[OT] Laser ögonbehandling, Stockholm

Shirley

Medlem
Någon som har fått ögonen opererade och kan tipsa om en bra klinik i Stockholm? Priset känns sekundärt eftersom jag bara har två ögon (även om det spelar roll!), jag är mest intresserad av en bra och säker behandling med bra resultat. Min självdiagnos (som kan mycket väl vara fel) är att jag skulle få bästa resultat med LASIK-metoden. Har synfel -8 och -8,75 med astigmatism.

Brukar få god råd på happy, därmed postar detta trots att det är OT.

Tack på förhand!

Gjorde en LASIK operation vid Globen ögonklinik för omkring 12 år sedan. - 4,75 och en släng av brytningsfel. Funkade fint. Visserligen länge sedan, men fortfarande nöjd.

LASIK på Globen jag också. Januari 2001 och det var så jäkla väl spenderade 24000 kr. Helt otroligt att det fortfarande kostar lika mycket/lite 2013. Björn Martenhed hade ett jäkligt tungt CV redan då och han kan jag rekommendera.

VAr berädd på problem med ögonen efter operationen. Att synen blir bra är bara en del av ögonens funktion. Dramatiskt ökad ljuskänslighet, irritation, ansträngda ögon. +ANNAT

Så väldigt många bara viftar bort riskerna men jag känner ingen som opererat sig som inte fått komplikationer. Inklusive mig. Det var värt det värt men jag skulle inte vilja avra något mera ljuskänslig. Jag tvingas alltid ha solglasögon utomhus nuförtiden, även när det inte är direkt soljus.

Jag körde på Novius. 3 år sedan, inLASIK (FS LASIK).
Smärta en dag - sen snabb återhämtning och det är bara så fett att kunna se. Extremt nöjd!

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> VAr berädd på problem med ögonen efter
> operationen. Att synen blir bra är bara en del av
> ögonens funktion. Dramatiskt ökad
> ljuskänslighet, irritation, ansträngda ögon.
> +ANNAT
>
> Så väldigt många bara viftar bort riskerna men
> jag känner ingen som opererat sig som inte fått
> komplikationer. Inklusive mig. Det var värt det
> värt men jag skulle inte vilja avra något mera
> ljuskänslig. Jag tvingas alltid ha solglasögon
> utomhus nuförtiden, även när det inte är
> direkt soljus.

Jag har nu tio år efter operationen börjat drabbas av ålderssynthet, det är min värsta biverkning ;)

Fast jag var iofs torr i ögonen på morgonen i säkert ett år efteråt, men det gick sedan docK helt över även om jag hade blivit inställd på att det skull nog förbli så. Så jag kan inte säga att jag några komplikationer (om inte ögonen nu jinxas och faller i bitar för att jag skriver detta...)

Opererad för sju år sen. Fram till för ett par år sedan så kunde jag ibland, oftast på natten, få djävulusiskt ont i ögonen som dämpades lite av ispacke, men det gick över på kanske trettio minuter. Ögonkliniken visste inte vad det berodde på. Jag tror att jag slarvade med ögondropparna som man skulle ta den första tiden. Nu mer är allt bra och jag är supernöjd.

Op för 13 år sedan. Mkt nöjd. Lasik. Gick ifrån op m bättre syn, ehuru lite ont o mkt "grumligt". På jobbet dagen efter. Inga komplikationer alls. Efter ngra få dagar fullgod syn o kunde köra järnet.

Upplever mkt bättre mörkerseende.

åldersförändringar av synen sägs ske på samma vis med som utan op

Senast ändrad:
Jag är astigmatisk och min optiker, som förvisso är part i målet då han vill behålla intäkterna, menar såvitt jag förstår att den operationen är mkt mer komplex. Så till den milda grad att jag lagt ned planerna. Kan det stämma?

Fliken skrev:
> Jag är astigmatisk och min optiker, som förvisso
> är part i målet då han vill behålla
> intäkterna, menar såvitt jag förstår att den
> operationen är mkt mer komplex. Så till den
> milda grad att jag lagt ned planerna. Kan det
> stämma?

Jag vet inte. Men fråga den som ska göra operationen?
Jag ska själv på en första undersökning i nästa vecka, o tänker ställa alla frågor jag kan komma på där. Förundersökning kostar inget hos dem jag ska till.

Jag skulle inte våga meka med ögonen så där. De flesta hörs ju bli fin-fina men någon liten andel lär kunna få tex kroniskt torra ögon, och de som får det kan nog hålla sig för skratt.

