsveckan. De har ju gått ut med att även motionärer kommer att testas, slumpvisa tester både vid start och målgång i alla lopp. Om det stämmer borde en hel del åka dit, gissar jag.

En sak jag funderat på är alla dessa stavar som går sönder. Räcker ju ibland med ett mindre lag från annan stav eller skida för att de ska gå av.

Det går ju att minska risken genom att försöka hålla avstånd till andra och ffa "yviga" åkare. Det blir dock trots det i mina ögon ett rätt ointressant "slumpmoment" som inte har något att göra med det jag tycker är intressant med skidåkning.

Skulle man inte kunna införa krav på "tålighet" för stavar mot olika former av slag/belastningar och att man bara får använda stavar som är godkända och att man får checka in stavarna vid start (inkl. stavarna ledarna ska ha i reserv om en stav ändå skulle gå sönder) och att de checkas efter målgång?

Jag gissar att man kanske inte vill lägga gränsvärdena för tåligheten så högt att de håller för alla möjliga krascher, men man borde i alla fall kunna eliminera en mycket stor andel av alla stavbrott utan att göra stavarna orimligt otympliga.

Visst, stavarna blir tyngre. Har dock svårt att se att det skulle vara ett problem. Har under lång tid tävlats med stavar som garanterat var tyngre än vad dessa stavar skulle vara.

Om man tittar på fluorförbudet så har det väl i alla fall delvis haft miljömässiga argument. På liknande sätt skulle man ju kunna säga att det knappast framstår som särskilt miljömedvetet att slakta drivor av kolfiberstavar.

Dessutom gör det ju sporten dyrare för de som vill tävla men inte har en sponsor som förser dem med nya stavar när ett par går sönder. Vad jag förstått kostar ett par toppstavar ett antal tusenlappar.

Dessutom skulle det ju snabbt lära Wille att inte ta ut sin ilska på stavarna. ?

Jag kan minnas fel, men som jag minns det var det mer formulerat som en spekulation än ett säkert påstående att det finns team som ägnar sig åt det.

Om det är sant får man väl hoppas att tillverkarna av testmaskinerna kan förbättra dem s.a. de säkert kan mäta även sådant. Om det har en verklig påverkan måste det ju, om man nu inte tror på skidhomeopati, finnas något som ändras i skidorna och då måste det i alla fall i teorin vara mätbart. Skulle vara ganska dålig publicitet för ett team som får startförbud på hela gänget p.g.a. preparerade skidor.

Visst var det väl en spekulation men jag tycker både det är konstigt om nu någon skulle använda sig av det och nästan ännu mer konstigt om det skulle spela någon roll. Låter mer som att Novak är dålig förlorare, dåliga skidor kan ju bero på massa saker.

Tillbaka
Topp