[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Jaha, dom bästa Svenska tjejerna Frida och Jonna tycker det är väldigt jobbigt & onödigt & trist att tävla i Tour de Ski.
Dom stannar hellre hemma i fåtöljen och slappar och kollar på tv och dricker godisShots och räknar sponsorpengar istället. :sneaky:
Var det dagens höjdpunkt att få idissla det där nonsenssnacket en gång till?

Fattar inte varför calle inte lägger av . Han ljuger bara för sig själv och kommer på massa ursäkter varför det går så dåligt hela tiden .

Senast ändrad:
Yes, problemet verkar uppstå varje år som det är VM eller OS. Då får dom svenska toppåkarna alltid ont eller blir sjuka, och kan inte åka några andra tävlingar, utan måste vara hemma och träna. :sneaky:

Skidskyttarna därmot verkar vara tuffa typer, som åker alla tävlingar !

Fattar inte varför calle inte lägger av . Han ljuger bara för sig själv och kommer på massa ursäkter varför det går så dåligt hela tiden .
Tolkar jag dig rätt i att du säger att han inte alls har problem med ryggen och att anledningen till att han presterar dåligt är att han inte har kapaciteten att vara säg topp-10 i VC?

Yes, problemet verkar uppstå varje år som det är VM eller OS. Då får dom svenska toppåkarna alltid ont eller blir sjuka, och kan inte åka några andra tävlingar, utan måste vara hemma och träna. :sneaky:

Skidskyttarna därmot verkar vara tuffa typer, som åker alla tävlingar !
Hanna Öberg gjorde hoppade precis över VC-tävlingarna i Frankrike för att vara hemma och träna. Men fakta får förstås inte stå i vägen för lite okunnigt soffgubbsraljerande.

Den höll inte ens till start, alltså.
I mina ögon ett klokt beslut. Han har alldeles för många gånger tidigare försökt tävla när det i efterhand varit tydligt att han skulle varit hemma och sett till att vara helt ok innan han ger sig ut i VC:en.

I mina ögon ett klokt beslut. Han har alldeles för många gånger tidigare försökt tävla när det i efterhand varit tydligt att han skulle varit hemma och sett till att vara helt ok innan han ger sig ut i VC:en.
Ja, för en gångs skull. Risken var nog annars stor att han åkt dit, kört 1-2 lopp och sedan klivit av. Nu får nån annan chansen (Eric Rosjö, tror jag), även om förberedelserna inte blir hundra förstås.

Tolkar jag dig rätt i att du säger att han inte alls har problem med ryggen och att anledningen till att han presterar dåligt är att han inte har kapaciteten att vara säg topp-10 i VC?

Okey han kanske hade problem med ryggen denna gången men annars så är det alltid gnäll och bortförklaringar när det går dåligt för honom.

Han har inte det som krävs för top 10 i vc i mina ögon, även fast han ibland kan skrälla i någon tävling .

Okey han kanske hade problem med ryggen denna gången men annars så är det alltid gnäll och bortförklaringar när det går dåligt för honom.

Han har inte det som krävs för top 10 i vc i mina ögon, även fast han ibland kan skrälla i någon tävling .
Calle hade förra säsongen följande topp-10-resultat individuellt i VC:
5:a, Trondheim, skiathlon
4:a, Trondheim, 10 km C
7:a, Val di Fiemme, 15 km C mst
6:a, Canmore, Sprint F
10:a, Minneapolis, 10 km F

Så i alla fall fem topp-10-placeringar förra säsongen. Regnar inte direkt svenska herråkare som slår det. Om jag i hastigheten ser rätt hade Anger också fem, Burman sex och Wille sju.

Jag kan hålla med om att han ibland verkar bryta för att han blir less när han inte upplever att han inte hänger med och ibland sågar materialet. Magproblemen, eller vad det nu var, han hade tror jag dock inte var något fejk och de störde honom väl under en skaplig tid.

Jag tycker det mest är konstigt/starkt att han orkar fortsätta.
Håller med. Har varit flera säsonger då jag haft på känn att han i slutet av dessa kommer att meddela att han lägger av. Trodde ett tag att Calle skulle lägga av före Kalla.

Är man inte bäste icke norrman kan man lika gärna lägga av!

Inte alls ! Föreslår att du låter bli personangrepp i fortsättningen.
Jaha, ja då ber jag om ursäkt för att jag trodde att fulciteringen var orsakad av bristande omdöme till följd av alkoholintag snarare än att vara orsakad av brist på sakliga argument.

Trist start för Swe sprinttjejer ! Snyggt av Diggins, kanske håller hela vägen ?!

Borde inte en stav i komposit (glasfiber/kolfiber) hålla bättre. Lite tyngre kanske, men det kan väl inte spela nån roll i en sprint. Eller har de några andra nackdelar förutom vikten?

Borde inte en stav i komposit (glasfiber/kolfiber) hålla bättre. Lite tyngre kanske, men det kan väl inte spela nån roll i en sprint. Eller har de några andra nackdelar förutom vikten?
Sämre pendel, inte tillräckligt styva, osv. I en spurt i en sprint märks det definitivt.
Sedan är det stor skillnad i känslan även om det bara skiljer några gram. Har man en gång testat toppstavar går det inte att gå tillbaka, det känns som att nån hällt vatten i stavarna. Därför har jag aldrig gått upp till toppstavar, utan stannat ett par snäpp under.

Sämre pendel, inte tillräckligt styva, osv. I en spurt i en sprint märks det definitivt.
Sedan är det stor skillnad i känslan även om det bara skiljer några gram. Har man en gång testat toppstavar går det inte att gå tillbaka, det känns som att nån hällt vatten i stavarna. Därför har jag aldrig gått upp till toppstavar, utan stannat ett par snäpp under.
Okey. Har själv inte åkt skidor sedan 1983, så jag har ingen aaaaning om sånt.

Om man kan uppnå praktiskt sett bättre hållbarhet på stavar om de väger mer skulle man ju kunna införa en lägsta vikt som är tillräckligt mkt över vad de lättaste stavarna idag väger för att påtagligt minska risken för stavbrott.

Känns som touren på både damsidan och herrsidan kan komma att vara rätt ospännande vad gäller totalsegern inför sista etappen.

Skitskidor igen. Hoppas de får ordning på det till damloppet.
Oavsett börjar det bli lite ofta nu, herr Svanebo har lite (eller snarare mycket) att fundera på.

Jaha, tre av de bästa svenska tjejerna orkar inte släpa sig ur soffan och åka ned och vara med i TdSk. Två andra åker hem efter bara någon dag. Sopor ! :sneaky::cool:

Tillbaka
Topp