Atlas skrev:
> men jag känner ingen som opererat sig som inte fått
> komplikationer.
Nu känner du en i.a.f :-D

Globen jag med (Arenagången, inte Skärholmen) Amir heter kirurgen, gav ett lite buffligt första intryck men han visade sig vara grymt duktig.
Förvisso en RLA p.g.a starr med multifokala linser, men så grymt smidig op med kanonresultat.
Gört!

Fliken skrev:
> Jag är astigmatisk och min optiker, som förvisso är part i målet då han vill behålla
> intäkterna, menar såvitt jag förstår att den operationen är mkt mer komplex. Så till den
> milda grad att jag lagt ned planerna. Kan det stämma?

Jag är också astigmatiker och var inne på Lasik. Det var inga problem och ett ingrepp genomfört på tio minuter enligt Memira. Jag hade dock för tunna hornhinnor varför de avrådde från operation. Numera finns ju även FS-Lasik vilken ska vara mindre ingripande än den gamla Lasikmetoden, ge mindre och färre bieffekter och läka snabbare.

Jag har kanske pratat med 15 pers som opererat sig. Jag vet bara en som ångrar sig, synfelsfixen blev inte bra, så att alla ska få komplikationer känns som en överdrift. Jag är möjligen lite, lite känsligare för att bränna på i slalombacken utan goggles. Kan bli att det tåras. Jag har ingen aning om det är noralt eller inte. Innan så hade jag ju linser som blev som en skyddande barriär och nu kör jag utan.

klemens skrev:
> Jag körde på Novius. 3 år sedan, inLASIK (FS
> LASIK).
> Smärta en dag - sen snabb återhämtning och det
> är bara så fett att kunna se. Extremt nöjd!

Har även jag opererat mig där med inLASIK-metoden. En kompis morsa jobbar på stället, så jag kände att jag kunde lita på dom iom att t o m hon tjatat på sin dotter att operera sina ögon. Vilket hon sen gjorde med lyckat resultat. =)

Själv ser jag fortfarande riktigt bra efter flera år.

Om man ska göra en ögonoperation rekommenderar jag alla att göra en där man använder laser i alla steg. Epitelet (en hinna) som ligger framför hornhinnan (den man lasrar) ska skäras upp och vikas undan. Gör man det med laser sker det med precision. Görs det med kniv så blir det mer oprecist, vilket leder till större risk för skav i ögonen efteråt. Skav i ögonen har jag inte känt nått av överhuvudtaget, men så skedde snittet med laser...

Några fler som har erfarenhet av ögonoperation?

Jag är astigmatiker, och enligt en "mässanalys" är troligen ett linsbyte mest lämpligt för mig. Jag ska boka en tid på någon klinik för en riktig undersökning naturligtvis, men jag är bara på funderarstadiet ännu.

Ett tips är att boka tid på en fredag, så kan du ta det extrema smärtstillande pillret efteråt och "somna in". Sen vaknar du på lördagen ngn gång och har förhoppningsvis mindre ont. Till skillnad mot att bränna flera arbetsdagar med sjukskrivning.

(Om jobb och lön är viktigare än fritid det vill säga)

Jag hade astigmatism med ungefär samma kraftiga synfel som ts. Gjorde en Lasik med ”vågfront” för 11-12 år sedan och det är jag fortfarande nöjd med. Något smärtstillande behövs inte förutom dom tre dropparna med bedövningsvätska i var öga och en lugnande Stesolid innan.

Atlas skrev:
> VAr berädd på problem med ögonen efter
> operationen. Att synen blir bra är bara en del av
> ögonens funktion. Dramatiskt ökad
> ljuskänslighet, irritation, ansträngda ögon.
> +ANNAT
>
> Så väldigt många bara viftar bort riskerna men
> jag känner ingen som opererat sig som inte fått
> komplikationer. Inklusive mig. Det var värt det
> värt men jag skulle inte vilja avra något mera
> ljuskänslig. Jag tvingas alltid ha solglasögon
> utomhus nuförtiden, även när det inte är
> direkt soljus.

Du och dina vänner tycks ha haft otur.

Jag blev jättenöjd. Gjorde min operation för 2 år sedan på Memira inne i city (nära centralen). Det gick supersmidigt och jag blev mycket väl bemött. Kommer inte ens ihåg vad min hette, men det var "det stora åkpaketet" för laserbehandling.

Jag är fortfarande lite torr i ögonen ibland, men inget särskilt irriterande. Behöver inte gå med ögondroppar för det. Och det torra är sååå värt det jämför med att mecka med linser.

