[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Annars kan man kanske göra som i NHL, att man har ett helt galet spelschema (och skippa dopingtesterna)? Återhämtningen för skidåkarna får lösas med annat än hoppade tävlingar.

Borde vara ett krav för att få köra VM oxå, att man kört ett visst antal tävlingar innan.
Ja, det vore i sin ordning om VM-åkarna från Egypten, Brasilien och Vietnam åkte lite fler VC-deltävlingar.

Skulle även vara kul att se Skistad i några 5-milar.

Hittade detta, verkar ändå vara en hel del pengar. Har svårt att se att det skulle vara mer i SkiClassics, Vasaloppsseger gav väl 101k i år och är högsta prissumman. Att ta hem Grand Classic (vilken ingen ännu gjort) ger 1 miljon extra. Däremot ger väl teamen möjlighet att satsa, osäker dock om det är fetare än det trad.åkarna får fr landslaget.

När det gäller trad skulle man ju dock kunna se över fördelningen. Idag ser det ut att 3 segrar ger nästan lika mycket som att vinna totalcupen. Att vinna TdS ger mer än att vinna totalcupen. Att komma på 16:e plats i ett lopp ger lika mycket som att komma 20;e i totalen. Med den fördelningen förstår man att totalcupen inte är mycket värd. Är du stjärna räcker det att köra några få lopp för att dra in mer prispengar än vad totalcupen ger. Så att flytta över prispengar fr enskilda lopp mot cuperna verkar ju vara ett recept att öka deltagandet.

Samtidigt är knappast drivkraften för de allra bästa (som har egna/lukrativa sponsoravtal) att vinna alla lopp (och tjäna lite mer). De vill vinna de lopp de vill vinna. De som är snäppet/snäppen under kan nog motiveras att slåss om 10:e-platsen i ett oviktigt lopp. Men är det dessa som drar publik?

Undrar vad Kläbos drivkraft är, som satsar på och vinner både VC, TdS och VM. Gissar att han har lukrativa sponsoravtal också.

Jag tror Kläbo vill bli bäst och vinna.
Jag tror att Kläbo är rätt unik.
Jag tror inte Kläbo skulle lyssna på en sport"journalist" som sa att han gjorde fel.
Jag tror att andra skidåkare också vill bli bäst och att de också vill vinna.
Jag tror inte att Mondo blev bäst pga vare sig ett sug efter prispengar eller för att han lyssnade på sport"journalister".
Jag tror att även Mondo är rätt unik (och att han känner sin kropp bäst när han hoppar över tex Finnkampen, trots att han vill vinna även där).

Samtidigt är knappast drivkraften för de allra bästa (som har egna/lukrativa sponsoravtal) att vinna alla lopp (och tjäna lite mer). De vill vinna de lopp de vill vinna. De som är snäppet/snäppen under kan nog motiveras att slåss om 10:e-platsen i ett oviktigt lopp. Men är det dessa som drar publik?
Det är just det som är problemet för längdskidåkningen, att många lopp tydligen ses som ”oviktiga”. Det är det som måste förändras om sporten ska kunna bryta den negativa spiralen och ha nån framtid.

Jajjamen, Frida & Jonna missar tyvärr tävlingen i Lahtis. Är någon förvånad ??

Frida är en supertalang med stor skadeproblematik. Att hon skulle köra en säsongsavslutning i Lahtis på sprutor med risk för värre skador verkar helt galet.

Jonna kommer ur en sjukdom. Varför ska hon ställa upp utan att kunna göra sig själv rättvisa?

Ska våra stjärnor hålla över tid krävs viss varsamhet. Inte heller cyklister ställer upp på alla tävlingar.

Frida är en supertalang med stor skadeproblematik. Att hon skulle köra en säsongsavslutning i Lahtis på sprutor med risk för värre skador verkar helt galet.
Nej, bara för att man är duktig på att åka skidor fort betyder det ju inte att kroppen (och knoppen) håller. Det är ju också väldigt individuellt. Känns som det passerar vissa experter helt obemärkt förbi. Tröttsamt.

Tycker det är befogat att kritisera en del skidstjärnor för att dom inte är med och tävlar. Lite kul att vara ironisk också. Sen är det klart att ibland beror det på någon skada eller skavank. Men många har bara åkt en liten del av tävlingarna, så det är inte bara sjukdom. Bra att ha något att skylla på ibland. Tackar vet jag Edvin som kört allt !!

Men nice att stanna hemma och slappa och dricka paraplydrinkar istället !!

Det är just det som är problemet för längdskidåkningen, att många lopp tydligen ses som ”oviktiga”. Det är det som måste förändras om sporten ska kunna bryta den negativa spiralen och ha nån framtid.
Jag håller inte med. Jag förstår att skidåkare (för att spara på sin hälsa och maximerar sina chanser att prestera bra på ett vm eller ett os) sparar på sin hälsa och kan prestera på en högre nivå.

