[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Och kul att norrmannen genast var så nöjd med ett brons!

Har man med sig stora fina vallabussen till JVM/U23-VM? Det bör man väl ha... Nån som vet?

Dom går in på Intersport och köper några Swixburkar med blå / grön / lila / röd valla. Enkelt.

Har man med sig stora fina vallabussen till JVM/U23-VM? Det bör man väl ha... Nån som vet?
Är nog inte omöjligt, den var väl på plats i Italien efter Cogne och nästa VC är väl först nästa helg (14-16/2) i Falun. Dock är det väl tveksamt om juniorernas skidor finns med i bussen (annat än ev de som startat i VC), så de får nog ändå släpa med sig en bunt skidor dit isf.

Calle kanske tar en whiskey istället.

Hela Svenska skidlandslaget borde skämmas, både ledare och aktiva. Dom ska fan vara med och tävla så ofta dom kan, och ställa upp med dom bästa i varje tävling ! Tänker fortsätta gnälla om detta. Vilka sopor dom är ! :cool:😄

Senast ändrad:
Nu var det ju känning av diskbråck för Calle, och då kanske det inte är så bra att vara med.

Men rent generellt är det ett stort problem för sporten när de bästa inte är med. Tidigare har det främst varit TdS och kanske nån enstaka helg innan VM, men i år är det ju långa perioder som många väljer att inte vara med. Problemet avfärdas ju av en del här i tråden, men det diskuteras en hel del både i Vinterstudion och i Radiosporten på ett sätt jag inte hört tidigare, och alla experter jag hört är överens om att det är ett stort problem som måste lösas, i grund och botten handlar det om sportens framtid. Vem vill gå och titta på VC när inte de bästa är med, och vem vill arrangera när inte de bästa är med? Vem vill sponsra när inte de största stjärnorna är med och exponerar?

Jag kan bara gå till mig själv som ändå måste klassas som betydligt mer skidintresserad än genomsnittet, och ärligt säga att de senaste helgerna inte varit jätteintressanta att titta på. Vad ska då gemene man, som kanske bara känner till våra största stjärnor, tycka när de slår på TV:n och upptäcker att de inte är med? Intresset minskar såklart.

Det vill till att det levereras på VM, och det ordentligt.

Calle kanske tar en whiskey istället.

Hela Svenska skidlandslaget borde skämmas, både ledare och aktiva. Dom ska fan vara med och tävla så ofta dom kan, och ställa upp med dom bästa i varje tävling ! Tänker fortsätta gnälla om detta. Vilka sopor dom är ! :cool:😄
Gnälla är precis allt du gör i detta ämne om man bortser från rent falskt skitsnack. Totalt ointressant och tillför noll och inget.

Ämnet som sådant tål absolut att analyseras och debatteras men då på ett seriöst sätt.

Naturligtvis är TV-tittare en pusselbit. Det är dock inte den enda pusselbiten och att idissla gnäll utgående från att skidåkningen i sin helhet ska existera enkom för att du ska kunna sitta och pösa i TV-soffan är i mina ögon väldigt enögt.

Tycker om tävlingarna i denna serie.

Vem minns inte Emil Persson härom året, eller alla Brittas triumfer?

-- alla experter jag hört är överens om att det är ett stort problem som måste lösas, i grund och botten handlar det om sportens framtid. Vem vill gå och titta på VC när inte de bästa är med, och vem vill arrangera när inte de bästa är med? Vem vill sponsra när inte de största stjärnorna är med och exponerar?

Exakt så. Själv så betalar jag streaming abonemang för att se skidtävlingarna, men den här sesongen så har många av dom bästa svenska åkarna knappt tävlat alls. ( Vad kallas det när man betalar för något och sen bara får en fuskprodukt ? ) Det krävs någon ändring för att sporten ska vara intressant. Så att dom bästa tas ut till varje tävling och sen är med och kör.

Senast ändrad:
Exakt så. Själv så betalar jag streaming abonemang för att se skidtävlingarna, men den här sesongen så har många av dom bästa svenska åkarna knappt tävlat alls. Det krävs någon ändring för att sporten ska vara intressant. Så att dom bästa tas ut till varje tävling och sen är med och kör.
Du vill alltså att landslagsledningen skall tvinga åkare att åka?

Tycker du att det ska gälla även vid skada/sjukdom? Frågan motiverad av tidigare kommenterar kring åkare som avstått tävlingar i samband med kroppsliga problem.

Tror du att det skulle funka bra om man ser över tid?

Vilka möjliga problem ser du med upplägget och varför tror/anser du att det trots allt är bästa vägen att gå?

Nu har du chansen att visa att du inte bara är en gnällmaskin utan att du har något att tillföra debatten. Ta den!

