Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vi får väl hoppas på inte va?Har man med sig stora fina vallabussen till JVM/U23-VM? Det bör man väl ha... Nån som vet?
Är nog inte omöjligt, den var väl på plats i Italien efter Cogne och nästa VC är väl först nästa helg (14-16/2) i Falun. Dock är det väl tveksamt om juniorernas skidor finns med i bussen (annat än ev de som startat i VC), så de får nog ändå släpa med sig en bunt skidor dit isf.Har man med sig stora fina vallabussen till JVM/U23-VM? Det bör man väl ha... Nån som vet?
Idag hade man bra skidor, men det var ju klassiskt...Vi får väl hoppas på inte va?![]()
Skräll.
![]()
Halfvarsson stoppas: ”Tyvärr så är det så”
Skid-SM i Borås får lov att klara sig utan en av landslagets allra största profiler. Calle Halfvarsson tvingas att ställa in. – Tyvärr är det så, säger 35-åringen.www.expressen.se
Får han ingen paraplydrink?Vadå "Stoppas" ? Det är ju skönt att stanna hemma och slappa lite och träna lite lugnt istället, precis som alla andra.
Gnälla är precis allt du gör i detta ämne om man bortser från rent falskt skitsnack. Totalt ointressant och tillför noll och inget.Calle kanske tar en whiskey istället.
Hela Svenska skidlandslaget borde skämmas, både ledare och aktiva. Dom ska fan vara med och tävla så ofta dom kan, och ställa upp med dom bästa i varje tävling ! Tänker fortsätta gnälla om detta. Vilka sopor dom är !![]()
-- alla experter jag hört är överens om att det är ett stort problem som måste lösas, i grund och botten handlar det om sportens framtid. Vem vill gå och titta på VC när inte de bästa är med, och vem vill arrangera när inte de bästa är med? Vem vill sponsra när inte de största stjärnorna är med och exponerar?
Du vill alltså att landslagsledningen skall tvinga åkare att åka?Exakt så. Själv så betalar jag streaming abonemang för att se skidtävlingarna, men den här sesongen så har många av dom bästa svenska åkarna knappt tävlat alls. Det krävs någon ändring för att sporten ska vara intressant. Så att dom bästa tas ut till varje tävling och sen är med och kör.
Jag har bara sett en i tråden som sysslat med personangrepp. Och det är inte Göran.GöranS har som vanligt missförstått det mesta, och försöker istället vara elak och börja med personangrepp. Sånt är ju alltid trist. Gå hem och pyssla med något excel istället.
Ge exempel på var jag i det inlägget ägnar mig åt personangrepp!GöranS har som vanligt missförstått det mesta, och försöker istället vara elak och börja med personangrepp. Sånt är ju alltid trist. Gå hem och pyssla med något excel istället.
Du vill alltså att landslagsledningen skall tvinga åkare att åka?
Tycker du att det ska gälla även vid skada/sjukdom? Frågan motiverad av tidigare kommenterar kring åkare som avstått tävlingar i samband med kroppsliga problem.
Tror du att det skulle funka bra om man ser över tid?
Vilka möjliga problem ser du med upplägget och varför tror/anser du att det trots allt är bästa vägen att gå?
Nu har du chansen att visa att du inte bara är en gnällmaskin utan att du har något att tillföra debatten. Ta den!
För en arrangör som Falun är det klart det är dåligt att merparten av de svenska stjärnorna verkar komma att nobba tävlingen. Hemmapojken Alvar M har tidigare sagt ”Det är ju katastrof” om sina kollegors beslut att inte vara med.
Finns det nån snö där nere i träsket att åka på? Känns ju trist om det blir ett SM på en konstsnösträng när det är kanonförhållanden i de finare delarna av landet.
