[OT] längre eller kortare snowboard?

noname

Ny medlem
någon som vet hur skillnaden blir mellan en kortare och en längre bräda? har hittat en bräda som jag tänker köpa men den finns i två storlekar som båda passar mig rent viktmässigt så jag vet inte vilken jag ska välja.

Långa brädor är skönt att åka offpist med och de är oftast skönare i pisten.
En kort bräda blir lättare att rotera med när du hoppar.

Hur lång är du, vad är det för längder?

Jag skulle säga att 2 eller 3 cm på en bräda inte gör nån överdrivet stor skillnad, så då kna det vara vilket som.

Vad är det för bräda och vad ska du göra med den? Ska du köra puder eller bryta ljudvallen i pisten, eller ska du leka i parken?

Är du duktig?

/ Tomas - fd elev på snowboardgymnasium

Lång bräda
+ Snabbare
- Mer svårstyd

Kort bräda
+ Mer lättsvängd
- Inte lika snabb

Alltså lättare att börja med en lite kortare om du inte åkt förut.

Och så det viktigaste av allt KÖP BRA BINDNIGNAR (eller iaf lättmekade bindningar). Jobbar på en skid/snowboarduthyrning i Norge just nu och vi får in galet många snowboards där bindningarna har gått sönder.

Slog det igenom med step-in-bindningar på bräda nån gång? Det var lite på gång när jag åkte mycket 96-97 sådär. Fast Flow-bindningarna som man vek undan bakkappan på kom då också och det verkade ju funka minst lika bra..

Step-in.... Försök klicka i foten i en sån stående i lössnö ;-)

Hur skall du använda brädan? Skall du lalla runt i parken kan du ta sikte på en lite kortare och mjukare, men är friåkning på stora öppna ytor i och utanför pisten din grej så passar en lite längre och styvare bräda bättre.

Jag håller med pelle å plumse. Jag har aldrig haft så jävla kul på en bräda som när jag hade en burton supermodel. Lång och styv, grym i både pist och offpist. Iofs inget för pipe eller park.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Slog det igenom med step-in-bindningar på bräda
> nån gång? Det var lite på gång när jag åkte
> mycket 96-97 sådär. Fast Flow-bindningarna som
> man vek undan bakkappan på kom då också och det
> verkade ju funka minst lika bra..

Step in bindningar är ite så överdrivet omtycktea för att skorna blir så osköna, mna kna inet reglera hur hårt mna sitter fast.. och just attt dom funkar lite dåligt när det är mycket snö eller blötsnö..

Finns väl inget behov av det direkt :)

Sen så är det ju mer skillnad på brädor än bara längden, en för lång parkbräda blir inte freeride :)

det är en Ride Havoc som enligt Ride är en allmountainbräda. den kommer användas just som det låter över hela berget, pistat, offpist, park, överallt där det finns snö ;) men ingen fokus just på fart.
jag är 190 och betraktar mig som en ganska bra snowboardåkare.
storlekarna jag väljer mellan är 159 och 162, tycker dock att den mindre är snyggare ;)

Jag är 182cm och åker på en Rossignol som är 162cm, men vill ha längre.
Minst 168cm blir det när jag byter nästa gång. Och jag kör gärna hela-berget-åkning.

Hallå,

Jag köper bräda baserat på vikt och styrka, ine så mycket på min längd.

Själv är jag 174 men kör på en M3 (ProModel Usama) 160. Styv som ett spett. Har du ben så att du orkar hålla emot så skulle jag tipsa på att köpa en styvare bräda om du gillar att åka fort.

Tänk på att en mjukare bräda är bättre i både puder och i parken. Vid låtfartsoffpist har jag ett jäkla schå att hålla nosen på brädan över snön. Det blir ju mindre problem med en mjuk bräda.

Vill du däremot ha en bräda som tar tuffa förhållanden bättre (skare, is, ojämnheter) så köp en styv. Ju tyngre du är desto längre bör brädan vara, för att ge mer bärighet.

Jag tycker att 159 verkar lite lite för 190 cm. Naturligtvis då beroende på vad du väger.

//Erik

Allt under 180 är gay.

Nämen själv är jag 191 och kör på en 181 men det är ju lite pervo... Men är man 190 så skulle jag vilja säga 165 för att få lite åkyta och stabilitet. Gärna längre.