GöranS har som vanligt missförstått det mesta, och försöker istället vara elak och börja med personangrepp. Sånt är ju alltid trist. Gå hem och pyssla med något excel istället.

GöranS har som vanligt missförstått det mesta, och försöker istället vara elak och börja med personangrepp. Sånt är ju alltid trist. Gå hem och pyssla med något excel istället.
Jag har bara sett en i tråden som sysslat med personangrepp. Och det är inte Göran.

Ge exempel på var jag i det inlägget ägnar mig åt personangrepp!

Men ännu hellre, svara på frågorna så att vi kan få en saklig och intressant debatt.

Edit: Jag kan möjligen ge dig att gnällmaskin inte är totalt sakligt. Men ditt sätt att återupprepa samma tramsiga kritik med paraplydrinkar och annat känns ärligt talat maskinartat.

Senast ändrad:
Du vill alltså att landslagsledningen skall tvinga åkare att åka?

Tycker du att det ska gälla även vid skada/sjukdom? Frågan motiverad av tidigare kommenterar kring åkare som avstått tävlingar i samband med kroppsliga problem.

Tror du att det skulle funka bra om man ser över tid?

Vilka möjliga problem ser du med upplägget och varför tror/anser du att det trots allt är bästa vägen att gå?

Nu har du chansen att visa att du inte bara är en gnällmaskin utan att du har något att tillföra debatten. Ta den!

Jag tycker också det är problem att åkarna står över så mycket. Självklart ska ingen tävla sjuk eller skadad men ofta handlar det om , leta form/återhämtning/ osv osv. De tränar ju ändar från maj till oktober för att förbereda sig för en tävlingssäsong, då borde det ju inte va omöjligt att tävla ja iaf de flesta helger. Så lång är ju inte säsongen. Om man jämför med Ski Classics är det ju aboslut åkare som står över men då är det ju verkligen att de är sjuka. Det är liksom inte ok att stanna hemma hela februari och förbereda sig för Vasaloppet.

Sen har jag också svårt att förstå att det inte är bra förberedelser att tävla ganska mycket, men uppenbarligen funkar det ju för vissa att mest va hemma och träna och tävla sparsamt (Johan Olsson bla)

För en arrangör som Falun är det klart det är dåligt att merparten av de svenska stjärnorna verkar komma att nobba tävlingen. Hemmapojken Alvar M har tidigare sagt ”Det är ju katastrof” om sina kollegors beslut att inte vara med.

För en arrangör som Falun är det klart det är dåligt att merparten av de svenska stjärnorna verkar komma att nobba tävlingen. Hemmapojken Alvar M har tidigare sagt ”Det är ju katastrof” om sina kollegors beslut att inte vara med.

Det är väl det tydligaste och värsta exemplet. Enda wc-tävlingen i Sverige, i skidmetropolen Falun, med en potentiellt stor publik som kommer dit för att se dom bästa svenska åkarna. Men dom vill inte vara med utan åker och tränar istället.

Finns det nån snö där nere i träsket att åka på? Känns ju trist om det blir ett SM på en konstsnösträng när det är kanonförhållanden i de finare delarna av landet.

Finns det nån snö där nere i träsket att åka på? Känns ju trist om det blir ett SM på en konstsnösträng när det är kanonförhållanden i de finare delarna av landet.

Någon natursnö finns ju inte men konstsnön ska väl vara helt ok( tom bra kanske) vad jag har förstått. Nu ser ju prognosen ganska bra ut med ett par minus på fredag -lördag iaf. Vintern har varit dålig men inte katastrof ändå, funnits möjligheter att göra en del snö.

Släpp dopingen fri (så att åkarna orkar), ha tävlingar varannan dag (eller iaf tre gånger i veckan), tvinga åkarna att vara med. Det kommer både skidåkare och åskådare att gilla. Mer är mer! Eller inte. Nånstans måste det finnas en balans.

Som sagt, skithögen Byström mfl ----

Som sagt, skithögen Byström mfl ----

Men Alvar glassade ju i Alperna och drack paraplydrinkar istf att köra JVM-testet. Hur ska du ha det?

Sara Sjöström behöver väl inte tävla i Mora simklubb mästerskap, eller ? 😄 Dom där skidbossarna verkar inte ha många hästar hemma !

Yep, dom blockar den överlägset bästa Junioren i världen från att vara med i JuniorVM, och dom medverkar till att många av dom bästa Svenska åkarna inte tävlar, och tex bojkottar Falun, den enda Svenska worldcup tävlingen.
Dom borde sparkas hela högen !! :cool:

Ska de vara på höghöjdsuppladdning nere i Alperna inför VM? I så fall kanske resande fram och tillbaka till Falun med därtill kopplad smittorisk och att dessutom avbryta höghöjdsvistelsen kan påverka beslutet.

