[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Fin åkning av Linn. Ser inte ut som hon behöver ta i.

Starkt av Linn, på riktigt
Tråkigt att Maja inte kunde gära sig själv rättvisa på riktigt
Anger visade lite svaghet.. Har hänt ett par gånger nu.

Skistad...

Återigen ett bra distanslopp av Anger. Fick väl lite revansch för gårdagens taktiska misstag.

Undrar om inte Svahn öppnade lite väl hårt idag. Liksom, förstås, Calle. Han höll ihop det hyggligt, men det är synd att han ska dra iväg sådär i början.

Kanske inte så taktiskt igår i finalen, men att tre stycken (eller var det fyra?) gled förbi med sån fart känns som att det var stor skillnad på vallan.

Kanske inte så taktiskt igår i finalen, men att tre stycken (eller var det fyra?) gled förbi med sån fart känns som att det var stor skillnad på vallan.
Om man inte har fantastiskt mkt bättre glid eller kan skapa en rejäl lucka inför den långa utförskörningen ner till stadion skulle jag säga att historien rätt tydligt visar att man inte ska starta den utförskörningen i spets.

Linn gick inte i spets i vare sig kvart eller semi då det var hyggligt samlad tropp medan hon i finalen skapade en bra lucka innan utförskörningen. Det var i mina ögon rutinerat och taktiskt kört.

Om man inte har fantastiskt mkt bättre glid eller kan skapa en rejäl lucka inför den långa utförskörningen ner till stadion skulle jag säga att historien rätt tydligt visar att man inte ska starta den utförskörningen i spets.

Linn gick inte i spets i vare sig kvart eller semi då det var hyggligt samlad tropp medan hon i finalen skapade en bra lucka innan utförskörningen. Det var i mina ögon rutinerat och taktiskt kört.

Jo att det inte var så taktiskt, det skrev jag också, men tror aldrig jag sett så många åkare glida förbi den som ligger etta i den takten någon gång.
Man kan alltid spekulera, men här är en vinkling från en som var på plats:
– Mmm, norrmännen hade bra surf under skidorna. Vi har inte dåliga grejer men deras sticker ut, säger Edvin Anger.

Lite klurigt program i VM med 10 km, teamsprint och herrstafett på tisdag, onsdag och torsdag. Är väl de sträckor som ffa kan vara aktuella för Calle med tanke på att skejt väl inte fungerat så bra denna säsong.

Såg lite segt ut för Anger uppför Mördarbacken näst sista gången.

Det vore ju trevligt om det inte blev trippel Norge men det är väl där vi hamnar till slut.

Hade nog setts som lite vågat om man inför säsongen gissat att sprinten skulle vara Angers placeringsmässigt sämsta lopp i VC i Falun denna säsong.

Norrmännen ska nog vara glada över att de har lite friplatser till VM i och med att de har regerande mästare. Misnkar i alla fall behovet av att bänka åkare som har medaljchans, vilket mycket väl kan bli fallet med Kläbo, HÖA, Nyenget, Ree, Golberg och Krüger i truppen.

Hade nog setts som lite vågat om man inför säsongen gissat att sprinten skulle vara Angers placeringsmässigt sämsta lopp i VC i Falun denna säsong.
Ja sannerligen. Starkt att orka dra den där stora kroppen (190 cm, 95 kg) uppför mördarbacken fem ggr i nästan samma tempo som bergsgetterna. Jag brukar cykla uppför med min kära mtb, och det jag tycker är värst med den är att den är så brant bitvis, och att den syra man tvingas närma sig under de partierna följer med en när det blir mera normalt brant. Tur för mig att jag är en spinkis jfrt med Anger men mina 84 kg fördelade över 192 cm.

Lite mycket upp-och-ner-resultat för Burman denna säsong. Milloppet i Ruka tycker jag var rätt lovande, men sen har det varit en del lopp som inte varit så bra.

Gissar att Burman är aktuell för stafettlaget i VM, men känns som en "riskåkare", inte minst om han får åka andrasträckan där det ju brukar kunna gå fort. Alternativet är väl förstasträckan men då hamnar kanske Calle på andrasträckan och det känns lite riskabelt - för aktiv i början, släpper när det börjar gå fort och tappar rejält efter att ha gått med för länge.

