[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Skulle vara kul att se sträcktider.
1771090444282.webp

Ganska tydligt att Diggins inte är i bästa skick. Tappar 37 sekunder på sin sträcka och får ordentligt med däng på slutet av Fink som avslutar bra.

Tror att skidan måste visas upp för tävlingsjuryn efter målgång. Enklare att göra det ifall den inte ligger i nåt dike nånstans.

I alla fall enligt de svenska reglerna så får enbart trasiga skidor bytas och det är därför de ska kontrolleras efteråt.
Karolina Hedenström blev diskad i "Summit 2 Senja", på grund av att hon inte hade med sig sina egna skidor över mållinjen.

För mig ser det ut som Svahn genom katastrofkurvan tar en väldigt vid kurva och väsentligen bara glider igenom helt odramatiskt utan plogning medan Ebba går ett tajtare spår, plogar och att vänsterskidan kör "fast" i en snösträng just p.g.a. att hon plogar och sen går det över styr.

Är det svårare att ta det spår Svahn tar och att låta bli att ploga? Eller har det med förmåga att åka taktiskt utför att göra? Om det är det senare, borde de då inte ta och låta de som är bra utför åka igenom banan med Ebba "på rulle" så hon kan se vilka spårval hon bör ta?

Var på en cykelresa i Italien där Oskar Svärd och en gammal elitcyklist var med. Resan avslutades med ett lopp och Oskar hade ju bra kapacitet men var ovan att åka utför och då la sig den f.d. elitcyklisten med Oskar på hjul s.a. han kund följa efter och se spårval, bromsning, etc. Funderar på om inte något liknande skulle kunna vara bra även på skidor.

För mig ser det ut som Svahn genom katastrofkurvan tar en väldigt vid kurva och väsentligen bara glider igenom helt odramatiskt utan plogning medan Ebba går ett tajtare spår, plogar och att vänsterskidan kör "fast" i en snösträng just p.g.a. att hon plogar och sen går det över styr.

Är det svårare att ta det spår Svahn tar och att låta bli att ploga? Eller har det med förmåga att åka taktiskt utför att göra? Om det är det senare, borde de då inte ta och låta de som är bra utför åka igenom banan med Ebba "på rulle" så hon kan se vilka spårval hon bör ta?

Var på en cykelresa i Italien där Oskar Svärd och en gammal elitcyklist var med. Resan avslutades med ett lopp och Oskar hade ju bra kapacitet men var ovan att åka utför och då la sig den f.d. elitcyklisten med Oskar på hjul s.a. han kund följa efter och se spårval, bromsning, etc. Funderar på om inte något liknande skulle kunna vara bra även på skidor.
Blomman påpekade att Svahn reste sig upp före kurvan för att få ner farten, och det är inte första gången som Linn är duktigare utför än vad Ebba är.

Blomman påpekade att Svahn reste sig upp före kurvan för att få ner farten, och det är inte första gången som Linn är duktigare utför än vad Ebba är.
I mina ögon är Svahn den (i skidsammanhang) smartaste svenska nu aktiva skidåkaren, i alla fall på högre nivå. Sen har hon haft en hel del otur som hållit henne borta från att nå större framgångar än hon gjort.

Ebba är dock ofta osäker utför och det kostar även när hon inte vurpar. I lopp där de åker i grupp måste hon i uppförsbackarna börja med att avancera upp till tät vilket gör att hon får mindre backe att jobba med och uppförsbackar är ju typiskt hennes starka del. I lopp med intervallstart är det mer ren tidsförlust p.g.a. hon bromsar utför och då dessutom ofta får mindre fart in i efterföljande plattåkning eller uppförsbacke.

Med vetskapen om hur förhållandena var (var ju lika spårigt på fredagen) och den kuperade banan, borde landslagsledningen satt Ebba som den svagaste utförsåkaren på en fristilssträcka istället? Det var hårdare på fristilsdelen och generellt sett lite lättare att åka utför med skate.

Tyckte f.ö. Frida såg mer mänsklig ut idag. Visst, det blir ett lite konstigt läge när hon är toklångt vid växling efter men min känsla var ändå att det inte var samma tryck som i guldloppen.

Hade varit intressant att se hur det gått om Ebba undvikit vurpa 2. Tror det hade blivit en del tapp till för henne in till växling även utan "volten".

Visst gick Ebba ikull även på stafetten VM 2023 (Planica)? Stavbrott om jag inte kommer ihåg helt fel.

Imponerande ändå att Jonna åkte fortare än Weng. Heidi kunde i och för sig åka kontrollerat men hon såg inte ut att spara på krutet.

Imponerande ändå att Jonna åkte fortare än Weng. Heidi kunde i och för sig åka kontrollerat men hon såg inte ut att spara på krutet.
Svårt att riktigt bedöma styrkeförhållandet dem emellan utifrån dagens lopp tycker jag. Weng går ju garanterat med en viss säkerhetsmarginal - med det försprång hon har är ju väsentligen det enda hon inte får göra att spränga sig (eller möjligen dra en rejäl vurpa då). Sundling har ju å andra sidan en period då hon kommit ikapp Joensuu då hon rimligen försöker återhämta sid lite.

Jaja. Man kanske uppskattar de gånger damerna vinner mer eftersom det alltför ofta har slutat med besvikelse.
Sotji 2014, Seefelt 2019 och Trondheim 2025 är bland mina allra bästa sportminnen framför TVn. Det spelar ingen roll hur många gånger jag ser på YouTubes klipp. Jag sitter med blanka ögon och darrande underläpp varenda jävla gång!

Jo, de är kul att se. Min favorit är, som jag nog sagt tidigare, 2019.
2014 och 2019 är båda på knivseggen väsentligen fram till slutet att det ska gå medan 2025 kändes lite lugnare när Sundling väl var ikapp. Medan Kalla hade jaktläge hade Stina att försöka försvara en ledning vilket jag bedömer som taktiskt sett nästan svårare och dessutom med den åkare som tog alla inidividuella distansguld i det mästerskapet. Det gör att jag sätter 2019 lite före 2014.

Senast ändrad:
Var det då hon hängde ut Ebba och sa att hon förstörde för alla i utförskörningen? Linn har mognat flera hack känns det som så så skulle hon aldrig säga idag men sucka gör hon säkerligen.
Jo, hon var väl lite mer av "en frisk fläkt" (som det brukar heta om de som uttalar sig i ungdomligt oförstånd och stridens hetta).

Sen tycker jag inte Ebba såg superbra ut ens innan vurpa 1.

Hade varit intressant att se hur det gått om Ebba undvikit vurpa 2. Tror det hade blivit en del tapp till för henne in till växling även utan "volten".
Ja, det hade nog kunna bli riktigt spännande. Även frånsett vurpan så var väl Ebba svagare idag än vad man (iaf jag) hade trott innan loppet. Och man blev kanske lite lurad av Fridas totalkross häromdagen, så stark verkade hon inte alls idag. Om hon hade startat säg 20-25s efter Norge så hade det nog varit på håret att hon hunnit ikapp på 3:e sträckan, men hon hade knappast gått förbi? Sedan hade nog Sundling vunnit ändå.

Men norskorna på sträcka 2-4 körde OERHÖRT starkt idag, det måste man ge dem!

Ja, det hade nog kunna bli riktigt spännande. Även frånsett vurpan så var väl Ebba svagare idag än vad man (iaf jag) hade trott innan loppet. Och man blev kanske lite lurad av Fridas totalkross häromdagen, så stark verkade hon inte alls idag. Om hon hade startat säg 20-25s efter Norge så hade det nog varit på håret att hon hunnit ikapp på 3:e sträckan, men hon hade knappast gått förbi? Sedan hade nog Sundling vunnit ändå.

Men norskorna på sträcka 2-4 körde OERHÖRT starkt idag, det måste man ge dem!

Jag var orolig redan innan Ebba vurpade 1a gången, hon såg stressad ut. Om det var att hon direkt kände att hon inte hade dagen. Eller kanske dålig valla, inte direkt läge att klaga över det idag, eller något annat?

Ebba har ju tillräcklig erfarenhet för att inte stressa iväg antar jag. Det var ju bara några sekunders ledning hon hade så att dom andra skulle komma ifatt borde vara ganska troligt, och inte skapa någon stress, speciellt med tanke på att det sedan var Guld-Frida och Super-Jonna som skulle köra. Och det var ju inte direkt någon Johaug som gick ut efter henne.

Att 1a vurpan var uppför, i klassiskt(!), nja, hon såg lite stum ut där, och stressad, och kanske bindningen började krångla redan där.

Hur länge hänger Sverige med i täten på stafetten imorgon? Ett drygt varv? Gissar att Iversen kommer att vilja göra ett statement för att få åka femmilen. F.ö. trist med bra tio lag till start. I damstafetten var det 19, d.v.s. nästan dubbelt så många.

Jag gissar Norge i topp, Frankrike tvåa och att Italien och Finland gör upp om bronset.

1771107049710.webp

1771107097741.webp

Hur länge hänger Sverige med i täten på stafetten imorgon? Ett drygt varv? Gissar att Iversen kommer att vilja göra ett statement för att få åka femmilen. F.ö. trist med bra tio lag till start. I damstafetten var det 19, d.v.s. nästan dubbelt så många.

Jag gissar Norge i topp, Frankrike tvåa och att Italien och Finland gör upp om bronset.

Visa bilaga 815897
Visa bilaga 815898
Oj, det var en tunn startlista.

Jag tror att vi får vara väligt nöjda om de svenska herrarna har samma utveckling som italienskorna idag.

Oj, det var en tunn startlista.

Jag tror att vi får vara väligt nöjda om de svenska herrarna har samma utveckling som italienskorna idag.
Ja, lyckas de växla som 2:a, 4:a och 3:a är jag väldigt nöjd! En sjätteplats i slutänden känns tusan mig inte heller som det vore så dumt. Vet inte om det finns något lag som jag är hyggligt säker på att Sverige kommer att slå.

Ja, lyckas de växla som 2:a, 4:a och 3:a är jag väldigt nöjd! En sjätteplats i slutänden känns tusan mig inte heller som det vore så dumt. Vet inte om det finns något lag som jag är hyggligt säker på att Sverige kommer att slå.
Nej innan du skrev att det bara var tio startande var jag tveksam på topp 10..

Topp-10 skulle jag nog säga att det finns skaplig chans till. Sen ska man väl inte ge sig den på att norrmännen inte kommer att köra som tokar i syfte att totalförnedra Sverige genom att varva dem och få dem avplockade.

Visa bilaga 815897
Visa bilaga 815898
Var en del kritik mot IOK som inte tilldelat flera länder tillräckligt med platser för att kunna ställa upp i stafetten. Bl.a. Storbritannien tilldelades inte fler än tre individuella platser.

Var en del kritik mot IOK som inte tilldelat flera länder tillräckligt med platser för att kunna ställa upp i stafetten. Bl.a. Storbritannien tilldelades inte fler än tre individuella platser.
Berättigad kritik i mina ögon. Det är i mina ögon viktigare för längdåkningen att länder som Storbritannien kan ställa upp än att det är 25 åkare som är 5 min eller mer efter på 10 km.

Visst, det finns något tilltalande i att deltagare från svaga skidnationer kan få vara med, men i valet mellan det och att få lite bättre stafettstartfält väljer jag det senare. Åtminstone tycker jag balansen bör förskjutas lite mer åt det hållet.

Berättigad kritik i mina ögon. Det är i mina ögon viktigare för längdåkningen att länder som Storbritannien kan ställa upp än att det är 25 åkare som är 5 min eller mer efter på 10 km.

Visst, det finns något tilltalande i att deltagare från svaga skidnationer kan få vara med, men i valet mellan det och att få lite bättre stafettstartfält väljer jag det senare. Åtminstone tycker jag balansen bör förskjutas lite mer åt det hållet.
Det är ju ändå mindre startfält än en vanlig världscup, så finns väl ingen anledning till att man inte kan få båda, egentligen.

Det är ju ändå mindre startfält än en vanlig världscup, så finns väl ingen anledning till att man inte kan få båda, egentligen.
Nja, i loppet över 10 km på OS var det 113 startande. Få VC-tävlingar som har så stor startfält. Dessutom tror jag IOK sätter gränser för antal deltagare. Lite osäker på hur reglerna kring vilka som ska få dessa platser tas fram.

Allas vår Calle i stafetten, det känns smått bisarrt. Sett till de andras insatser hittills kan man lika bra slänga in honom, men det kommer vara en känsla av skräck när han ger sig iväg på sin sträcka. Stabilitet och hög lägstanivå, såna saker som är bra att ha på en stafettsträcka, är inte riktigt saker som kommer upp när Mr Sågmyra ska beskrivas.

Det spelar väl mindre roll vilka svenska herrar som kör.
De är ju chanslösa ändå.

Allas vår Calle i stafetten, det känns smått bisarrt. Sett till de andras insatser hittills kan man lika bra slänga in honom, men det kommer vara en känsla av skräck när han ger sig iväg på sin sträcka. Stabilitet och hög lägstanivå, såna saker som är bra att ha på en stafettsträcka, är inte riktigt saker som kommer upp när Mr Sågmyra ska beskrivas.
Att vara taktisk och smart är andra bra saker i en stafett, inte heller det nåt som herrn i fråga gjort sig känd för.

Han har ju faktiskt kommit 2:a i en Sverige cup, det borde väl räcka för att komma in i det svenska OS-stafettlaget? 🫣

Det känns som ett problem att det är så få lag till start. Mixedstafett nästa OS?

Att vara taktisk och smart är andra bra saker i en stafett, inte heller det nåt som herrn i fråga gjort sig känd för.
Nej det kan man inte säga. Han kan få feeling och tokdra för att sen krokna hårt.
Men vi får försöka vara lite mer positiva: än så länge ligger vi på medaljplats!

Alternativet hade varit Berglund som varit ganska stabil på en låg nivå senaste tiden. Skulle Calle, lite mot förmodan, ha en toppdag tror jag det skulle kunna bli någon placering bättre än det skulle kunnat bli med Berglund.

I någon sorts väntevärdesmening vete mig tusan om det spelar någon större roll dock. Skulle bli förvånad om de inte kommer på nedre halvan av resultatlistan.

i
/
/
/

"Viaplays längdexperter Teodor Peterson och Johan Olsson vill ändra reglerna så att Martin Ponsiluoma kan köra längdstafetten."

Snart så !
Hur mycket är du villig att satsa på att Ponsi står på startlinjen i stafetten klockan tolv idag? Jag ger dig tusen gånger pengarna! 😉

Edit: Och du kan skänka min vinst till något lämpligt ändamål för att stärka Ukraina.

Hur mycket är du villig att satsa på att Ponsi står på startlinjen i stafetten klockan tolv idag? Jag ger dig tusen gånger pengarna! 😉

Edit: Och du kan skänka min vinst till något lämpligt ändamål för att stärka Ukraina.
Inte en spänn men det är absolut dags för en ny donation till min favoritorganistion som förser Ukraina med drönare o batterier ! Slava Ukraini!

Enligt denna artikel är det FIS som beslutat hur platserna skulle tilldelas:

Inför säsongen röstade det internationella skidförbundets (Fis) längdkommitté och styrelse ett förslag som skulle göra det lättare för åkare från mindre nationer att ta sig till OS. Baksidan till det här är att de platserna tas från andra nationer, något man nu ser konsekvenserna av i framför allt herrstafetten.
:
Jostein Vinjerui skakar uppgivet på huvudet:

– Jag tycker det är ganska otroligt att ingen i Fis lyckades förutse att det skulle bli utfallet, säger han.

– Alla tv-tal visar att stafetter är den mest populära grenen i stora mästerskap, så varför toh ingen hänsyn till det när de utformade kvoterna.

Tillbaka
Topp