Jag tycker också det är problem att åkarna står över så mycket. Självklart ska ingen tävla sjuk eller skadad men ofta handlar det om , leta form/återhämtning/ osv osv. De tränar ju ändar från maj till oktober för att förbereda sig för en tävlingssäsong, då borde det ju inte va omöjligt att tävla ja iaf de flesta helger. Så lång är ju inte säsongen. Om man jämför med Ski Classics är det ju aboslut åkare som står över men då är det ju verkligen att de är sjuka. Det är liksom inte ok att stanna hemma hela februari och förbereda sig för Vasaloppet.

Sen har jag också svårt att förstå att det inte är bra förberedelser att tävla ganska mycket, men uppenbarligen funkar det ju för vissa att mest va hemma och träna och tävla sparsamt (Johan Olsson bla)
Johan Olsson är ju ett intressant exempel. Kändes som att han knappast hade kommit till start i vettig form i något mästerskap om det varit stenhårda krav på att åka alla tävlingar. Var väl några mästerskap där han presterade bra där han väsentligen levde som eremit en period före mästerskapen för att just kunna träna bra och undvika att bli sjuk.

Jag skulle säga Johan Olsson var ett extremfall (då iaf). Dels var det i slutet av karriären, dessutom hade han ju så extremt lätt att bli sjuk.
Hade han varit från ett östland hade vi skrikit doping. Det är ju faktiskt en annan aspekt av det hela, för 10-15 år sedan sågs det som suspekt att ”försvinna” månaden innan VM och sen dyka upp som gubben i lådan i toppform. Nu verkar det vara helt normalt.

Kan ha fel, men hade han inte problem med ganska mycket sjukdom tidigt under karriären och att han med tiden lärde sig vad han behövde göra för att kunna konkurrera på högsta nivå?

Det som det visar är att olika upplägg passar olika åkare. Att då hårt införa ett krav på massivt VC-tävlande kan innebära att man effektivt sett plockar bort åkare som kunde ha tagit mästerskapsmedaljer.

Kan ha fel, men hade han inte problem med ganska mycket sjukdom tidigt under karriären och att han med tiden lärde sig vad han behövde göra för att kunna konkurrera på högsta nivå?

Det som det visar är att olika upplägg passar olika åkare. Att då hårt införa ett krav på massivt VC-tävlande kan innebära att man effektivt sett plockar bort åkare som kunde ha tagit mästerskapsmedaljer.
Jo, han var sjuk mycket tidigare.

Och visst är det så, olika upplägg passar olika åkare. Samtidigt är det ingen rättighet att tävla i vare sig VC eller VM. Om allt fler skippar VC och bara siktar på VM så har ju FIS snart ingen produkt. Om det här fortsätter blir jag inte förvånad om de inför nån slags kvalificering till VM, ex.vis deltagande i x antal VC-tävlingar eller att bara topp-xx i VC är kvalificerade.

Ska de vara på höghöjdsuppladdning nere i Alperna inför VM? I så fall kanske resande fram och tillbaka till Falun med därtill kopplad smittorisk och att dessutom avbryta höghöjdsvistelsen kan påverka beslutet.
Så är det, de har sina skäl och gör det de tycker gör dem bäst förberedda till VM. Klart de helst inte skulle vilja välja bort att tävla på hemmaplan. Men det hjälper ju inte Falun, för arrangören kvarstår faktumet att de har en mycket sämre produkt att sälja än vad de brukar ha. Vi får väl se vad det innebär för biljettförsäljningen och ekonomin.

Att ha tvingande antal tävlingar kan leda till oerhört besynnerliga situationer. Jag kan komma på VM-medaljörer som av oerhört goda skäl hade så få VC-starter innan det aktuella VM:et att de med en rimligt satt gräns på antal VC-tävlingar inte fått ställa upp i VM:et.

Ett krav på VC-poäng kommer att innebära att åkare som ligger på gränsen till att kvala in kommer att vara tvungna att tävla väldigt flitigt om de vill åka VM:et. För en åkare som t.ex. Sundling kommer det dock rimligen inte att innebära speciellt mycket givet att gränsen måste sättas rimligt lågt för att det inte ska sluta med ett VM med ett par handfull deltagare.

Och, bara för tydlighets skull, jag tycker också det är kul att se de flesta av de bästa tävla mot varandra i VC.

Jag är dock motståndare till "tvångsförslag". Dels för att jag tror att de i praktiken är väldigt svåra att utforma så att de får önskad effekt och dels för att åkare är så olika och tvånget mkt sannolikt kommer att vara till fördel för vissa åkare men till nackdel för andra.

Sen "mäter" VC och VM i princip lite olika saker. VC handlar om jämn hög nivå medan VM handlar om hög högsta nivå. Det finns ju åkare som är bättre på det ena och sämre på det andra. Sundby och Olsson är väl lite av motpoler där.