Men Alvar glassade ju i Alperna och drack paraplydrinkar istf att köra JVM-testet. Hur ska du ha det?Som sagt, skithögen Byström mfl ----
![]()
”Jag fattar inte hur de kan vara så korkade”
Det blev en tuff svenskdag på JVM. Då gick SVT:s expert Mathias Fredriksson till attack mot det svenska skidförbundet. – Jag förstår fortfarande inte hur de kan vara så korkade att de inte tog ut Alvar Myhlback, säger han i direktsändning.www.expressen.se
Ska de vara på höghöjdsuppladdning nere i Alperna inför VM? I så fall kanske resande fram och tillbaka till Falun med därtill kopplad smittorisk och att dessutom avbryta höghöjdsvistelsen kan påverka beslutet.För en arrangör som Falun är det klart det är dåligt att merparten av de svenska stjärnorna verkar komma att nobba tävlingen. Hemmapojken Alvar M har tidigare sagt ”Det är ju katastrof” om sina kollegors beslut att inte vara med.
Johan Olsson är ju ett intressant exempel. Kändes som att han knappast hade kommit till start i vettig form i något mästerskap om det varit stenhårda krav på att åka alla tävlingar. Var väl några mästerskap där han presterade bra där han väsentligen levde som eremit en period före mästerskapen för att just kunna träna bra och undvika att bli sjuk.Jag tycker också det är problem att åkarna står över så mycket. Självklart ska ingen tävla sjuk eller skadad men ofta handlar det om , leta form/återhämtning/ osv osv. De tränar ju ändar från maj till oktober för att förbereda sig för en tävlingssäsong, då borde det ju inte va omöjligt att tävla ja iaf de flesta helger. Så lång är ju inte säsongen. Om man jämför med Ski Classics är det ju aboslut åkare som står över men då är det ju verkligen att de är sjuka. Det är liksom inte ok att stanna hemma hela februari och förbereda sig för Vasaloppet.
Sen har jag också svårt att förstå att det inte är bra förberedelser att tävla ganska mycket, men uppenbarligen funkar det ju för vissa att mest va hemma och träna och tävla sparsamt (Johan Olsson bla)
Jo, han var sjuk mycket tidigare.Kan ha fel, men hade han inte problem med ganska mycket sjukdom tidigt under karriären och att han med tiden lärde sig vad han behövde göra för att kunna konkurrera på högsta nivå?
Det som det visar är att olika upplägg passar olika åkare. Att då hårt införa ett krav på massivt VC-tävlande kan innebära att man effektivt sett plockar bort åkare som kunde ha tagit mästerskapsmedaljer.
Så är det, de har sina skäl och gör det de tycker gör dem bäst förberedda till VM. Klart de helst inte skulle vilja välja bort att tävla på hemmaplan. Men det hjälper ju inte Falun, för arrangören kvarstår faktumet att de har en mycket sämre produkt att sälja än vad de brukar ha. Vi får väl se vad det innebär för biljettförsäljningen och ekonomin.Ska de vara på höghöjdsuppladdning nere i Alperna inför VM? I så fall kanske resande fram och tillbaka till Falun med därtill kopplad smittorisk och att dessutom avbryta höghöjdsvistelsen kan påverka beslutet.
Ja, att VC har högre status inom skidskytte än längd är det nog få som ifrågasätter. Förutom tradition, vilket förvisso kan ändras men svårligen i en handvändning, spekulerade jag ju tidigare i att det finns skillnader i grenarna som gör att det kanske är naturligare att VC hålls högre i skidskytte än i längd.I Vinterstudion diskuterades det att en anledning till att VC har högre status inom skidskyttet är att där körs VM varje år. Ligger nog lite i det.
Den största lagsporten fotboll kör förresten just så, dvs utan slutspel. Den som vinner serien är också mästare i de flesta stora ligorna i Europa, inkl Sverige.
Och om du försöker problematisera det förslaget?Enkelt, dom kan ju köra VM som första tävlingen på sesongen. Då behöver ingen tävla innan och kan köra vilket upplägg dom vill.
Ja sen finns ju den ständiga frågan om långloppsåkarna är lika "bra" som tradåkarna som säkert retar vissa långloppsåkare.Ja, det är nog en hel del rivalitet mellan trad och Ski Classics. Jag kan tänka mig att Alvar ”matats” med en hel del i Lager157 också, långloppsåkarna är ju ofta såna som inte riktigt räckt till i trad i unga år eller inte riktigt nådde ända fram i seniorkarriären, så kan nog finnas en del bitterhet från det hållet som luftas. Som ung påverkas han nog en hel del av den omgivning han befinner sig i.