Tänk på skostorkeken åxå. Vi riktiga karlar med korrekt längd brukar ju ha lite större dosor åxå så det kan ju vara värt att glutta extra på om det kan vara så att brädan är för smal för ett par 44or.

Stalle

Håller med alla föregående talare som förespråkar längre bräda för offpist och allroundåkning. Är själv 185, 75-80 kg och har alltid kört 165-170 brädor. Råkade en gång få en 157 som ersättning i ett garantiärende och den kändes väldigt liten i offpisten, sett till bärytan, och då var det ändå en bred 157'a.

Stalle, 181 är riktigt manligt! Vad är det för planka?

Jag är som Alfsomfan (längdmässigt iaf) och gillar min custom 62 som fan.
Har för övrigt haft en Ride Control 58 som var lite för mjuk, men rätt go ändå. Havoc ska vara styvare dock säger Ride.

Min måttstock är fortfarande Burton Air 6.1, som var 161cm. Jag är 181 och den hade den ultimata längden för mig, hade den till allt.. Nu har jag en 156cm styv och bred bräda med monocoque-kanter. Inte alls samma flyt som gamla träkonstruktioner.

Hyr annars, det brukar vara billigast och du kan byta runt lite.

de verkar ju som om de flesta förespråkar en längre bräda här... men när jag har hyrt bräda tidigare så har jag alltid fått en 154. nu är jag lite längre så då tänkte jag att jag skulle ha runt 160cm men jag har ju inte så jättestor koll på storlekarna. men om jag nu ska ha en längre bräda för allmountain/freestyle åkning som är hyfsat styv och som ligger i samma prisklass vad rekommenderar ni då?

aah åkte på en supermodel runt 180 lång när det begav sig. den brädan var hur skön som helst... vilka skär man fick

Alfsomfan skrev:
> Jag håller med pelle å plumse. Jag har aldrig
> haft så jävla kul på en bräda som när jag
> hade en burton supermodel. Lång och styv, grym i
> både pist och offpist. Iofs inget för pipe eller
> park.

noname skrev:
> de verkar ju som om de flesta förespråkar en
> längre bräda här... men när jag har hyrt
> bräda tidigare så har jag alltid fått en 154.
> nu är jag lite längre så då tänkte jag att
> jag skulle ha runt 160cm men jag har ju inte så
> jättestor koll på storlekarna.

Det kan ju heltenkelt vara så att de har inte så jättemånga långa att hyra ut. Det är ju ofta att uthyrningsställena har sortimentet mer anpassat för medelsnittsbraziljanaren. Och medelsnittsbraziljanaren är inte 190 (men en riktig karl är det).

Pontus:
En Burton Supermodel 181. Det var bara ett år som de var så långa tror jag. Sen krypte de ner till 175 tror jag. Man kan åka galet fort med den. Men numera är jag så kass så nu klarar jag inte riktigt av att leva upp till brädans potential längre.

Stalle

Kung Stalle skrev:
Men
> numera är jag så kass så nu klarar jag inte
> riktigt av att leva upp till brädans potential
> längre.
>
> Stalle

Du är för TJOCK menar du?....=D

Jag är knappt 180, väger strax över 80 och kör på en ganska mjuk Forum 153, den är sjukt rolig att åka på. men långsam och helt hopplös om det ligger nysnö, och än värre i puder. jag var lite kortare och betydligt mycket lättare när jag köpte den för 6 år sen. då var den perfekt.

Förra året provkörde jag en Ride på 168 som var ganska styv, den var brutalt snabb och helt underbar i puder.

så om du är 190, så borde du väga över 80 om du inte är ordentligt undernärd. då låter 162 som rätt lagom, inte för lång för å leka lite å inte för kort för lite offpist körning.

Bräda är inte så olikt cyklar.. hur kul är en xc hojj i dirtparken?

noname skrev:
> men om jag nu ska
> ha en längre bräda för allmountain/freestyle
> åkning som är hyfsat styv och som ligger i samma
> prisklass vad rekommenderar ni då?