Jag tror mer på moroten och att man behöver hitta sätt att göra VC mer attraktiv för åkarna. Jag vet inte om en rejäl bantning av antal lopp skulle kunna åstadkomma en förbättring.

Det är onekligen en svår nöt att knäcka. Jag vill dock ha kvar VM, även om jag som jag skrev ovan inte skulle ha något emot att de bara gick vart fjärde år (mitt emellan OS). Och jag vill se de bästa på VM (och OS) vara med och tävla i så bra skick som möjligt. Att skippa mästerskap och bara ha en VC vore ungefär som att i de stora lagsporterna skippa slutspelet och bara köra en enda lång serie.

Som jag ser det är det enda rimliga sättet att öka deltagandet att göra det attraktivt att delta.

Tex. högre status/mer pengar på vc, se över schemat så att vm/os/vc/sm inte krockar, kanske minska antal lopp i vc.

I Vinterstudion diskuterades det att en anledning till att VC har högre status inom skidskyttet är att där körs VM varje år. Ligger nog lite i det.

Den största lagsporten fotboll kör förresten just så, dvs utan slutspel. Den som vinner serien är också mästare i de flesta stora ligorna i Europa, inkl Sverige.

Enkelt, dom kan ju köra VM som första tävlingen på sesongen. Då behöver ingen tävla innan och kan köra vilket upplägg dom vill.

I Vinterstudion diskuterades det att en anledning till att VC har högre status inom skidskyttet är att där körs VM varje år. Ligger nog lite i det.

Den största lagsporten fotboll kör förresten just så, dvs utan slutspel. Den som vinner serien är också mästare i de flesta stora ligorna i Europa, inkl Sverige.
Ja, att VC har högre status inom skidskytte än längd är det nog få som ifrågasätter. Förutom tradition, vilket förvisso kan ändras men svårligen i en handvändning, spekulerade jag ju tidigare i att det finns skillnader i grenarna som gör att det kanske är naturligare att VC hålls högre i skidskytte än i längd.

En nackdel med ligaformatet är att i alla fall segern kan vara avgjord ett bra tag innan slutet. Där är ett mästerskapslopp mer robust - det är inte avgjort tre veckor innan VM:et.

Edit:
Angående status menar jag att statusskillnaden är ganska okontroversiell. Det intressanta är istället vad man gör för att höja statusen på längd-VC och samtidigt beakta vad det betyder för mästerskapen, vilka jag tror man gör sig en björntjänst om man generellt slaktar till förmån för VC-statusen.

Senast ändrad:
Såg lite kommentarer i från Halvarsson och Burman i Alvar-frågan. De var befriande raka när de klargjorde att Ville Alvar åkta JVM kunde han enkelt kört testet. Nu valde han ändå SC-loppet istället.

Jag ser detta som en tuppfäktning mellan förbundet och SC. Alvar blev brickan.

Ja, det är nog en hel del rivalitet mellan trad och Ski Classics. Jag kan tänka mig att Alvar ”matats” med en hel del i Lager157 också, långloppsåkarna är ju ofta såna som inte riktigt räckt till i trad i unga år eller inte riktigt nådde ända fram i seniorkarriären, så kan nog finnas en del bitterhet från det hållet som luftas. Som ung påverkas han nog en hel del av den omgivning han befinner sig i.

Jag har ju förespråkat ett system där de n bästa som individer är direktkvalade till mästerskap. Med ett sådant system hade Alvar garanterat varit med igår (givet att han varit frisk och hel). I sändningen tog de upp att han har klart färre FIS-punkter än alla andra åkare i startfältet i gårdagens junior-lopp. Har för mig att Fredriksson sa 40 för Myhlback och 58 för vinnaren Heggen som hade minst av de som åkte igår. Och färre punkter är bättre.

Sen finns det komplicerande faktorer med ett sådant system, t.ex. när ska man titta på rankningen? Och vad ska rankningen baseras på. I seniorålder är väl VC eller FIS-punkter hyggligt rättvisande, ffa i toppen. På juniorsidan finns ingen VC och FIS-punkter kan nog slå rätt fel.

Ja, det är nog en hel del rivalitet mellan trad och Ski Classics. Jag kan tänka mig att Alvar ”matats” med en hel del i Lager157 också, långloppsåkarna är ju ofta såna som inte riktigt räckt till i trad i unga år eller inte riktigt nådde ända fram i seniorkarriären, så kan nog finnas en del bitterhet från det hållet som luftas. Som ung påverkas han nog en hel del av den omgivning han befinner sig i.
Ja sen finns ju den ständiga frågan om långloppsåkarna är lika "bra" som tradåkarna som säkert retar vissa långloppsåkare.

Tillbaka
Topp