Att tvinga folk att gå till jobbet halvsjuka eller halvskadade gör inte att sporten växer. Det är inte alternativet (för då kommer ingen/få att vilja ha det jobbet).

Tvärsäkra mellanchefer/sport"journalister" som vet vad som är bäst för andra är ett problem.

Att höja statusen på "oviktiga" tävlingar kan vara en lösning. Hur gör man det?
Att lägga till en massa tävlingar i en full säsong och tro att man per automatik får alla tävlingar att ha hög status? Visst kan man drömma, men verkligheten är jobbig ibland.

Jag håller inte med. Jag förstår att skidåkare (för att spara på sin hälsa och maximerar sina chanser att prestera bra på ett vm eller ett os) sparar på sin hälsa och kan prestera på en högre nivå.

Att tvinga folk att gå till jobbet halvsjuka eller halvskadade gör inte att sporten växer. Det är inte alternativet (för då kommer ingen/få att vilja ha det jobbet).

Tvärsäkra mellanchefer/sport"journalister" som vet vad som är bäst för andra är ett problem.

Att höja statusen på "oviktiga" tävlingar kan vara en lösning. Hur gör man det?
Att lägga till en massa tävlingar i en full säsong och tro att man per automatik får alla tävlingar att ha hög status? Visst kan man drömma, men verkligheten är jobbig ibland.
Det verkar som vi diskuterar olika saker. Självklart ska ingen åka om de är sjuka eller skadade, och självklart ska individuella åkare få ha sina mål.

Men det vi diskuterar är en större fråga - sportens framtid. För det måste det in pengar (till förbunden) och för det måste det till intresse och spänning. Då räcker det inte med ett VM varannat år och ett OS var fjärde. Även tävlingarna däremellan måste vara intressanta och en produkt som nån vill se. Frågan är hur vi får till det?
Och det här är inget som bara några sportkrönikörer ser som ett problem, de flesta som är involverade i sporten på olika sätt gör det - FIS, förbunden, experter (ofta f.d. skidåkare), osv. Har ju lyfts flera gånger i Vinterstudion och på Radiosporten den gångna säsongen ex.vis.

Men visst, vi kan vara nöjda som det är och inte göra nåt åt det, men då har vi nog inte mycket till längdsport om 20 år. Har FIS ekonomin att ens arrangera ett VM om det inte finns intäkter däremellan? Får sporten vara kvar i OS? FIS-pamparna klarar sig dock, de har ju alpint, backhoppning och nordisk kombination som alla är betydligt större sporter än längdåkningen och drar in mer pengar.

Det verkar som vi diskuterar olika saker. Självklart ska ingen åka om de är sjuka eller skadade, och självklart ska individuella åkare få ha sina mål.
Det var väl inom skidskyttet man hade ett system som nästan tvingade åkare att åka halvsjuka? Så, vill man tvinga fler åkare att köra fler tävlingar är det sånt som kan hända.
Men det vi diskuterar är en större fråga - sportens framtid. För det måste det in pengar (till förbunden) och för det måste det till intresse och spänning. Då räcker det inte med ett VM varannat år och ett OS var fjärde. Även tävlingarna däremellan måste vara intressanta och en produkt som nån vill se. Frågan är hur vi får till det?
Och det här är inget som bara några sportkrönikörer ser som ett problem, de flesta som är involverade i sporten på olika sätt gör det - FIS, förbunden, experter (ofta f.d. skidåkare), osv. Har ju lyfts flera gånger i Vinterstudion och på Radiosporten den gångna säsongen ex.vis.
Ja, frågan är hur vi får till det. Jag tror inte mer tvång är lösningen. Jag tycker ff att trad skidåkning är kul att se på. Att dagens tiktok-tittare tycker att det är tråkigt tycker jag inte ska drabba utövarna. Inom störtlopp är ju "publikfriande" (livsfarliga) tävlingar på modet. Och man har väl kastat fram trevare om "mer spänning" även inom längdåkningen?
Men visst, vi kan vara nöjda som det är och inte göra nåt åt det, men då har vi nog inte mycket till längdsport om 20 år. Har FIS ekonomin att ens arrangera ett VM om det inte finns intäkter däremellan? Får sporten vara kvar i OS? FIS-pamparna klarar sig dock, de har ju alpint, backhoppning och nordisk kombination som alla är betydligt större sporter än längdåkningen och drar in mer pengar.
Har aldrig skrivit att vi är eller ska vara nöjda som det är. Däremot behöver man analysera och definiera problemet innan man börjar med lösningarna.