"Det känns förjävligt. Jag har ingen chans att hänga med. Det går alldeles för tungt. Det syntes väl ganska tydligt att det var materialet som inte funkade för mig, säger en uppgiven Jens Burman, som slutade på en 31:a plats, till SVT Sport efter tävlingen."

Lite oroväckande att skidorna inte funkar. Var väl inte något riktigt "värstingföre" i alla fall. Sen måste väl Anger ha haft drägliga skidor med tanke på resultatet.

Novak diskad för skate. Tyckte när jag såg det att det såg misstänkt ut (inte bara han, men han gjorde det mer).

Är inte det så att bla fischer har "svenska strukturen" och angers har fabrikstruktur?

Är inte det så att bla fischer har "svenska strukturen" och angers har fabrikstruktur?
Tyckte Blomman muttrade något om att de rätt mkt övergivit den rigida hållningen kring "den svenska strukturen" då de insett att det kostar för mkt resultatmässigt. Förstås svårt att veta. Sen är inte jag personen att bedöma hur stor inverkan det har. Har väl kommit lite nysnö. Kan det ställa till det? Å andra sidan inte någon värme.

Tyckte Blomman muttrade något om att de rätt mkt övergivit den rigida hållningen kring "den svenska strukturen" då de insett att det kostar för mkt resultatmässigt. Förstås svårt att veta. Sen är inte jag personen att bedöma hur stor inverkan det har. Har väl kommit lite nysnö. Kan det ställa till det? Å andra sidan inte någon värme.

Inte tillräckligt med nysnö för att det ska spela någon roll. Den kom dessutom under/efter loppet igår. Var inte orimligt tungt på lugnet igår eftermiddag/kväll. Åkte i andra delar av Falun innan loppet idag och det var väl strävt, men inte extremt. Har svårt att tänka mig att det ska spela någon roll.

Senast ändrad:
Dock är det väl så att de skidor som är slipade med ”svenska strukturen” är det, och då är det svårt att få tillbaka Fischers fabriksstruktur (de lär nog inte dela ut den hur som), och att hitta nya passande skidor under säsong är nog inte helt enkelt. Det brukar ju vara ett ganska tidskrävande jobb under somnar/höst att plocka och analysera skidor fr fabrik.

Dock är det väl så att de skidor som är slipade med ”svenska strukturen” är det, och då är det svårt att få tillbaka Fischers fabriksstruktur (de lär nog inte dela ut den hur som), och att hitta nya passande skidor under säsong är nog inte helt enkelt. Det brukar ju vara ett ganska tidskrävande jobb under somnar/höst att plocka och analysera skidor fr fabrik.
Om de slipat om från fabriksslip till svenska strukturen, går det då att slipa om en gång till och återfå fabriksslipen? Eller tål skidorna bara en omslipning?

Om det går borde det väl i alla fall vara teoretiskt möjligt att skicka tillbaka skidorna till fabriken och få dem omslipade där. Då läcker ingen kunskap från tillverkaren. Sen kostar det absolut tid och pengar, men det borde ju finnas ett incitament från både landslagets och skidtillverkarens håll att de aktiva inte ska åka runt med odugligt material och prestera dåligt, inte minst nu till VM.

Alltså, banan i falun måste bara göras om från grunden. Redan åren innan VM 2015 insåg väl alla att avslutningen inte är rättvis alls. Idag var det Ree som gick med i klubben som torskat pga hur avslutningen ser ut. Han sällar sig till en fin skara åkare som provat att ligga först i sista nedförsbacken. Simen Krüger, Johan Olsson, Anders Södergren är andra som vet hur det känns.

Alltså, banan i falun måste bara göras om från grunden. Redan åren innan VM 2015 insåg väl alla att avslutningen inte är rättvis alls. Idag var det Ree som gick med i klubben som torskat pga hur avslutningen ser ut. Han sällar sig till en fin skara åkare som provat att ligga först i sista nedförsbacken. Simen Krüger, Johan Olsson, Anders Södergren är andra som vet hur det känns.
Är ju inte skitenkelt att göra något. Terrängen ser ju ut som den gör, kommer alltid vara nedför mot stadion. Sen finns det väl en charm med att banorna ser olika ut beroende på plats.

Tillbaka
Topp