Nitro gör grymt bra friåkningsbrädor! Helt klart en favorit. Har en Eagle series (tror jag den kallades) från -04

Jag måste gå emot strömmen och förespråka den kortare hasch-pulkan. Beror väl i och för sig lite på, men innan jag bytte tillbaka till skidor för ett gäng år sedan (-00 eller -01 skulle jag tippa, vet inte om det ändrat sig mycket sedan dess i teknik osv?) hade jag en hyfsat kort och mjuk bräda. Aldrig problem i offpist (var väl gansak lätt då, men ändå) och bodde mer eller mindre i parken. Mycket pop i en bräda är sjukt roligt! Man kan popa på allt! dessutom tycker jag stabiliteten blev bättre när man railade..

Beror ju som sagt på vad du ska ha den till på "hela berget". Om det är carvingåkning eller runtlekande i pisterna och hur du åker i offpist, om det är mycket drops osv..

Men det är ju min åsikt.
(skidor är rätt stiligt annars ;) )

/S

jag har 2 boards, en 155 för lek och en 164 för boarder x och offpist
Skulle gärna ha en ännu längre
Beror helt på vad du åker mest, en kortare bräda är oftast roligare om man mest håller till i pisten o parken
Har även vanliga twintipskidor i längd 175(park) och 182(backcountry)
Även där skulle jag vilja ha ett par riktiga fetingar som komplement

noname skrev:
> de verkar ju som om de flesta förespråkar en
> längre bräda här... men när jag har hyrt
> bräda tidigare så har jag alltid fått en 154.
> nu är jag lite längre så då tänkte jag att
> jag skulle ha runt 160cm men jag har ju inte så
> jättestor koll på storlekarna. men om jag nu ska
> ha en längre bräda för allmountain/freestyle
> åkning som är hyfsat styv och som ligger i samma
> prisklass vad rekommenderar ni då?

Basera inte ditt brädval på vad du får när du hyr, det är gaanska hastiga beslut, och ofta direkt för nybörjare, och du vill man väl motverka att brädan åker med åkaren istället för tvärt om, men när man lär sig kontrollera brädan så är det tämligen tråkigt att ha en kort bräda.

Sen tycker jag absolut inte att man kan välja brädlängd enbart baserat på sin vikt.
Är man längre står man länge isär med fötterna och då komemr nose/tail bli löjligt korta till slut, och då kan man itne arbeta med brädan på samma sätt, och den blir ju hopplös att åka puder eller snabbt med, svårt med skärande svängar i allmänhet.
Det är väl snarare mmodellen av bräda som man baserar på hur tung/stark man är.. men längden, nja.

någon som vet någon bra affär som har de längre modellerna inne? har en super model nu men den börjar bli ganska risig. tycker det är svårt att hitta något över 161.
ang längden så är det inga problem att köra korta brädor. det beror helt på vad du ska ha den till. skulle nog helst ha två, en 165-167 freeride o en 156-158 riktigt mjuk o sladrig parkbräda.

Lite som cykel det här! Vill du åka spenstlig kolfiber xc ut för skutan eller dh släde upp för just nämnda köp EN bräda så får du något som inte är bra på varken eller.

De frågeställningar du bör fundera på är vad du egentligen gillar mest och vad du egentligen kör och uppskattar mest. Du måste ha klart för dig vad din kravspec är. Vad vill du göra med brädan?

Sedan skulle jag bege mig till en välutrustad och framför allt kunnig butik där du kan ha en dialog med folk med erfarenheter. Finns inget värre än att få en tuggumi tuggande teen som talar om för en att man ska ha den senaste Burton plankan för den "ä så jälla cool".

Om du håller till i Sthlm så skulle jag bege mig till Alpint vid St Eriksplan. Sist jag köte bräda så var det från gossarna där. Nu är det ca 3 år sedan men då var de grymt hjälpsamma och framför allt kunniga.

Lycka till

Pat

T12 i Götet hade grym sevice eller vad sägs om 45 minuter personlig service? Det fick mig att lämna affären med bräda, skor och bindning... Skall aldrig handla hos nån med bra service mer, det blir för dyrt ;-)
Tyvärr har de slutat sälja brädor verkar det som och detta är min första nätköpta bräda. Nån som vet varför T12 lade ner brädförsäljningen? Jäkligt synd, för jag hade viljat handla där igen.

Tillbaka
Topp