Det var väl inom skidskyttet man hade ett system som nästan tvingade åkare att åka halvsjuka? Så, vill man tvinga fler åkare att köra fler tävlingar är det sånt som kan hända.

Ja, frågan är hur vi får till det. Jag tror inte mer tvång är lösningen. Jag tycker ff att trad skidåkning är kul att se på. Att dagens tiktok-tittare tycker att det är tråkigt tycker jag inte ska drabba utövarna. Inom störtlopp är ju "publikfriande" (livsfarliga) tävlingar på modet. Och man har väl kastat fram trevare om "mer spänning" även inom längdåkningen?

Har aldrig skrivit att vi är eller ska vara nöjda som det är. Däremot behöver man analysera och definiera problemet innan man börjar med lösningarna.
Det har aldrig varit nåt tvång inom skidskyttet. Det man hade tidigare var att man fick räkna bort ett par tävlingar fr VC-totalen, att det blev ramaskri när man tog bort det var för att åkarna tycker att VC-totalen är så viktigt. Dvs det omvända problemet mot vad längdåkningen har.

Jag tror inte heller mer tvång är lösningen, däremot kan man jobba med incitamenten för att få åkarna att prioritera annorlunda. Problemet är ganska tydligt, däremot saknas väl bilden fr åkarna varför de väljer att agera som de gör. Man behöver väl också titta på om det skiljer mellan nationerna, min bild är litegrann att det främst är Sverige som har det här problemet men det kan vara bias.

Det har aldrig varit nåt tvång inom skidskyttet. Det man hade tidigare var att man fick räkna bort ett par tävlingar fr VC-totalen, att det blev ramaskri när man tog bort det var för att åkarna tycker att VC-totalen är så viktigt. Dvs det omvända problemet mot vad längdåkningen har.
Om man förlorar väldigt mycket på att inte ställa upp, är det ett incitament för att tävla sjuk/skadad.
Man gillar totalen i skidskytte.
Man gillar inte totalen i trad längdåkning.
Vem har rätt och vem har fel?
Jag tror inte heller mer tvång är lösningen, däremot kan man jobba med incitamenten för att få åkarna att prioritera annorlunda. Problemet är ganska tydligt, däremot saknas väl bilden fr åkarna varför de väljer att agera som de gör. Man behöver väl också titta på om det skiljer mellan nationerna, min bild är litegrann att det främst är Sverige som har det här problemet men det kan vara bias.
Du tycker att du ser problemet tydligt.
Åkarna kan såklart prioritera annorlunda med yttre påverkan från förbund osv, men är det nödvändigt? Kan inte sprinters få fokusera på sprint?
Måste alla åka femmilen (bara för att publiken gillar den)?
Vi har ju flera exempel på svenska (och norska) skidåkare som gått sin egen väg (med egna träningsupplägg och tränare). Resultatmässigt kan man inte klaga på deras framgångar. Och nånstans är deras framgångar inte oviktiga för sporten.
Att tvinga dessa till nåt de inte vill göra ("Nä, Skistad, nu får du fan åka femmilen." tror jag inte leder till nåt gott.

Vill man ha folk på tävlingarna eller som tv-publik? Jag har varit på nåt sm och nån sm-vecka. Skulle (trots att jag är mer lagd åt längdskidor än bob och curling) säga att sm-veckan var betydligt roligare. Mer folkfest än skidnörd-fest (och detta helt utan Holmenkollenfylletendenser).

Finns ens ett skidintresserat publikunderlag som räcker för (möjligtvis för) många intressanta tävlingar? Jag vet inte.

Vem har sagt nåt om att tvinga renodlade sprinters åka distans och vice versa? Det är inte det som är problemet, problemet är att tävling prioriteras bort långa perioder. Det finns en sprintcup och det finns en distanscup, även på dessa måste statusen upp såklart.
Nu när du börjar hemfalla åt din vanliga argumentationsteknik är det nog dags att lägga ner.

"Vill man ha folk på tävlingarna eller som tv-publik? Jag har varit på nåt sm och nån sm-vecka. Skulle (trots att jag är mer lagd åt längdskidor än bob och curling) säga att sm-veckan var betydligt roligare. Mer folkfest än skidnörd-fest (och detta helt utan Holmenkollenfylletendenser).

Finns ens ett skidintresserat publikunderlag som räcker för (möjligtvis för) många intressanta tävlingar? Jag vet inte."

Du vill såklart inte diskutera. Precis som vanligt. :)

Ja, många åkare (även de bästa i sin gren) prioriterar bort tävlingar (för att hålla/orka de tävlingar de prioriterar). Det är förståeligt.

Hur vill du få upp statusen? "Nu är det dags att npg dags att lägga ner."