Jag gjorde min för ett år sen. Kanske aaaningen mer ljuskänslig, men jag var känslig sen innan så är inte säker på om det är nån skillnad.
Jag gråter av att hacka lök o det är mer obehagligt med skräp i ögat nu när inte linsen skyddar. Det kan jag leva med.
Vägde risken med operation mot risken med att ha linser hela dan varje dag resten av livet.
Bokade först lasik, men bytte till NoCut efter att ha läst på lite.

Tack för input. Jag ska googla lite och beställa tid för en första info och undersökning för att se om jag kan överhuvudtaget.

In med linser på morgonen, ta ut dem på kvällen. Inga biverkningar och inga risker och en helt problemfri dag. Behövs något korrigeras så byter man linser kostnadsfritt och man kontrolleras två ggr om året. Men nu var det ju inte linser det handlade om....
Just ljuskänslighet verkar va den biverkningen som de flesta får av laser. Annars är det väl de snåla/dumdristiga som åker till något u-land i tron att billigt är lika bra..som köper sig stora problem.

json88 skrev:
> In med linser på morgonen, ta ut dem på
> kvällen. Inga biverkningar och inga risker och en
> helt problemfri dag. Behövs något korrigeras så
> byter man linser kostnadsfritt och man
> kontrolleras två ggr om året. Men nu var det ju
> inte linser det handlade om....
> Just ljuskänslighet verkar va den biverkningen
> som de flesta får av laser. Annars är det väl
> de snåla/dumdristiga som åker till något u-land
> i tron att billigt är lika bra..som köper sig
> stora problem.
Grymt jobbigt med linser när man tältar, ute på äventyr, blir torr i många situationer och så vidare. Finns risker med att ha linser också om man inte sköter det.

Jag har haft linser men de ligger aldrig rätt (eftersom jag har astigmatism måste de ligga i rätt vinkel, bara någon grad fel så ser jag suddigt). Dessutom blir jag torr i ögonen och efter en dag har jag svårt att få ut linserna. Enda gången linser funkar bra är när jag badar.

json88 skrev:
> stora problem.

Jag tyckte aldrig att mina linser var ett problem, de var ju lösningen. Operationen var en bättre lösning. Det kommer en dag ett stopp när linserna inte funkar problemfritt längre. Jag är mycket glad att jag slipper uppleva det.

json88 skrev:
> stora problem.

Linser var riktigt bra för mig fram till den dagen då de plötsligt började skava och jag inte kunde ha dem mer. Då var laser en riktigt bra lösning.

Min fd kollegas fru blev mer eller mindre blind på ena ögat efter en misslyckad laseroperation med efterföljande försök att fixa felet. Riktigt läskigt, skulle aldrig göra det själv.

Bilagor

• 6a00d83451c45669e2014e8be9e544970d.gif
    6a00d83451c45669e2014e8be9e544970d.gif
    43.7 KB · Besök: 108
Nu fyra år efter min operation så har min ljuskänslighet minskat. Men jag misstänker att åldernedsättningen av synen kommer nu istället :)

Angående att mina vänner och jag haft otur så ja, kanske. Eller så är det vanligare än en tror med småfel. Kanske rapporterar en inte ens det för att en tycker att en i princip är nöjd och "gått plus" på operationen?

Hur som helst så är det ögonen som vi pratar om. Risken är jättehög. Men chansen är låg.
-Jag reagerar på den ensidiga reklamen och påhejade. För bieffektssiffrorna säger annat. En ganska typisk effekt när en själv har gjort ett ingrepp. En vill att andra skall göra samma, det känns tryggt då.

Jag är väldigt nöjd med min LASIK som gjordes i januari 2000. Snart kommer väl ålderssynthet då jag är 40+. Som någon skrev funkar det inte alltid med linser. Jag åkte på en ögoninfektion och fick inte ha linser på ett helt år en gång och det var då jag började klura på operation. Men det är en liten risk men kanske stora konsekvenser om det inte blir bra. Jag är fortfarande imponerad att man kan hyvla bort och beräkna detta då det är organiskt material vi pratar om.

Min käre far (som blev av med ena ögat i en hockeymatch f 25 år sedan) blev nädtan helt blindbpå det andra ögat efter en höftoperation i höstas. Igår opererade dom det ögat han har syn kvar på och det verkade gått bra. I sådana här fall ( han hade blivit blind om ca 6 mån) så kör barra. Chansa! Men har man mindre fel kanske man ska akta sig lite. Det kan nämligen gå rätt dåligt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp