GoranS
Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Skulle vara kul att se sträcktider.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skulle vara kul att se sträcktider.
Karolina Hedenström blev diskad i "Summit 2 Senja", på grund av att hon inte hade med sig sina egna skidor över mållinjen.Tror att skidan måste visas upp för tävlingsjuryn efter målgång. Enklare att göra det ifall den inte ligger i nåt dike nånstans.
I alla fall enligt de svenska reglerna så får enbart trasiga skidor bytas och det är därför de ska kontrolleras efteråt.
Blomman påpekade att Svahn reste sig upp före kurvan för att få ner farten, och det är inte första gången som Linn är duktigare utför än vad Ebba är.För mig ser det ut som Svahn genom katastrofkurvan tar en väldigt vid kurva och väsentligen bara glider igenom helt odramatiskt utan plogning medan Ebba går ett tajtare spår, plogar och att vänsterskidan kör "fast" i en snösträng just p.g.a. att hon plogar och sen går det över styr.
Är det svårare att ta det spår Svahn tar och att låta bli att ploga? Eller har det med förmåga att åka taktiskt utför att göra? Om det är det senare, borde de då inte ta och låta de som är bra utför åka igenom banan med Ebba "på rulle" så hon kan se vilka spårval hon bör ta?
Var på en cykelresa i Italien där Oskar Svärd och en gammal elitcyklist var med. Resan avslutades med ett lopp och Oskar hade ju bra kapacitet men var ovan att åka utför och då la sig den f.d. elitcyklisten med Oskar på hjul s.a. han kund följa efter och se spårval, bromsning, etc. Funderar på om inte något liknande skulle kunna vara bra även på skidor.
I mina ögon är Svahn den (i skidsammanhang) smartaste svenska nu aktiva skidåkaren, i alla fall på högre nivå. Sen har hon haft en hel del otur som hållit henne borta från att nå större framgångar än hon gjort.Blomman påpekade att Svahn reste sig upp före kurvan för att få ner farten, och det är inte första gången som Linn är duktigare utför än vad Ebba är.
Svårt att riktigt bedöma styrkeförhållandet dem emellan utifrån dagens lopp tycker jag. Weng går ju garanterat med en viss säkerhetsmarginal - med det försprång hon har är ju väsentligen det enda hon inte får göra att spränga sig (eller möjligen dra en rejäl vurpa då). Sundling har ju å andra sidan en period då hon kommit ikapp Joensuu då hon rimligen försöker återhämta sid lite.Imponerande ändå att Jonna åkte fortare än Weng. Heidi kunde i och för sig åka kontrollerat men hon såg inte ut att spara på krutet.
Hade förträngt det. Var det verkligen helt nödvändigt att "fräscha upp" det minnet?Visst gick Ebba ikull även på stafetten VM 2023 (Planica)? Stavbrott om jag inte kommer ihåg helt fel.
Var det då hon hängde ut Ebba och sa att hon förstörde för alla i utförskörningen? Linn har mognat flera hack känns det som så så skulle hon aldrig säga idag men sucka gör hon säkerligen.Undrar om Linn suckade lite och tänkte på Ruka 2020.
Jo, hon var väl lite mer av "en frisk fläkt" (som det brukar heta om de som uttalar sig i ungdomligt oförstånd och stridens hetta).Var det då hon hängde ut Ebba och sa att hon förstörde för alla i utförskörningen? Linn har mognat flera hack känns det som så så skulle hon aldrig säga idag men sucka gör hon säkerligen.
Ja, det hade nog kunna bli riktigt spännande. Även frånsett vurpan så var väl Ebba svagare idag än vad man (iaf jag) hade trott innan loppet. Och man blev kanske lite lurad av Fridas totalkross häromdagen, så stark verkade hon inte alls idag. Om hon hade startat säg 20-25s efter Norge så hade det nog varit på håret att hon hunnit ikapp på 3:e sträckan, men hon hade knappast gått förbi? Sedan hade nog Sundling vunnit ändå.Hade varit intressant att se hur det gått om Ebba undvikit vurpa 2. Tror det hade blivit en del tapp till för henne in till växling även utan "volten".
Ja, det hade nog kunna bli riktigt spännande. Även frånsett vurpan så var väl Ebba svagare idag än vad man (iaf jag) hade trott innan loppet. Och man blev kanske lite lurad av Fridas totalkross häromdagen, så stark verkade hon inte alls idag. Om hon hade startat säg 20-25s efter Norge så hade det nog varit på håret att hon hunnit ikapp på 3:e sträckan, men hon hade knappast gått förbi? Sedan hade nog Sundling vunnit ändå.
Men norskorna på sträcka 2-4 körde OERHÖRT starkt idag, det måste man ge dem!
Oj, det var en tunn startlista.Hur länge hänger Sverige med i täten på stafetten imorgon? Ett drygt varv? Gissar att Iversen kommer att vilja göra ett statement för att få åka femmilen. F.ö. trist med bra tio lag till start. I damstafetten var det 19, d.v.s. nästan dubbelt så många.
Jag gissar Norge i topp, Frankrike tvåa och att Italien och Finland gör upp om bronset.
Visa bilaga 815897
Visa bilaga 815898
Ja, lyckas de växla som 2:a, 4:a och 3:a är jag väldigt nöjd! En sjätteplats i slutänden känns tusan mig inte heller som det vore så dumt. Vet inte om det finns något lag som jag är hyggligt säker på att Sverige kommer att slå.Oj, det var en tunn startlista.
Jag tror att vi får vara väligt nöjda om de svenska herrarna har samma utveckling som italienskorna idag.
Nej innan du skrev att det bara var tio startande var jag tveksam på topp 10..Ja, lyckas de växla som 2:a, 4:a och 3:a är jag väldigt nöjd! En sjätteplats i slutänden känns tusan mig inte heller som det vore så dumt. Vet inte om det finns något lag som jag är hyggligt säker på att Sverige kommer att slå.
Var en del kritik mot IOK som inte tilldelat flera länder tillräckligt med platser för att kunna ställa upp i stafetten. Bl.a. Storbritannien tilldelades inte fler än tre individuella platser.Hur länge hänger Sverige med i täten på stafetten imorgon? Ett drygt varv? Gissar att Iversen kommer att vilja göra ett statement för att få åka femmilen. F.ö. trist med bra tio lag till start. I damstafetten var det 19, d.v.s. nästan dubbelt så många.
Jag gissar Norge i topp, Frankrike tvåa och att Italien och Finland gör upp om bronset.
Visa bilaga 815897
Visa bilaga 815898
Berättigad kritik i mina ögon. Det är i mina ögon viktigare för längdåkningen att länder som Storbritannien kan ställa upp än att det är 25 åkare som är 5 min eller mer efter på 10 km.Var en del kritik mot IOK som inte tilldelat flera länder tillräckligt med platser för att kunna ställa upp i stafetten. Bl.a. Storbritannien tilldelades inte fler än tre individuella platser.
Det är ju ändå mindre startfält än en vanlig världscup, så finns väl ingen anledning till att man inte kan få båda, egentligen.Berättigad kritik i mina ögon. Det är i mina ögon viktigare för längdåkningen att länder som Storbritannien kan ställa upp än att det är 25 åkare som är 5 min eller mer efter på 10 km.
Visst, det finns något tilltalande i att deltagare från svaga skidnationer kan få vara med, men i valet mellan det och att få lite bättre stafettstartfält väljer jag det senare. Åtminstone tycker jag balansen bör förskjutas lite mer åt det hållet.
Nja, i loppet över 10 km på OS var det 113 startande. Få VC-tävlingar som har så stor startfält. Dessutom tror jag IOK sätter gränser för antal deltagare. Lite osäker på hur reglerna kring vilka som ska få dessa platser tas fram.Det är ju ändå mindre startfält än en vanlig världscup, så finns väl ingen anledning till att man inte kan få båda, egentligen.
Att vara taktisk och smart är andra bra saker i en stafett, inte heller det nåt som herrn i fråga gjort sig känd för.Allas vår Calle i stafetten, det känns smått bisarrt. Sett till de andras insatser hittills kan man lika bra slänga in honom, men det kommer vara en känsla av skräck när han ger sig iväg på sin sträcka. Stabilitet och hög lägstanivå, såna saker som är bra att ha på en stafettsträcka, är inte riktigt saker som kommer upp när Mr Sågmyra ska beskrivas.
Han har ju faktiskt kommit 2:a i en Sverige cup, det borde väl räcka för att komma in i det svenska OS-stafettlaget?Allas vår Calle i stafetten, det känns smått bisarrt. Sett till de andras insatser hittills kan man lika bra slänga in honom, men det kommer vara en känsla av skräck när han ger sig iväg på sin sträcka. Stabilitet och hög lägstanivå, såna saker som är bra att ha på en stafettsträcka, är inte riktigt saker som kommer upp när Mr Sågmyra ska beskrivas.
Ja på guld ja, men det är många lag som inte heller har direkt skräckinjagande laguppställningar.Det spelar väl mindre roll vilka svenska herrar som kör.
De är ju chanslösa ändå.
Nej det kan man inte säga. Han kan få feeling och tokdra för att sen krokna hårt.Att vara taktisk och smart är andra bra saker i en stafett, inte heller det nåt som herrn i fråga gjort sig känd för.
Alternativet hade varit Berglund som varit ganska stabil på en låg nivå senaste tiden. Skulle Calle, lite mot förmodan, ha en toppdag tror jag det skulle kunna bli någon placering bättre än det skulle kunnat bli med Berglund.Allas vår Calle i stafetten, det känns smått bisarrt. Sett till de andras insatser hittills kan man lika bra slänga in honom, men det kommer vara en känsla av skräck när han ger sig iväg på sin sträcka. Stabilitet och hög lägstanivå, såna saker som är bra att ha på en stafettsträcka, är inte riktigt saker som kommer upp när Mr Sågmyra ska beskrivas.
Tillåt mig tvivla. Tävlingsschema
"Viaplays längdexperter Teodor Peterson och Johan Olsson vill ändra reglerna så att Martin Ponsiluoma kan köra längdstafetten."Wille tveksamt, tror man köper över Ponsi! Kom ihåg var Ni hörde det först!![]()
Hur mycket är du villig att satsa på att Ponsi står på startlinjen i stafetten klockan tolv idag? Jag ger dig tusen gånger pengarna!i
/
/
/
"Viaplays längdexperter Teodor Peterson och Johan Olsson vill ändra reglerna så att Martin Ponsiluoma kan köra längdstafetten."
Snart så !
Inte en spänn men det är absolut dags för en ny donation till min favoritorganistion som förser Ukraina med drönare o batterier ! Slava Ukraini!Hur mycket är du villig att satsa på att Ponsi står på startlinjen i stafetten klockan tolv idag? Jag ger dig tusen gånger pengarna!
Edit: Och du kan skänka min vinst till något lämpligt ändamål för att stärka Ukraina.
Enligt denna artikel är det FIS som beslutat hur platserna skulle tilldelas:Var en del kritik mot IOK som inte tilldelat flera länder tillräckligt med platser för att kunna ställa upp i stafetten. Bl.a. Storbritannien tilldelades inte fler än tre individuella platser.
Tre lag diskade för att ha åkt fel, katastrof i några "vallabodar" och några lag som tyckte Ebbas vurpa igår var cool och satsar på att slå den - jo, då kan det nog bli medalj.SVT verkar optimistiska..
Visa bilaga 815930