[OT] Långfärdsskridskor i Göteborgsområdet

Isen är vid norra änden av Uspen 5-10 cm tjock skulle jag tro, men flera i denna tråd är säkert redan där idag!

Tuffade runt ett tag i förmiddags på Stora Härsjön, östra sidan och söderut från motionscentralen var fina, med bara lite ytsnö här och var.
20250216_100809.webp

Igår var det kanske sista chansen för i år. Blev en fin tur på ”fyrklövern” och långa Stamsjön.
Väldigt få åkare.
Men förhållandena var ypperliga med snabb och spegelblank is. Dimmma som lättade under dagen.

Bilagor

• IMG_7403.webp
    IMG_7403.webp
    359.6 KB · Besök: 69
  • IMG_7400.webp
    IMG_7400.webp
    880.2 KB · Besök: 69
  • IMG_7405.webp
    IMG_7405.webp
    724.5 KB · Besök: 72
  • IMG_7417.webp
    IMG_7417.webp
    117.8 KB · Besök: 52
  • skridskor1.webp
    skridskor1.webp
    41.8 KB · Besök: 57
  • skridskor2.webp
    skridskor2.webp
    48.6 KB · Besök: 46
Härlig läsning!😍

Jag behöver iallafall inte bekymra mig om att slipa skridskorna inför nästa säsong eftersom de ligger väl förvarade i en låda sedan förra året..😛 Vad är väl en bal på slottet....?

Snart ett år sedan senaste inlägget!

Någon som varit ute och åkt något och kan rapportera om isläget? Jag har häcken full och svårt att komma loss, men på lördag finns det planer för långfärd med övernattning tillsammans med @Moses95 !

Snart ett år sedan senaste inlägget!

Någon som varit ute och åkt något och kan rapportera om isläget? Jag har häcken full och svårt att komma loss, men på lördag finns det planer för långfärd med övernattning tillsammans med @Moses95 !
Jag har inte varit ute själv, men vänner i Strava-flödet har loggat turer de senaste dagarna: Ett axplock:

1769613734132.webp

1769613778202.webp

1769613856992.webp

Åkte en tur i lördags. Blandad kvalitet på isen men överlag bra. Som det ser ut nu kan man åka nästan överallt!
5 mil fick vi ihop.
Visa bilaga 813730
Isen på norra delen av Uspen var rätt kass när jag var där häromdagen (svängde runt med barnen så var aldrig långt från strand), men kanske såg bättre ut längre söderut? Stora härsjön betydligt bättre

Har glömt uppdatera att det blev Surtesjön och vidare genom Vättlefjäll upp till Stora Björsjön med övernattning i lördags. Överlag dålig is - ojämnt och på vissa delar sprött övre lager som gav tvära stopp ibland. Gött hursom!☺️

IMG_1182.webp

Åkbilderna var inte mycket att ha. Såg en torkad padda typ 10 meter ut på isen. Mycket märkligt! Helt bevarad utan skador, förutom frystorkad då. Vad har hänt med den här? Frusit ihjäl pga dåligt vald vintervilplats, upphittad och utsläpad på isen av annat djur?

IMG_1175.webp

Har glömt uppdatera att det blev Surtesjön och vidare genom Vättlefjäll upp till Stora Björsjön med övernattning i lördags. Överlag dålig is - ojämnt och på vissa delar sprött övre lager som gav tvära stopp ibland. Gött hursom!☺️

Visa bilaga 814615

Åkbilderna var inte mycket att ha. Såg en torkad padda typ 10 meter ut på isen. Mycket märkligt! Helt bevarad utan skador, förutom frystorkad då. Vad har hänt med den här? Frusit ihjäl pga dåligt vald vintervilplats, upphittad och utsläpad på isen av annat djur?

Visa bilaga 814616
Det är inte ovanligt. När det blir mildväder och snösmältning, även mitt i vintern, vaknar en del, antingen för att det blir för varmt eller för att den hålighet som de krupit ner i för vinterdvalan fylls av smältvatten. Eftersom det är växelvarma djur kyls de snabbt ner igen om de råkar komma ut på isen, precis som du säger brukar de komma runt tio meter ut från stranden innan kraften tryter. Sen fryser de ihjäl på natten.

Det är inte ovanligt. När det blir mildväder och snösmältning, även mitt i vintern, vaknar en del, antingen för att det blir för varmt eller för att den hålighet som de krupit ner i för vinterdvalan fylls av smältvatten. Eftersom det är växelvarma djur kyls de snabbt ner igen om de råkar komma ut på isen, precis som du säger brukar de komma runt tio meter ut från stranden innan kraften tryter. Sen fryser de ihjäl på natten.
Tuffa bud att vara växelvarm och behöva ge sig ut på isen.🥶 Tack för info!

Isen på norra delen av Uspen var rätt kass när jag var där häromdagen (svängde runt med barnen så var aldrig långt från strand), men kanske såg bättre ut längre söderut? Stora härsjön betydligt bättre
St härsjön var bättre men Uspen var åkbar om än något bättre i södra änden. Beror lite på skridskor, min a långfärds har lite högre skena så jag är lite mer immun mot dålig is.Även lite Oldschool med långa skenor, drygt 50 cm. Men de är snabba..

Plogas det i Del, Råda, Sten- eller Landvettersjön?

Eller är det är det Ruddalen som gäller om man vill åka vanliga skridskor med barnen imorgon?

Plogas det i Del, Råda, Sten- eller Landvettersjön?

Eller är det är det Ruddalen som gäller om man vill åka vanliga skridskor med barnen imorgon?
Delsjöarna används som vattenmagasin och brukar alltid vara generell avrådan från att beträda isarna för att vattennivån ändras, få verkar bry sig dock. Har aldrig hört om någon plogning på isarna kring göteborg men någon annan kanske har bättre koll.

Tillbaka
Topp