Såklart måste man tvinga dom där slöa Divorna att åka fler tävlingar. Att dom flesta lata tjejer bara åker en av tre tävlingar eller mindre är inte ok. Nu borde jag få 50% återbetalning på mitt viaplay abonemang !! 😄

"Jonna, du måste ändra ditt koncept att vinna det mesta i stor stil för att ist sluta 7:a i totalen. Respekt för sporten!"
Jag tycker det är Ja ändå ett litet misslyckande att en sån fantastisk skidåkare som Jonna inte alls är med och slåss om totalen i sprintcupen när de flesta nog skulle se henne som världens bästa sprinter.

Jag tycker inte det är så konstigt att åkare som Johaug t.ex som gjort comeback osv satsar hårt på VM t.ex. (nu har ju hon åkt mycket ändå iofs kanske ) men att nästan alla åkare mitt i eller i början av karriären gör samma sak tycker jag känns lite märkligt.

Jag tycker det är Ja ändå ett litet misslyckande att en sån fantastisk skidåkare som Jonna inte alls är med och slåss om totalen i sprintcupen när de flesta nog skulle se henne som världens bästa sprinter.
Jag skulle såklart också gärna se mer av henne. Men, är det det upplägget som gör att hon kan hoppskejta som hon gör så tar jag det.

Jag tycker inte det är så konstigt att åkare som Johaug t.ex som gjort comeback osv satsar hårt på VM t.ex. (nu har ju hon åkt mycket ändå iofs kanske ) men att nästan alla åkare mitt i eller i början av karriären gör samma sak tycker jag känns lite märkligt.
De har lärt sig av Charlotte Kalla.

De har lärt sig av Charlotte Kalla.
Ja, det är lite talande att innan Linn Svahn kom tvåa i totalen i fjol så var den bästa svenska placeringen Billans andraplats 1987/88.

Linn ska iaf ha en eloge för rätt inställning. Hoppas hon är tillbaka fit for fight nästa säsong!

52D8684C-7EE3-4B23-8FFA-4971F88339F6.webp

Är det Linn som räddar FIS (och skidsporten) genom att vinna totalen?

Jag tror inte det. Jag tror att det krävs mer än en hel och skadefri säsong för henne att lyfta intresset. Men, det får vi inte diskutera här ("i det här jävla landet/forumet!"! :)

Visst är det så. Men problemet nu är ju att de försöker tävla i trav - en bunte hästar/människor som springer inte-så-fort-de-kan. De är en klart knepigare konstruktion än att man kan skejta i kurvorna (vilket redan är tillåtet) eller vid spårbyten (vilket redan är tillåtet om man gör det lagom mycket).
Visst. Jag kan köpa att man tycker klassisk åkning borde tas bort. Men ska den finnas kvar måste man ha regler, annars blir det ju meningslöst.

Ja det känns väl ganska hårt.

Men där finns spår och när hon väljer att åka utanför spåret får hon inte ta några kliv öht om jag fattat det rätt?
Det är väl inga konstigheter att bli varnad för det där. Och har man redan en varning så blir man diskad.

Då vill jag se att alla norrmän INTE gjorde exakt samma sak...

Visst. Jag kan köpa att man tycker klassisk åkning borde tas bort. Men ska den finnas kvar måste man ha regler, annars blir det ju meningslöst.
Jag tycker inte att klassisk åkning ska bort. Jag tycker att om man vill ha kvar klassisk åkning så får man ha banor där det är det bästa transportsättet.

Tycker det var alldeles för hård bedömning, speciellt med tanke på att det är 2a gula kortet. För att bli diskad från hela tävlingen borde det krävas mer än så.....

Fair. Men där är det lättare att reglera på ett naturligt sätt än stakning vs alla klassiska växlar.
Jag förstår inte riktigt din poäng. Dett handlar väl om huruvida man får kliva när man riktningsförändrar eller inte och om man måste stå i spår om de finns osv.

Det är ju två tydliga skejtskär innan det är tillåtet. Jag förutsätter att en jury hade fällt för det oavsett nationalitet.
Skejtskär eller balansskär. Är det den nivån som ska hållas blir det inte många som blir kvar efter att juryn gått igenom alla åkare.

Då vill jag se att alla norrmän INTE gjorde exakt samma sak...
Man kan titta på valfritt SkiClassics-lopp för att hitta massor av såna där ”skejt”-skär. I princip alltid när de kör utanför spåret är det ju korrigeringar då och då.
Ganska säker man kan hitta en hel del om man tittar igenom tv-sändningarna från kollen i lördags också.

Jag förstår inte riktigt din poäng. Dett handlar väl om huruvida man får kliva när man riktningsförändrar eller inte och om man måste stå i spår om de finns osv.
Jag uppfattade en diskussion om stakning vs klassiskt som det var ett svar på. Så vi kanske pratade om varandra.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp